آخرین اخطار قاضی به بابک زنجانی

تا پیش از صدور حکم، بدهی خود را بپرداز

چهاردهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، متهم بزرگ نفتی را باید نقطه عطفی در کل جلسات برگزار شده دانست چرا که دفاعیات متهم به اتمام رسید و قاضی اعلام کرد که برای آخرین بار به متهم تذکر می دهد که تا پیش از صدور حکم، بدهی خود را بپردازد. این جلسه برخلاف چند جلسه اخیر که عمدتا حاوی دفاعیات بابک زنجانی بود، به اظهارات صریح نماینده دادستان و وکیل شرکت نفت نیز اختصاص داشت. به گونه ای که نماینده دادستان بابک زنجانی را متهم کرد که بخشی از ارز نفتی که به صورت امانت برای پرداخت به پیمانکاران نفتی در اختیار وی بوده را در بازار آزاد فروخته است. همچنین وکیل شرکت نفت خواستار حضور مسئولان کشور در دادگاه برای ادای سوگند علیه اظهارات کذب بابک زنجانی شد. مشروح خبر این نشست در ادامه آمده است:
آخرین اخطار قاضی
به گزارش فارس در چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی که دیروز از ساعت 9 صبح در دادگاه انقلاب برگزار شد، متهم به ارائه مابقی دفاعیات 200 صفحه ای خودش پرداخت و پس از اتمام دفاعیات متهم، قاضی صلواتی تنفسی 15 دقیقه ای اعلام کرد. قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی متهم ردیف اول این پرونده گفت: برای آخرین مرحله تذکر می دهم که پیش از صدور حکم دادگاه نسبت به تسویه حساب با وزارت نفت اقدام کنید. وی افزود: اقداماتی که تاکنون انجام داده اید موثر نبوده بنابراین به وکلای داخلی و خارجی خود اطلاع دهید بدهی را تا قبل از صدور حکم دادگاه تسویه کنند.
ماجرای انتقال 1500 کیلو طلا از آفریقا به استانبول
در ادامه این جلسه بابک زنجانی ماجرای خرید 1500 کیلو طلا از آقای الف و انتقال آن را از آفریقا به استانبول، تشریح کرد. ابتدا قاضی صلواتی از بابک زنجانی خواست تا در خصوص اینکه 1500 کیلو طلا از آفریقا را به چه صورت خریداری کرده توضیح دهد که زنجانی هم گفت: من چنین چیزی نخریدم. قاضی صلواتی در پاسخ گفت: شما از آقای «الف» این طلاها را خریده اید که زنجانی در پاسخ گفت این آقایی که شما اسم بردید کلاهبرداری است که با شکایت من بازداشت شده است.
هماهنگی با رئیس سابق بانک مرکزی برای انتقال طلا
زنجانی ادامه داد: من در این خصوص با رئیس کل وقت بانک مرکزی صحبت کردم و قرار شد برای رفع برخی از مشکلات این طلاها را به ایران بیاوریم. متهم نفتی تصریح کرد: آقای «الف» 5 میلیون دلار از من پیش پرداخت گرفت و من هم از ترکیه یک هواپیمای مسافربری بزرگ را به همراه دو مأمور نظارتی و یک نماینده از سوی خودم عازم آفریقا کردم. وی افزود: آقایان یک میلیون دلار به خاطر هزینه گمرکات از ما طلب کردند و ما هم این رقم ها را بدون هیچ مدرکی پرداخت کردیم. طلاها بارگیری شد و هواپیما در استانبول نشست و قرار بود بابک زنجانی به ایران منتقل شود.بابک زنجانی با بیان اینکه متأسفانه آقایان «الف» و «م» اطلاعات اشتباهی را به پلیس استانبول منتقل کردند، گفت: این آقایان به پلیس استانبول گفتند که یک محموله قاچاق در هواپیماست، پلیس هم هواپیما را توقیف و درخواست مدارک کرد. وی ادامه داد: ما مدارک را به گمرک استانبول ارائه کردیم اما آنها از ما اصل مدرک را خواستند، به آقایان «الف» و «م» گفتم اصل مدارک را بدهید اما آنها در ازای ارائه اصل مدارک درخواست 5 میلیون دلار دیگر را کردند که ما آن پول ها را نیز پرداخت کردیم.
قاضی: جزئیات را بیان کن، متهم: رقم دقیق مبالغ را به یاد ندارم
در ادامه رسیدگی به پرونده، قاضی صلواتی در خصوص جزئیات دریافت منابع شرکت نیکو و واریز یک میلیارد و 427 میلیون یورو از منابع این شرکت به حساب بانک مالزی از بابک زنجانی سوال کرد که زنجانی توضیحاتی ارائه کرد. در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت ارقام واریز را با جزئیات بیان کن که متهم در پاسخ گفت در حال حاضر رقم دقیق مبالغ را به یاد ندارم. قاضی صلواتی هم مبالغ واریزی را شامل هفتاد و هفت میلیون یورو از بانک کونلون چین، حدود 500 میلیون یورو از هالک بانک ترکیه و مابقی را نیز به صورت وون کره اعلام کرد.
