فرهنگ اسلامی ایرانی ما، پیوندی ناگسستنی با زبان و ادبیات فارسی دارد. قرنهاست که قند فارسی، زینت بخش محافل ادبی دنیاست و بسیاری از نویسندگان گرانمایه در سراسر عالم، در برابر زیبایی، شیوایی و عُمق متون و اشعاری که به زبان فارسی نوشته و سروده شده است، سپر انداختهاند. پیوند عمیق این زبان شیرین، با آموزههای اسلامی و معارف الهی، برغنا و استواری آن بسی افزود و بزرگانی را مانند مولوی، فردوسی، سعدی و حافظ به منصه ظهور رساند که یگانههای دوران خود بودند و هنوز نیز، بر تارک ادبیات جهان میدرخشند و مایه افتخار ایران و ایرانی هستند. یکی از مهم ترین ثمره های پیروزی انقلاب اسلامی، پاسداری از این میراث اجدادی ارزشمند است. در حالی که پیش از انقلاب، برخی، متأثر از دیدگاههای شبهروشنفکرانه و گاه مشکوک، در پی به اصطلاح پالایش زبان و ادبیات فارسی بودند و می خواستند میراث هزار ساله اجدادی را به ثمن بخس بفروشند، انقلاب اسلامی ایران که متأثر از آموزههای اسلامی و سرمایه تمدنی ایرانیان مسلمان بود، پاسداری از این هویت اسلامی ایرانی را برعهده گرفت و توانست آن را از سراشیبی سقوط به قله عزت بکشاند. در گفتوگو با دکتر محمدحسن مقیسه، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، اولاً به بررسی تفاوت در ساختارهای فرهنگی دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداختیم و ثانیاً، از وی خواستیم تا درباره نقش انقلاب اسلامی، در پیشرفت و اعتلای زبان و ادبیات فارسی نیز، مطالبی را برای خوانندگان خراسان ارائه کند. دکتر مقیسه، با اشاره به تأثیر ایدهها و مبانی نظری انقلاب اسلامی بر ساختارهای ایجاد شده، پس از پیروزی انقلاب، بر نقش راهبردی این واقعه بزرگ در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تأکید کرد.
دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب، به لحاظ ساختار فرهنگی، چه تفاوتی با هم دارند؟
باید توجه داشت که ساختارها، برآمده از ایدهها و مبانی نظری است؛ خود ساختار، معلول و محصول همان فکر و منطقی است که سیستم دارد؛ بنابراین بهتر این است که به اصول حاکم بر سازمان بپردازیم و عواملی را که به این ساختارها شکل داده است، نقد و بررسی کنیم. طبیعی است که اگر مبانی و ایده، برآمده از فطرت انسانی و مبتنی بر روش های دینی و قرآنی باشد، ساختارها نیز، بر همین اساس شکل میگیرد و پیریزی میشود و در غیر این صورت، به شکل و شمایلی در میآید که به سعادت بشر منجر نخواهد شد. چون نگاه مسئولان حکومتی به مقوله فرهنگ، قبل از انقلاب، نگاه قرآنی و دینی نبود، ساختارها نیز دینی و قرآنی بار نیامد و در نتیجه، مطابق با نیاز و فطرت انسانی نبود و موجب نارضایتی جامعهای شد که تدین و توجه به معارف اسلامی، پایه های خَلق و خُلق نظام اجتماعی و شخصی آن را شکل میداد.
این تفاوت ساختارها چه تأثیری در خروجی کارها داشت؟
محصول تولیدی، نتیجه همان ساختارهاست. بدیهی است که شما هنگامی به نتیجه مطلوب میرسید که ساختار صحیح و سالمی داشته باشید؛ هنگامی به یک اثر دینی میرسید که زمینهها و شرایط آن را از قبل فراهم کرده باشید. با یک نگاه کلی و گذرا هم میتوان به این مهم پی برد که محصول و خروجی کارهای فرهنگی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، با یکدیگر قابل سنجش نیست. البته ممکن است در روند بررسی آثار بعد از انقلاب، شما به کارکردهایی برسید که مطابق و منطبق با اصول اسلامی نباشد و حتی شاهد بیاورید که مورد اعتراض نیز قرار گرفته است، اما در این جا، تخلف از مبانی و آرمانها صورت گرفته یا برنامه صحیح و دقیق اجرا نشده یا سهل انگاری و سستی روی داده است، ولی آن چه مسلم به نظر میرسد، این است که نظام سیاسی و حاکمیتی انقلاب اسلامی، در مبانی نظری و آرمانی خود، هیچگاه نه آن محصولِ مباین با اندیشه های دینی و انسانی را خواسته، نه آن را تبلیغ و نه دنبال کرده است.
