پیگیری حرف مردم

انتقاد سپرده گذاران تعاونی های بدر توس و الزهرا (س) از بلاتکلیفی یکساله

عکس:میثم دهقانیگروه اقتصاد رضوی- چندین سال است که یک تعاونی اعتباری باتابلویی فعالیت می کند که در آن درج شده است «تحت نظارت بانک مرکزی» ومردم هم بااعتماد به این تابلو سپرده ها یشان رادراین تعاونی اعتباری گذاشته انداما ازسال گذشته این تعاونی دچارمشکل شد و پول مردم را ندادند. بانک مرکزی هم می گوید این تعاونی مجوزنداشته است. سوال این جاست که طی 10 سال گذشته بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی کجا بودند؟ آیا اطلاع نداشتند که این تعاونی ها با تابلویی تحت نظارت بانک مرکزی  «فعالیت می کنند؟» این ها بخشی از ادعاهای سپرده گذاران بدرتوس والزهرا (س)و... است.
مدتی است تعدادی از شهروندان مشهدی که سپرده هایی در تعاونی های اعتبار بدرتوس والزهرا (س) دارند برای دریافت سپرده های خود به شعبه های این تعاونی ها و دفاتر مرکزی مراجعه می کنند و در نهایت دست خالی برمی گردند.
بانک مرکزی از مدت ها قبل درراستای تجمیع وساماندهی تعاونی های اعتباری هشت موسسه اعتباری با نام های  تعاونی اعتباری فرشتگان، امیدجلین، الزهرای مشهد، بدر توس مشهد، پیوند مشهد، حسنات اصفهان، تعاونی اعتباری کشاورزان مازندران و تعاونی دامداران و کشاورزان کرمانشاه  رادرقالب آرمان ایرانیان تجمیع کرد. از اواخر سال گذشته  چندتعاونی نظیربدرتوس والزهرا  دچارمشکلاتی شدندو طی سال 94 شاهدتجمعات متعدد سپرده گذاران  الزهرا و بدرتوس بوده ایم اگرچه در این روزهای پایانی مسئولان آرمان ایرانیان امیدوار به حل مشکلات هستند .ازسوی دیگرمسئولان آرمان ایرانیان که به دنبال دریافت مجوزبانک مرکزی بودند چندمرحله راباموفقیت طی کردند  تا این که اساسنامه آرمان ایرانیان در شورای پول و اعتبار تصویب شد و پس از  تغییر نام این موسسه که توسط بانک مرکزی پیشنهادشده بود ،کار ثبت موسسه در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران انجام شد واین  موسسه دریک قدمی دریافت مجوزنهایی بانک مرکزی قرار گرفت.حالا اگرچه طی اعلام رسمی مسئولان  موسسه آرمان ایرانیان در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران با تغییر نام این موسسه اعتباری به" کاسپین " موفق به ثبت رسمی شدو وعده صدور مجوز فعالیت این موسسه توسط بانک مرکزی  و شورای پول و اعتبار برای پیش از پایان سال مطرح شده است اما سپرده گذاران بدرتوس والزهرا همچنان منتظر دریافت سپرده هایشان هستند.در همین باره طی تماس با برخی سپرده گذارانی که با ارسال پیامک به روزنامه از بلاتکلیفی دردریافت سپرده هایشان در موسسه هایی نظیر بدرتوس و الزهراگلایه کرده بودند به گفت وگو پرداختیم .
این چند میلیون سرمایه زندگی بعضی هاست
محمدی یکی از سپرده گذارانی است که در گفت وگو با خراسان رضوی می گوید :گویا برای مسئولان اهمیتی ندارد که یک سال پول و سرمایه مردم در یک موسسه مالی اعتباری مسدود شده است و امکان برداشت آن وجود ندارد . شاید مسئولان گمان می کنند این مبالغ پول های اضافی ما بوده که سر از حساب در آورده است. اگر این طور فکر می کنند باید بدانند برای برخی سپرده گذاران همین چند میلیون تومان تنها سرمایه  زندگی شان است.
