پیک خبر

روایت موسیقایی ارکستر ملی از ˝بیژن و منیژه˝در تالار وحدت  طنین انداز شد

ارکستر ملی ایران نخستین تجربه خود را به رهبری میهمان سهراب کاشف، طی دو شب با حضور استادان موسیقی  پشت سر گذاشت و روایت موسیقایی ارکستر ملی از ˝بیژن و منیژه˝در تالار وحدت  طنین انداز شد. به گزارش هنرآنلاین ارکستر موسیقی ملی طی شب های23 و 24 دی‌ماه ودر حضور استادان بنام کشور از جمله لوریس چکناواریان، دکتر محمد سریر و فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت روی صحنه رفت و مورد استقبال مخاطبان حاضر در تالار قرار گرفت. علی رحیمیان به عنوان کنسرت مایستر و ارسلان کامکار به عنوان نوازنده ویولن، سهراب کاشف را همراهی می‌کردند. خوانندگان ارکستر نیز، محمد کرد و مجتبی عسگری بودند و اشعاری را از بیژن ترقی و سیمین بهبهانی اجرا کردند.این اجرا به دو بخش جداگانه تفکیک شده و در این دو بخش قطعاتی از علی اکبر قربانی، فرهاد فخرالدینی، همایون خرم، محمد سعید شریفیان، حسین دهلوی، خیام میرزا زاده و... به اجرا در آمد.بخش اول ارکستر با اجرای قطعه "شورآفرین" به آهنگسازی علی‌اکبر قربانی آغاز شد .
ارکستر ملی با اجرای قطعات "رایسودی" به آهنگسازی خیام میرزا زاده، "سحرگاه" به آهنگسازی محمد سعید شریفیان و "سوئیت ابن سینا" به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی ادامه یافت .«ای نکرده وفا» با شعر بیژن ترقی و تنظیم عبدالرضا اکبری و "یارم گره بر مو زده" با شعر بیژن ترقی و تنظیم شهرام توکلی، دو قطعه‌ای بودند که محمد کرد خواننده جوان کشور به خوبی از پس اجرای آن‌ها بر آمد و با اجرایی کم نقص در میان تشویق بسیار حضار صحنه را ترک کرد. قطعه "کارناوال" با آهنگسازی عبدالرضا قربانی آخرین قطعه اجرا شده در بخش اول ارکستر ملی بود.
بخش دوم ارکستر ملی با اجرای قطعه"بیژن و منیژه"با آهنگسازی حسین دهلوی آغاز شد و با اجرای اثر "خاطره" به آهنگسازی علی اکبر قربانی ادامه یافت. پس از این دو اثر جاودانه "فانتزی برای ویولن و ارکستر" که از ملودی‌های حسینعلی مداح و تنظیم مرتضی حنانه است، با سولیستی ویولن ارسلان کامکار نواخته شد. "کولی" با آهنگسازی علی اکبر قربانی اثر دیگری بود که اجرا شد .قطعه "چراغ بی‌فروغ" با شعر بیژن ترفی و تنظیم شهرام توکلی و قطعه "فریاد از تو" با شعری از سیمین بهبهانی و تنظیم جمال‌الدین منبری قطعاتی بودند که مجتبی عسگری خواند. ارکستر ملی پس از آن با اجرای دو قطعه محلی؛ "رنگ بیات شیراز" با ملودی آذربایجانی و تنظیم علی اکبر قربانی و اثر "رنگ از اپرای کوراوغلو" به آهنگسازی ازیر حاجی بیگ‌اف به کار خود پایان داد. پس از پایان اجرای دو بخش ارکستر ملی، سهراب کاشف رهبر میهمان ارکستر ملی، ضمن تقدیر  از فرهاد فخرالدینی، علی اکبر قربانی، مرتضی حنانه و همایون خرم   به این نکته اشاره کرد که از رهبری ارکستر ملی لذت فراوانی می‌برد. حسن ختام این مراسم، اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود که با طنین انداختن نوای سرود ملی کشور تک تک حضار به احترام نام ایران از جای خود بر خاسته و به همراه ارکستر به خواندن سرود ملی پرداختند و فضایی به یاد ماندنی را ایجاد کردند.

 

 اظهارات سخنگوی ارشاد در باره جشنواره فیلم فجر
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: با تدابیر و مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده، پیش بینی ما این است که پربارترین و باشکوه ترین دوره جشنواره فیلم فجر امسال رقم خواهد خورد.حسین نوش آبادی درگفت وگو با ایرنا افزود: تدابیرخوبی برای ارائه فیلم های جشنواره اندیشیده شده و وزارت ارشاد نیز سینماهای متعددی در نظر گرفته تا مردم با کمبود سالن سینما مواجه نشوند.وی اظهارکرد: علاوه بر 30 سینمایی که در تهران فیلم های جشنواره را عرضه و نمایش می دهند، همزمان فیلم های جشنواره در بسیاری از استان های کشور نمایش داده خواهد شد.معاون وزیر ارشاد با اشاره به این که برای نخستین بار کاخ مردمی جشنواره با حضور مردم در کنار تهیه کنندگان، تولیدکنندگان و فیلمسازان قرار داده شده است، گفت: بر این باوریم که این اقدام می تواند ارتباط مردم را با هنرمندان تقویت کند.نوش آبادی خاطرنشان کرد: بخش رسانه ای این دوره جشنواره نیزمانند دوره های قبلی در تالار برج میلاد در نظر گرفته شده است.وی با بیان اینکه امسال برای جشنواره فیلم فجر 94برنامه های ویژه ای را تدارک دیده ایم و با یادآوری این که برگزاری بخش بین المللی جشنواره نیز به اردیبهشت ماه 95 موکول شده است، گفت: مسئولان ذیربط بخش ملی جشنواره را منفک کرده اند تا در دهه مبارک فجر شاهد ارائه فیلم های داخلی و ملی خودمان باشیم.به گفته نوش آبادی در بخش بین الملل جشنواره نیز شاهد اکران فیلم های خارجی و بین المللی خواهیم بود که بر مبنای سیاست ها و معیارهای فرهنگی جمهوری اسلامی تهیه شده باشند.