انقلاب اسلامی چه خدمتی به زبان و ادبیات فارسی کرده است؟
انقلاب اسلامی، بزرگ ترین خدمت را به زبان و ادبیات فارسی کرد؛ حتما میدانید که زبان فارسی، یکی از زبانهای غنی، پرگنجینه و سرشار از حکمت و اخلاق است. متأسفانه در رژیم گذشته، به صراحت از تغییر خط و زبان سخن به میان میآمد. به بهانه پیشرفت و این که باید با جامعه جهانی و زبانهای اروپایی همراه شد، به بهانه این که چون در حروف ما، «ظ، ذ، ز» یا «ث، س، ص» و «ح، هـ» و «ت، ط» و حروفی از این قبیل، آوای یکسان دارند و گاه دانش آموزان مردد می شوند که مثلاً «حوله» بنویسند یا «هوله» یا «طوفان» بنویسند یا «توفان»، میخواستند تیشه به ریشه زبان فارسی بزنند. البته از این نوع مشکلات، در هر زبانی پیدا میشود؛ اما موضوع این است که اگر زبان فارسی تغییر میکرد، آسیبی که وارد میشد، فقط به زبان مردم یک کشور نبود، بلکه به فرهنگ یک منطقه جغرافیایی بزرگ، از استانبول تا دهلی، ضرری جبران ناپذیر وارد میشد. بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی در این زمینه، نجات زبان فارسی از مستحیل شدن در اصطلاحات و شیوههای غربی و بیگانه بود. خدمت دیگر انقلاب اسلامی این بود که ادبیات فارسی را زنده و پویا نگه داشت. زبان، پشتوانه می خواهد؛ زیرساخت و منبع غنی برای پویایی و رشد میخواهد. به جرئت می توان گفت که زبان فارسی، امروز یکی از مهم ترین و برجستهترین زبانهای زنده دنیاست که از غنیترین پشتوانه بهره میبرد و برخی از آثار نوشته شده به آن، همچنان در سطح دنیا منتشر می شود و خواننده دارد؛ بنابراین انقلاب اسلامی نه تنها به حفظ زبان فارسی کمک کرد، بلکه این گنجِ در کُنج مانده را، به وسط میدان توجه و تحقیق جهانیان کشاند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دقیقا دو ماه پس از پایان پذیرفتن جنگ جهانی دوم، کنفرانسی در لندن برگزار شد و 40 کشوردر آن شرکت کردند. در این کنفرانس، دو کشور انگلستان و فرانسه به عنوان کشورهایی که خسارات بسیاری از جنگ دیده بودند، پیشنهاد کردند سازمانی با هدف نهادینه کردن فرهنگ صلح به معنای واقعی کلمه تأسیس شود تا از وقوع جنگ جهانی دیگری جلوگیری شود. بعدها عرصه فعالیت یونسکو، گسترش بیشتری یافت و کشورهای مختلف دیگری هم به این سازمان پیوستند. ایران هم سال 1327 به این سازمان جهانی پیوست. امروز به بهانه سالروز پیوستن کشورمان به قرارداد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکودر 7 بهمن 1334 ش، با تاریخچه، اهداف و اقدامات این سازمان آشنا خواهیم شد و البته به یک مسئله مهم که این سازمان به آن توجه کمتری دارد هم اشاره خواهیم کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مسعود حمیدی - پیشرفت های یک کشور و یک استان در حوزه صنعت یکی از مهمترین شاخصههای توسعه به شمار میرود و در ارزیابی های توسعه یافتگی مورد توجه قرار دارد. اگرچه طی چندسال گذشته، به تبع مشکلات اقتصادی و تحریم های دشمنان انقلاب اسلامی، فعالان عرصه صنعت با مشکلاتی مواجه شده اند اما نگاهی واقع بینانه به این عرصه طی 40 سال عمر انقلاب به خوبی نشان می دهد که صنعت در ایران و به تبع آن در استان ما پیشرفت های چشمگیری داشته باشد، ضمن آن که خراسان رضوی در این حوزه همواره یکی از استان های پیشتاز بوده و جایگاه مناسبی داشته است.
توجه به پیشرفت ها در کنار کاستی ها
آمارهای ارائه شده و گزارش های موجود در این زمینه به خوبی نشان می دهد که عرصه صنعت در خراسان رضوی، از جمله عرصه های مهمی است که با پیشرفت های قابل توجهی طی چهار دهه گذشته همراه بوده است. بدون شک این حوزه گسترده کاستی ها و نواقصی نیز داشته و دارد که نیازمند تدبیر و برنامه و تلاش مسئولان مربوط برای حل و رسیدگی به آن است. ما نیز طی سال های اخیر توجه به مشکلات صنعت و صنعتگران را بارها و بارها در پیگیری های رسانه ای خود قرار داده ایم و تلاش برای حل آن ها از مسئولان مطالبه کرده ایم. این رویکرد رسانه ها همچنان ادامه خواهد یافت تا صنعت استان به عنوان بخش مهمی از صنعت کشور روزهای روشن تری پیش رو داشته باشد و به تبع آن اقتصاد این خطه نیز رونق بیشتری یابد.
سال 57 فقط 82 واحد صنعتی، حالا بیش از 5 هزار واحد
بر اساس آمارهای رسمی موجود، اکنون استان خراسان رضوی با بیش از 8 هزار واحد صنعتی، بعد از استانهای تهران و اصفهان سومین استان صنعتی کشور است. این در حالی است که در سال 57 تعداد واحدهای صنعتی فعال در استان فقط 82 واحد با سرمایه 266 میلیارد ریال و اشتغال 10316 نفر در استان موجود بوده است. هم اکنون 84961 واحد صنعتی با سرمایهگذاری 3.375هزار میلیارد تومان و اشتغال 2547563 نفر در کشور موجود است و استان با 5662 واحد صنعتی فعال، سرمایهگذاری حدود 16.8 هزار میلیارد تومان و اشتغال حدود از 193948 نفر، از نظر تعداد و اشتغال پس از استانهای تهران و اصفهان رتبه سوم و از حیث سرمایهگذاری در جایگاه هفتم (بعد از استان های بوشهر، لرستان، هرمزگان و ...) قرارگرفته است.
8 درصد اشتغال صنعت کشور
بر اساس گزارشهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، هفت درصد تعداد واحدهای صنعتی، شش درصد سرمایهگذاری و هشت درصد اشتغال صنعتی کشور مربوط به استان خراسان رضوی است. بر اساس این آمار، ارزشافزوده صنعت کشور در سال 93 به میزان 242.970 میلیارد تومان و ارزشافزوده صنعت استان 94 هزار و 395 میلیارد تومان است و سهم ارزشافزوده صنعت استان 89.3 درصد نسبت به کل کشور بوده است. تولید ناخالص داخلی (مجموع ارزشافزوده و مالیات بر واردات) استان در سال93 به میزان 62.605 میلیارد تومان و سهم استان از کشور86/4درصد است. 8 درصد تعداد طرحها، 2 درصد سرمایهگذاری کل کشور و هفت درصد اشتغال طرحهای صنعتی کشور نیز مربوط به استان خراسان رضوی است .
