همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) بیش از 3میلیون زائر در مشهد حضور یافتند

پایان با شکوه 2ماه عزاداری

 صادق ذباحافتخار میزبانی از میهمانان امام رضا(ع)
شاهد - روضه بود این روز ها شرح حال مشهد. نه فقط مساجد و حسینیه ها که بسیاری از مردم، خانه های خود را «تکیه» عزای آل ا. . . کرده بودند. «بفرمایید روضه» روی در بسیاری از خانه ها نوشته شده بود و پرچم های عزا نیز سوگواران را به محفل روضه هدایت می کرد. و ابرها بودند که از پشت پلک آدم ها می باریدند. حکایت غریبی داشتند مشهدی ها که خود را میزبان میهمانان امام رضا(ع) می دانستند. هم رویشان باز بود، هم درِ خانه هایشان و هم سفره های پذیرایی از سوگواران و زائران، به نام اهل بیت(ع) برکت یافته بود و. . . . و به راستی بهشتی شده بود حال و روز مشهد به نام پیامبر رحمت(ص) و امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع). بهشتی شده بود کوچه های شهر. عجب شکوهی یافت شهر در اهتزاز پرچم اهل بیت(ع). زائران پیاده هم این شکوه را صد چندان کردند. مردمانی که قدم قدم عشق را بذر کردند و در دل زمین و زمان افشاندند و فردا از اثر قدم هایشان چشمه ها خواهد جوشید تا خشکسالی زمین را پایان دهد.
مشهد مقدس میزبان بیش از 3 میلیون زائر بود
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، ورود زائر و مسافر به مشهد مقدس تا جمعه شب، از مرز 3 میلیون و 100 هزار نفر گذشت.
 به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، «محمد حسن واحدی» صبح دیروز افزود: این آمار مربوط به ورودی ها از روز 21 تا روز  29 ماه صفر است. وی ادامه داد: 2 میلیون و 852 هزار و 702 مسافر و زائر با وسایل نقلیه ریلی، جاده ای و هوایی و 200 هزار نفر پیاده وارد مشهد شده اند. 
معاون استاندار گفت: از این تعداد دو میلیون و 142 هزار و 680 نفر با خودروی شخصی به مشهد سفر کرده اند.  وی افزود: 422 هزار زائر و مسافر نیز با 16 هزار و 537 دستگاه اتوبوس و ناوگان جاده ای حمل و نقل عمومی در این ایام عازم مشهد شدند. واحدی ادامه داد: ناوگان ریلی هم 174 هزار و 644 زائر و مسافر را با حدود 50 رام قطار به مشهد منتقل کرده است. وی گفت: 113 هزار و 300 مسافر هم از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد به مشهد تشرف یافته اند.
حضور بیش از 260 هزار زائر پیاده
همچنین سخنگوی جمعیت زائران پیاده امام رضا(ع) در گفت و گو با تسنیم، از ورود 268هزار و 527 زائر پیاده تا صبح دیروز به مشهد مقدس خبر داد و گفت: با توجه به حضور پرشور زائران پیاده در روز شهادت امام رضا(ع)، جمعیت این  خیل مشتاق از مرز 250 هزار نفر نیز عبور کرده است.
تشرف رئیس جمهور به حرم امام رضا(ع)
همزمان با سالروز رحلت رسول مکرم اسلام(ص)، رئیس جمهور به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف شد. حجت الاسلام حسن روحانی پنجشنبه شب به زیارت مضجع شریف هشتمین امام شیعیان، حضرت امام رضا (ع) مشرف شد و در روزهای پایانی ماه صفر و شهادت ثامن الحجج(ع) همنوا با زائران و مجاوران علی بن موسی الرضا (ع) حرم مطهر ثامن الحجج(ع) را زیارت کرد.
