آزمون اجتهاد مجلس خبرگان برگزار شد

گزارش ها از حضور نیافتن سید حسن خمینی در جلسه آزمون
هادی محمدی – پس از 10روز از ارسال اسامی 801 نامزد پنجمین مجلس خبرگان رهبری ، روز گذشته شهر مقدس قم به عنوان دیار علم و فقاهت میزبان بیش از 400نفر از این افراد بود تا در آزمونی علمی ، درجه اجتهاد خود را بر فقهای شورای نگهبان به عنوان مرجع احراز صلاحیت کاندیداهای خبرگان به اثبات برسانند. آزمونی که با توجه به نوع سوالات به گفته یکی از داوطلبان احتمال قبولی بیشتر داوطلبان در آن وجود دارد. در این جلسه 6 نفر از بانوان نیز حضور داشتند اما در این میان مشاهده نشدن چهره های شاخص نامزد شده از جمله آیات و حجج اسلام امجد، سید حسن خمینی ، غرویان و ... که از روزهای قبل زمزمه دعوت آن ها برای آزمون به گوش می رسید در آزمون  دیروز باعث ایجاد حواشی شد. به گزارش خراسان روز ابری و سرد سه شنبه در شهر مقدس قم در حالی آغاز شد که ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در این شهر میزبان صدها روحانی پیر و جوان، شیعه و سنی و حتی خانم های طلبه از سراسر کشور بود تا برای دومین بار از ایجاد مجلس خبرگان رهبری در جمهوری اسلامی ، اجتهاد خود را در برابر فقهای شورای نگهبان به محک آزمون بگذارند .
چه کسانی برای آزمون آمدند؟
حضور خبرنگاران و عکاسان از ابتدای جلسه نویدگر آزمونی خبرساز بود و خبرنگاران هر لحظه انتظار داشتند تا با ورود شخصیت های معروفی که در روزهای منتهی به آزمون نام آن ها بر سرزبان ها بود بتوانند گفت وگوی مناسبی با وی داشته باشند . در این میان روحانیون اهل سنت با لباس های مخصوص خود که نشانگر نوع فقه آن ها بود به محل آزمون می آمدند روحانیونی از استان های سیستان و بلوچستان ، گلستان ، کردستان و آذربایجان غربی و... که براساس اصول فقهی خود امتحان اجتهاد داده و بیش از 30  نفر از مجموع حدود 400نفر شرکت کننده در آزمون را به خود اختصاص می دادند. همچنین از 10 خانمی که قبلا اعلام شده بود برای شرکت در آزمون اجتهاد خبرگان دعوت شده اند 6 نفر از آن ها در محل آزمون حضور یافتند . آزمون با توزیع اوراق امتحانی راس ساعت 9 صبح آغاز و در حوزه امتحانی بسته شد . تنها دو ساعت از شروع امتحان گذشته بود که اولین نفرات شرکت کننده خارج شدند.
محمدی: آنچه شورای نگهبان تشخیص دهد ملاک عملکرد همه خواهد بود
حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پس از خروج از ساختمان دبیرخانه خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران  بابیان اینکه کیفیت سوالات آزمون خوب و مناسب بود و بستگی به سطح مطالعه افراد داشت، گفت: برگزاری امتحان برای داوطلبان براساس قانون است و آنچه شورای نگهبان تشخیص دهد ملاک عملکرد همه خواهد بود. همچنین حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا عضو ارشد جبهه پایداری و مشاور امور روحانیت احمدی نژاد نیز که در آزمون خبرگان شرکت کرده بود ، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آزمون علمی امروز بسیار عالی برگزار شد و جلسه منظمی تشکیل شده بود.مهم‌تر از این آزمون، امتحان شفاهی است. سخنگوی جبهه پایداری درباره حضور دبیرکل این جبهه در آزمون علمی خبرگان گفت: آقای آقاتهرانی شب گذشته گفته بود که برای شرکت در امتحان به قم می‌آید اما بنده وی را ندیدم.