پول ندارند، اسم عوض می کنند!
عزیزی سپرده گذار دیگری است که مدعی است 80 میلیون تومان در موسسه بدر توس  سپرده گذاری کرده است و الان یک سال است که دستش به این پول نمی رسد. او اضافه می کند با این پول هیچ کاری نمی توانستم بکنم .بازار زمین و مسکن هم رونق سابق را نداشت ارز و طلا هم همین طور. برای همین در این موسسه سپرده گذاری کردم تا ضمن این که پولم دست نخورد، سودی هم  عایدم شود. حالا یک سال است دستم به پولم نمی رسد. در این یک سال هم هر ماه با وعده ای سرم را گرم کرده اند دست آخر خبر دادند پول برای تسویه سپرده ها ندارند اما موفق شده اند اسم موسسه را عوض کنند. کسی نیست بگوید با اسمش مشکلی نداشتیم، مشکل ما بی پولی موسسه بود !
2 پسر بیکار دارم و 45 میلیون سپرده مسدود !
خانم سعیدی هم فرهنگی بازنشسته است. می گوید دو سال پیش از موسسه الزهرا وام گرفتم. بخشی را به زخم زندگی ام زدم و مقداری نیز در حساب نگه داشتم تا هم با سودش قسط وام را سبک کنم و هم برای روز مبادا نگه دارم. اما روز مبادایم زمانی رسید که به خاطر بیکاری یکی از پسرانم همسرش تقاضای طلاق کرد و من هم به خاطر پاسخ گو نبودن موسسه نتوانستم از آن اندوخته روز مبادا استفاده کنم. او اضافه می کند پسر دیگرم نیز تازه از سربازی آمده است و سرمایه برای کار می خواهد.
او در جواب این که چرا در چنین موسسه ای سپرده گذاری کرده است؟ می گوید: سود تسهیلات این موسسه بر خلاف بانک ها 4 درصد بود .برای همین بعد از این که وام گرفتم خواهرم را نیز تشویق کردم تا او هم در این موسسه سپرده گذاری کند و وام بگیرد .همین که حدود 50 تومان سپرده گذاری کرد حساب ها مسدود شد. حالا شرمنده او و همسرش هم شده ام .
یک موسسه و سه تابلو !
حسین زاده می گوید: من سپرده  ای در موسسه آرمان ایرانیان ندارم اما برادرم که کارگر است پنج میلیون تومان در این موسسه سرمایه گذاری کرده تا بتواند وامی بگیرد و دستی به سر و روی خانه اش بکشد و همسرش را به خانه بیاورد .واقعیت این است که دلم حالا به حال او می سوزد و کارش را پیگیری می کنم .همین هفته گذشته به شعبه موسسه مراجعه کردم .کارمندان شعبه گفتند که اسم موسسه نیز به کاسپین تغییر کرده این به گمانم سومین مرتبه است که این اسم عوض می شود.
تابلوهایی که روی آن تحت نظارت بانک مرکزی درج شده بود
رحیمی سپرده گذار دیگری است که مبلغ 20 میلیون در این موسسه سپرده گذاری کرده است. او می گوید: روزی که برای سپرده گذاری به موسسه بدر توس مراجعه کردم روی تابلو موسسه درشت نوشته بود« تحت نظارت بانک مرکزی» .آیا این برای ما نمی تواند دلیلی باشد تا اطمینان پیدا کنیم؟ حتماً باید می رفتیم و از مراجع قضایی استعلام می کردیم ؟خود این مراجع قضایی یا بانک مرکزی نمی توانست مدعی شود که از اسم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده شده است.حالا شاید مبلغ سپرده من زیاد نباشد یا تمام سرمایه ام به حساب نیاید اما واقعا تکلیف این همه پول و سرمایه مسدود شده چیست؟ احتمالاً زمان تسویه حساب هم مثل نحوه تسویه با سپرده گذاران میزان سود این یک سال داده نمی شود و به حساب نمی آید .
