ادامه اعلام حضور شخصیت های سیاسی در دانشگاه ها به مناسبت روز دانشجو

16 آذر؛ «سه قطره خون» برای خیزش مبارزه با آمریکا

محمدی – در سالروز شهادت سه دانشجوی معترض به سفر نیکسون به ایران در سال 1332 که روز دانشجو نامیده می شود ، دانشگاه های مختلف کشور شاهد برنامه های سخنرانی و پرسش و پاسخ میان دانشجویان و شخصیت های سیاسی است.
تاریخچه روز دانشجو
سه ماهه سوم سال 1332 آبستن حوادث و رویدادهای تاثیرگذار در محور مقاومت و مقابله با استکبار در ایران به شمار می رود. 16 مهر 1332 درحالی که بیشتر از 50 روز از کودتای آمریکایی ارتشبد زاهدی نگذشته بود، اولین تظاهرات یکپارچه مردم علیه رژیم کودتا اتفاق افتاد؛ دانشگاه و بازار به طرفداری از تظاهرکنندگان اعتصاب کردند.  تظاهرات به قدری سنگین بود که کودتاچیان وارد معرکه شدند و طاق بازار را بر سر بازاریان خراب و دکان‏های آنان را به وسیله مزدوران خود غارت کردند. پایگاه اطلاع رسانی حوزه، درباره وقایع تاریخی امروز می نویسد: «رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332، خود را بیش از پیش نیازمند آغوش گرم آمریکا می دید. در ادامه این روند، سفر نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران در هفده آذر 1332 برنامه ریزی شد. تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به این سفر، از روز چهاردهم آذر آغاز شد.» نیروهای امنیتی پهلوی در دانشکده فنی، اقدام به حمله به دانشجویان و تیراندازی کردند که موجب کشته شدن  3 دانشجوی این دانشکده به نام های احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد. فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه، در این روز  یکی از مطبوعات در سرمقاله خود با عنوان «سه قطره خون» این گونه نوشت: «آقای نیکسون! وجود شما آن قدر گرامی و عزیز بود که در قدوم شما، سه نفر از بهترین جوانان این کشور، یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردند». دکتر علی شریعتی، در توصیف سه شهید دانشجوی رویداد 16 آذر 1332 می نویسد: «اگر اجباری که به زنده ماندن دارم،نبود، خود را در برابر دانشگاه آتش می زدم؛ همان جایی که 22 سال پیش، «آذر»مان در آتش بیداد سوخت. او را در پیش پای «نیکسون» قربانی کردند...این «سه قطره خون» که بر چهره دانشگاه ما، همچنان تازه و گرم است. کاشکی می توانستم این سه آذر اهورایی را با تن خاکستر شده ام بپوشانم، اما نه، باید زنده بمانم و این سه آتش را در سینه نگاه دارم.» به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ۶۲ سال از روز «مقاومت تاریخی» می گذرد، ۱۶ آذر ۳۲ روزی است که جنبش دانشجویی نتیجه خون دادن در راه استقلال خواهی و مخالفت با استکبار را گرفت؛ خونی که با جانفشانی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران، استبداد آمریکایی را رسوا کرد.
مناظره ها و سخنرانی های هسته ای و سیاسی
در حالی که براساس برنامه اعلام شده قرار است امروز دانشگاه های مطرح کشور و نیز دانشگاه های بسیاری از استان ها میزبان نشست های سیاسی و سخنرانی ها باشد و گفته شده، رئیس جمهور نیز به دانشگاه شریف خواهد رفت، کماکان اعلام برنامه های این روز ادامه دارد.  بر این اساس طبق جدید ترین اعلام های صورت گرفته ،  سید محمود نبویان نماینده تهران در مجلس و از اعضای جبهه پایداری با مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب اصلاح طلب مردم سالاری در دانشگاه شاهد مناظره ای با موضوع بررسی عملکرد سیاست خارجی دولت با تمرکز بربرجام خواهند داشت همچنین  احسان شریعتی و نجفقلی حبیبی از فعالان اصلاح طلب نیز در دانشگاه علامه سخنرانی می‌کنند. از سوی دیگر خبرگزاری دانشجو وابسته به بسیج دانشجویی مدعی شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به بهانه ایجاد تشنج در دانشگاه از ورود حسن عباسی به دانشگاه جلوگیری کرد.وزارت علوم و فناوری در پیامی به مناسبت روز دانشجو ضمن گرامیداشت شهدای این روز می افزاید بر این باور است که دانشجویان انقلابی امروز، علاوه بر مبارزه در سنگر استکبارستیزی، پرچم داران و طلایه داران عرصه علم و فناوری نیز هستند و خود را ملزم و متعهد می‌دانند که علاوه بر کسب فضایل اخلاقی و دینی، باتمام توان خود برای تحقق مرجعیت علمی کشور بکوشند و تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب، گفتمان علم و فناوری را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کرده و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را برفراز قله توسعه علمی کشور به اهتزاز در آورند.