واکنش ها به خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا

پل رایان: خرید 32 تن آب سنگین امتیاز بی سابقه ای برای ایران است
 در 2 روز گذشته واکنش ها و خبرها نسبت به فروش محموله 32 هزار لیتری آب سنگین تولید ایران به آمریکا افزایش چشمگیری یافته است.
 2 روز قبل پس از آن که خبرگزاری فرانسه از تایید خرید 32 تن آب سنگین ایران توسط آمریکا خبرداد، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و مسئول اجرای برجام در ایران پس ازپایان سومین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین ، در گفت وگو با ایرنا از انعقاد قرارداد فروش 32 تن آب سنگین به آمریکا خبر داد . بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در مصاحبه کوتاهی با ایسنا ضمن تایید این خبر خاطر نشان کرد :‌ برای فروش مازاد آب سنگین در کشور با درنظر گرفتن مسائل استراتژیک و اقتصادی تجاری، کشورهای مختلف را بررسی کرده و با بعضی از آن‌ها در مراحل نهایی مذاکرات هستیم.
مذاکره با برخی کشورهای دیگر برای فروش آب سنگین
وی در پاسخ به آنچه به عنوان قرارداد فروش 32 تن آب سنگین به آمریکا اعلام شده است، اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید آب سنگین در کشور که به طور سالانه داریم ، ما در حال مذاکره با تعدادی از کشورها برای فروش آب سنگین هستیم و با بعضی از آن‌ها مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است اما درباره جزئیات آن بعد از پیشرفت کار و نهایی شدن تمامی مراحل اظهارنظر خواهیم کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد :‌با توجه به حساسیت و استراتژیک بودن آب سنگین نمی توان این ماده را به هر کشور و یا جایی به دلیل مسائل امنیتی و تعهدات بین المللی که به عهده هر یک از کشورهای تولید کننده مواد هسته ای است صادر کرد و ما در چارچوب قوانین تجاری و بین المللی در این حوزه اقدام به فروش مواد می‌کنیم.
وزارت خارجه آمریکا : خرید آب سنگین ایران در راستای برجام بوده است
در سوی دیگر این تبادل ، وزارت خارجه آمریکا نیز از زبان جان کربی سخنگوی خود ضمن تایید این خبر اظهار داشت : واشنگتن در راستای اجرای برجام ۳۲ تن آب سنگین از ایران خریداری خواهد کرد.
وی گفت: «این معامله باعث دسترسی صنایع آمریکا به این ماده حیاتی می شود و در عین حال برای ایران این امکان را فراهم می کند تا بخشی از آب سنگین مازاد خود را به فروش برساند.»
کربی تایید کرد که خرید آب سنگین از ایران با هدف کمک به تهران در اجرای تعهداتش در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت می گیرد و خرید این آب سنگین به این معناست که از این مواد برای تحقیقات مهم و مصارف صنعتی غیرهسته ای استفاده خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: انتظارمان این است این آب سنگین در هفته‌های آتی وارد آمریکا شود، این آب ابتدا در آزمایشگاه ملی «اوک ریج» ذخیره و سپس به خریداران تجاری و تحقیقاتی داخلی فروخته خواهد شد.
پیش از این روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی مدعی شد این برای نخستین بار است که دولت آمریکا از ایران یک محصول هسته ای خریداری می کند و مبلغ قرارداد خرید آب سنگین ایران نیز هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار ارزش دارد. 
همچنین به نوشته یورونیوز،‌ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا با اشاره به مشکل ایران برای کاهش مواد و تجهیزات هسته‌ای خود، مطابق با تعهدات این کشور در برجام گفته است: «[آب سنگین ایران] را آزمایش کردیم. کاملا راضی کننده بود. اندکی از آن را می‌خریم. این [کار ما] مثل صدور یک بیانیه برای همه دنیا است که آن‌ها هم می‌توانند از ایران آب سنگین بخرند.»
با این حال مشکل بنیادین برای انعقاد و اجرای این قرارداد، مساله نقل و انتقال پول است؛ با توجه به محدودیت‌های بانکی ایران و عدم دسترسی این کشور به سیستم مالی ایالات متحده معلوم نیست پول چنین معامله‌ای قرار است چگونه پرداخت شود.
