با افزایش 2برابری نامزدهای مجلس رقم خورد

رکورد شکنی ثبت‌نام

هادی محمدی – با ثبت نام حدود 12 هزار نفر برای شرکت دردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رکورد ثبت نام در این دوره شکسته شد. هرچند آمار نهایی ثبت نام تا لحظه تنظیم این خبر(ساعت 21 شب گذشته) اعلام نشده است اما روز گذشته در حالی دفتر نام نویسی در انتخابات مجلس به پایان خود نزدیک می شد که از ابتدای صبح با حضور حیرت آور داوطلبان مجلس از همان دقایق ابتدایی ، صف بلندی تشکیل شد تا جایی که این ازدحام حتی تا ورودی اصلی وزارت کشور نیز کشیده شد . روز آخر ثبت نام که به دلیل جمعیت زیاد حاضر در ستاد انتخابات ، کار نام نویسی داوطلبان به نیمه شب و ساعات بامداد شنبه نیز رسید روز حضور باقی مانده شخصیت های مطرح از همه جناح ها و سلیقه های سیاسی کشور بود و تقریبا همه کسانی که شانسی برای جلوس بر صندلی های سبز بهارستان داشتند فرصت را غنیمت شمرده و نامشان را در دفتر رقیبان انتخاباتی هفتم اسفند ثبت کردند . براساس آمار از 9 دوره مجلس شورای اسلامی، در دوره اول 3694 نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند. در دوره های مختلف سیر صعودی و در برخی جاها کاهش یافته و در مجلس هفتم  8172 نفر ثبت نام کردند، در دوره هشتم مجلس این عدد به 7600 نفر کاهش یافته ، در دوره نهم (مجلس فعلی) تعداد ثبت نام کنندگان بر اساس سوابق موجود در وزارت کشور 5283 نفر بودند.این وضعیت  در نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان نیز وجود داشت و براساس گزارش ها شاهد افزایش 60 درصدی داوطلبان ثبت نام کننده این انتخابات نیز هستیم.
برای هر کرسی پارلمان دهم حدود 40نفر آماده رقابت می شوند
به گزارش خراسان دو روز آخر ثبت نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شلوغ تر از همیشه آغاز شد و به پایان رسید و نتیجه نشان از آن دارد که برای هر کرسی پارلمان دهم حدود 40نفر آماده رقابت می شوند . با بسته شدن دفتر ثبت نام در این مرحله ، فاز جدید انتخابات که بررسی صلاحیت هاست آغاز می شود و طبق قانون فقهای شورای نگهبان 30 روز وقت دارند تا به صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رسیدگی کنند و هیات های اجرایی، هیات های نظارت و شورای نگهبان نیز در پروسه ای که حدود 2 ماه به طول می انجامد، کار بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی را به سرانجام خواهند رساند .
وزیر کشور : کار بررسی صلاحیت ها از امروز شروع می شود
وزیر کشور نیز که دیروز در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات سخن می گفت، با بیان اینکه از روز شنبه(امروز) وارد بررسی صلاحیت ها می شویم گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان به مدت 30 روز از 6 دی ماه تا پنج بهمن ماه انجام خواهد گرفت و پس از رسیدگی  به اعتراضات و شکایات رد صلاحیت شده ها ، اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده هر استان توسط وزارت کشور و فرمانداری های آن استان اعلام خواهد شد، تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان 14 روز است و از 22 بهمن تا 5 اسفند می‌توانند تبلیغ کنند اما از تاریخ 6 اسفند ممنوعیت تبلیغات آغاز شده و در 7 اسفند انتخابات برگزار خواهد شد. رحمانی فضلی افزود :‌ دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده از 27 دی تا 16 بهمن خواهد بود . دریافت شکایت داوطلبانی که در دور اول تائید شده اند اما شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را رد کرده ، دو روز است. همچنین رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان 7 روز خواهد بود.
