رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اگر مردم در حرف و عمل مسئولان تناقض نبینند،ایمانشان قوی تر می شود:
تعداد بازدید : 35
علما و مسئولان از دنیا پرستی و اشرافی گری پرهیز کنند
از مشکلات مردم مطلعم اما همه این ها قابل حل است
گروه سیاسی
info@khorasannews.com
حضرت آیتا... خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج شنبه در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، معیت و همراهی پروردگار را وعدهای قطعی، اطمینانبخش و نشاطآفرین برای جبهه حق خواندند و با اشاره به آینده روشن ایران عزیز تأکید کردند: شرط تحقق این وعده مسلم الهی، ادای وظایف علما، مسئولان نظام و دستگاههای آموزشی و تبلیغاتی در تربیت ایمانی جامعه و پایبندی عملی آنها به تقوا، پرهیز از اشرافیگری و کار و تلاش و پایداری است. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتا... خامنهای (Khamenei.ir) مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم ا... الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنة ا... علی اعدائهم اجمعین. خوشامد عرض می کنم به آقایان محترم، برادران عزیز و متشکرم از گزارشی که جناب آقای جنتی و جناب آقای شاهرودی بیان فرمودند و از زحماتی که اعضا و حضرات -هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیونها و اعضای کمیسیونها- در طول سال کشیدند؛ به خصوص این قضیه «هیئت اندیشهورز» و این همتی که شما کردید؛ بعد از آن که انشاءا... [کار] این هیئت شروع شد و راه افتاد، آنوقت به تدریج، هم منافعش آشکار خواهد شد، هم مشکلات و دشواریها و کار بزرگی که در این هیئت باید انجام بگیرد روشن خواهد شد. طلب رحمت و مغفرت می کنیم برای مرحوم آقای شاهآبادی(رضوان ا... تعالی علیه) و یاد ایشان را گرامی می داریم. ایشان در میان فرزندان مرحوم آیتا... العظمی آقای شاهآبادی جزو آن فرزندانی بودند که با امام راحل روابط نزدیک و صمیمی و مهربانانهای داشتند که امام نسبت به چند نفرشان - از جمله ایشان - نگاه پدرانه و نزدیکی داشتند و خود ایشان هم انصافاً، هم از لحاظ روحیه، هم از لحاظ برخورد، هم از لحاظ وفاداری به انقلاب شخص برجستهای بودند؛ خداوند انشاءا... درجاتشان را عالی کند. این اجلاس متبرک است به نام مبارک فاطمه زهرا (سلام ا... علیها) که در ایام منتسب به آن بزرگوار و ولادت آن بزرگوار این اجلاس تشکیل شده؛ این را به فال نیک می گیریم؛ به علاوه، در آستانه ماه رجب هستیم و این هم واقعاً ورود در یکی از برهههای مبارک دوره سال است؛ ماه رجب، ماه عبادت، ماه توسل، ماه تضرع، ماه نزدیکی به خدا، ماه استمداد از پروردگار برای برداشتن موانع.
مجلس خبرگان مظهر زندهای است از آمیختگی دین و سیاست
آقایان محترم، برادران عزیز! این مجلس، در عین این که از لحاظ سیاسی دارای حساسیت بسیار بالایی است -زیرا که انتخاب رهبری به عهده این مجلس است؛ در مواقعی کنار گذاشتن رهبری به عهده این مجلس است؛ خیلی جایگاه سیاسی فوقالعادهای دارد- یک مجلس علمایی است؛ یعنی علمای دین در این مجلس جمعند. این مجلس یک مظهر زندهای است از آمیختگی دین و سیاست؛ علمای دینی، در جایگاه عالم دینی به یک کار بزرگ سیاسی هم می پردازند که عرض شد و در قانون اساسی ذکر شده که حالا اگر انشاءا... آن هیئت اندیشهورز و کارهای آن به وجود بیاید و دنبال بشود و رشد بکند، آنوقت توسعه فعالیت ها و برکات این مجلس باز هم بیشتر خواهد شد.امروز مطلبی که بنده عرض می کنم، ناظر به این جنبه علمایی و این جنبه دینی است؛ یک مقداری راجع به این بخش و در حوزه و چهارچوب این بخش می خواهم یک عرایضی را خدمت آقایان عرض کنم.
