جشن بازیگر با چاشنی انتقاد و اعتراض

سیزدهمین جشن بازیگر خانه تئاترشامگاه شنبه، با قرائت پیام ملی روز جهانی تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر تهران برگزار شد.به گزارش ایلنا،  احترام برومند  مجری مراسم به دو دلیل انتخاب خود به عنوان مجری اشاره کرد و گفت: نخست خاطره و نوستالژی بود که با دیدن من برای مخاطبان زنده می شود و یاد دوران خوش کودکی و نوجوانی خود می‌افتند. دیگر این که با بودن من، در تمام طول جشن به یاد همسرم داوود رشیدی، باشیم.
برای تئاتر واژه‌ «نداریم»، مانند کبوتران یاکریم تکرار می‌شود
جمشید مشایخی پیام ملی روز جهانی تئاتر امسال را نوشته بود که به دلیل حضور نداشتن وی ، این پیام  را بهزاد فراهانی دبیر جشن خواند. در بخشی از این پیام خطاب به نمایندگان مجلس آمده بود: «نام شغل ما چیست؟ چرا پس از چهار دهه آن را به رسمیت نشناخته‌اید؟ این یکی از خواست‌های تاریخی ماست. بودجه هنر تئاتر به اندازه گوشه کوچک سفره درندشت بی‌حساب بسیاری کسان نیست.امنیت شغلی در تئاتر وجود ندارد. سانسور و ممیزی بزرگ‌ترین کاری است که برای هنرمندان تئاتر در ایران انجام شده است. مشایخی در این پیام خطاب به سیاستگذاران کشور آورده بود:« سال‌هاست مدیریت هنر به‌ویژه هنر تئاتر در دست مدیران ادواری شماست. برای هرکس و هرجا، خودی و بیگانه، سرمایه‌ها فراوان، ولی برای تئاتر واژه‌ «نداریم»، مانند کبوتران یاکریم تکرار می‌شود. » در این پیام  بایادی از پیشکسوتان تئاتر ایران مانند بهرام بیضایی و فخری خوروش که ایران را ترک کرده‌اند آمده بود: « چه کسی را جای بهرام بیضایی می‌نشانید؟ بزرگان تئاتر ما به غربت می‌روند و حرمت‌شان زخمگین می‌شود.»
حضور جوانان در تئاتر نشانگر تغییرات مهم در جامعه است
جعفر والی که برای اعطای لوح یادبود اکبر زنجانپور روی صحنه آمده بود گفت: خوشحالم «اکبر» شایستگی و توانایی هنری داشت تا امروز به عنوان چهره با ارزش و هنرمند مطرح ‌شود.اکبر زنجانپور نیز جای داوود رشیدی را در این مراسم جشن خالی دانست و از حاضران خواست تمام انرژی‌های مثبت خود را برای سلامتی این هنرمند بفرستند. زنجانپور  با اشاره به این که به ما بسیار سخت گذشته است آرزو کرد هنرمندان وقتی به روزهای پایانی عمر نزدیک می‌شوند روزگار خوبی داشته باشند. سپس سیروس ابراهیم‌زاده با اظهار ناراحتی از جای خالی داوود رشیدی برای او آرزوی سلامتی کرد و هنگام دریافت جایزه یک عمر فعالیت هنری گفت: در هیچ دوره‌ای در این 60 سال فعالیتم چنین استقبالی از جوانان برای حضور در تئاتر ندیده بودم؛ معتقدم حضور جوانان در تئاتر از علایم تغییرات مهم در جامعه است؛ ما باید بدانیم جامعه نسبت به زمانی که ما جوان بودیم؛ تغییر کرده پس این جوانان حرف امروز را بهتر می‌فهمند.وی همچنین کم‌حوصلگی و کم‌فرصتی جوانان امروز برای آموزش دیدن و غرور کاذب را از تهدیدهای پیش روی جوانان در این حوزه دانست .