حضور پرشمار اعضای دولت های اصلاحات و نهم و دهم در 2 روز آخر ثبت نام
روز پنج شنبه ابتدا علی لاریجانی رییس دو دوره اخیر مجلس بود که به شایعات پاسخ داد و برای سومین بار از شهر مقدس قم برای حضور در مجلس ثبت نام کرد. فارس نوشت که وی گفته «مستقل وارد انتخابات شده است.» همچنین روز 5 شنبه تعداد دیگری از اعضای دولتهای نهم و دهم  از جمله پرویز داوودی معاون اول رییس دولت نهم  ، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم  و صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم از تهران شانس خود را برای خدمت در سنگری جدید آزمایش می کنند . مجتبی ذوالنور برای حوزه قم ، یحیی آل اسحاق ، الیاس نادران ، بادامچیان و حبیبی از اعضای ارشد حزب موتلفه و رئوفیان از فعالین اصولگرایی بودند که روزپنج شنبه به ستاد انتخابات کشور مراجعه و نام نویسی خود را انجام دادند .همچنین استقبال زنان اصولگرا نیز روز پنجشنبه در حد خوب بود و خانمها عشرت شایق ، فاطمه رهبر ،زهره طبیب نوری ، فاطمه آلیا و لاله افتخاری برای حضور دوباره در مجلس نام نویسی کردند.
جواد خیابانی در میان نامزدها
روز پنجشنبه از شهر کرج خبر رسید که جواد خیابانی شانس خود را برای حضور در یک حرفه متفاوت از گزارشگری فوتبال می آزماید . همچنین علیرضا محجوب نماینده فعلی تهران ، محمود علیزاده طباطبایی وکیل معروف اصلاح طلب برای حوزه نطنز ، سهیلا جلودار زاده نماینده سابق تهران و خلیلی اردکانی خواهر زاده رئیس دولت اصلاحات از حوزه کرج از اصلاح طلبانی بودند که روز پنج شنبه ثبت نام خود را انجام دادند .
روز جمعه به عنوان آخرین فرصت علاقه مندان به حضور در مجلس در حالی آغاز شد که طبق پیش بینی ، شلوغ ترین روز در یک هفته ثبت نام برای مجلس به شمار می رفت و از همان دقایق ابتدایی شروع کار تشکیل صفی از مردم جالب و بعضا عجیب به نظر می رسید . حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم از همدان نام نویسی کرد و احمد خرم وزیر راه دولت خاتمی نیز از اصفهان وارد عرصه انتخابات شد . سلیمانی وزیر ارتباطات دولت  احمدی نژاد و غلامعلی رجایی مشاور رسانه ای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات ، کرمی استاندار مازندران در دولت گذشته، مصطفی معین وزیر علوم اصلاحات از حوزه شیراز و محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم که روز جمعه را برای نام نویسی انتخاب کردند نشان از تنوع معنادار طیف های مختلف سیاسی داشت که عرصه رقابت مجلس را انتخاب کرده اند . غلامعلی رجایی مشاور  رسانه‌ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  پس از ثبت نام در پاسخ به این سوال که آیا از لیست کارگزاران هستید یا به شکل مستقل وارد انتخابات می شوید، گفت: فعلا جزو لیست نیستم اما صحبتهایی را در این مورد انجام دادم. وی ترکیب مجلس آینده را به نفع اصلاح طلبان و مستقلان و معتدلان دانست و خاطرنشان کرد :احمدی نژاد مجلس جدید را از دست اصولگرایان خارج کرد.امیدوارم با ضربه ای که به کشور خورده است مردم 8 سال گذشته را مد نظر قرار دهند و به سمتی بروند که مجلس معتدل براساس مصالح کشور شکل بگیرد و بدون دروغ و فریب کار خود را به پیش ببرد.در این میان شخصیت هایی همچون اکبر اعلمی نماینده سابق تبریز، حسین نجابت نماینده فعلی تهران از حوزه شیراز ، یونس اسدی از مشکین شهر، سید محمود اندرزگو فرزند شهید اندرزگو از مشهد و قاسم شعله سعدی از محکومین سال 88 از دیگر شخصیت های معروف روز جمعه نام گرفتند .
 از پسر عارف و برادر جهانگیری تا فرزندان هاشمی رفسنجانی
زهره اللهیان نماینده اصولگرای مجلس از تهران ،نجفقلی حبیبی و هرمیداس باوند از چهره‌های سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان ، محمد محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس از حوزه مشهد ، حمید رضا عارف پسر محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات از یزد، ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی از حوزه سیرجان، ابراهیم کارخانه ای نماینده همدان و از منتقدان برجام از حوزه تهران، مهرداد بذرباش نماینده تهران ، حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رییس مجلس از تهران ، حجت الاسلام رهامی رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات و حشمت ا... طبرزدی از فعالین سیاسی دانشجویی که سابقه محکومیت و حضور در زندان را نیز دارد  از تهران بخش دیگری از داوطلبان بیشتر شناخته شده ساعات آخر ثبت نام را تشکیل می دادند.
در همین حال محمد رضا باهنر و محمد حسین ابوترابی دو نایب رییس مجلس نیز کار ثبت نام خود از حوزه تهران را به پایان رساندند. همچنین محسن هاشمی رفسنجانی و فاطمه هاشمی رفسنجانی نیز که از چند روز قبل خبر حضورشان در ستاد انتخابات و ثبت نام از حوزه تهران به گوش می رسید عصر روز گذشته در حالی که خانم عفت مرعشی همسر آیت ا... هاشمی رفسنجانی نیز آنها را همراهی می کرد کار ثبت نام خود را نهایی کردند .
به نظر شورای نگهبان تمکین می کنیم
محسن هاشمی رفسنجانی پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد احتمال رد صلاحیت او و خواهرش اظهار داشت :  در صورت تایید صلاحیت هر دو نفر ما قرار گذاشتیم یکی از ما بماند و دیگری کنار برود و اگر هم هر دو نفر رد صلاحیت شدیم حتما در مقابل نظر شورای نگهبان تمکین می کنیم . وی در خصوص نظر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد کاندیداتوری فرزندانش اظهار داشت : ایشان نظری در شرکت یا عدم شرکت ما نداشتند و به خودمان واگذار کردند .محسن هاشمی افزود: برخی گروههای سیاسی از ما خواستند که بیاییم و ممکن است همان ها هم حمایت کنند  اما فعلا به صورت مستقل شرکت کردیم .
پاسخ وزیر کشور به نگرانی‌ها درباره تعداد زیاد کاندیداهای مجلس خبرگان
در همین حال رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران در مورد اعلام نگرانی رییس مجلس خبرگان درباره افزایش داوطلبان انتخابات خبرگان گفت: من از افزایش حضور داوطلبان اظهار نگرانی ندارم اگر کسی فکر می‌کند که افراد پشت پرده ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات ، اطلاع دهند.وی تصریح کرد:‌اگر من هم نگران بودم از کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند تشکر نمی کردم. هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود. اصل و نفس شرکت در انتخابات کار خوبی است اگر کسی احساس می‌کند که اشخاص شرکت کننده در انتخابات پشت پرده ای دارند باید آن را به دستگاه های مربوطه مثل وزارت اطلاعات ارجاع دهند.
با کسانی که از مسیر قانون خارج شوند برخورد می کنیم
عبدالرضا رحمانی فضلی پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست خبری اظهار کرد: کشور نیاز دارد که اقتدار سیاسی خود را با زبان رای نشان دهد. احزاب و گروه‌ها از طرح برخی مسائل که شبهه برانگیز است و می‌تواند ناامیدی ایجاد کند بپرهیزند. ما در کنار همه این توصیه ها به یقین با همه کسانی که از مسیر قانون خارج شوند و خلاف مقررات عمل کنند و بخواهند با اظهارنظرهایشان افکار عمومی را مشوش کنند برای حفظ حق مردم برخورد می‌کنیم. در این رابطه هماهنگی های لازم نیز با قوه قضاییه انجام شده و شعبه هایی نیز برای برخورد با این متخلفان در نظر گرفته شده است.

