4 راهکار کلیدی برای افزایش سرعت وای فای

وای فای برای انتقال اطلاعات از 2فرکانس رادیویی استفاده می کند. 2.4 گیگاهرتز (در استاندارد قدیمی) و 5 گیگاهرتز (در استاندارد جدید). اغلب روتر های مدرن می توانند بین این 2 فرکانس سوئیچ شوند و روتر های هوشمند می توانند بهترین فرکانس را برای شما انتخاب کنند. در این فرکانس ها، کانال های مختلفی وجود دارد. 14 کانال از این کانال ها دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 30 کانال دیگر، دارای فرکانس 5 گیگاهرتز هستند.به گزارش zoomit، با دانستن این اصول می توانید برخی از دلایل پشت پرده را که موجب کاهش سرعت wifi می شوند، شناسایی کنید.
1- محل قرار گرفتن روتر:شایدیک جابه جایی کوچک در موقعیت روتر، موجب تغییر و تحولات بسیاری در سرعت وای فای شود.
افزایش ارتفاع در مقایسه با کاهش ارتفاع: باید به این نکته توجه داشته باشید، ارتفاعی که روتر از سطح زمین دارد موجب تفاوت در قدرت سیگنال وای فای می شود. این بدین معنی است که اگر روتر خود را روی زمین یا پشت اشیای دیگر رها کرده اید، این کاراغلب موجب عملکرد ضعیف تر آن می شود. در عوض اگر روتر را در بلندترین جای ممکن قرار دهید، این کار علاوه بر افزایش برد امواج رادیویی، از تداخل سایر امواج با روتر نیز جلوگیری می کند.
بتن و فلزات:موادی مانند بتن و فلز، موجب مسدود شدن امواج وای فای می شود، بنابراین مطمئن شوید که روتر توسط هیچ شیئی احاطه نشده 
باشد، به ویژه وسایل الکترونیکی. به علاوه از قرار دادن روتر در زیرزمین پرهیز کنید.
فاصله از روتر:هرچه از روتر بیشتر فاصله بگیرید، سیگنال های وای فای، ضعیف تر می شوند. بنابراین، بهترین مکان برای قرار دادن روتر، نزدیک ترین جای ممکن به وسایل شماست، به عبارت دیگر باید روتر خود را در جایی نزدیک به مرکز خانه قرار دهید. به هر حال اگر روترتان ضعیف است یا خانه بزرگ است، ممکن است نیاز به افزایش طیف امواج وای فای با استفاده از یک تقویت کننده یا تکرار گر داشته باشید.
2- تداخل امواج وایرلس و نویز:شاید تا کنون توجه نکرده باشید اما سیگنال های بی سیم، اطراف شما وجود دارند و شما را احاطه کرده اند. نرم افزار The Architecture of Radio که روی ios و اندروید قابل نصب و اجرا ست، اطلاعاتی را که توسط ماهواره ها و برج های مخابراتی و با وای فای ارسال می شود، دریافت و نقشه ای از تمامی سیگنال های قابل مشاهده اطراف شما ایجاد می کند. به علاوه وجود نویز رادیویی، می تواند تداخل ایجاد کند. بعضی از دلایل شایع و قابل توجه این تداخلات عبارتند از:
مایکروویوها:آیا می دانستید مایکروویو ها می توانند روی شبکه وای فای، تاثیر بگذارند و تداخل ایجاد کنند؟ به ویژه روی روتر های قدیمی تر. چون مایکروویو ها در فرکانس 2.45 گیگاهرتز کار می کنند که فوق العاده به فرکانس امواج وای فای یعنی 2.4 گیگاهرتز نزدیک است.
دستگاه های بلوتوثی:این اختلال وقتی رخ می دهد که گونه ای دیگر از ارتباطات بی سیم (بلوتوث) در فرکانس 2.4 گیگاهرتز اتفاق می افتد.سعی کنید روتر را از دستگاه هایی که دارای بلوتوث هستند، دور کنید، به خصوص اگر آن ها از دستگاه های قدیمی بلوتوثی هستند.
چراغ های کریسمس:چراغ های کریسمس (یا چراغ های رنگی و تزئینی) می توانند به صورت غیر مستقیم در کاهش سرعت وای فای نقش داشته باشند آن هم به این علت که این چراغ ها از خود یک میدان مغناطیسی منتشر می کنند که با باند وای فای تداخل پیدا می کند. این حالت زمانی بدتر می شود که لامپ ها به صورت چشمک زن باشند. لامپ های LED نیز برای شما مشکل ایجاد می کنند.
3- همسایگان شما:حقیقت دنیای مدرن این است که هر خانواده ای برای خود یک شبکه وای فای دارد و این خود می تواند موجب تداخل کانال ها شود، به خصوص در مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها. تداخل کانال ها اغلب برای روتر هایی اتفاق می افتد که تنها فرکانس 2.4 گیگاهرتز را پخش می کنند یا این که دستگاهی داشته باشید که تنهاسیگنال های وایرلس 2.4 گیگاهرتز را دریافت می کند. به همین خاطر است که انتخاب یک کانال مناسب در تنظیمات روترتان اهمیت دارد. کاری که بسیار اهمیت دارد، این است که پسورد روترتان ساده و قابل هک کردن نباشد. علاوه بر آن روتر خود را به روز و به طور مرتب چک کنید.
4- دانلود فایل های سنگین:دانلود فایل های حجیم و سنگین می تواند موجب اختلال در عملکرد وای فای شود.اگر این امر سرعت وای فای را کند کرده، می توانید ترافیک شبکه خود را از طریق فعال سازی Quality of Service در تنظیمات روتر خود، اولویت بندی کنید.نکته دیگر این که: 60 درصدبدن انسان، از آب تشکیل شده و آب می تواند سرعت امواج رادیویی را کاهش دهد. بنابراین اطمینان یابید روتر شما در محل تجمع اعضای خانه نیست. این موضوع چندان اهمیت ندارد اما می تواند تاثیر گذار باشد.