خانه ای روی آب،من ترانه، پانزده سال دارم و قارچ سمی
تعداد بازدید : 1
برترین های جشنواره بیستم
نویسنده : احمد صبریان
بخش مسابقه سینمای ایران
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلم: خانه ای روی آب ساخته بهمن فرمان آرا
❊ سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی: رسول صدرعاملی (من ترانه، پانزده سال دارم.)
❊ سیمرغ بلورین بهترین نویسنده فیلمنامه: كامبوزیا پرتوی و رسول صدر عاملی (من ترانه، پانزده سال دارم)
❊ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا كیانیان (خانه ای روی آب)
❊ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: حمید جبلی (خواب سفید)
❊ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: ترانه علیدوستی (من ترانه، پانزده سال دارم)
❊ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: گوهر خیراندیش (ارتفاع پست)
❊ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: عزت ا... انتظامی (خانه ای روی آب)
❊ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم مرد: حسین شیدایی (آرزوهای زمین)
❊ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: بهناز جعفری (خانه ای روی آب)
❊ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم زن: مهتاب نصیرپور (من ترانه، پانزده سال دارم)
❊ سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران به نخستین فیلم برگزیده تماشاگران: (ارتفاع پست - ابراهیم حاتمی كیا)
❊سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران به دومین فیلم برگزیده تماشاگران:من ترانه، پانزده سال دارم (رسول صدرعاملی)
❊ سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران به سومین فیلم برگزیده تماشاگران: خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا)
❊ سیمرغ بلورین بهترین سازنده موسیقی متن فیلم:
ناصر چشم آذر (قارچ سمی)
❊ سیمرغ بلورین بهترین تدوینگر: بهرام دهقانی (قارچ سمی)
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: محمد آلادپوش (ایستگاه متروك)
❊ سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی ویژه هیئت داوران: ناصر رفائی (امتحان)
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلم ویژه هیئت داوران: كاغذ بی خط (ناصر تقوایی)
❊ سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: محمدرضا دلپاك (سفر به فردا)
❊ سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدا... نجفی و ناصر شكوهی نیا (امتحان)
❊ سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه: ژیلا مهرجویی (خانه ای روی آب)
❊ سیمرغ بلورین بهترین چهره پرداز: علی عابدینی (من ترانه، پانزده سال دارم)
❊ سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه: محمدرضا شرف الدین (قارچ سمی)
بخش مسابقه بین الملل:
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوچرخه پكنی: (دانگ ژماشویی) محصول سینمای چین
❊ دیپلم افتخار بهترین فیلم: خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا)
❊ سیمرغ بلورین دستاوردهای ویژه فیلمبرداری: دیگران (الخاندرو آلن آبر) محصول سینمای اسپانیا.
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: سرزمین هیچكس (دنیس تاناویچ)
❊ سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی: تاكشی كیتانو (فرداهای قشنگ)
❊ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر: جك نیكلسون (قول)
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلم: در ستایش عشق (ژان لوك گدار) محصول سینمای فرانسه
❊ سیمرغ بلورین بهترین فیلم ویژه هیئت داوران: منطقه امنیتی مشترك (پارك چان ووك)
گروه ادب وهنر-صبریان
پرویز پرستویی كه بیانیه هیئت داوران را می خواند گفت: گردن ما هفت نفر از مو هم باریكتر است ما كوچك همه سینماگران هستیم.
محمد مهدی عسگرپور دبیر جشنواره طی سخنانی اظهار داشت سینمای امسال از فضای فرهنگی فاصله گرفته و به فضای سیاسی آمیخته شده است. در عین حال گفت: سال 81 برای سینمای ایران سال تامل برانگیزی ست چون اكران بحث برانگیزی را پیش رو خواهد داشت.
تا زمان اعلام نتایج بسیاری نمی دانستند كه »ترانه علیدوستی « فرزند »حمید علیدوستی« سرمربی تیم فوتبال پیكان تهران است.
پرویز پرستویی: در بیانیه آمده است كه رای ما هفت داور وحی منزل نیست بنابراین هفت نفر دیگر می توانستند هفت رای دیگر بدهند.
مجید مجیدی اعلام كرد كه برخلاف اینكه تهیه كننده فیلم »نامه های باد« این فیلم را از بخش مسابقه خارج كرد ما به دلیل اینكه فیلم را دیده و آنرا بسیار عالی می دانیم پس از جشنواره طی مراسمی از سازنده و عوامل این فیلم تقدیر و سپاسگزاری می كنیم.
در جمع مطبوعاتی ها می گفتند امسال همه بزرگان سینمایی با هم حضور داشتند و هم كاندید شده بودند اما انگار بهمن فرمان آرا یك پدیده است!
مجری جلسه میرفخرایی: من هیچگاه یادم نمی رود كه یكبار با آقای پوراحمد كار می كردم و ایشان به من گفتند تو مدیر تولید بسیار بدی هستی!
مجری بارها به دلایل عدم تسلط بر محیط، اسامی را مدام می خواند و چند بار هم همزمان اسامی نامزدها و برندگان را تكرار می كرد.
مهتاب نصیرپور برای گرفتن جایزه خود در سالن وجلسه حضور نداشت (البته شایع شده بود كه خودش نیامده همانطور كه حاتمی كیا و ملاقلی پور نیامده بودند).
مطبوعاتی ها می گفتند این همه سیمرغ حق »خانه ای روی آب« نبود.
كیانیان اظهار نمود كه در جبران غفلت هیئت داوران سال گذشته سیمرغ خودم را به »پرویز پورحسینی« تقدیم می كنم.
علاوه بر سیمرغ به تمام كسانی كه جایزه گرفته بودند پیش فروش خودرو اهدا شد.
در سالن بازار انتقاد داغ بود كه هیئت داوران غرض ورزی كردند كاش رعایت بزرگان سینما را می كردند.
پزشك »معاونت سینمایی« طی سخنانی از نگرش فاقد عمق برخی فیلمسازان انتقاد كرد و از تمام بزرگانی كه جشنواره را به آثارشان مزین ساخته بودند تشكر كرد.
یكی از اعضای هیئت داوران بخش مسابقه بین الملل به هنگام قرائت بیانیه گفت من مطمئنم كه همه شما تعجب می كنید كه چرا حتی یك زن در میان ما نیست. وی با اشاره به تعالی سینمای ایران گفت: مسئله مهم در سینمای ایران محتوا و تكنیك است نه بحران اقتصادی.
نماینده سفارت چین برای گرفتن جایزه سراسر سالن را به حالت دو طی كرد جایزه اش را گرفت و باز به حالت دو به طرف صندلی اش رفت.
عبدا... اسفندیاری به دلیل عدم حضور مقامی از كره جنوبی برای دریافت جایزه، سیمرغ هیئت داوران را به نیابت از این دولت دریافت كرد.
بسیاری از منتقدان می گفتند جای خجالت دارد كه هیئت داوران با این انتخاب هایش در جلسه حضور یافتند.
جایزه تجلیل و تقدیر از داریوش خنجی را عباس كیارستمی و جایزه موریس دوهادلن را عسگرپور به آنها اهدا كردند.
مترجم مرتبا با افراد خارجی در گوشی صحبت می كرد.
مجری جلسه با تپق زدنهای فراوان و عدم تسلط به جلسه بارها باعث برهم خوردن نظم جلسه شد.
»دوهادلن« گفت من حاضرم به عنوان مشاور جشنواره ها با سینمای ایران همكاری كنم.
پس از اعلام اسامی نامزدها اكثر منتقدان و سینماگران با اظهارنظرهایی از این قضاوتها اظهار نارضایتی می كردند.
قبل از اعلام اسامی برندگان برنامه دف نوازی بسیار چشمگیری با حضور گروهی از همخوانان اجرا شد.
دكور و صحنه آرائی به شكلی زیبا نشان از مراسم جشنواره فیلم داشت. سه پایه، دوربین، بوم صدا و دوربین كه از پشت پرده ظاهر شد همراه با صدای كارگردانی كه به عوامل دستور می داد آغازگر مراسم بود.
در مراسم اختتامیه غیبت بسیاری از بزرگان سینمای ایران مشهود بود.
پس از اعلام اسامی و پایان مراسم علیرغم آنكه مجری از حاضران می خواست تا به سالن رفته و پذیرایی شوند فقط پاكت های مصرف شده آبمیوه و دیس های خالی شیرینی در سالن به چشم می خورد.