استراتژی توسعه بر پایه صنایع معدنی
در سال های قبل از انقلاب، استان خراسان به دلیل دور بودن از مرکز و بی توجهی مسئولان وقت به توسعه صنعتی این منطقه، از سهم مناسبی در سرمایه گذاری و توسعه برخوردار نشد. پس از آن در دهه 60 نیز استان بهره مناسبی از سرمایهگذاریهای دولتی نبرد و سرمایهگذاری در این منطقه بیشتر بر اساس حمایتهای بخشی خصوصی پایهگذاری شد. با توجه به این که هدف اصلی در استان توسعه متوازن است و از سوی دیگر پر کردن شکاف و فاصله موجود استانهای توسعهیافته و برخوردار از صنایع بزرگ پتروشیمی و نفت و حمایتهای دولتی بودند، در خراسان رضوی استراتژی توسعه صنعتی استان برپایهِ توسعه معادن و صنایع معدنی استان شکل گرفت که از یک سو میتوانست باعث توسعه متوازن استان، جلوگیری از مهاجرت به مرکز استان و افزایش اشتغال و از سوی دیگر جلوگیری ازخام فروشی شود و ارزش افزوده بالاتری را نصیب این منطقه کند.
در این زمینه از 64 نوع ماده معدنی شناختهشده در کشور، 46 نوع ماده معدنی در شهرستانهای استان شناسایی شد و در چرخه بهره برداری صنعتی قرار گرفت. معادن سنگآهن در سنگان خواف، سیلیس در تربتجام، سنگآهن هماتیت در تایباد، مس در کاشمر و بردسکن، کائولین و سنگ در گناباد، سنگ و طلا در تربتحیدریه از جمله این معادن شناساییشده است که به تبع آن واحدهای فراوری نیز در این مناطق احداث شد.برای کمک به سرمایهگذاران در تمامی مناطق محروم و مرزی استان با کمک وزارت صمت و سازمان توسعه صنایع معدنی و معادن، آزادسازی مناطق معدنی به مساحت 11290 کیلومترمربع در شهرستانهای کاشمر، تربتحیدریه و نیشابور صورت گرفت و مطالعات پهنه اکتشافی ژئوفیزیک هوایی سنگان نیز انجامشده است. در این زمینه تاکنون ظرفیت تولید 4.12 میلیون تن کنسانتره آهن و 15 میلیون تن گندله در استان ایجاد شده است، ضمن آن که تا سقف 7/22 میلیون تن کنسانتره و 7/21 میلیون تن گندله ظرفیتسازی انجامشده است و طی سالهای آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. صنعت سیمان استان نیز با داشتن هفت واحد تولیدی با ظرفیت اسمی 8.5 میلیون تن در سال، اشتغال 2150 نفر و سرمایهگذاری حدود 1505 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است که هشت درصد تولید سیمان در کشور و سومین استان تولیدکننده سیمان بعد از اصفهان و تهران است.
ظرفیت تولید 15 هزار خودرو در واحد خودروسازی خراسان
به رغم این که استان از واحدهای صنعتی تولیدکننده قطعات خودرو برخوردار بود لیکن به دلیل نبود واحد تولیدی خودرو، زمینه بازار مصرف در استان فراهم نبود که در سال 1384 راهاندازی واحد خودروسازی خراسان به ظرفیت 150000 دستگاه توانست به این مهم جامه عمل بپوشاند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ماجرای تبدیل تابلوهای راهنمای زائر به راهنمای سفر با تدبیر مناسب شهردار به سرانجامی مطلوب رسید اما در عین حال به نظر می رسد مسئله اولویت دادن گردشگری به زیارت در مشهد، ریشه در نگاه هایی دارد که صحبت علمی و کارشناسی درباره آن ضروری است؛ موضوعی که صرفا مربوط به این دوره شهرداری نبوده و در چند دهه اخیر مسئله اصلی حکمرانی در شهر -حتی در دوره منتقدان کنونی- را تشکیل می داده است؛ همان طور که مصوبه مربوط به تغییر نام نیز متعلق به 10 ماه پیش و شهردار سابق بوده و حالا به یک باره مسئله برخی منتقدان شده است.
نوشتن درباره مفهوم زیارت و گردشگری مذهبی در ادبیات علمی جهان دارای سابقه ای طولانی است. مفاهیمی که در رشته های مختلفی مانند جامعه شناسی مورد استفاده قرار گرفته است. در یکی از جامع ترین بررسی ها کوهن (1992) به تفاوت ها و شباهت های این دو مفهوم می پردازد. شباهت این دو مفهوم از نظر وی آن جاست که هم زائر و هم گردشگر به دنبال معانی عمیق تر می گردند. تفاوت آن ها نیز در سطح پدیداری است. جایی که گردشگر در آن برخلاف زائر اهداف لذت جویانه خود را پی می گیرد. در سطح دیگری، تفاوت این دو به شکل اجرای سنتی، مشخص و کادربندی شده زیارت برمیگردد که در بین گردشگران بی شکل، بازتر و بدون معیار خاص است. البته ارتباط مفهومی این دو دامنه بحث بسیار گسترده ای دارد که از دایره این متن خارج است.
این ریشه های مفهومی اکنون نیز در ادبیات جهانی بازتولید شده و مورد بحث و مداقه بیشتر قرار می گیرد. چنان چه در سایت های جست وجوی مقالات علمی عبارت زیارت (Pilgrimage) یا گردشگری مذهبی (Religious Tourism) را جست وجو کنید، با تعداد بی شماری مقاله به روز مواجه می شوید که در چارچوب های مفهومی و تجربی، این دو مفهوم را نقطه عزیمت خود قرار داده اند. برای نمونه چند عنوان از مقالاتی که در سال 2019 (یعنی در 20 روز گذشته) انتشار علمی یافته اند، ذکر می شود: زیارت، مصرف و آیین ها: حقیقت معنوی در زیارت شیعیان (مجله Tourism Management- این مجله یکی از معتبرترین مجلات مربوط به گردشگری در جهان با بالاترین نمره است: 5.921 : IF ) ؛زیارت: چه موارد تجربی، اهداف {معنوی} زائر را حمایت می کند؟ (مجله Journal of Hospitality and Tourism Management) جالب این جاست که موسسه تحقیقاتی آیجیآی گلوبال در همین مدت زمان کتابچه ای با عنوان "راهنمای دستیابی به تحقیقات در باره تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گردشگری مذهبی و زیارت" را نیز منتشر کرده که شامل بیست مقاله در حوزه مباحث اقتصادی حول زیارت و گردشگری است.
در حوزه سیاست های اجراییِ دولت ها نیز مفهوم زیارت بسیار پرکاربرد است. این مفهوم در مکان های مختلف و برای ادیان متفاوت استفاده می شود. در مکان های زیارتی مانند لهاسا در تبت چین، بنارس در هند، واتیکان در ایتالیا، لیریا در پرتغال و... از مفهوم زیارت و گردشگری مذهبی در کنار هم استفاده می شود. اتفاقا استفاده از مفهوم زیارت برای جذب معتقدان به امور مرتبط با آن مکان ها از نظر رونق بازار گردشگری مفیدتر بوده و مسئولان در هر کدام از این موارد، به عناصر شبه معنویِ مکان مذکور تاکید می ورزند.
با توجه به آن چه گفته شد، به نظر می رسد حذف مفهوم زیارت-زائر به بهانه "ادبیات جهانی" نمی تواند موضوعی تحقیق شده، دقیق و عقلانی باشد. تابدین جای متن، منظر بحث، جهانی و بین المللی بود. اما مناسب است جهتِ نظاره به موضوع را تغییر دهیم و از منظر بومی-دینی به موضوع نگاه کنیم.
شهر مشهد در هزار سال گذشته و به ویژه سیصد سال اخیر همواره با امام هشتم شیعیان (ع) شناخته شده است. توسعه و پیشرفت شهر در این ایام و به ویژه چهل سال اخیر با قطب بودن مضجع شریف حضرت رضا (ع) و براساس آن اتفاق افتاده است. به بیان دیگر "زیارت" در تاروپود این شهر قرار گرفته و امام رضا (ع) ابرعنصر فرهنگی آن است. اگرچه حذف عناصر فرهنگی دیگر شهر می تواند آسیب های بسیاری را به وجود آورد، اما اضافه کردن هر عنصر فرهنگی جدید باید با توجه به این ابرعنصر انجام گیرد تا تضادهای فرهنگی رخ ندهد. این بحث بیان می کند که بیرون کشیدن یا حتی تضعیف مفهوم زیارت از هویت فرهنگی این شهر، وضعیت مضمحل هویتی در حال حاضر را به بی هویتی مطلق تبدیل کرده و به تبع آن مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتری را برای شهر به همراه می آورد.
از طرف دیگر و با توجه به منابع دینی، اساس زیارت، زائر نیست بلکه مزور (آن که به زیارتش رفته ایم) است. ذات مقدس امام معصوم به مثابه نوری است که تمامی عناصر حول خود را روشن می کند. امام است که تمامی عناصر عالم دور او حلقه زده اند و به واسطه او حیات دارند. و زیارت سفری الی ا... از طریق باب ا... یعنی امام معصوم تعبیر می شود، او قلب عالم و همه چیز حواشی اوست. از راه تولی به امام و تبری از دشمنان اوست که انسان موحد به توحید راه پیدا می کند. درباره حقیقت زیارت معصومین (ع) مباحثی بسیار عمیق و دقیق در منابع شیعی وجود دارد و از دایره این نوشتار خارج است.
تجمیع همه این موارد، از مباحث مفهومی در ادبیات علمی، تحقیقات تجربی روز در معتبرترین مجلات علمی بین المللی، سیاست های اجرایی دولت های مختلف در سراسر جهان، مباحث فرهنگی و اجتماعی مختص شهر مشهد و ادبیات غنی دینی در موضوع زیارت، نشان می دهد که حذف مفهوم زیارت از هویت شهری مشهد از هر جهت (دینی- وحیانی، فرهنگی-اجتماعی، سیاسی-اقتصادی) اشتباه و نادرست است و آثار مخربی در همه این زمینه ها دارد. البته باید تذکر داد که متاسفانه در طول چندین سال و دوره های مختلف شهرداری، در عمل نگرانی ها از تغییر هویت مشهد پررنگ تر شده است. زمانی که عناصر و مجموعه های گردشگری در حال ساخت یا ساخته شده ای که هیچ نسبتی با زیارت و مزور نداردو حتی در تضاد است- در شهر گسترش می یافت، این هویت دستخوش دگرگونی و دست اندازی قرار گرفت. نتیجه آن اقدامات وضعیت مضمحل هویتی در حال حاضر شهر مشهد است که تضادهای فرهنگی و اجتماعی از آن بیرون آمده و البته مسائل اجتماعی پر بسامدی را برای شهروندان مشهدی به وجود آورده است. مجوز های مختلف در دوران های مختلف شهری که انواع نگرش ها را نمایندگی می کرده اند، نشان می دهد اساسا مسئله هویت زیارتی به شکل دقیق توضیح داده نشده و فروع و حواشی آن مصرح نشده است. اتفاقی که برای رسیدن به آن اولا باید در سطح نخبگان و سپس در جامعه به گفت وگوی عقلانی و در انتها به توافق و همدلی برسد لذا باید یک بار و برای همیشه و در یک گفت وگوی عمومی موضوع هویتی شهر و ابعاد مختلف آن را حل کرد تا هربار مسائلی مانند گسترش عناصر گردشگرمحور بی تناسب با زیارت یا زائر، نظم ذهنی و هویتی شهر را به هم نریزد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر صنعت با هشدار به خودروسازان درباره ایفای تعهدات خود به خریداران گفت: خودروسازان مکلف به تحویل خودروهای پیش فروش شده با تاریخ تحویل اول شهریور ماه تا سیام دی ماه به قیمت قبل هستند و هر گونه افزایش قیمت جدید، برای پیش فروش ها و فروش های آینده خواهد بود.به گزارش ایرنا، رحمانی افزود: همان طور که پیش از این بارها عرض کرده ام، همه باید به تعهداتشان پایبند باشند و اگر از این تعهد عدول کنند، سازمان حمایت در دفاع از حقوق مصرف کنندگان برخورد نظارتی را اعمال خواهد کرد.وی درباره ضرر و زیان خودروسازان از این مسئله نیز توضیح داد: همان گونه که پیش از این اعلام کرده ام، در عمل به تعهدات حساس هستیم و هیچ مماشاتی با خودروسازان نخواهیم داشت زیرا با قرارداد قطعی خرید کرده اند و همه باید به این تعهد پایبند باشند.