در همین زمینه الیزابت ترودو دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به فروش آب سنگین ایران به آمریکا گفت: این معامله، نیاز آمریکا را برطرف کرد.به گزارش جام جم آنلاین ، در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبرنگاری در مورد فروش آب سنگین ایران پرسید: آیا وزارت امور خارجه آمریکا درباره انتقادات، مبنی بر اینکه ممکن است به آمریکا به دید کشوری نگریسته شود که با این خرید ایران را توانمند می کند،نگرانی دارد؟ ترودو پاسخ داد : خیر، محدودیت فعلی اطمینان می دهد که ایران نمی تواند اقدام به ذخیره آب سنگین برای استفاده مخفی بکند.
خبرنگار ادامه داد: آیا وزیر امورخارجه آمریکا، قبل از خرید، این موضوع را با مقامات سعودی و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس بحث و گفتگو کرده است؟ که ترودو در پاسخ گفت: بحث ها درباره این معامله تجاری مدتی است که در جریان بوده است، اول از همه بین وزارت خانه های انرژی و همتایان ایرانی شان در جریان بود، در حالی که امروز این قرار داد در وین امضا شد، این قرار داد یک قرار داد دوجانبه بین آمریکا و ایران است.
خبرنگار دیگری گفت: آیا شما نگران نیستید که آمریکا درحال کمک مالی به برنامه هسته ای ایران است؟
ترودو در پاسخ گفت: خیر، این معامله یک معامله تجاری بود، این معامله نیاز آمریکا را برطرف کرد. این معامله همچنین به ایران کمک کرد تا به تعهداتش براساس برجام عمل کند.خبرنگار گفت: این معامله چقدر ارزش دارد؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: کمتر از 10 میلیون دلار.
خبرنگار افزود: آیا شما نگران نیستید که بخشی از این پول صرف تامین مالی فعالیت های تروریستی در آینده شود؟
ترودو گفت: در مورد این معامله می توانم بگویم که این یک معامله تجاری مجاز است و نیاز داخلی آمریکا را برطرف می کند.
خبرنگار گفت: آیا این معامله به دلار انجام شد یا اینکه با دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت شد؟
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در مورد این پرسش ، من شما را به وزارت خزانه داری ارجاع می دهم چون پاسخ به این پرسش در حیطه کاری وزارت خزانه داری آمریکا است.
خبرنگار گفت: چه کسی اقدام به انتقال آب سنگین می کند؟ آیا آمریکا انتقال می دهد یا ...؟ترودو گفت: نمی دانم، افراد فنی ما هستند. فکر می کنم پاسخ این پرسش را باید وزارت خزانه داری آمریکا بدهد.
اما همه داستان به اینجا ختم نشده و از همین ابتدای کار برخی جمهوری خواهان شاخص در آمریکا علیه این قرار دادموضع منفی گرفته اند .
انتقاد شدید جمهوری خواهان از دولت آمریکا
کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید درباره خرید آب سنگین ایران از سوی واشنگتن، تاکید کرد که چنین موضوعی اصلا در برجام نیامده است. همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره گزارش خرید 32 تن آب سنگین ایران توسط کابینه باراک اوباما در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که این خرید امتیاز بی سابقه دیگری برای بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است.
این نماینده جمهوری خواه در بیانیه خود اضافه کرد که این خرید 8.6 میلیون دلاری به نظر می‌رسد بخشی از تلاش‌های کابینه دموکراتیک برای شیرین کردن توافق هسته‌ای با ایران باشد و مستقیما به برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.
شبکه سی ان ان نیز گزارش داد: اد رویس رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از این توافق اعلام شده انتقاد کرد.رویس نماینده جمهوری خواه کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: کابینه اوباما پول بیشتری را به ایران می‌دهد و این معامله ایران را تشویق می‌کند تا آب سنگین بیشتری برای فروش در بازار بین‌المللی با مهر تصویب آمریکا تولید کند.