متاسفانه جایگاه ویژه كه مخصوص هنرمندان و سینماگران بود مملو از جمعیتی از نوجوانان بود و اصحاب مطبوعات در بالكن شاهد اجرای مراسم بودند.
انبوه جمعیتی كه كارت اختتامیه نداشتند در بیرون از تالار وحدت غوغا می كرد و در پایان مراسم و بیرون آمدن میهمانان آنان با شكستن شیشه ها و فشار ازدحام جمعیت وارد محوطه تالار شدند و بازار امضا از بازیگران و كارگردانان گرم شد.
در محوطه بیرونی تالار وحدت به مناسبت بیست و دوم بهمن گروه سرود ارتش می نواختند و مراسم نورافشانی جریان داشت.
در میان جمعیت حاضر در تالار وحدت چهره های ناشناس فراوانی به چشم می خورد كه حتی یكبار در طول جشنواره هم در سالن های سینما حضور نداشتند.
در پایان مراسم اعلام اسامی نامزدها فیلم »من ترانه، پانزده سال دارم« به عنوان فیلم برگزیده دوم تماشاگران برای حاضران به نمایش درآمد.
آنها كه سیمرغ گرفتند گفتند كه: ...
نویسنده : گروه ادب وهنر-صبریان
محمدرضا شرف الدین: این سینما متعلق به جمع سینماگران نیست.
ما سینماگران آنچنانكه در هیئت داوران اشاره شد هر چند پوست كلفتی داریم اما دلمان بسیار نازك است. هنوز تیغ من به جامه خیلی ها نخورده است منتظر فرصت هستم تا با تیغم به جامه آنها بیفتم.
ژیلا مهرجویی: خیلی خوشحالم برای دومین كاری كه با آقای فرمان آرا همكاری كردم باز هم سیمرغ گرفتم.
علی عابدینی: فقط می توانم بگویم مرسی، ممنون!
یدا... نجفی: باوركنید كه تنها صداست كه می ماند
ناصر شكوهی نیا: از اینكه بخاطر كار با كارگردانی كه در این زمانه كیمیاست جایزه می گیرم بسیار خوشحالم و افتخار می كنم.
محمدرضا دلپاك: دلم می خواهم در همینجا سیمرغم را به »چنگیز صیاد« مردی كه سالهاست در این حرفه (صداگذاری) فعالیت می كند اهدا كنم. با اجازه هیئت داوران.
بهناز جعفری: فقط می توانم بگویم تا اینجا آسان بود اما بی تردید از حال به بعد خیلی سخت است.
حسین شیدایی: خودم را قابل این سیمرغ نمی دانم واقعا متشكرم.
عزت ا... انتظامی: از همه و از هیئت داوران و برگزاركنندگان جشنواره متشكرم. راستی قربون همه شما هموطن هام هم بشم.
بهرام دهقانی: من واقعا متاسفم كه نام رسول ملاقلی پور در میان نامزدهای بهترین كارگردان نیست و از اینكه الان هم حضور ندارد ناراحتم. ضمنا از دستیارم تشكر می كنم، بدون همكاری او كار برایم دشوار بود.
ناصر چشم آذر: واقعا صحبت كردن در مقابل هفت دلاور متخصص و فیلسوف (هیئت داوران) كه این افتخار را نصیب من كردند بسیار سخت است.
محمدآلادپوش: از كار با رئیسیان لذت بردم و از همسرم و گروهی كه با آنها كار كردم متشكرم، این جایزه بدون تلاش آنها هیچگاه به من داده نمی شد.
ترانه علیدوستی: باور كنید الان حرف زدن برای من خیلی سخت است اما فقط آرزو می كنم كه لیاقت این جایزه را داشته باشم.
گوهر خیراندیش: در حال ترك صحنه و در پاسخ به مجری كه شما حرفی برای گفتن ندارید در حال ترك سن به مجری گفت: من حرفی ندارم!
ناصر رفائی: فكر نمی كردم در نخستین كار بلندم موفق به كسب جایزه جشنواره شوم. این برای من امیدواركننده است.
حمید جبلی: دست شما درد نكند، زحمت كشیدید. متشكرم!