مطابق ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، خودروسازان می توانند پیش فروش خودروها را به دو شکل قطعی و عادی انجام دهند. به طوری که در پیش فروش قطعی، قیمت قطعی در زمان عقد قرارداد تعیین می شود اما در پیش فروش عادی، قیمت مطابق با قیمت خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود. با این وصف، این ابهام در سخنان وزیر وجود داشت که آیا قیمتهای قبلی برای قراردادهای پیش فروش عادی تا انتهای دی ماه هم لحاظ می شود یا خبر؟ چرا که افزایش قیمت برای پیش فروش های قطعی، اساساً بی معناست. از سوی دیگر برای پیش فروش های عادی، افزایش قیمت ها در دی ماه اتفاق افتاد.در این زمینه دیروز رئیس سازمان حمایت با تاکید بر اجرای ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو توضیحاتی داد که نشان می دهد افزایش نیافتن قیمت ها تا انتهای دی ماه برای پیش فروش های عادی نیز خواهد بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طولانیترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا در طول تاریخ، با عقبنشینی آشکار ترامپ از مواضع اولیه خود به صورت موقت خاتمه یافت و بیش از 800 هزار کارمند شاغل در ادارات و نهادهای وابسته به دولت فدرال آمریکا میتوانند چک حقوق ماه گذشته خود را دریافت کنند و سرکارهای خود بازگردند. ترامپ با وجود این که پیشتر تهدید کرده بود حتی اگر تعطیلی دولت فدرال به بیش از چند ماه و چند سال بینجامد، او بدون دریافت بودجه 5.7 میلیارد دلاری مورد نیاز برای احداث دیوار مرزی با مکزیک، از خواسته خود کوتاه نخواهد آمد، اما در عقبگردی آشکار مقابل دوربینها رفت و از بازگشایی سه هفتهای دولت فدرال تا حصول توافق بین دولت و کنگره بر سر بودجه مرزی خبر داد. این همان فرمول پیشنهادی بوده است که "نانسی پلوسی" رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بارها به ترامپ توصیه کرده بود. پلوسی گفته بود ترامپ اگر خواهان دریافت بودجه است باید نخست دولت فدرال را از تعطیلی خارج کند و با کنگره وارد مذاکره شود و حالا ترامپ به نظر می رسد مجبور شده به این توصیه عمل کند. با این حال ترامپ دیروز در سخنان خود هشدار داد اگر طی مدت سه هفتهای تا 26بهمن توافقی درباره بودجه درخواستی او حاصل نشود و به گفته او برخوردی "منصفانه " با درخواست بودجه از سوی کنگره صورت نگیرد، دولت فدرال دوباره تعطیل خواهد شد و او مجبور به استفاده از اختیارات ویژه رئیس جمهوری در اعلام وضعیت اضطراری خواهد شد.هرچند برخی کارشناسان معتقدند این اقدام ترامپ هم با کشاندن موضوع توسط دموکرات ها به دادگاه ممکن است ناکام بماند . به نوشته موسسه رتبه سنجی اس اند پی گلوبال، اقتصاد آمریکا در طول 35روزتعطیلی دولت بیش از شش میلیارد دلار زیان دیده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تنشهای سیاسی در ونزوئلا در حالی شدت گرفته است که اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، فرانسه و آلمان از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا خواستهاند ظرف یک هفته انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کند ،در غیراین صورت خوان گوآیدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور به رسمیت خواهند شناخت. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیزیک دیپلمات کهنهکار را که زمانی عهده دار سمت معاونت مشاور امنیت ملی «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری اسبق آمریکا بوده است، به عنوان هماهنگکننده تلاشها در زمینه براندازی دولت مادورو انتخاب کرد.به این ترتیب، «الیوت آبرامز» که خبرگزاری راشاتودی از وی به عنوان معمار جنگ عراق یاد میکند و سابقهای طولانی در مسائل خاورمیانه و آمریکای لاتین دارد، کار خود را که به زعم آمریکاییها «احیای دموکراسی» نام دارد، آغاز خواهد کرد. همزمان،خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، رهبر مخالفان ونزوئلا در ماه دسامبر به صورت مخفیانه برای جلب حمایتهای خارجی به آمریکا، برزیل و کلمبیا سفر کرده است.خوان گوآیدو برای صحبت درباره استراتژی مخالفان مادورو در ونزوئلا و به راه انداختن اعتراضات جمعی به این کشورها سفر کرده بود.این درحالی است که نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در کنفرانسی خبری اعلام کرد: "دلیلی نمیبینم که از پست ریاست جمهوری استعفا کنم. من زنده و سالم هستم. وی همچنین پیشنهاد مذاکره با مخالفان را ارائه کرد که بلافاصله از سوی گوآیدو رد شد "، همچنین مادورو اعلام کرد که رزمایش نظامی توسط نیروهای مسلح این کشور از ۱۰ تا ۱۵ فوریه برگزار میشود.وی با اشاره به این رزمایش گفت: نیروهای مسلح کشورما نشان خواهند داد که این کشور غیرقابل حمله است. این رزمایش در حفاظت از خاک کشور، سواحل و رودخانهها برگزار میشود.دیشب نیز در جلسه شورای امنیت روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ونزوئلا را وتو کردند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حسین بردبار- سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساخت سریع 10 هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان با هدف جمع شدن کپرنشینی در این منطقه تفاهمنامه ای با کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کرد.