پول ها مال خودم بود و دوست داشتم این گونه خرج کنم
قاضی صلواتی با اشاره به مصارفی که بابک زنجانی از منابع شرکت نفت داشته و پول های نفت را به سایر شرکت ها از جمله سامسونگ، گلدیران و شرکت کروز ایران خودرو و سایر نهادها داده و ریال آن را دریافت کرده، خطاب به زنجانی گفت: شما مجاز نبودید پول ها را در داخل کشور هزینه کنید و باید طبق قرار داد آنها را به پیمانکاران نفتی پرداخت می کردید. زنجانی در پاسخ به صلواتی گفت: شرکت هایی که شما نام بردید، در کره از من پول گرفتند و این پول ها از محل پول شرکت SCT بوده است. وی افزود: وقتی پول برای SCT است هرجا بخواهد می تواند آن را مصرف کند و هیچ کس نمی تواند بگوید چرا فلان جا هزینه شده، این پول ها مال خودم بوده و دوست داشتم این گونه خرج کنم. قاضی صلواتی از متهم در خصوص شرکت نیو روش سوال کرد و به متهم گفت: شما به این شرکت در داخل کشور وون کره داده اید که زنجانی در پاسخ گفت: زمانی که می خواستم به شرکت نیو روش پول بدهم آنها گفتند به جای یورو، به وون نیاز دارند، به خاطر همین من یوروها را تبدیل به وون کردم و در خارج از کشور به آنها وون دادم و کارمزد خود را نیز که 7 در هزار بود، دریافت کردم.
نماینده دادستان: زنجانی ارز پیمانکاران نفتی را در بازار آزاد فروخت
در ادامه، نجفی نماینده دادستان تهران در واکنش به اعتراض متهم ردیف اول این پرونده گفت:  رقمی که بنا به مصوبه بانک مرکزی و سه وزیر مقرر می شود از منابع نیکو در اختیار SCT قرار گیرد، اصلاً اجرایی نشده است. وی افزود: بنا بر گزارش وزارت اطلاعات در تاریخ 8 شهریور ماه سال 93، کل پرداختی های بانک مرکزی به بانک ها به دستور شرکت نیکو هزار و 438 میلیون یورو از طریق بانک های مسکن، پارسیان، کشاورزی، سرمایه و بانک کندون چین بوده است. نماینده دادستان تصریح کرد: این مبلغ به عنوان امانت در اختیار متهم قرار گرفته بود تا آن را به پیمانکاران نفتی پرداخت کند، اما طبق ردیابی های صورت گرفته آقای زنجانی 364 میلیارد و 975 میلیون و 340 هزار و 91 وون کره را در داخل کشور به پیمانکاران پرداخت کرده است، این درحالی است که قرار بود این منابع در خارج از کشور به پیمانکاران پرداخت شود؛ چراکه آنها نیازمند پول بودند. نجفی تأکید کرد: همچنین متهم میلیاردها وون را در بازار آزاد به اشخاص ثالث فروخته درحالی که منابع نفت به عنوان امانت در اختیار وی قرار داشت.
دریافت 300 سمند از ایران خودرو به جای بهای 30 درصد سهام بانک پارسیان
نماینده دادستان تصریح کرد: همچنین زنجانی باقی مانده وون ها را بابت سایر امور شخصی از قبیل پرداخت بدهی های خود هزینه کرده است. به عنوان مثال زنجانی 195 میلیارد و 301 میلیون و 200 هزار وون کره را به شرکت دائیس وابسته به بانک ملت بابت بازخرید سهام بانک FIIB و کندون پرداخت کرده که البته بازپرس همان موقع دستور توقیف این وجوه را داد. نماینده دادستان همچنین ادامه داد: 53 میلیارد و 699 میلیون وون کره بابک زنجانی بابت خرید 30 درصد سهام بانک پارسیان به ایران خودرو می دهد که البته این قرارداد فسخ شد و همان زمان به جای مبلغ واریزی 300 دستگاه خودروی سمند دریافت می کند.
کارمزد 4.5 درصدی بابت انتقال پول پیمانکاران نفتی
نجفی ادامه داد: متهم همچنین 36 میلیارد و 110 میلیون و 430 هزار و 167 وون را بابت تسویه بدهی ناشی از کارت های آیوان به بانک تجارت پرداخت می کند. نماینده دادستان تأکید کرد: متهم مدعی شده هیچ کدام از پیمانکاران در حین پرداخت ها شکایتی نداشتند، اما با توجه به تحقیقات وزارت اطلاعات و براساس گزارش 4 آذر 93 از شرکت های نفتی به مواردی از نارضایتی پیمانکاران و نقض تعهدات از سوی زنجانی اشاره شده است. وی تأکید کرد: همچنین متهم مدعی است که کارمزدی را که دریافت کرده 7 در هزار بوده، درحالی که در بسیاری از موارد درصد کارمزد بیش تر بود که گاهی به 4.5 درصد هم رسیده است.