حضور یا عدم حضور حجت الاسلام آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری و نماینده مردم تهران در آزمون خبرگان نیز از حاشیه هایی بود که روز گذشته به گوش می رسید و در حالی که خبرنگاران حاضر در محل ورود او را ندیده بودند و مسئولان برگزاری نیز این مسئله را تکذیب می کردند اما کانال های تلگرامی به تناوب خبر شرکت آقاتهرانی در آزمون خبرگان را مخابره کردند .
آیت ا... مومن: نتایج تنها به خود داوطلبان ارائه می شود
روز گذشته همچنین آیت ا... مومن عضو فقهای شورای نگهبان که از او به عنوان نفر اصلی بررسی علمی نامزدهای خبرگان یاد می شود نیز در ابتدای شروع آزمون در جمع شرکت کنندگان با اشاره به تاریخچه مجلس خبرگان تصریح کرد: این آزمون دنبال مچ گیری نیست و نتایج آن نیز چه نشان از قبولی یا رد شدن افراد داشته باشد تنها به خودشان اعلام خواهد شد . به گفته یکی از حاضرین در آزمون، طبق گفته های آیت ا... مومن آزمون در 3  سر فصل اصول ، فقه و تحریر الوسیله برگزار شد  و داوطلبان برای قبولی نیاز است تا در هر سرفصل حداقل نمره ده از 20 و در مجموع 36 از 60را به دست بیاورند.علاوه بر آیت ا... مومن ، آیت ا... مدرسی یزدی و آیت ا... شب زنده دار از فقهای شورای نگهبان نیز روز گذشته با حضور در محل آزمون خبرگان از نحوه برگزاری این امتحان بازدید کردند .
یک داوطلب مجلس خبرگان: با این سوالات احتمال قبولی بیشتر شرکت کنندگان وجود دارد
حجت الاسلام محمد داوری دولت آبادی  که با حدود سی سال سن از حوزه تهران در انتخابات شرکت کرده بود گفت : با این تفاسیر و با این سوالات احتمال قبولی بیشتر شرکت کنندگان وجود دارد. آزمون روز گذشته که به گفته سیامک ره پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آخرین دور امتحان کتبی از نامزدهای خبرگان بود پس از دو بار تمدید ساعت برگزاری در ساعت سه و نیم بعد از ظهر به پایان رسید و حالا حاضران در این آزمون باید منتظر بمانند تا در صورت کسب نمره لازم برای مصاحبه شفاهی نیز دعوت شوند ضمن اینکه نتایج احراز صلاحیت نهایی نیز پس از بررسی فقهای شورای نگهبان و رعایت شرط نداشتن سوء سابقه و داشتن بینش سیاسی و اجتماعی لازم در پنجم بهمن ماه سال جاری اعلام خواهد شد.
حواشی عدم حضور سید حسن خمینی
اما مهم ترین حاشیه خبر ساز روز گذشته شرکت یا عدم شرکت حجت الاسلام سید حسن خمینی در آزمون  بود. در حالی که شب گذشته برخی سایت ها به نقل از سید علی خمینی مدعی شده بودند که حسن خمینی از سوی شورای نگهبان برای حضور در آزمون دعوت نشده است، شرکت نکردن وی و انتشار تصویری مبنی بر برگزاری کلاس درس وی در همان ساعت در حوزه علمیه نشان داد که وی برنامه ای  برای آزمون اجتهاد ندارد. روز گذشته خبرگزاری مهر در خبری به صورت سوالی مسئله انصراف حسن خمینی را مطرح کرد و نوشت:  «با عدم حضور در آزمون اجتهاد؛ حجت الاسلام سید حسن خمینی از کاندیداتوری خبرگان رهبری انصراف داد؟»  اما ساعاتی بعد خبرگزاری دولتی ایرنا در خبری این فرضیه را به نقل از منابع نزدیک به سید حسن خمینی تکذیب کرد و نوشت : یک منبع نزدیک به بیت امام خمینی(ره) گفت: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی از داوطلبی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انصراف نداده است.وی افزود: به گفته حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی دعوت رسمی از سید حسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی خبرگان به عمل نیامده است و ایشان پیامک یا دعوتنامه ای در این رابطه دریافت نکرده اند. وی ادامه داد: سید حسن خمینی در زمان برگزاری آزمون علمی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری سر کلاس درس و مشغول تدریس بوده است.
