آرامگاه عطار نیشابوری گلباران شد

غیبت تعجب برانگیز مقامات کشوری و استانی در بزرگداشت روز ملی عطار
نویسنده : راسخی نیا info@khorasannews.com
روز ملی عطار نیشابوری در حالی در نیشابور برگزار  شد که وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید و استاندار خراسان رضوی در این مراسم ملی حضور نداشتند. بیش از یک سال پیش بود که غلامحسین مظفری فرماندار ویژه نیشابور در نخستین  روزهای آغاز به کارش در نیشابور از قرائت نکردن پیام وزیرارشاد در صورت حضور نیافتن وی در نیشابور سخن گفت.  وی سال گذشته در روز ملی عطار مانع قرائت پیام وزیر ارشاد شد زیرا علی جنتی شخصا به نیشابور نیامده بود پس از آن بود که جنتی در مراسم روز ملی خیام شخصا حضور یافت.  با این وجود امسال حتی وزیر ارشاد پیامی هم به مناسبت روز ملی عطارنداد. این شیوه برخورد مقامات کشوری و استانی با رویدادهای ملی که تابع سیاست یک بام و دوهوای آن هاست برای مردم نیشابور چندان جذاب نیست. مقام های دولتی که در آیین های روز ملی حافظ و سعدی حضور  می یابند  اکنون برای گرامی داشت روز ملی شیخ فرید الدین عطار نیشابوری غیبت دارندبا این وجود مراسم روز ملی عطار با شکوه تمام برگزار شد و یکی از جلوه‌های آن نیز اعلام مشارکت اندیشمند بزرگ کشور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در ایجاد و تاسیس بنیاد عطار نیشابوری است. دانشمندی که مقامات دولتی در حسرت یک عکس یادگاری گرفتن با او هستند دیدار نیشابور و تلاش برای توسعه علمی و فرهنگی آن را از دغدغه های همیشگی خویش می‌داند.
گلباران آرامگاه عطار نیشابوری
آرامگاه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری عارف شهیر ایرانی با حضور مقام ها و شخصیت های علمی استانی و محلی در مراسم گرامی داشت روز ملی عطار نیشابوری گلباران شد. فرماندار نیشابور در این مراسم تاکید کرد: عطار  با وجوداین که در روزگاری پرمخاطره می زیست و جنگ های خونین جامعه را به آشوب کشانده بود نامش را  به عنوان منادی مهربانی و نافی تعصب و خشونت در تاریخ ثبت می کند . روح زمانه عطار را باید بیشتر شناخت تا به درک وی رسید.
نواختن زنگ عطار در آفتاب صبح نیشابور
همزمان با بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری در ویژه برنامه « آفتاب صبح نیشابور» در سطح مدارس نیشابور زنگ عطار نواخته شد. سید جواد قوامی نژاد رییس آموزش وپرورش نیشابور در این مراسم اظهارکرد: عطار نیشابوری نه متعلق به نیشابور وایران که متعلق به تمام بشریت است و ما خرسندیم که زاده این آب وخاک هستیم. وی تصریح کرد:جامعه امروز ما و کل دنیا به عطار و عرفان وی ، بیش از هر زمانی نیازمند است . هاجر چنارانی نماینده منتخب مردم نیشابور در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد : تفکر عطار که مبتنی بر عرفان و اندیشه والای ایرانی و اسلامی است   امروزبایددر جهان معاصر گسترش یابد.
رهبری معنوی 800ساله جامعه ایرانی
رئیس موزه و بارگاه مولانا جلال الدین رومی (بلخی) در ترکیه نیز در  همایش بزرگداشت عطار نیشابوری  که صبح  روز گذشته در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد در سخنانی به تقدیر از جایگاه و میراث عرفانی عطار پرداخت. «دکتر ناجی باکرچی» اظهار کرد: 800 سال است که نیشابور کهن جامعه ایرانی را رهبری معنوی می کند. این مقام ترک با ابراز توجه مردم کشورش به عطار نیشابوری اذعان کرد: مردم ترکیه عطار را می شناسند همان قدر که مولانا را می شناسند و برای این دو بزرگ قله های عرفان احترام بسیاری قائلند.
هویت یابی نسل جوان با تکیه بر داشته‌های عطار
مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز  در این همایش تاکید کرد: تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی، مملو از آوازه انسان های بزرگی است که به هویت ملی و تاریخی این سرزمین غنا و جاودانگی بخشیده اند. شخصیت هایی که تا قرن ها پس از خود آسمان علم و ادب و فرهنگ مزین به ستاره وجود آنها بوده است و بخشی از هویت ملی ماهستند، هویتی سترگ که در طول زمان های متمادی هیچ هجمه ای در آن اثر گذار نبوده است. سعید سرابی افزود: شیخ فرید الدین عطار نیشابوری یکی از بزرگ مردان تاریخ ساز ایران است که در عین شهرت به دلیل وسعت حوزه اندیشه و تفکر و عرفانش،  درعرصه ادبیات فارسی هنوز هم ناشناخته های زیادی دارد. وی تصریح کرد: آن چه میان همه وظایف ما در عرصه حاکمیتی فرهنگ بیش از پیش ضرورت دارد، تلاش برای هویت یابی نسل جوان با اتکا به داشته های ارزشمند این دیار است که عطار بخشی از این داشته هاست.
تشکیل بنیادعطار با  مشارکت دکتر شفیعی کدکنی
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز در همایش روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری اعلام کرد: بنیاد عطار شناسی  که می تواند یک اتفاق بزرگ در نیشابور باشد با هدایت ها و حمایت های دکتر شفیعی کدکنی در حال شکل گیری است و در آینده به پژوهشکده و پژوهشگاه تبدیل می شود . غلامحسین مظفری اذعان کرد: در آینده ای نه چندان دور نیشابور میزبان دانشمندان بزرگ جهان  می شودو این دانشمندان برای نخستین بار است که به ایران و نیشابور می آیند .
«منطق الطیر» عطار طرحی از یک سلوک عارفانه به سوی سیمرغ حقیقت
دکتر مهدی نوروز دبیر بخش علمی همایش گرامی داشت عطار  گفت:  عطار در زمینه موضوع «فنا» در عرفان مباحث موجزی را شرح و بسط داده و بسامد بالای این واژه در اندیشۀ او، نشان از اهمیت فنا در منظومۀ فکری عطار دارد.   محی الدین قنبری استاد دانشگاه آزاد نیشابور تصریح کرد: منطق الطیر حکیم عطار نیشابوری  که از برترین منظومه‌های عرفانی ایران‌زمین و ادبیات فارسی به شمار می‌رود طرحی از یک سلوک عارفانه به سوی سیمرغ حقیقت را در منظر ما قرار می‌دهد. 
 موسیقی سنتی ایرانی با اشعارعطار و منطق الطیر خوانی در آرامگاه
اجرای گروه موسیقی شادیاخ به سرپرستی مجتبی روزبه نیز پایان بخش فرح انگیز  همایش بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری بوداین گروه به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی با اشعاری از عطار نیشابوری پرداخت.  همچنین به مناسبت بزرگداشت روز ملی عطار آئین «منطق الطیر خوانی» در آرامگاه این حکیم شهیر ایرانی برپا شد.