به گزارش خراسان، محمد باقر نوبخت دیروزدر مراسم امضای این تفاهم نامه در محل سازمان برنامه و بودجه گفت:مشکل مسکن در فصل گذشته در جنوب کرمان تشخیص داده شد که باید اقدام عاجلی در این باره صورت میگرفت، کپرنشینی با توجه به بافت و ساخت منطقه رایج بود و با توجه به آماری که داریم با احداث این 10 هزار واحد کپرنشینی کنار گذاشته خواهد شد و خانوارها دارای مسکن میشوند. وی با بیان این که قرار است این تعداد واحد ظرف حداکثر یک سال به اتمام برسد،افزود:بر این اساس قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان و روستاییان استان کرمان با متوسط ۵۰ متر مربع و در مجموع ۵۰۰ هزار متر مربع ساخته شود که از این تعداد پنج هزار واحد مسکونی برای خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و پنج هزار مسکن دیگر با مشارکت بنیاد مسکن برای خانوادههای محروم و فاقد سرپناه در شهرستانهای جنوبی استان کرمان مانند قلعهگنج، رودبار، ریگان، جیرفت و سایر مناطق ساخته شود.به گفته وی هزینه احداث هر متر مربع حدود یک میلیون تومان پیشبینی شده که در مجموع رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد، از این میزان ۵۰ درصد آن را سازمان برنامه و بودجه از محل منابع عمومی بودجه و ۲۵ درصد آن حدود ۱۲۵ میلیارد تومان را بنیاد مسکن و ۲۵ درصد دیگر را کمیته امداد تأمین خواهد کرد.علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز دراین مراسم با بیان این که اولویت مسکن با مشمولان کمیته امداد است و پس از آن در اختیار افراد غیر پوشش قرار میگیرد، گفت: این واحدها قرار است طی یک سال ساخته شود و پس از امضای تفاهمنامه کار عملیاتی آن شروع میشود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمدامین شرکت اول- یکصدو بیست و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان روز گذشته با تفاوت های مشهودی نسبت به جلسات قبل برگزار شد. به گزارش خراسان رضوی، اولین تفاوت آن تشکیل این جلسه در دفتر استاندار بود که آیت ا... علم الهدی به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان دلیل آن را حضور برای عرض خیر مقدم به استاندار دانست و با حمایت از سوابق «علیرضا رزم حسینی» در دوران دفاع مقدس و همچنین عملکرد او به عنوان یک مسئول عملگرا گفت: «حضور آقای رزم حسینی مایه افتخار، خوشبختی و مسرت ماست». البته امام جمعه مشهد در صحبت هایش به خط قرمز دو بعدی خود در حوزه فعالیت های فرهنگی نیز اشاره کرد و درباره ضرورت توجه به آن سخن گفت.
افتخار به استاندار از دو جهت
به گزارش خراسان رضوی ، آیت ا... علم الهدی در این ابتدای این جلسه گفت: هدف از تشکیل این جلسه در استانداری، عرض خیر مقدم به آقای رزم حسینی بود که افتخار خادمی امام هشتم(ع) در این استان را پیدا کردند و به این جا تشریف آوردند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای خیر مقدم این جلسه را در خدمت آقای استاندار برگزار کنیم و به این وظیفه اخلاقی و علاقه مان به ایشان هم عمل کرده باشیم. وی افزود: خوشبختانه حضور جناب آقای رزم حسینی به عنوان استاندار خراسان رضوی به دو جهت هم مایه افتخار است، هم مایه خوشبختی و مسرت. جهت اول شخصیت ارزشی و معنوی ایشان به عنوان یک خاک خورده جبهه است که در موقعیت های بالای فرماندهی دوران دفاع مقدس، ایشان موفقیت های چشمگیری در فعالیت های دفاعی در آن زمان با استفاده از فرصت و موقعیت جوانی خود داشتند و به عنوان وارث شهدای هشت سال دفاع مقدس، رسالت و مسئولیت را در این نظام عهده دارند. جهت دومی که حضور ایشان در این استان مایه خوشبختی ماست، شخصیت عملگرای جناب آقای رزم حسینی است چون مسئله پذیرش مسئولیت در این دوران خطیر و این موقعیت حساس که استکبار با تمام موجودیت نظام و انقلاب در تقابل است ، حضور مسئولان در عرصه های جهادی و عملیاتی است و شخصیت عملگرای جناب آقای رزم حسینی برای ما مایه افتخار و مسرت و خوشبختی است که امیدواریم منشأ بسیاری از خیرات و برکات در این استان قرار بگیرد. آیت ا... علم الهدی اظهار کرد: ما هم با همه وجود در خدمت ایشان و مصمم هستیم که با استفاده از تمام ظرفیت اجتماعی و وجودی خود در هر نوع کمک و یاری در محضر ایشان فعالانه حضور داشته باشیم، امیدواریم در همه اجراییات عملگرایی و فعالیت های جهادی که ایشان برنامه اش را دارند و ان شاءا... اجرایی و منتج به نتیجه هم خواهد شد، ما هم دارای یک سهمی در همیاری با ایشان بوده و توفیق یاری داشته باشیم.
اصلا این گونه نیست که بگویم همه باید اندیشه سیاسی ما را بپذیرند
آیت ا... علم الهدی اظهار کرد: بنده تا کنون به عنوان نماینده مقام معظم رهبری هیچ گونه تحمیل سیاسی و شخصی نداشته و ندارم، ما تنها با تمام ظرفیت های اجتماعی خود به کمک، یاری رساندن و امداد می پردازیم و هیچ گونه توقعی هم نداریم. از گذشته نیز همین بوده و من از مسئولان و استاندار انتظار نداشتم که با من هماهنگی سیاسی داشته باشند و اصلا این گونه نیست که بگویم همه باید نظر بنده را قبول کنند و اندیشه سیاسی ما را بپذیرند. ما اصول دین نیستیم که مردم ما را قبول کنند، مردم باید نظام و مبانی اعتقادی دین و اسلام را قبول کنند. ما سرباز پا به کار و عمله کاری هستیم و لازم نیست کسی من را به عنوان عقیده یا اندیشه خاص قبول کند.