سخت تر از جنگ نظامی که متوقف شده، جنگ های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است که ما در حال جنگیم
مقدمه بحث این است که در این که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزه همهجانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزه سخت و یک مبارزه همهجانبه است؛ نهفقط در زمینه سیاسی، [بلکه] در زمینه فرهنگی، در زمینه اقتصادی، در زمینه اجتماعی، در زمینه امنیتی، ما در حال مبارزهایم. [البته] جنگ نظامی و مبارزه نظامی هم در برههای از زمان بوده که متوقف شده و [الان] نیست اما سختتر از آن، جنگ های امنیتی است، جنگ های اقتصادی است، جنگ های فرهنگی است که ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچکس نمی تواند انکار کند.
جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده است
بله، کسانی هستند که به این که ما در این وضعیت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند که چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ کسانی هستند که معترضِ به این معنا هستند. تصور آن ها این است که جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده؛ لذا می گویند خب چرا ما اینجور و در این وضع هستیم؟ به نظر ما این غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمان ها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است -که خلاصه می شود در حکومت دین، خلاصه می شود در جامعه دینی- دشمندرستکن است، دشمنتراش است، جنگراهبینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است که در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی که نغمه توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آن جا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَ کَذْلِکَ جَعَلنا لِکُـل نَبی عَدُوا شَیْاطینَ الاِنسِ وَ الجِن یوحی بَعضُهُم اِلیْ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا وَلَو شاءَ رَبکَ ما فَعَلوهُ فَذَرهُم وَ ما یَفتَرون * وَ لِتَصغیً اِلَیهِ اَفئِدَةُ الذینَ لایُؤمِنونَ بالأخِرَةِ وَ لِیَرضَوهُ وَ لِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ؛اَبعاض (بخش ها،افراد)جبهه باطل با یکدیگر همکاری می کنند، یعنی هم همکاری می کنند و هم طرفدار پیدا می کنند؛ کسانی اِصغاء (گوش دادن) می کنند حرف های این ها را و گوش می کنند و دنبال این ها حرکت میکنند؛ این[طور] هست. ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایتا... و ولایت اولیاءا...، عدالت اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، این هاست و این ها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود میآورد، دشمنی به وجود میآورد، دعوا راه میاندازد؛ این هست.
شروط تحقق پیروزی جبهه حق
خب، آن نکته مهم این است که در این مبارزه، پیروزی قطعاً با جبهه حق است. نه امروز، [بلکه] دیروز، امروز و فردا، هرجا چنین مبارزهای به وجود بیاید، پیروزی با جبهه حق است، مشروط به چند شرط؛ [اگر] اهل حق و کسانی که طرفدار حقند، نیت کنند، همت کنند، صبر کنند، ایستادگی کنند، مبارزه کنند، بلاشک پیروز خواهند شد؛ هر جایی که این اتفاق افتاده است -از دورانِ دور تاریخ- اینجور است. در مورد انبیا هم همینجور است؛ بله ما در انبیا هم داریم مواردی که این ها را به قتل رساندند، نابود کردند، مسخره کردند و کارهایی مانند این ها کردند، اما در خود قرآن و در روایات، مواردی را دارید که انبیا موفق شدند، مسلط شدند؛ این بهخاطر همین است که شرایط تفاوت می کرده. آن جایی که طرفداران حق سستی به خرج دادند، اهمال به خرج دادند، آنجوری شده؛ آن جایی که ثبات و ایستادگی و استقامت و مبارزه و بصیرت و مانند این ها به خرج دادند، پیروز شدند؛ یعنی در طول تاریخ اینجور است. امروز