ایده های کسب و کار ارزان

پرورش «گل و گیاه» را ارزان شروع کنید

غیاثی - شاید با دیدن تیتر بالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که پرورش گل و گیاه که یک کسب و کار ارزان نیست. تهیه زمین مناسب برای گلخانه، سرمایه قابل توجهی لازم دارد. علاوه بر آن، هزینه احداث گلخانه، گرمایش و تهویه آن، کود، بذر، قلمه و . . . احتمالا سرمایه حدودا 100 میلیون تومانی می طلبد. مخصوصا اگر قبلا در مورد طرح توجیهی پرورش گل و گیاه، جستجویی کرده باشید خواهید دید که سرمایه برآوردی برخی طرح ها حتی تا 200 میلیون تومان هم می رسد. البته تهیه این سرمایه از طریق وام و قرض ممکن است اما ریسک کار شما را افزایش می دهد. اما اگر بخواهید و خیلی بلندپرواز نباشید، می توانید این کار را بدون هزینه زیاد راه بیندازید. تجربه کارآفرینی خانم فقیری را بخوانید. شاید نگاه شما به این کسب و کار تغییر کند.
کار خود را با صد هزار تومان سرمایه شروع کردم
خانم فقیری، زن میانسالی است که همسرش درآمد قابل توجهی نداشت و بعد از اتفاقاتی بار نگهداری و درمان نوه ناشنوایش هم بر دوشش می افتد. جرقه کسب و کار جدیدش از زمانی در ذهنش می خورد که برای خرید داروی موردنیاز نوه اش، مجبور می شود گل های خانه اش را بفروشد. او در مصاحبه ای که با مدرسه کارآفرینی خورشید داشته می گوید: آقایی را می شناختم که به صورت سیار گل فروشی می کرد، گل ها را برای فروش به این آقا نشان دادم ، وقتی گل ها را دید با تعجب پرسید: این ها را خودتان پرورش داده اید؟ گفتم بله و بعد پرسید: چرا می خواهید آنها را بفروشید؟ گفتم: نیاز مالی دارم. او می گوید حرفی که این شخص گفت ذهن مرا مشغول کرد، البته در آن شرایط مالی نمی دانستم چه کار کنم و کار را چگونه شروع کنم چون هیچ پیش زمینه ای در زمینه کسب وکار نداشتم ، اما تصمیم گرفتم که در این زمینه فعالیت کنم. شاید عجیب به نظر برسد، ولی من کار خود را با صد هزار تومان سرمایه شروع کردم و برای ابتدای کار از گلدان هایی که قبلا استفاده شده بود (گلدان های دست دوم) خریداری کردم و 6 متر از فضای پشت بام منزل مان را برای پرورش گل اختصاص دادم.
توسعه کسب و کار و کمک به بچه های بی سرپرست
او ادامه می دهد از سال دوم به بعد خیلی بهتر شد، از طریق دوستان وآشنایان مشتری بسیاری برای سفارش و خرید گل داشتم، از طرفی دیگر بخاطر ارتباطی که با گلخانه برای تهیه مواد اولیه داشتم برای نمایشگاه گل وگیاه سفارش می گرفتم . این نکته را بگویم که من چون یک نوه ناشنوا دارم تصمیم گرفتم که این فعالیت را به نیت کمک به بچه های بی سرپرست و حمایت از بهزیستی شروع کنم و درصدی از درآمد خود را برای این موسسات در نظر گرفتم.  البته ارتباط با گلخانه ای که برای تهیه مواد اولیه به آنجا می رفتم تاثیر خوبی در کار من داشت، این ارتباط باعث آشنایی من با خانم مهندس جوانی شد که با تهیه کود وخاک سر و کار داشت. از این طریق نیز توانستم طرز درست کردن خاک و کود با ترکیباتی مانند خاک وبرگ و. . . را یاد بگیرم. من بیشتر گل های آپارتمانی را پرورش داده ام وتراریوم هم درست کردم، اما امسال شروع به پرورش نهال کرده ام نهال میوه هایی مانند سیب وپرتقال و. . . و دیگر اینکه قسمتی از پشت بام را به تولید کودهای ورمی کمپوست اختصاص داده ام. برای درست کردن مرحله به مرحله گلخانه خودم همه کارهای آن را انجام دادم، مثلا کارهای مربوط به ایرانیت برای سقف گلخانه، قفسه بندی و. . . را خودم انجام می دهم.
نگاهی آماری به بازار گل و گیاه
خوبی این کسب و کار این است که می توان آن را در ابعاد کم و با سرمایه اولیه کمتر راه اندازی کرد و به مرور کار را توسعه داد. توسعه کار از نظر انواع محصولات هم ممکن است؛ انواع گل زینتی، نهال و قلمه انواع درخت و حتی برخی صیفی جات را می توانید به سبد تولید خود بیفزایید. در مورد بازار مصرف هم جالب است بدانید هم اکنون سالانه حدود 6 میلیون دلار واردات گل و گیاه به کشور انجام می شود که در صورت جایگزینی با تولید داخل قطعا هزینه های حمل و نقل - که در مورد موجودات زنده کم نیست- به عنوان مزیت رقابتی تولیدکننده داخلی محاسبه می شود. از سوی دیگر با توجه به اقلیم کشور امکان تولید اقلام گیاهی مختلفی وجود دارد که بازار صادراتی جذابی دارد. کارشناسان معتقدند با توجه به اقلیم و شرایط کشور می توان میزان صادرات کشور را از حدود 40 میلیون دلار فعلی به بیش از 400 میلیون دلار رساند. در مورد رقبای خود هم بدانید که بنا برگفته رئیس اتحادیه گل و گیاه در کشور 8500 تولید کننده گل و گیاه در کشور فعالند که 2250 گلخانه آن در استان تهران مستقر است. در صورتی که این کسب و کار را جذاب یافتید، برای شروع باید اطلاعات این بخش را تکمیل و طرح اولیه کسب وکار خود را تهیه کنید.