ابراهیمیان: شرکت نکردن در آزمون ابزار لازم برای احراز شرایط علمی را از فقها می گیرد
در همین حال ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با صداو سیما گفت: براساس ضوابط اعلام شده، شرکت نکردن در آزمون ابزار لازم برای احراز شرایط علمی را از فقها می گیرد و این داوطلبان دیگر نمی توانند بقیه فرآیند انتخاباتی را طی کنند.
وی درعین حال  توضیح داد: شرکت نکردن در آزمون علمی خبرگان رهبری، انصراف از کاندیداتوری تلقی نمی‌شود، ممکن است داوطلبی بگوید «بنده بدون نیاز به شرکت در آزمون علمی، مجتهدم»، اما اگر داوطلبی آزمون نداده باشد، در واقع در این شرایط ابزاری برای تأیید شرط علمی آنها در اختیار فقهای شورای نگهبان نیست و ممکن است منتهی به عدم احراز صلاحیت آن داوطلب شود.ابراهیمیان خاطرنشان کرد: ولیکن انصراف از ادامه مسیر کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تشریفات ویژه‌ای دارد و داوطلبان اگر می‌خواهند انصراف دهند، باید رسماً استعفای خود را به طور مکتوب تقدیم مراجع قانونی کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی داوطلبان خبرگان برای مستثنی شدن از حضور در آزمون سطح علمی از برخی علما تاییدیه اجتهاد دریافت کردند، آیا این تاییدیه ها از نظر شورای نگهبان برای معافیت داوطلبان از حضور در آزمون قابل پذیرش است؟ گفت: احراز نهایی شرایط به عهده فقهای شورای نگهبان است. وی افزود: از مجموع اطلاعیه ای که فقهای شورای نگهبان منتشر کرده اند و فرمایش بزرگانی مانند آیت ا... مومن چنین بر می آید که اولا به موجب قانون احراز نهایی شرایط به عهده فقهاست و ثانیا اینکه استثنائا افرادی به علت اقتدار علمی شان شرط اجتهاد در آنان بدون حضور در آزمون احراز کنند، ممکن است. ابراهیمیان تاکید کرد: در این باره به نمونه هایی ارجاع می دهم که آیت ا... مومن مطرح کرد و در رسانه ها پخش شد؛ ممکن است قدرت علمی برخی داوطلبان به حدی شهره باشد که اساسا نیازی به برگزاری آزمون نباشد؛ این احتمال را نفی نمی کنم با این وجود قاعده کلی نیز این است که در اطلاعیه اعلام شده است و باید در آزمون شرکت کنند. وی با طرح این پرسش که آیا چنین تصدیقاتی موثر است یا نه، افزود: به جهت اینکه مرجع اظهارنظر و احراز این شرط فقهای شورای نگهبان هستند عوامل مختلف ممکن است در ایجاد اطمینان و یقین به توانایی علمی هر داوطلب موثر باشد. ابراهیمیان افزود: پذیرفته شدگان برای مصاحبه علمی دعوت خواهند شد تا پس از انجام مصاحبه تکلیفشان مشخص و به آنان اعلام شود. وی افزود: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان، احراز همه شرایط به ویژه شرط علمی جزو وظایف فقهای شورای  نگهبان است بنابر این شرایط دیگر نیز باید ارزیابی شود. همه آنچه درباره آزمون کتبی و شفاهی ارزیابی می شود مربوط به شرط اجتهاد است اما باقی شرایط مانند وثاقت، نداشتن سوءسابقه سیاسی- اجتماعی و مانند آن جداگانه باید در جلسات فقها بررسی شود. 
شورای نگهبان برای هیچ یک از علما و فضلای داوطلب دعوتنامه شخصی و کتبی ارسال نکرده است
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر عدم وصول دعوتنامه شرکت در آزمون علمی خبرگان رهبری توسط برخی کاندیداها، اظهار داشت: تأکید می‌کنم که شورای نگهبان برای هیچ‌یک از علما و فضلای محترم کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دعوتنامه شخصی و کتبی ارسال نکرده است، بلکه اطلاعیه رسمی فقهای شورای نگهبان به منزله دعوت رسمی از تمام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای شرکت در آزمون علمی بوده است. وی افزود: شورای نگهبان برای رعایت جانب احتیاط، علاوه بر اطلاعیه رسمی فقهای شورای نگهبان، پیامکی هم به شماره‌ تلفن‌های همراهی که در پرونده‌های داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری بود، ارسال کرد، اما وصول یا عدم وصول پیامک مذکور توسط داوطلبان خبرگان رهبری، تأثیری در اصل قضیه ندارد چون داوطلبان به موجب همان دعوتنامه کلی به آزمون فراخوانده شدند.