هم همینجور است؛ امروز هم وقتیکه این حرکت، این نهضت بهوسیله امام بزرگوار شروع شد، خب مردم پیروی کردند، آمدند داخل میدان؛ پیر، جوان، مرد، زن، قشرهای مختلف، جاهای مختلف وارد میدان شدند؛ از کشته شدن نترسیدند، ایستادگی کردند، پیروز شد. در جنگ هم همینجور؛ در هر جای دیگر هم که ما بهاصطلاح این همت را کردیم، مسلماً پیروزی به دست آمده است. امروز هم همینجور است؛ امروز هم اگر ما به شرایط، درست عمل بکنیم، پیروزی قطعی است و در قرآن کریم آیاتی که این نکته قطعیت پیروزی را به ما یادآوری می کند و تعلیم می دهد و خبر می دهد، آیات زیادی است؛ ازجمله آیه « اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»،آیه «لَیَنصُرَن اللهُ مَن یَنصُرُه»،آیه «وَ العاقِبَةُ لِلمُتقین»که در چند جا تکرار شده، این ها همه نشاندهنده این است. یکی از امیدبخشترین آیاتی که من امروز می خواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه معیت الهی است؛ «اِن اللهَ مَعَنا»، خدا با ماست. مسئله خیلی مهمی است این که انسان احساس کند که خدا با اوست، خدا در کنار اوست، خدا پشت سر اوست، خدا مراقب اوست؛ این خیلی چیز مهمی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزت است. وقتی خدا با یک جبههای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. حالا مثلاً ملاحظه کنید در سختترین جاها خدای متعال این معیت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ فرض بفرمایید آن جایی که حضرت موسی(ع) می گوید: وَلَهُم عَلَی ذَنبٌ فَاَخافُ اَن یَقتُلون، در اول قضیه خداوند می فرماید: قالَ کَلا فَاذهَبا بئایتِناِ اِنا مَعَکُم مُستَمِعون؛من با شما هستم، از چهکسی می ترسید؟ این در سوره شعرا بود؛ یا در آیه دیگر که موسی و هارون می گویند: اِننا نَخافُ اَن یَفرُطَ عَلَیناِ اَو اَن یَطغی، فرعون این کار را بکند، خداوند می فرماید: قالَ لا تَخافا اِننی مَعَکُماِ اَسمَعُ وَاَری؛ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، میبینم، میشنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. یا در سوره مبارکه محمد (صلی ا... علیه و آله و سلم) می فرماید: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوِا اِلَی السلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم وَلَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم؛یعنی این معیت خدای عزوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرر در قرآن آن را به رخ کشیده. آنوقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده صادق الهی اعتماد کردند در این آیه شریفه که «فَلَما تَرًءَا الجَمعانِ قالَ اَصحْبُ موسیً اِنا لَمُدرَکونَ * قالَ کَلا اِن مَعِیَ رَبی سَیَهدین»؛بهمجردی که دیدند که سیاهیِ لشکرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون- دل ها لرزید، [گفتند] «اِنا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. این جا حضرت موسی(ع) به اعتماد همان وعده الهی می گوید: کـَلا؛ چنین نیست؛ اِن مَعِیَ رَبی سَیَهدین. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ اِلا تَنصُروهُ فَقَد نَصَرَهُ اللهُ اِذ اَخرَجَهُ الذینَ کَفَروا ثانِیَ اثنَینِ اِذ هُما فِی الغارِ اِذ یَقولُ لِصاحِبه! لا تَحزَن اِن اللهَ مَعَنا؛به اعتماد همین وعده الهی، پیغمبر اکرم می گوید «اِن اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسی(ع) و پیغمبر اکرم این وعده را باور کردهاند و قبول کردهاند و به آن ترتیب اثر دادهاند. و این یک حقیقت و یکی از سنتهای قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنتهایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنةِ اللهِ تَبدیلا»؛بلاشک این همیشه هست.