یک خط قرمز 2 بعدی دارم
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این که من در این استان هیچ محدودیتی برای کمک و یاری در اعمال پراثر و منتج به نتیجه استاندار ندارم، گفت: بنده یک خط قرمز دوبعدی در حوزه فرهنگی دارم که اگر رعایت شود، در همه برنامهها و فعالیتها حامی آقای استاندار و مدیران دستگاهها خواهم بود. وی تصریح کرد: اولین خط قرمز من این است که مطلقا فحشا، منکرات و محرمات الهی انجام نگیرد و برنامهای با عنوان توسعه یا فعالیتهای آزاد به فحشا، حرام و غضب خدا منتهی نشود، خط قرمز دوم نیز حفظ موقعیت امام هشتم(ع) در این شهر است. هر کاری در استان صورت میگیرد باید مطابق با شئون حضرت رضا(ع) باشد، ایشان محوریت کل کشور و نظام هستند، چرا که ابتدا حضرت رضا(ع) مالک این شهر شدند و دیگر مالکیتها حول ایشان ایجاد شد، این شهر صاحبی جز ایشان ندارد و همه به خاطر امام رضا(ع) به این شهر آمدند. وی افزود: اگر بخواهیم تمام جمعیت کنونی باقی مانده از دو روستای نوغان و سناباد را در مشهد محاسبه کنیم، این میزان از 50 هزار نفر هم بیشتر نمی شوند، پس این سه میلیون جمعیت در این شهر خود، پدر یا جدشان به خاطر امام رضا(ع) هجرت کردند و مشهدی شدند و ایشان هم محور مجاوران و هم محور زائران حتی زائران خارج از کشور هستند، بنابراین مشهد خصوصیتی جز زیارت امام رضا(ع) ندارد. آیت ا... علم الهدی همچنین با اشاره به تفاهم نامه استانداری و شهرداری مبنی بر انتخاب شهرداری مشهد به عنوان فرمانده توسعه شهرستان مشهد، گفت: امیدواریم تمام برنامهها و نقشههای توسعه به ویژه قرارداد بین استانداری و شهرداری برای فعالیتهای اقتصادی در شهر و بهرهبرداری از تمام امکانات شهری در توسعه برنامههای اقتصادی و محرومیتزدایی همه در عنوان حضرت محفوظ باشد و تمام فعالیتها با این محوریت انجام گیرد. وی افزود: امیدوارم با تمام امکانات خدمت ایشان باشیم و ایشان به عنوان یک خادم امام رضا(ع) در این استان تحول کامل و جامعی برای تامین معیشت مردم و فقرزدایی انجام دهند، همانطور که در فعالیتهای فرهنگی امیدواریم از کمکهای ایشان برخوردار باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: برخی این گونه میپندارند که مسائل دینی مرجعیت خود را از دست داده و مسائل دیگر مرجعیت دارد، اما اصل این پندار غلط است، خوشبختانه امروز مرجعیت دین از تمام ظرفیتها در جامعه ما بیشتر است، حتی دین برای افراد لائیک و بیدین مرجعیت دارد. مرجعیت روحانیت نیز از همه بیشتر است،اگر کاری انجام بگیرد و روحانیت در آن حضور داشته باشند، مردم بیشتر به کار اعتماد میکنند. وی با اشاره به فعالیت های مد نظر برای توسعه قرآن گفت: مهم این است که ما اکنون در خصوص آن چه تا امروز در شورای توسعه قرآنی انجام شده، نیاز به فعالیتهای بیشتری داریم. ما دو جریان آستان قدس رضوی و اوقاف را داریم که در قرآن حرف اول را میزنند و اگر بهتر عمل کنند، موفقتر خواهند بود. امام جمعه مشهد افزود: امروزه جریانهای تحجر و انحرافی در جلسات قرآنی نفوذ کرده اند و فعالیت میکنند، اگر دیر اقدام کنیم فعالیت های قرآنی ما به جایی نمیرسد.
صحبت های آیت ا... علم الهدی درباره پارک طرق و کنسرت موسیقی
آیت ا... علم الهدی در این جلسه در پاسخ به صحبت های «حسین زاده» معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) درباره برخی اقدامات با هدف تغییر هویت مشهد و استفاده از نمادهای هخامنشی بر دیواره های پارک طرق اظهار کرد: در موضوع پارک طرق، این موضوع یک کارشخصی است و از شهردار مشهد خواهش می کنیم از قدرت نظارتی خود در حوزه ساخت و سازها استفاده کند تا این موضوع برطرف شود. شهردار باید از آن فردی که برای سرمایه گذاری آمده است بخواهد که در روش اش تغییر بدهد، فرد سرمایه گذار این جا را با جزیره کیش عوضی گرفته است، چون آن جا هتل هخامنشی داشت با خود فکر کرده است که این جا هم جزیره کیش است، ان شاء ا... آقای شهردار این موضوع را پیگیری کنند تا رفع شود. آیت ا... علم الهدی همچنین درباره دیگر موضوع طرح شده توسط معاون سپاه امام رضا(ع) مبنی بر چرایی به سرانجام نرسیدن بررسی کمیسیون شورای فرهنگ عمومی درباره کنسرت های موسیقی در مشهد و تعیین ضوابط و ساختار آن، اظهار کرد: درباره کنسرت موسیقی در مشهد و استان کارگروهی را در شورا تشکیل داده ایم که در حال کار است و قرار شد گزارش شان که آماده شد در جلسه ارائه کنند. وی تصریح کرد: باید آقای مروارید مدیر کل ارشاد این موضوع را پیگیری کنند تا ان شاء ا... اگر برای جلسه آینده آماده شد، گزارشی ارائه شود، من فکر نمی کنم این کارگروه تعطیل شده باشد و به آقای مروارید هم عرض کرده ام که پیگیری کنند تا این گزارش زودتر ارائه شود.