ره‌پیک : آزمون جدیدی برگزار نمی‌شود
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با فارس خبرداد: حدود 400 نفر از 540 داوطلب دعوت شده برای شرکت در آزمون خبرگان رهبری، در این آزمون حضور یافتند.ره‌پیک در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد شورای نگهبان مجدداً آزمون دیگری برای افرادی که امروز شرکت نکردند، برگزار کند؟ گفت: نه فرصتی برای برگزاری آزمون جدید وجود دارد و نه دلیلی برای آن.
ابراهیمیان : کسانی که قبلا عضو مجلس خبرگان بوده اند نیازی به ارزیابی مجدد ندارند
از سوی دیگر ابراهیمیان در گفتگو با جماران که دوشنبه شب سایت رسمی شورای نگهبان آن را بازتاب داد گفت : از آنجا که قانون مرجع تشخیص را فقهای شورای نگهبان عنوان کرده است و همانطور که آیت ا... مومن نیز در این زمینه عنوان فرمودند، کسانی که این فقها، آنها را می شناسند و یا همدرسشان بوده اند و یا اینکه از طلاب فاضلی باشند و همه آنها را بشناسند، ممکن است نیاز به امتحان نداشته باشند. سخنگوی شورای نگهبان در مورد ایراد نخست مبنی بر اینکه "بسیاری از بزرگانی که قبلاً در خبرگان عضو بوده اند در امتحان شرکت نکرده اند؛ گفت: تمام کسانی که قبلا عضو مجلس خبرگان رهبری بوده اند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند و علی القاعده نیازی به ارزیابی مجدد درباره آنها نیست زیرا  شرط احراز اجتهاد را دارند و یک بار برای آنها این مراحل طی شده است. ابراهیمیان با بیان اینکه موضوع برگزاری آزمون نزد فقهای شورای نگهبان مطرح شده است و آنها از افراد برای این امر دعوت می کنند، عنوان کرد: اگر کسی قدرت علمی خیلی زیادی داشته باشد، از او هم برای امتحان دعوت نخواهد شد.
حاشیه های خراسان از آزمون اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان رهبری :
*برخی حاضران در آزمون در حالی از کمبود وقت شکایت داشتند که آزمون به جای 4ساعتی که گفته شده بود، حدود 7ساعت به طول انجامید و دو بار تمدید شد.
*سمیه طهماسبی مسئول شاخه زنان حزب اعتماد ملی، هم جزو بانوان شرکت کننده در این آزمون بود.همچنین طاهره بلند اقبال از حوزه فارس که به گفته خودش شاگرد آیت ا... حقیقت از شاگران امام  و علامه طباطبایی است و افسانه خدارحمی  که تحصیلات حوزوی را به صورت غیر حضوری خوانده و با پسرش به محل آزمون آمده بود از جمله خانم های شرکت کننده بودند .
* در این آزمون آب معدنی ، شیر ، موز و کیک توزیع شد و حاضران در 3  سالن و چند اتاق بر روی صندلی های نمره دار نشسته بودند . همچنین ورود افراد با عملیات چک  و خنثی همراه بود و موبایل شرکت کنندگان نیز گرفته می شد.
*در حالی سید حسن خمینی روز گذشته به محل آزمون خبرگان رهبری نیامد که گفته می شد منزل وی در قم در خیابان پشتی دبیرخانه مجلس خبرگان قرار دارد و وی به جای حضور در آزمون به کلاس درس روزانه خود در حوزه علمیه رفته است.دراین باره خبرگزاری تسنیم عکسی را منتشر کرد که درآن سید حسن خمینی پشت میز در یک سالن مفروش نشسته و کنار میز وی نوشته شده است: «اصول- سال 6 – 15/10/94»