وظایف دستگاه های دولتی و ائمه جمعه و صداوسیما در تربیت جامعه
خب، حالا ما می خواهیم این معیت را برای خودمان تأمین کنیم؛ راهش چیست؟ مهم این است. این معیت وجود دارد، اما شرط دارد؛ برای همه نیست. در قرآن چند شرط گذاشته است برای این معیت. در آخر سوره نحل [می فرماید]: اِن الله مَعَ الذینَ اتقَوا وَالذینَ هُم مُحسِنون؛تقوا. «اِن اللهَ مَعَ الصبرین»و «وَ اللهُ مَعَ الصبرین»و «اَن اللهَ مَعَ المُتقین»و «اَن اللهَ مَعَ المُؤمِنین»و «وَ اِن اللهَ لَمَعَ المُحسِنین»در چند جای قرآن تکرار شده. ما وظیفهمان را از این جا بفهمیم؛ من این را می خواهم عرض بکنم. هم دولت اسلامی -یعنی مسئولان دولتی، قوه مجریه، قوه قضاییه، قوه مقننه- هم علما، وظیفهشان این است که تربیت ایمانی کنند این ملت را؛ تربیت تقوایی کنند این ملت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را اینجوری تربیت کنیم. از همه مهمتر دستگاههای دولتی هستند که با برنامهریزی میتوانند این کار را انجام بدهند. ما یک دستگاه عظیمی داریم به نام آموزشوپرورش، یک دستگاه عظیمی داریم به نام آموزش عالی، یک دستگاه عظیمی داریم به نام صداوسیما، غیر از دستگاههای اختصاصیِ مجموعه ما. این هایی که گفتم، در همه دنیا همه دارند؛ یک دستگاههایی هم هست که اختصاصی ماست، مثل ائمه جمعه و جماعات، مثل منبرها؛ این منبرها و تماس های با مردم خیلی مهم است. پس یک کار عبارت است از برنامهریزیهای تربیتی و آموزشی در مدرسه، در دانشگاه، در مسجد، در مصلای نماز جمعه، در منبرهای تبلیغی؛ به خصوص، همینطور که عرض کردیم، در جاهایی که دایره وسیعتری دارد، مثل صداوسیما؛ یکی از وظایف عمده صداوسیما این است. یا آن کسانی که سخنانشان شنونده زیادی دارد، مثل خود این حقیر، مثل رئیسجمهور، مثل دیگران که مردم میشنوند سخنان این ها را -چهرههای معروف دینی و علمی و سیاسی که میشنوند مردم حرف های این ها را، این ها بایستی اهداف مهمشان را متمرکز کنند روی همین تربیت های مذکور؛ برای این که اگر این تربیت ها انجام گرفت، آنوقت «وَالذینَ هُم مُحسِنونَ» به وجود میآید، « الذینَ اتقَوا» به وجود میآید و از این قبیل و دنبالش « اِن اللهَ مَعَنا» به وجود میآید؛ یعنی قطعاً معیت الهی حاصل خواهد شد؛ دیگر هیچ جای خوف و حزنی وجود ندارد. خب ما امروز با یک جبهه عظیم سیاسی و مالی و اقتصادی و نظامی و امنیتی و مانند این ها مواجهیم؛ تقریباً همه دستگاههای تبلیغاتی دنیا علیه ما دارند حرف می زنند و کار می کنند؛ دستگاههای مالی وابسته به صهیونیستها و وابسته به آمریکا و مستکبرین علیه ما دارند کار می کنند؛ همه آن ها دارند کار می کنند. البته ما بحمدا... ایستادهایم؛ این ایستادگی هم به برکت همان تقوا و ایمانی بوده است که در قشر عظیمی از مردم ما بحمدا... وجود دارد، یعنی همین جوان ها و همین فداکاریها و همین «حججی»هاو امثال این ها؛ این ها را دستِکم نگیرید، این ها خیلی مهمند؛ همین ها هستند که نگه داشتهاند پایههای این نظام را و معیت الهی را برای ما تا حدود زیادی تأمین کردهاند. اگر بخواهیم این کامل بشود، بایستی این دایره را وسعت بدهیم، بایستی روی این مسائل کار بکنیم؛ یکی کار تبلیغی و برنامهریزی تبلیغی است. اشخاص شماها، تقریباً همه شما آقایان، در شهرهای خودتان، در مراکزی محل توجه هستید؛ یا امامجمعه هستید یا گوینده دینی هستید یا معلم هستید، استاد هستید -بعضی در دانشگاه، بعضی در حوزه- و در جاهای مختلف میدان دارید و امکان دارید برای حرف زدن، برای کار کردن، برای تربیت کردن؛ آدم های کنار نشستهای نیستید، میدان دارید؛ این مورد سؤال پروردگار قرار خواهد گرفت؛ یعنی این امکانی است که خدای متعال از کیفیت به کار رفتن این امکان سؤال خواهد کرد از ما؛ وَاستَعمِلنی بما تَسئَلُنی غَداً عَنه؛این از آن قبیل چیزهاست. بنابراین پس یک کار این است.