درخواست وکیل شرکت نفت برای شهادت مسئولان در دادگاه علیه بابک زنجانی
غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت با اجازه رئیس دادگاه، گفت: بعضی اوقات نمی شود بیش از این سکوت کرد و به دروغ های آقای زنجانی پاسخ نداد. وی با نشان دادن مدارکی که در دست داشت، گفت: این مدارک نشان می دهد محموله های نفتی به زنجانی تحویل داده شده، در حالی که وی این موضوع را انکار می کند. مهدوی گفت: باید ببینیم مسئولان دلسوز کشور چرا در آن شرایط چنین تصمیمی گرفته اند که منابع نفت را به بانک مالزی واریز کنند و پاسخ این است که پیمانکاران نفتی ما مشکل نقدینگی یورو و دلار داشتند و مسئولان ما می خواستند از این طریق مشکل را حل کنند. وکیل شرکت نفت ادامه داد: ما هم وون کره در کشور داشتیم و هم ریال، اما موضوع این بود که پیمانکاران نفتی وون و ریال نمی خواستند و مشکل نظام بعد از تحریم ها تبدیل پول های کشور به یورو و دلار بود.وی گفت: آقای زنجانی مسئولان کشور را تخریب می کند و به همین خاطر از دادگاه می خواهم اگر فرصتی دست داد از مسئولان دعوت کند در محضر دادگاه شهادت دهند. مهدوی گفت: آقای زنجانی به مسئولان کشور گفته بود که من بانک دارم و می توانم مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنم، اما هیچ کدام از مطالبات به یورو و دلار پرداخت نشد و این موضوع در ردیابی همه پول ها مشخص است.
وکیل بابک زنجانی: تا زمان ارسال پرونده به دادگاه اجازه ملاقات با موکلم را نداشتم
در ادامه وکیل بابک زنجانی دفاعیات خود را مطرح کرد. رسول کوهپایه زاده در ادامه چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی گفت: من تا زمان ارسال پرونده به دادگاه علیرغم درخواست های مکرر حتی لحظه ای اجازه ملاقات با موکلم را نداشتم. کوهپایه زاده اظهار داشت: در مجموعه 209 جلد پرونده، هیچ گاه به صورت واضح و شفاف بندهای مذکور ماده یک قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور مورد استناد و سوال و تفهیم اتهام قرار نگرفته است تا موکل با آگاهی و اطلاع لازم از بزه انتسابی امکان پاسخ و دفاع لازم را داشته باشد.
استعلام از بانک مرکزی فاقد وجاهت قانونی است
وکیل بابک زنجانی در ادامه با بیان اینکه یکی از ایرادات شکلی و جدی دیگر در کیفرخواست عدم بهره مندی از نظر کارشناسانه رسمی دادگستری ذیصلاح در امور مربوطه بوده است، گفت: در کل 209 جلد پرونده و چند ده هزار صفحه حتی یک برگ نظر کارشناس رسمی دادگستری وجود ندارد. استعلامات صورت گرفته از بانک مرکزی و کارشناسان بانک مرکزی محل ایراد و تردید بوده و فاقد وجاهت قانونی است.
مشاجره لفظی بابک زنجانی و نماینده دادستان
به گزارش مهر بابک زنجانی پس از اظهارات وکیل شرکت نفت گفت: اگر آقایان را فریب داده بودند چرا به من پول دادند و اگر آدم بدی بودم چرا همچنان پول واریز می کردند . پرینت حساب ها نیز موجود است. در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت: شما معتقدید نماینده دادستان، کارشناس بانک مرکزی و  وکلا اشتباه می کنند. چه کسی درست می گوید؟ زنجانی پاسخ داد: پول ها را آقایان از بانک مرکزی ریختند و مدارکش موجود است. قاضی صلواتی نیز خطاب به متهم گفت: شما حق ندارید به کسی توهین کنید. زنجانی در پاسخ به رئیس دادگاه گفت: همه به من توهین می کنند. در این لحظه نجفی نماینده دادستان تهران خطاب به متهم گفت: در طول 7 جلسه دادگاه شما همه را نادان و جاهل خوانده اید. متهم پرونده نفتی خطاب به نماینده دادستان گفت: شلوغش نکنید. شما به من می  گویید در داخل ایران پول پرداخت کرده ام در حالی که تاریخ واریزها مشخص است. نجفی در پاسخ به زنجانی گفت: فقط تو می دانی. زنجانی نیز پاسخ داد: بله که من می دانم.