سند نویسی کافی است، باید وارد عملگرایی شویم
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان این که در این 40 سال ده ها سند نوشته شده است افزود: دیگر سند نویسی کافی است و باید وارد عملگرایی شویم. «علیرضا رزم حسینی» افزود: ما باید بررسی کنیم که در چه جامعهای زندگی میکنیم و زیر پوست شهرهای ما چه میگذرد. باید مطالعات آسیبشناسی که در سال گذشته صورت گرفت، یادآوری شود تا ببینیم آیا ما موفق شده ایم در این حوزه کار کنیم؟ این نکته مهمی است و تا زمانی که ما شناخت نداشته باشیم، نمیتوانیم تصمیمات خردمندانه بگیریم و دستیابی به این شناخت جزو وظایف شورای فرهنگ عمومی است. رزمحسینی اظهار کرد: قانونگذار به خوبی مسئولیت فرهنگ استانها را در شورای فرهنگ عمومی قرار داده، تمام ارکان حکومتی در آن حضور دارند و تنها ارکان دولتی نیستند. رزم حسینی با اشاره به این که همه ما به دنبال فرهنگ رضوی هستیم، تصریح کرد: ما به ویژه در مشهد و استان خراسان رضوی به دنبال این فرهنگ هستیم و استانهای دیگر نیز از این حوزه متاثر خواهند شد. وی افزود: اگر خوب و درست عمل کنیم، هر زائری که به مشهد وارد میشود، یک دستاورد فرهنگی خواهد شد. در این جلسه عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور نیز به تشریح سند توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن پرداخت. مدیرکل اوقاف و امور خیریه ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و رئیس دادگستری خراسان رضوی نیز نکاتی را در خصوص اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی مطرح کردند.
شهرداری مشهد معین اقتصادی شهرستان مشهد شد
در پایان این نشست تفاهم نامه ای به امضای آیت ا... «علم الهدی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد، «علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی و «محمدرضا کلایی» شهردار رسید که بر اساس آن شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی منطقه 3 استان شامل شهرستان مشهد، تعیین شد. استاندار خراسان رضوی با اشاره به تقسیم استان به 12 منطقه اقتصادی گفت: علاوه بر تعیین شهرداری مشهد به عنوان معین منطقه 3 این طرح، آستان قدس رضوی نیز مسئول دو منطقه 4 و 7 یعنی سرخس و چناران شده است که به زودی تفاهم نامه آن ها نیز منعقد خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با تأکید بر تسریع در اجرای پروژه های رفع نقاط حادثه خیز به ویژه در محور بجنورد- گلستان، از دستگاه های اجرایی و متولی خواست تا پایان سال گزارش کار خود را در خصوص اقدامات انجام شده در این محور به دستگاه قضایی ارائه دهند. به گزارش خراسان، حجت الاسلام «جعفری» در هفتمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی، پروژه چهار خطه کردن محور بجنورد - جنگل گلستان را در زمره اولویت های اصلی دستگاه قضایی در حوزه حقوق عامه برشمرد و اظهارکرد: دستگاه های اجرایی باید هر چه سریع تر به وظایف قانونی خود در کاهش آمار تصادفات و سوانح رانندگی در خراسان شمالی به ویژه در محور بجنورد - جنگل گلستان عمل و قبل از پایان امسال گزارشی کامل از اقدامات خود را به دستگاه قضایی ارائه کنند.
وی تصریح کرد: هر گونه قصور و سهل انگاری از سوی هر فرد یا دستگاهی، قابل توجیه و پذیرش نیست و دستگاه قضایی بدون اغماض و مماشات، به وظیفه خود در صیانت از حقوق عامه عمل خواهد کرد. مقام عالی دستگاه قضایی در خراسان شمالی گفت :هر کدام از دستگاه های ذی ربط مکلف هستند در چارچوب موازین قانونی و وظایف محول شده برای رفع ایرادات فنی در محورهای مواصلاتی اقدام کنند و ایفای نقش سازنده در این حوزه می تواند تا حد قابل توجهی به کاهش سوانح جاده ای کمک کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طرح مجلس برای اختصاص روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی، یکی از طرح های محتملی است که در قالب بودجه سال 98، سال آینده اجرا خواهد شد. در این باره عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو با فارس، توضیحاتی ارائه داد که نشان می دهد اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر مصرف بنزین، موجب ایجاد حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت خواهد شد. ضمن این که منافع این طرح برای اقشار کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد، از کل بودجه این کمیته نیز بیشتر است.احمد امیر آبادی در خصوص طرح اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی در هر روز گفت: در این طرح، به هر ایرانی ۲۴ لیتر بنزین به حساب سرپرست خانوار واریز میشود که اگر تا انتهای ماه این میزان باقی ماند، شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی ۹۰ درصد قیمت فعلی فوب بنزین خلیجفارس را به سرپرست خانوار پرداخت می کند و در حقیقت آن را میخرد، این در حالی است که هم اکنون قیمت بنزین در ترکیه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در افغانستان ۸۰۰۰ تومان و در کشورهای خلیجفارس ۴۳۰۰ تومان است.وی با بیان این که هم اکنون، 17 میلیون خودرو به ازای 80 میلیون جمعیت در کشور داریم و به طور متوسط از هر سه خانوار ایرانی، دو خانوار خودرو دارند، اظهار کرد: شش میلیون مستمریبگیر کمیته امداد و بهزیستی خودرو ندارند، این در حالی است که ۳۵۰۰ میلیارد تومان سهم بنزین این افراد بر اساس طرح مذکور است، در حالی که کل بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی در طول سال ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.