اگر مردم که به ما نگاه می کنند، تناقضی میان گفته و کردار ما مشاهده نکنند، ایمان شان قوی می شود
یک کار دیگر که آن هم از لحاظ اهمیت از این تبلیغ اگر مهمتر نباشد -که به گمان ما مهمتر هم هست- کمتر نیست، عملِ خود ماست؛ نه عملی که حتماً جلوی چشم مردم باشد؛ نه، عملِ درست ما تأثیرش را می بخشد؛ ترک گناه، ترک دنیاپرستی، ترک اشرافیگری، کار سخت، کار کوشنده. وقتی ما با خدا باشیم، خدای متعال تأثیر می دهد به حرف ما، به اقدام ما. مردم هم که به ما نگاه می کنند و تناقضی میان گفته و کردار ما مشاهده نمی کنند، ایمانشان قوی می شود و به این راه میآیند، در این راه حرکت می کنند. به گمان بنده یکی از عللِ موفقیت معجزهآسایِ امام بزرگوار این بود که خودش عامل بود، متدین بود، به قیامت -به معنای واقعی کلمه- اعتقاد داشت و پایِ این ایمان و این اعتقاد خود در عمل ایستاده بود و انصافاً پاکیزه بود امام بزرگوار (رضوان ا... تعالی علیه)؛ این تأثیر داشت؛ [البته] بعضی ممکن است این پاکیزگی را بدانند، بعضی هم ندانند اما تأثیر می کند. پس بنابراین وظیفه مهم ما، هم [بهعنوان] مسئولان اداری و دولتی و موظفینِ در بخش های مختلف نظام و هم بهعنوان علمای دین، این است که از طریق زبان و عمل، مردم را به سوی تقوا و به سوی احسان و به سوی صبر و به سوی پاکیزگی و مانند این ها حرکت بدهیم. بعد، اگر چنان چه این[طور] شد و خدای متعال را همراهِ خودمان دانستیم، نتیجهاش این می شود که در مواجهه با قدرت ها، شجاعانه حرکت میکنیم. البته بایستی در مواجهه با قدرت ها -خود این هم یکی از بخش های تقواست- هم شجاعانه، هم هوشمندانه، هم با کاربلدی، دشمن را در میدان سیاست مغلوب کنیم؛ این جزو کارهای اصلی و قطعی ماست.
نسل جدیدی، یک رویش جدیدی در کشور به وجود آمده است
بحمدا... امروز نسل خوبی هستند. این که من عرض می کنم، شعار نیست، با اطلاع عرض می کنم. یک نسل جدید، یک رویش جدیدی در کشور به وجود آمده؛ مخصوص یک جای خاص هم نیست، مخصوص یک بخش خاص فکری و عملی هم نیست؛ در بخش های فرهنگی، در بخش های تبلیغی، در بخش های هنری، در بخش های علمی، در بخش های فلسفی، یک مجموعه عظیمی از جوان ها به وجود آمدهاند که این ها بهمعنای واقعی کلمه مؤمن با... و مؤمن به این راهند؛ با این که امام را ندیدهاند؛ دوران جنگ را -که خیلی سازنده و مؤثر بود- درک نکردهاند؛ همین نشاندهنده علو درجه ایمان این هاست که با این که آن ها را ندیدهاند، درعینحال با این اصرار، با این استحکام، با این علاقهمندی دنبال این راه هستند. این نسل، نسل خوبی است، نسل امیدبخشی است و حالا دشمن به پیری ماها چشم طمع دوخته. مینشینند محاسبه می کنند؛ می گویند این ها پیرند؛ رهبر اینجوری است و دیگری اینجوری است و همه مجموعه ماها را [پیر می دانند]؛ نمی دانند که خب در زیر این ظاهرِ پیر، یک حرکت جوانانهای بحمدا... در این کشور وجود دارد که دارند حرکت می کنند، دارند تلاش می کنند، دارند کار می کنند، و انشاءا... تمام کارهای بزرگ و مهم، با همت جوانانه آن ها و با درک و هوشمندی آنها به نتایج خواهد رسید.
فردای این کشور از امروز به مراتب بهتر خواهد بود
هرچه می گذرد، اعتقاد بنده بیشتر می شود به اینکه انشاءا... فردای این کشور از امروز این کشور به مراتب بهتر خواهد بود و انقلاب پیشتر خواهد رفت.
از مشکلات مردم مطلعم اما همه این ها قابل حل و قابل رفع است
البته مشکلات داریم؛ بله می دانیم این مشکلاتی را که آقایان در سخنرانیها [می گویند] -که گزارش مطالب آقایان را به من دادند؛ بنده هم با اغلب آن چه آقایان بیان کردید موافقم و مطلعم از آن چه ذکر کردید از شهرهای مختلف و استان های مختلفی که با آن ها ارتباط دارید؛ مشکلات مردم، مشکلات معیشتی و شکایاتی را که مردم دارند می دانیم- لکن به نظر ما همه این ها قابل حل و قابل رفع است. انشاءا... در چند روز آینده ما صحبت هایی با مردم خواهیم داشت و شاید بیشتر در این زمینه صحبت کنیم. مشکل لاینحلی ما در کشور نداریم. والسلامعلیکمورحمةا... و برکاته.