به زودی مجوز فعالیت کاسپین در سایت رسمی بانک مرکزی درج خواهد شد
در همین باره زکریا متحمل مدیرعامل موسسه اعتباری آرمان ایرانیان در گفت وگو با ما ضمن تایید خبر ثبت نام موسسه آرمان ایرانیان با عنوان موسسه اعتباری کاسپین می گوید :برای تعیین تکلیف موسسات زیر مجموعه این موسسه جدید با مسئولان بانک مرکزی جلسه ای برگزار کرده ایم که طی آن مقرر شد تمام سپرده گذاران هشت موسسه زیر مجموعه موسسه آرمان به عنوان سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین شناخته شوند.
وی تصریح کرد: هم اکنون کار حسابرسی اموال و دارایی های این تعاونی ها در حال انجام است و به زودی این دارایی ها به نام موسسه کاسپین منتقل خواهد شد. «متحمل» با بیان این که اصالت سپرده های موسسات زیر مجموعه به سرعت صحت سنجی خواهد شد  اضافه می کند: پس از انتقال دارایی ها بر اساس میزان آن ها و به ترتیب از سپرده های خرد با سپرده گذاران تسویه خواهد شد اگرچه با شکل گرفتن موسسه جدید کاسپین این افراد می توانند ضمن انتقال ا ین سپرده ها به سپرده گذاری خود ادامه دهند. وی خاطر نشان می کند به زودی و طی روزهای آینده مجوز رسمی فعالیت موسسه اعتباری کاسپین در سایت رسمی بانک مرکزی درج خواهد شد.
منتظر انحلال یکی از موسسات خارج از استان هستیم
همچنین علی رسولیان مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این رابطه و در گفت وگو با خراسان رضوی گفت: هم اکنون مرحله ثبت موسسه آرمان ایرانیان با نام جدید کاسپین به سرانجام رسیده است و کار حسابرسی از صندوق ها و موسسات زیر مجموعه کاسپین در حال پیگیری است .
وی با بیان این که مهم ترین اقدام در راستای تسویه سپرده های سپرده گذاران،اعلام انحلال موسسات و صندوق های قبلی است تصریح کرد: برای آغاز به کار رسمی موسسه اعتباری کاسپین لازم است تا ابتدا تمام صندوق های زیر مجموعه موسسه آرمان ایرانیان سابق منحل اعلام شود و بر این اساس سپرده های موجود در آن ها به موسسه جدید منتقل شود.
رسولیان با اشاره به این که موسسه اعتباری آرمان ایرانیان هشت زیر مجموعه  داشته است افزود : کارانحلال موسسات زیر مجموعه آرمان ایرانیان که در مشهد و خراسان رضوی تشکیل شده و فعالیت داشته اند تا کنون انجام شده است اما سه صندوق با عناوین حسنات اصفهان، عام کشاورزان مازندران و دامداران و کشاورزان کرمانشاه از زیر مجموعه های موسسه آرمان ایرانیان سابق در استان خراسان رضوی هیچ گونه شعبه ای ندارد از این رو کار انحلال آن ها بر عهده ما نیست .وی با این حال تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که داریم از مجموع این سه صندوق نیز فقط کار انحلال صندوق اعتباری فعال در استان کرمانشاه باقی مانده است که مقرر شده به زودی این اقدام انجام شود .رسولیان اظهار امیدواری کرد:با توجه به اتمام مراحل ثبت و انجام امور مربوط به انحلال موسسات خرد در استان خراسان رضوی اهتمام جدی تری برای تعیین تکلیف سپرده گذاران این  صندوق ها صورت گیرد.در خور ذکر است به گزارش خبرگزاری تابناک  روز یک شنبه جمعی از مال باختگان تعاونی بدرتوس در مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران گردهم آمدند و خواستار نظارت و پاسخ گویی بانک مرکزی در وصول مطالباتشان شدند.