پیشنهاد خراسان از سبدنیمه پر فیلم های نوروزی تلویزیون

نویسنده : احمد صبریان sabrian@khorasannews.com

 امسال بر خلاف سال های پیشین به نظر می‌رسد کمبود بودجه و مشکلات مالی صدا و سیما نشانه‌هایش را در برنامه‌های نوروزی عیان کرده  است. افزون بر این که تا لحظه درج گزارش شبکه های  سه وچهار عناوین و زمان پخش فیلم های نوروزی خود را اعلام نکردندامسال نه خبری از« کلاه قرمزی و دوستان» عروسکی‌اش خواهد بودنه «پایتخت» و  سریال «پا دری » هم در دقیقه نود از جدول پخش حذف شد.میان برنامه‌هایی  هم که می‌تواند برای بیننده نوروزی جذابیت داشته باشد  کار دندان گیر و دلچسبی در فهرست برنامه‌های شبکه های مختلف تلویزیون به چشم  نمی خورد و  بیشترفیلم‌های سینمایی  اعلام شده یا تکراری‌اند یا به ندرت عناوین شاخص و جدیدی از سینمای روز جهان و سینمای خودمان  می توان بین آن‌ها پیدا کرد.  با این وجود  تماشای  دوباره برخی فیلم های کلاسیک جهان ،مستند های دیده نشده ایرانی و خارجی و فیلم های ایرانی ارزشمند لطف خاص خود را دارد چرا که در حافظه سینمایی دوستداران فیلم وسینما  به عنوان خاطراتی نوستالژیک حک شده است.

از افشاگر تا مرد مورچه‌ای
مثل هر سال شبکه یک هر روز برای بینندگانش فیلم سینمایی پخش خواهد کرد که در بین عناوین فیلم‌ها یکی دو عنوان برجسته به چشم می‌خورد. فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی با عناوین «پاییز»، «گمیجی»، «مردان آفتاب»، «دریا سالار»، «حامی گرگ»، «آقای هلمز»، «برف و شمشیر»، «دریای سیاه»، «مرد مورچه‌ای»، «کلاهبردار»، «خبرنگار»، «سرقت بزرگ قطار»، «میانبر بزرگ»، «افشاگر»، «سفر به کوهستان»  و« استرداد»هر روز ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

کفه سبک  سینمای ایران
شبکه دو سیما با 18فیلم سینمایی و بیش از 15 مستند، میزبان بینندگان خود در نوروز 95 خواهد بود.در میان فیلم‌های در نظر گرفته شده برای ایام نوروز، 5 فیلم ایرانی و 13 فیلم محصول آمریکا و اروپاست. این فیلم ها از میان تولیدات سینمایی 5 سال اخیر سینمای جهان انتخاب شده‌اند که از پنجشنبه 27 اسفند 94 تا جمعه 13 فروردین 1395 به روی آنتن شبکه دو می رود.پنجشنبه، جمعه و شنبه 27، 28 و 29 اسفند، فیلم ها در دو نوبت 8 صبح و 23 به نمایش درمی‌آید. برنامه نمایش فیلم در ایام عید ساعت 18 بعد از ظهر خواهد بود.
همراه /استفان هِرِک.27/12/94
نبوغ شگفت انگیز / ژان پی یر ژونه.29/12/94
سر آشپز کسپر /ژان فاویو.1/1/95
تنها در طبیعت  
 ریچارد بادینگ تون.2/1/95
کاپیتان دندان خنجری و گنج لاماراما/
یان آندریس آندرسِن.3/1/95
عملیات مهدکودک/ فرزاد اژدری.7/1/95
عملیات قطب شمال / گرث بووال.8/1/95
عشق سرد  / کیکه مایلو.10/1/95
ذهن سفید /تیل شوِیگر.11/1/95
به بهانۀ عید/پژمان چشمی
12/1/95.
دوری و بازگشت آمریکا/2015جِف بلِکنِر
/ 13/1/95.

چیدمانی متنوع از سینمای ایران و جهان
فیلم های سینمایی «روز شیطان، گاهی به آسمان نگاه کن، طلا و مس، یک حبه قند، مهمان مامان، ابر و آفتاب، ورود آقایان ممنوع، خواب سفید، دیگه چه خبر، مجسمه، من ترانه ۱۵ سال دارم، زرد قناری، خواهران غریب، روز فرشته و اجاره نشین‌ها»، کارتون های «پاندای کونگ فوکار ۱و۲، آقای روباه شگفت‌انگیز، لاک پشت‌های نینجا، آستریکس گالی، آستریکس و نبرد بزرگ، شرکت هیولاها، دانشگاه هیولاها، فرار مرغی،شکارچیان اژدها، والی ای ، دامبو، عصر یخبندان۱و۲و۳ » و مستند های «سیاره زمین ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و خانه ۱و۲ » از برنامه ریزی های شبکه تهران برای ایام نوروز  است.

