تحلیل رسانه ها از مذاکرات راهبردی پوتین در تهران

آغازی جدید در روابط استراتژیک ایران و روسیه

رادیو فرانسه: مذاکرات پوتین در تهران دستاوردهای زیادی خواهد داشت

مصطفوی- سفر رئیس جمهور روسیه به ایران در حالی صورت گرفت که دفتر ریاست جمهوری کرملین طی بیانیه ای آن را سرآغازی جدید در روابط استراتژیک دو کشور توصیف کرده است و تحلیلگران مختلف آن را نقطه عطفی در تحولات بین المللی می خوانند که می تواند منجر به تحکیم   روابط بین تهران و مسکو شود.
دیدار پوتین با رهبر انقلاب از چند جنبه دارای ویژگی های مهمی بود و به گفته علی اکبر ولایتی، تاریخی بود: «چنین دیدار دو ساعته و خارج از تشریفات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بود.» نخست این که این دیدار در شرایطی انجام می شود که مسکو و تهران در مسائل مختلف منطقه به یکدیگر بسیار نزدیک شده اند به خصوص درباره موضوع سوریه، اتحاد دو طرف در عملیات نظامی علیه تروریست ها، منجر به پیروزی های مهمی شده که در این 5 سال سابقه نداشته است.  دوم این که در بیانات رهبر انقلاب در دیدار پوتین و نیز در اظهارات رئیس جمهور روسیه لااقل 3 فصل مشترک وجود دارد که نشان دهنده اشتراکات دوکشور در عالی ترین سطوح است:1-مقابله با نقشه آمریکا در منطقه،2-روند سیاسی حل بحران سوریه با تکیه بر نظر مردم این کشور، 3- ارتقای روابط دو جانبه. به این ترتیب همان طور که برخی رسانه ها دیدار پوتین با رهبر انقلاب را مهم و راهبردی خوانده بودند، دیروز این اتفاق افتاد. به خصوص این که پوتین بدون تشریفات، مستقیم از فرودگاه به دفتر مقام معظم رهبری رفت و گفت وگوها حدود 2  ساعت طول کشید.  گزارش خبری خراسان را در این باره می خوانید.
رادیو فرانسه: سفر پوتین به تهران کوتاه اما مهم است
به گزارش الف، پایگاه اینترنتی رادیو بین‌المللی فرانسه نیز گزارش داد: سفر پوتین به تهران کوتاه اما مهم است.موریل پومپون، خبرنگار این رادیو در مسکو ضمن اشاره به سفر بیست و چهار ساعته رئیس جمهور روسیه به ایران گزارش داد: این سفر نماد روابط نزدیک میان دو کشوری است که در سوریه متحد یکدیگرند. هر دو از دولت سوریه دفاع می‌کنند، اگرچه انگیزه‌ها متفاوت است. برای تهران بحث بر سر حمایت از رژیمی متحد است. برای مسکو، بحث بر سر بازیافتن جایگاهی مهم در عرصه خاورمیانه (غرب آسیا) است.اما محور مسکو-تهران خوشایند پایتخت‌های عربی نیست. مطمئناً ولادیمیر پوتین روز سه شنبه در سوچی، در جنوب روسیه در این باره با پادشاه اردن صحبت خواهد کرد. دیدار برنامه ریزی شده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با رهبر عالی ایران، نشانه ویژه بودن روابط دو کشور در عرصه های دو جانبه و منطقه ای است و این مذاکرات می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد.
اسپوتنیک: دیدار پوتین با رهبر عالی ایران دستاوردهای زیادی خواهد داشت
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز درباره سفر پوتین به تهران نوشت: امروزه ایران و روسیه در موارد زیادی با هم اشتراک منافع دارند و هم نظر هستند که برای هر کدام از آنها کشورهای دیگر اتحاد تشکیل می دهند و اکنون هم ائتلاف یا اتحاد مسکو و تهران می تواند شامل اقتصادی، رسانه ای، نظامی، سیاسی و امنیتی باشد و از مدت ها پیش نیز روسیه با تعدادی از کشورهای دیگر در زمینه های اقتصادی و رسانه ای در حال ائتلاف است.«انیس نقاش» مدیر مرکز مطالعات راهبردی «امان» در بیروت، تصاویر دیدار آیت ا... خامنه ای و پوتین را سبب آغاز سیلی از تحلیل‌های مختلف دانست و گفت این دیدار در زمانی انجام شد که روسیه سرتاپا درگیر جنگ با تروریسم در سوریه است و موازنه قدرت به سود مسکو و به زیان آمریکا در حال تغییر است.
العهد: دیدار پوتین با رهبر ایران اشاره‌های راهبردی دارد که نشان از سطح بالای هماهنگی میان رهبران دو کشور بزرگ است
به گزارش وبگاه خبری «العهد»، دکتر اسکندر کفوری، کارشناس لبنانی مسائل روسیه نظر «انیس نقاش» را تایید می‌کند و می‌گوید، این دیدار معانی زیادی دارد که می‌تواند اثراتش اتفاقات کل دنیا را تغییر بدهد. به اعتقاد کفوری دیدار پوتین با رهبر ایران اشاره‌های راهبردی دارد که نشان از سطح بالای هماهنگی میان رهبران دو کشور بزرگ است.
کرملین: پوتین و آیت‎ا... خامنه‎ای دیکته‎های خارجی علیه سوریه را رد کردند
همچنین به گزارش فارس، سخنگوی کاخ کرملین پس از دیدار دیروز رئیس‎جمهور روسیه و رهبر معظم انقلاب در تهران اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و آیت‎ا... خامنه‎ای با حل بحران سیاسی سوریه بدون دخالت‎ها و دیکته‎های خارجی موافق هستند.سخنگوی کرملین که به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تهران به سر می‎برد، درباره بحران سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که تهران و مسکو درباره مسئله سوریه دیدگاه مشترکی دارند.
ولایتی:از نظر پوتین، رابطه میان ایران و روسیه باید راهبردی باشد و در سطح بالاترین مقامات دو کشور در این باره بحث شود
در همین حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه در دیدار رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری مسائلی پیرامون روابط دوجانبه و همکاری های بین المللی مطرح شد گفت: این دیدار تشریفاتی نبود بلکه کاملاً کاری بود و پوتین خواستار روابط راهبردی همه جانبه با ایران است.وی  افزود: مهمترین نکته ای که مقام معظم رهبری در دیدار با پوتین فرمودند این بود که ایران خواهان روابط بلندمدت و همه جانبه و با ثبات با کشور روسیه است و هر تصمیمی در سطح سران کشورها گرفته می شود باید عملیاتی شود در ایران و روسیه این تصمیم ها کاملاً قاطع است و در رده های اجرایی باید تأکید شود که تصمیمات دو رئیس جمهور کاملاً عملیاتی شود و این اطمینان متقابل میان دو کشور از مرحله حرف به عمل در بیاید و ظرفیت های گسترده ای که وجود دارد بالفعل شود. وی اضافه کرد: آقای پوتین بدون تشریفات، مستقیم از فرودگاه به دفتر مقام معظم رهبری رفت و گفتگوها حدود دو ساعت طول کشید و این نشان می دهد که از نظر پوتین، رابطه میان ایران و روسیه باید راهبردی باشد و در سطح بالاترین مقامات دو کشور در این باره بحث شود.