رسول صدرعاملی: با توجه به تركیب خوب هیئت داوران این انتخاب چندان بعید نبود اما به هر حال از همكاری كامبوزیا پرتوی هم متشكرم.
از اینكه نام من به عنوان كاندید بهترین كارگردان در كنار نام بزرگانی چون مهرجویی، تقوایی قرار دارد بسیار خوشحالم چون ما سینما را از این بزرگان آموختیم و این فیلمسازان آبروی سینمای ایران هستند.
بهمن فرمان آرا: در مدت كوتاه این دومین باری ست كه این اتفاق خوشایند برای من می افتد. اما در عین حال سال سختی بود.
سفیر فرانسه: من زیاد نمی توانم فارسی صحبت كنم فقط می توانم بگویم خیلی ممنون (با لهجه فارسی دست و پا شكسته)
سفیر سوئیس: سینمای ایران سینمای مهمی است به سینمای شما تبریك می گویم و بهترین آرزوها را تقدیم سینمای ایران می كنم.
ناصر وفائی: سینمای تماشاگر را دوست دارم
نیما شكیبا-ما فقط 4 ماه از مدت پیش تولید را درگیر انتخاب بازیگران فیلم بودیم با آنكه فیلمنامه از پیش تعیین شده بود.
»ناصر وفائی« كارگردان فیلم »امتحان« با اعلام این مطلب در جلسه نقد و بررسی این فیلم در سینمای مطبوعات افزود: هرچند سینمای ما به زمان وابسته است اما من تلاشم داشتم تا بخش فانتزی پنهان را در این فیلم جای دهم.
وفائی با اشاره به اینكه وی علاوه بر رعایت اصول و قواعد سینمای رئالیسم به شدت به سینمای تماشاگر وابسته ام اضافه كرد: »امتحان« نمی تواند در قالب فیلمهای مستند جای گیرد.
وی با بیان اینكه تصمیم داشته است تا در این فیلم به تفاوت های فردی بشر بپردازد افزود: اگر فیلم من در محیطی زنانه می گذرد به این دلیل است كه زنان از مردان بیشتر آسیب پذیرند و گرنه قصد من از ساخت این فیلم توجه به سینمای فیمینیستی نبوده است.
پزشك با حاكمیت سرمایه سینمای ایران آسیب جدی می بیند
معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرد كه تلاش می كند حمایت و مساعدتهای بیشتری برای خلق آثار هدفمند و ماندگار سینمایی جذب كند. به گزارش ایرنا وی هشدار داد: چنانچه زمینه برای حاكمیت سرمایه ومانور سرمایه سالاران ومقاصد صرفا سودجویانه مساعد گردد، آنگاه با میدانداری آثار كم مایه و هنجار شكن، كلیت سینمای ایران آسیب جدی وجبران ناپذیر خواهد دید. وی با ابراز تشكر از كسانی كه با سینما مهربانند، آرزو كرد، آنان كه نامهربانانه به سینما می نگرند بر سر مهر آیند تا در پرتو آن مهر، سینما درخشانتر از پیش، حقیقت، عدالت و زیبایی را بر ناراستی، بی عدالتی و زشتی غلبه دهد وجهانی پر از عشق، معنویت و عدالت را به مردم خویش عرضه نماید.
ساخت مربای شیرین یك اشتباه بود!
شهریار - در نهمین روز از بیستمین جشنواره فیلم فجر سینمای مطبوعات میهمان »مرضیه برومند« كارگردان سینما و تلویزیون بود كه پس از نمایش جدیدترین ساخته اش »مربای شیرین« درجلسه نقد وبررسی این فیلم حاضر شد و به سئوالات مطبوعات و منتقدان پاسخ گفت. وی گفت: من به سراغ مربای شیرین نرفتم بلكه این فیلم بود كه به سراغ من آمد ومتاسفانه آنقدر موانع و مشكلات برای من پیش آورد كه تصمیم گرفتم دیگر هیچگاه برای سینما فیلم نسازم. وی همچنین افزود: من اصلا خودم سینمایی نیستم و روابط سینما را نمی شناسم به همین دلیل مرتكب چنین اشتباهی شدم و »مربای شیرین« را ساختم. فیلمی كه هنوز بی صاحب است، وضعیت اكران ونمایش آن مشخص نیست و تهیه كننده زیرتمام تعهداتش زده است.