هم فیلم  هم سریال های خارجی
 در شبکه نمایش مثل تمام ایام سال می‌توانید کلی فیلم سینمایی کلاسیک و جدید تماشا کنید. فیلم‌های سینمایی سینگهام، بازگشت سینگهام، تاریکی، قیام، شاهدا، باغبان، قطار چنای، میلیونر زاغه نشین، پسر سردار، قانون، ر، دیوار و فیلم‌های دنباله دار فیلم «کیت و لئوپولد، زورو، نقاب زورو، افسانه زورو، پارک ژوراسیک ۱، ۲ و۳، سریع و خشن ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و۷» در ساعت ۱۹  پخش می شود. فیلم‌های سینمایی «شکار هیولا، تصمیم ورونیکا، ابر ستاره، زندگی به روایت نینو، گمشده و عشق، قصیده‌ای برای پدرم، مردی که خیلی می‌دانست، ۲۷ متر برف، خورشید تابان، زندگی ابدی، هوابرد، در دل طبیعت، یادداشت‌های یک سامورایی و خدا نگهدار مادر» در ژانر خانوادگی ساعت ۲۱ پخش خواهد شد. کارآموز، شتاب، دریا سالار، سیکاریو، مک فارلند، بین ستاره‌ای، سرزمین ماه، انفجار عظیم، امپایر استیت، ترور، هووی، قلعه‌ای در آسمان، قطعات یدکی و گروه سارقین» عناوین باکس سینمایی‌های جذاب شبکه نمایش است که در ایام نوروز ساعت ۲۳ پخش می‌شود. فیلم‌های سینمایی «پرندگان، شمال از شمال غربی، مارنی، سرگیجه، ربکا، دردسر هری، بیگانه‌ای در ترن، مرد عوضی، داج سیتی و...» ساخته آلفرد هیچکاک، مایکل کورتیز و... ساعت ۱ بامداد از برنامه «سینمای کلاسیک» روی آنتن می‌رود.

طعم ناب مستند با چاشنی های مختلف
شبکه مستند برای نوروز 95 آثار جذاب و دیدنی تدارک دیده است که به سادگی نمی توان از تماشای آنها چشم پوشید.
رو به زندگی 29/12/94 تا 4/1/95 ساعت 15:30
به وضعیت معماری روستاهای بی نظیر ایران می‌پردازد. این گونه فیلم‌های مستند از روستاها و میراث فرهنگی سعی دارد یادگاری از آن‌ها برای نسل آینده بر جای گذارد.
هنر دستان29 /12 /94 تا پنجشنبه 12 /1 /95 ساعت 16:15
این مجموعه تعدادی از صنایع دستی بومی ایران را که بر اثر تهاجم فرهنگی و تأثیرات منفی مصرف گرایی رو به فراموشی و نابودی است معرفی می‌کند.
میراث ایران 1 /1 /95 و 8 /1 /95 ساعت 21
به چگونگی شناسایی و رمز گشایی آثار به جای مانده و اکتشاف شده از گذشتگان می‌پردازد. این مستند از باستان شناسی‌های صورت گرفته در ایران و اسرار و نا گفته‌های تاریخی نکات جدیدی را بیان می‌کند.
بالاتر از خطر 9 /1 /95 ساعت 15:30
شهر گلوگاه در مازندران معروف به شهر دکل بندان است. حدود دو هزار نفر در کل کشور هستند که شغلشان دکل بندی است. اکثرشان زاده این شهر هستند که کارشان در ارتفاع است و با خطرهای برق گرفتگی روبه رو هستند.
گنجینه: یک سرزمین، یک روز، یک راه.  11/1/1395 ساعت 21
فیلم 35 میلیمتری - رنگی به کارگردانی خسرو سینایی درباره کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر ایران است.
باتلاق وان  3 /1 /95 ساعت 14
مستند "باتلاق وان" نگاهی اجتماعی به مهاجرت‌های غیرقانونی انسان‌ها دارد. افرادی که به خیال زندگی بهتر، بی هدف تصمیم به مهاجرت از ایران می‌گیرند و به صورت غیرقانونی از خطرناک‌ترین مسیرهای سرنوشت می‌گذرند تا به بهشت خیالی‌شان برسند.
داستان تهران  6 /1 /95 ساعت 23
این مستند می‌کوشد سیر تحولات تاریخی پایتخت ایران را با به تصویر کشیدن بخش‌هایی از جلوه‌های ایران اسلامی آن به مخاطب معرفی کند.
سکوت طولانی  12 /1 /95 ساعت 15:30
به کارگردانی زنده یاد ابراهیم اصغرزاده پرتره ای از یک مهاجر ایرانی ساکن فرانسه است که به تماشای مسابقه ایران و آمریکا می‌رود. مسابقات جام جهانی فرانسه سبب می‌شود تا بابک که سال‌ها دور از وطن خود زندگی می‌کرده به ریشه خود پی ببرد.
من می خوام شاه بشم  29 /12 /94 ساعت 21
در یکی از روستاهای ایران؛ عباس با تلاش و سختی خانه‌اش را به یک مرکز پذیرایی برای توریست‌های خارجی تبدیل کرده است. او با کمک همسر و فرزندانش کسب و کار موفقی در گردشگری دارد. عباس آدم بلند پروازی است که آرزو دارد یک ایل جدید با سلیقه خودش تأسیس کند و خان ایل باشد. به همین خاطر می‌خواهد با یک دختر عشایری دوباره ازدواج کند تا رؤیایش را عملی کند. اما همسر و خانواده‌اش مخالفان جدی او هستند.
تنهایی‌های رونالدو 3 /1 /95 ساعت 16:30
کریستین رونالدو بازیکن مشهور و معروف باشگاه رئال مادرید اسپانیاست. این مستند ورزشی برای اولین بار شما را به پشت درهای بسته‌ زندگی او می‌برد، یک فوتبالیست حرفه ای که هم اکنون در تیم رئال مادرید توپ می زند. در این مستند با زندگی او به عنوان یک دوست، یک پدر و یک همسر بیشتر آشنا خواهید شد.
آزاد راه  10/1 /95 ساعت 14
نگاهی دارد به روند طولانی مدت ساخت آزاد راه تهران- شمال. گفته شده بخشی از دیدنی‌ترین نماهای" آزاد راه" جایی است که تصاویری از وضعیت اقامت کارگران ایرانی فعال در این پروژه را نشان داده و مقایسه‌ای انجام می‌دهد میان زندگی این کارگران و نیروهای پیمانکار چینی این آزاد راه.

