سرهنگ «تذکری» مدیر مرکز آموزشی «یگان واکنش سریع» ارتش در گفت و گو با خراسان تشریح کرد

جزئیات تشکیل یگان واکنش سریع نزاجا برای مقابله با تروریست ها

از آموزش تک تیراندازی تا عملیات در شرایط بحرانی در یگان واکنش سریع نزاجا

هادی محمدی - آخرین روزهای خرداد سال گذشته بود که خبر رسید گروهک تروریستی داعش توانسته بخش های زیادی از خاک سوریه را اشغال و به شمال عراق و به ویژه شهر موصل حمله کند و این شهر بزرگ و پرجمعیت را به اشغال خود درآورد. این اقدام که واکنش کشورهای منطقه و از جمله همسایگان عراق را در پی داشت در روزهای بعد گسترده تر شد و داعش با استفاده از غفلت دولت مرکزی ، خیانت برخی عناصر ارتش  عراق و نشان دادن اوج قساوت و جنایت توانست به سرعت بخش های بیشتری از خاک عراق را تحت سلطه خود در آورد و از جمله استان دیالی این کشور که دارای مرز مشترک با مرزهای ایران در استان های ایلام و کرمانشاه است را نیز اشغال کند. با این تحول جدید خطر داعش در منطقه  تا حدودی به یک تهدید امنیتی  برای کشورمان تبدیل شده و نیازمند اقدامی فوری و ضربتی بود که این ضربت از سوی ارتش جمهوری اسلامی و به ویژه نیروی زمینی و هوانیروز ارتش صورت گرفت که باعث شد تا تروریست ها دهها کیلومتر از خاک ایران اسلامی عقب نشسته و تا امروز نیز دیگرجرات نزدیک شدن به خطوط قرمز امنیتی-حاکمیتی کشورمان را نداشته باشند. پس از این اتفاق و همچنین بالاگرفتن ابعاد تشکیل گروههای تروریستی تکفیری در سایر کشورهای همسایه ایران تدبیر نیروهای مسلح بر این شد تا یگانی ویژه و زبده از نیروهای تکاور ارتش موسوم به «یگان واکنش سریع» در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود. سرهنگ «ایرج تذکری» از نیروهای زبده تکاور ارتش ،مدیریت مرکز آموزشی «یگان واکنش سریع» ارتش را عهده دار است.  در گفت  وگویی که چندی قبل با وی انجام دادیم از او درباره اهداف این نیروی ویژه وبرنامه های آن در آینده پرسیده ایم که می خوانید.
* از چه زمانی فکر تشکیل یگان نیروهای واکنش سریع در ارتش شکل گرفت؟
بعد از شروع جنگ های نیابتی در منطقه که در آن ها در واقع گروه های تروریستی و تکفیری عامل استکبار و کشورهای مرتجع هستند  و به ویژه  ظهورداعش ، این نگرش ایجاد شد که باید ظرفیت نیروی زمینی ارتش را برای این تهدیدات جدید افزایش دهیم و این افزایش ظرفیت به سمت ایجاد یگان های واکنش سریع و شکل گیری مرکز آموزش نیروهای واکنش سریع و تک تیرانداز نیروی زمینی ارتش با هدف مقابله با تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای سمت و سو گرفت.
* این نیرو از چه زمانی و با چه ویژگی هایی آغاز به کار کرده است؟
این یگان در سال جاری و از سه ماه قبل تشکیل شده و اولین دوره آن به شمار می رود که یک ماه آینده اولین گروه آموزش دیده اش را نیز فارغ التحصیل می کند.(این مصاحبه حدود 3 هفته پیش انجام شده است) در کنار این مرکز و به عنوان زیر مجموعه مرکز آموزش نیروهای واکنش سریع، برای اولین بار مدرسه  آموزش تک تیرانداز را نیز در نیروهای مسلح راه اندازی کردیم و هم اکنون تعدادی در این مدرسه  در حال آموزش تک تیراندازی هستند. دوره آموزش تک تیرانداز حدود 3 ماه است و همه افرادی که این دوره را بگذرانند و آموزش های ویژه تک تیراندازی را ببینند به یگان های واکنش سریع ملحق می شوند تا در شرایط خاص از آن ها استفاده شود.
* این یگان زیرمجموعه نیروهای تکاور محسوب می شود؟
در واقع همان یگان های عملیاتی و تکاوری که داشتیم را تقویت کردیم و با انتخاب افراد زبده تر از میان آن ها، سطح آموزش ها را نیز بالاتر بردیم همچنین آموزشی که خصوصا در تک تیراندازی اضافه شد را قبلا نداشتیم و یک سری آموزش های جدید مثل تازش و هلی برن های خاص، آموزش هایی هستند که اضافه شده و باعث می شود تا یگان تکاوری که برای اقدامات خاص آموزش دیده با این آموزش های جدید ارتقا پیدا کند و ماموریت های خاص  یگان واکنش سریع را انجام دهد.
*انتقال سریع نیرو در این یگان چگونه است؟
نیروی واکنش سریع نیرویی است که باید در اسرع وقت وارد عمل شده و ضربه مهلکی به دشمن وارد کند و در واقع به عنوان نوک پیکان یگان های عملیاتی در مواقع بحرانی وارد عمل می شوند و سپس یگان های عملیاتی از نفوذ و روزنه ای که این ها ایجاد کردند و شوک اولیه را گرفته اند استفاده می نمایند. در حوزه تجهیزات و خودرویی که باید به یگان های واکنش سریع داده شود تا تحرک بسیار بالایی داشته باشند این واگذاری صورت گرفته و تجهیزات به روز و اثرگذاری دارند تا در شرایط بحرانی با هماهنگی با هوانیروز وارد عمل شوند.
* برای چه مناطقی از کشور  احتمال حضور این یگان را می دهید ؟
ما برای همه نقاط مرزی پیش بینی در یگان ها را داشتیم که از این نفرات تک تیرانداز و یگان های واکنش سریع سازماندهی می شوند تا با هماهنگی با فرماندهان یگان ها در نقاط مختلف مرز وارد عمل شوند. در حقیقت یگان های عملیاتی عادی ما در مناطق مختلف توسط عناصری از تیپ 65 نیروی مخصوص نیروی زمینی ارتش آموزش داده می شوند تا در زمان لازم با توجه به آموزش های دیده شده اعلام نیاز به موقع و مناسبی برای حضور یگان واکنش سریع داشته باشند.