   حاشیه نگاری خراسان از روز آخر ثبت نام مجلس شورای اسلامی

*وحید یامین پور مجری  صداوسیما که برنامه دیروز امروز و فردای او سروصدای زیادی برپا کرده از حوزه  قم ثبت نام کرد و از سوی دیگر حسین دهباشی سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که این روزها از منتقدین دولت یازدهم به شمار می رود نیز از تهران شانس خود را برای حضور در مجلس آزمایش می کند .
* در حالی که روز گذشته به عنوان یک روز تعطیل در هفته به شمار می رفت اما حضور پرتعداد داوطلبان باعث شده بود تا جای پارک مناسب در فواصل دور از وزارت کشور نیز به سختی پیدا شود .
* در خارج از وزارت کشور نیز بازار تبلیغات گرم بود و برخی شرکتها با توزیع تراکت هایی سعی در جذب نامزدها برای مشارکت در تبلیغات انتخاباتی آن ها ازطریق نرم افزارهای اندرویدی داشتند .
* حضور فاطمه و محسن هاشمی در ستاد   انتخابات و ثبت نام بدون صف آن ها باعث اعتراض برخی از مراجعه کنندگان شد در حالی که طی عرف موجود در ستاد  انتخابات ،  افراد از جمله شخصیت های سیاسی از ساعت ها قبل می توانستند با اعزام نماینده به ستاد ، کارهای مقدماتی وی را انجام دهند و این رویه در مورد همه شخصیت ها از همه طیف های سیاسی در این 9 روز انجام شده بود .
* حضور داوطلبانی با لباس های بلوچی و کردی در روز گذشته در ستاد انتخابات چشمگیر بود .
*طاهره رضا زاده همسر ابراهیم اصغر زاده از فعالین دانشجویی دهه اول انقلاب نیز از شهر تهران نامزد انتخابات شد .
*حجم حضور داوطلبان برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای بود که مسئولان وزارت کشور از حاضران درخواست می‌کردند علاوه بر کامل بودن مدارکشان به فرمانداری‌ها مراجعه کنند.همچنین جلوی در وزارت کشور مدارک داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت تا اگر مدارکشان کامل نیست زمان کاربران گرفته نشود.
*وزیر کشور هم در آخرین روز ثبت نام از کاندیداها ضمن بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد که بخشی از تراکم ثبت نام ها در وزارت کشور برای استقرار رسانه ها در ستادانتخابات است که باعث می شود داوطلبان برای دیده شدن به این مکان مراجعه کنند.
*یکی از حواشی ثبت نام های دیروز، نام نویسی دو خواهر دو قلو به همراه همسرانشان بود که آنها هم دو برادر دو قلو بوده و برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ثبت نام کردند. البته این دو خواهر به دلیل اینکه 12 روز تا سن قانونی ثبت نام مجلس فاصله داشتند موفق به این کار نشدند .
*دیروز  همچنین جوانی با پای شکسته در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و از حوزه اراک برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام به ثبت نام کرد.
*آیات واعظ طبسی و علی اصغر معصومی از خراسان رضوی ، محسن خرازی و رضا استادی از تهران ، شریعتی نیاسر از اصفهان  و باریک بین از قزوین از جمله اعضای مجلس خبرگان فعلی بودند که برای دوره پنجم ثبت نام نکردند.
* در 9 روز ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مسئولان روابط عمومی و تدارکات وزارت کشور اقدامات و تلاشهای بسیار خوبی در جهت رفاه حال خبرنگاران و مراجعه کنندگان داشتند که جای تشکر و قدردانی دارد.
* همزمانی آخرین روز ثبت نام مجلس با هفته وحدت و روز میلاد حضرت مسیح (ع) – عید کریسمس مسیحیان جهان – از نکات جالب روز گذشته بود.
* کاظم جلالی که پیشتر با صدور بیانیه اعلام کرده بود در این دوره از انتخابات مجلس، ثبت نام نخواهد کرد، در آخرین ساعات ثبت نام، با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات مجلس ثبت نام کرد. این اقدام جلالی در پی نامه رئیس مجلس خطاب به وی بود. لاریجانی از جلالی خواسته بود در تصمیمش برای عدم شرکت تجدید نظر کند.