لایه های پنهان زندگی مارلون براندو  درشبکه مستند
مستند زندگی مارلون براندو، بازیگر فقید سینمای هالیوود به روایت این بازیگر نوروز ۹۵ از شبکه مستند سیما پخش می شود.به گزارش سینماپرس، «به من گوش بده، مارلون» به کارگردانی «استیوان رایلی» مستندی از لایه‌های پنهان زندگی براندو است و از قسمت‌هایی از کاست صدای ضبط شده خود این بازیگر در آن استفاده شده است.این کاست حاوی ۳۰۰ ساعت صدای ضبط شده براندو است که وی طی  سال‌ها درباره زندگی خصوصی‌اش صحبت کرده است.در قسمت آغازین این مستند، صدای مارلون براندو شنیده می شود که می گوید: «به من گوش بده، مارلون این یک قسمت از صحبت‌های تو با بخش دیگری از وجود خودت است. به صدای من گوش بده و به من اعتماد کن.
تو می‌دانی که من قلبا به تو علاقه مندم.با وجود محبوبیت بالای بازیگر «پدرخوانده»در بخشی از این مستند، وجه دیگری از براندو نمایش داده می‌شود که مربوط به خانواده‌ای می شود که در آن زندگی می‌کرده و مادرش معتاد به الکل و پدرش انسانی بی‌اخلاق و خلافکار بوده است.ترس همیشگی این بازیگر از تنهایی و خودکشی دخترش «چی‌ان» و همچنین ماجرای قتل دامادش نیز از مواردی است که در «به من گوش بده مارلون» پرداخته شده است.مخاطبان از زبان خود این بازیگر اسطوره‌ای هالیوود در بخشی از مستند اینطور می شنوند: «اگر خوش‌شانس نمی‌بودم و بازیگر نمی‌شدم، معلوم نیست که قرار بود سر از کجا دربیاورم. احتمالا یک شیاد و کلاهبردار می‌شدم. کلاهبردار خوبی می‌شدم.»مارلون براندو بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار و ستایش شده‌ترین بازیگر تاریخ سینمای جهان است. وی در سال ۲۰۰۴ در سن ۸۰ سالگی درگذشت.«به من گوش بده، مارلون» دوشنبه دوم فروردین ساعت ۱۶:۳۰ برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و ساعت ۲۴ روز سه شنبه سوم فروردین بازپخش می شود.