تشرف 600 زائر پیاده اهل سنت به حرم امام مهربانی ها
چهارشنبه گذشته و در آستانه سالگرد رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) بیش از 600 زائر پیاده اهل سنت از استان های مختلف برای سوگواری ایام پایانی ماه صفر  وارد مشهد شدند. به گزارش خراسان، صبح چهارشنبه گذشته جمعی از علما و هموطنان اهل سنت در مراسمی وحدت بخش، فاصله میدان بسیج تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را برای تشرف و زیارت حریم رضوی با همراهی علمای شیعه پیمودند تا وحدت و یک نوایی امت اسلام را در برگزاری مراسم مذهبی نشان دهند. مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان های خراسان درباره این اقدام وحدت بخش، گفت: با وجود تمهیدات گسترده دشمنان اسلام برای ایجاد انحراف و اختلاف بین مسلمانان، امسال کاروان های زائران اهل سنت به رغم هوای سرد و بارندگی های ایام پایانی ماه صفر، باشکوه تر از سال های گذشته در مشهد حضور یافتند. حجت الاسلام «یوسف رضایی» افزود: این زائران به صورت مردمی و خودجوش از شهرهای مختلف استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و خراسان رضوی عازم مشهد مقدس شده اند. وی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در این کاروان ها، اقشار مختلف مردم نظیر معلمان مدارس، ائمه جماعات، کاسبان و روحانیون حضور دارند و اغلب با پای پیاده به زیارت حرم مطهر رضوی نائل شده اند. مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان های خراسان با بیان این که برخی از زائران اهل سنت با کاروان های زائران پیاده شیعیان به مشهد آمده اند، گفت: از این تعداد حدود 400 نفر به صورت پیاده از شهرستان های تایباد، خواف، تربت جام و صالح آباد خراسان رضوی عازم مشهد شده اند.
آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع)
در میان حزن، اندوه و اشک، آیین خطبه خوانی شب شهادت حضرت امام رضا(ع) در حرم مطهر برگزار شد. به گزارش آستان نیوز، این مراسم با حضور آیت ا. . .  واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، آیت ا. . . علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس، مهندس مهدی عزیزیان قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی،  دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشوری و استانی و خادمان امام رضا(ع) در رواق مبارکه دارالحجه(عج) حرم مطهر رضوی برگزار شد.
قرائت «زیارت حضرت رسول(ص) از بعید» در حرم مطهر رضوی
در سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، حرم مطهر رضوی همچون سایر اماکن متبرکه و مساجد سراسر کشور، شاهد حضور عاشقانی بود که زیارت حضرت رسول(ص) از بعید را زمزمه کردند و در غم رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) به سوگ نشستند. اجتماع عزاداران نبوی در صحن جامع رضوی نیز از دیگر برنامه هایی بود که در سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.
آنان که مهریه ها را فدای رضا(ع) کردند
امسال نیز سوگواره زنان نوغان در مشهد مقدس برگزار شد تا فداکاری بانوان این دیار در بخشیدن مهریه های خود برای تشییع پیکر مطهر امام رئوف(ع) روایتی دوباره شود. به گزارش ایکنا، زنان نوغان اولین زنان علمدار عزاداری امام هشتم(ع) بودند. آن ها به دلیل عشق و ارادت به خاندان نبوی با بخشیدن مهریه خود به همسرانشان، در خاکسپاری با شکوه هشتمین خورشید شرکت کردند؛ امروز دقیقاً 1200 سال از آن زمان می گذرد و همچنان این حرکت در یادها باقی مانده است.
اجتماع عزاداران رضوی در حرم مطهر
صحن جامع رضوی، ظهر دیروز نیز شکوه حضور زائران و مجاورانی را به نظاره نشست که در غم شهادت غریب توس گرد هم آمده بودند.
تشییع پیکر شهید مدافع حرم در مشهد
چهارشنبه گذشته همچنین پیکر مطهر شهید «مهدی اخلاقی» از شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) با حضور مردم و مسئولان تشییع شد. به گزارش ایثار، در آستانه رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، پیکر مطهر شهید اخلاقی از مقابل حسینیه پیروان دین نبوی در خیابان نواب صفوی مشهد مقدس به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد و پس از طواف در بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع)، در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد.