واکنش مقامات و رسانه های غربی به غرش موشک های سپاه

آمریکا:آزمایش موشکی نقض برجام نیست اما در شورای امنیت علیه ایران اقدام می کنیم

امیدنیا- شلیک موفقیت آمیز یک موشک بالستیک از دل کوه های البرز به سمت شرقی ترین ساحل جنوب کشور در سواحل مکران که نشان از تقویت توان دفاعی کشورمان در قبال تهدیدات احتمالی داشت، کافی بود تا کشورهایی که هر روز از گزینه نظامی دم می زنند، به تکاپو و لفاظی رو بیاورند و در اظهاراتی کاملاً خلاف برجام از تلاش برای تحریم های جدید سخن بگویند. از جمله نمایندگان سرشناس کنگره آمریکا مانند تام کاتن و باب کورکر خواستار وضع تحریم های جدید شدند و وضع نکردن این تحریم ها را ناشی از موضع ضعف کشورشان دانستند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم بیانیه ای با همین مضمون صادر کرده است. سخنگویان کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا نیز به این رزمایش واکنش نشان دادند. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست اما باید بررسی شود که آیا نقض قطعنامه 2231 است یا خیر. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز با تأکید بر این که موضوع رزمایش موشکی ایران را با متحدان آمریکا مطرح خواهد کرد، از تصمیم آمریکا برای شکایت از ایران در شورای امنیت خبر داد.همچنین یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: واشنگتن شورای امنیت سازمان ملل را برای دادن پاسخ مقتضی به ایران  تحت فشار قرار خواهد داد. ژنرال لوید آستین، فرمانده "ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا" هم در سخنانی گفت: رفتار و جهت گیری های جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا برجام با قبل تفاوت نکرده است. 
جو بایدن، معاون اوباما هم که برای گفت و گو درباره ایران به فلسطین اشغالی سفر کرده، ضمن تأکید بر لزوم تقویت اسرائیل گفت: اگر آزمایش های موشکی ایران تأیید شود علیه ایران اقدام می کنیم. همزمان با این اظهارات یک مقام عالی‌رتبه سیاست خارجی فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت که در صورت صحت این آزمایش موشکی، ایران مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. «مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم اظهار کرد که آزمایش اخیر موشکی ایران ناقض مفاد برجام نیست.
خبرگزاری فرانسه: ایران با آزمایش بالستیک، به آمریکا بی اعتنایی کرد
 از سویی دیگر اندیشکده مطالعات صلح و جنگ این رزمایش را ناشی از این دانست که ایران نشان داده کشوری دست‌نشانده غرب نمی‌شود. همزمان رسانه های غربی نیز رزمایش دیروز را به چالش کشیدن قدرت غرب تعبیر کردند. به گزارش تسنیم خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان ایران با آزمایش بالستیک، به آمریکا بی اعتنایی کرد نوشت: «آزمایش های بالستیک وسیله ای برای ایران شده اند تا نشان دهند توافق هسته ای هیچ تاثیری بر برنامه های ارتش ندارد.» 
سی ان ان: سپاه نشان داد قدرت بازدارندگی هرگونه تهدیدی علیه ایران را دارد
شبکه آمریکایی سی ان ان اما آزمایش های بالستیکی ایران را نشان دهنده قدرت بازدارندگی این کشور دانست و نوشت: «سپاه پاسداران به کشورهای خاورمیانه نشان داد که قدرت بازدارندگی هرگونه تهدیدی علیه این کشور را دارد.» روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به رسیدن برد موشک های ایران به اسرائیل یا پایگاه های آمریکا در منطقه برای تشدید فضای ایران هراسی تلاش کرد. آسوشیتد پرس اما مدعی شد آزمایش این قبیل موشک ها برای ایران ممنوع است. شبکه فاکس‌نیوز نیز در گزارشی عجیب مدعی شد: «قطعنامه های سازمان ملل ایران را از پرتاب هرگونه موشک بالستیک منع کرده است.» این ادعای فاکس نیوز در حالی است که قطعنامه 2231 ایران را از پرتاب موشک هایی «که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند» منع کرده است. درحالی که موشک های ایران هیچ کدام برای حمل کلاهک طراحی نمی شوند. 
گزارش ها از فشارهای احتمالی برای برگزار نشدن رزمایش
همزمان با این تحولات،  «پارس نیوز» روز گذشته به نقل از منابع مطلع مدعی شد: «فشارهای سنگین داخلی و خارجی در روزهای گذشته به مقامات کشور و مقامات نظامی برای جلوگیری از این آزمایش موشکی، وجود داشته است به طوری که این موضوع حتی به رایزنی مستقیم برخی سفارتخانه ها انجامیده بود.»
حاجی زاده:دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی حتما باید نگران باشند
اما در واکنش به اظهارات متعدد مقامات غربی،سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد: دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی حتما باید نگران باشند. امنیت حق طبیعی ملت ماست و این چیزی که آمریکا را نگران کرده مخالفان با امنیت ماست وگرنه انجام رزمایش حق طبیعی هر کشوری است. به خاطر این که در کشورهای دیگر هراس ایجاد کرده و سلاح و تجهیزات بیشتری بفروشند و آمادگی ما را کاهش بدهند تا اگر نیت کردند بتوانند امنیت ما را به خطر بیندازند.