شهرستانی‌ها دیده نمی‌شوند
مهرانه مهین ترابی که برای اهدای لوح سارا توکلی، هنرمند پیشکسوت شهرستان میناب روی صحنه آمده بود با اشاره به سختی کار تئاتر  در شهرستان، گفت: وقتی زنی نماینده تئاتر از شهرستانی می‌شود، می‌توان فهمید بسیار هنرمند و فعال است.ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر نیز برای اهدای لوح یاد بود ناصر جعفری هنرمند پیشکسوت شهرستان اردبیل روی صحنه حاضر شدو گفت: ناصر جعفری از هنرمندان  پیشکسوت ولی گمنام تئاتر شهرستان است که هنرآموزان بسیاری را تربیت و به جامعه هنری معرفی کرده است.
استندآپ کمدی با کنایه به وزیر ارشاد
امیر کربلایی‌زاده در جشن بازیگر به اجرای استندآپ کمدی پرداخت و بازیگران تئاتر را از عجیب‌ترین موجودات جهان توصیف کرد و با اهالی تئاتر درباره وضعیت بد سالن‌های اجرا شوخی کرد.کربلایی‌زاده به حضور وزیر ارشاد و هیئت همراه او و برخی مدیران دولتی در تئاترها اشاره و موقعیتی کمیک را از حضور وزیر ارشاد و هیئت همراهش  در رختکن بازیگران توصیف کرد.وی کنایه‌ای نیز به نام‌گذاری سال 95 به نام سال تئاتر خطاب به وزیر ارشاد داشت.
 بی‌انصافی هیئت داوران  وتوجه به بیماران  ام.اس
هیئت داوران در متن انتخاب  نمایش «ترور»به کارگردانی «حمیدرضا نعیمی» نوشته بودند: «گاهی برخی نقش‌ها آن قدر یک‌سویه و خطی می‌نمایند و آن قدر در جامعه از آن ها می‌گویند که مخاطب از آن نقش‌ها ذهنیت از پیش تعیین شده‌ای دارد؛ ارائه بازی پرتلاطم، صمیمی و عصیانگر از کوچکترین ویژگی‌های بازی فرید قبادی‌پور در نقش ابن ملجم مرادی در نمایش ترور است.»حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش«ترور» پس از دریافت جایزه فرید قبادی‌پور بازیگر این نمایش به متن هیئت داوران در تقدیر از این بازیگر اعتراض کرد و گفت: بیانیه هیئت داوران بی‌انصافی است؛ زیرا حاصل تلاش یک تیم 50 نفره را نادیده گرفته‌اند. برای چنین هیئت داورانی که چنین ارزیابی‌ از نمایش و نقش‌هایش داشته‌اند، متاسفم.بهناز جعفری نیز پس از دریافت جایزه و تندیس خود، گفت: 5 خرداد روز جهانی ام. اس است؛ بیماران ام.اس احتیاج به درک بالا و آرامش دارند که باید در برخورد با آنها حواس‌مان به این موضوع باشد. صابر ابر بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود، اظهار کرد: من خوشبختم که با بازیگران بسیار درخشانی همکاری داشتم و از پارتنرهای بی‌نظیرم تشکر می‌کنم. اگر بازیگری دیده می‌شود به خاطر بازی خوب و درخشان پارتنرهایش است.
 معرفی برگزیده‌های جشن بازیگر
 در بخش بازیگری مرد فرید قبادی پور  برای نمایش«ترور»،حسن معجونی برای نمایش«اسم»،حسام منظور برای نمایش«اودیسه» وصابر ابر برای نمایش «کالیگولا»برگزیده شدند.در بخش بازیگری زن نیزستاره پسیانی برای نمایش «اتاق ورونیکا»، بهناز جعفری برای نمایش «اتاق ورونیکا»، الهام کردا برای نمایش «شنیدن»و گیتی قاسمی برای نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» به عنوان برگزیده معرفی شدند.در این مراسم یلدا عباسی بازیگر نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» و داوود معینی کیا بازیگر نمایش «هزار شلاق» به عنوان استعدادهای جوان تقدیر شدند.همچنین 6 گروه نمایشی «فصل بهارنارنج»، «فهرست»، «صندلی‌ها»، «بیضایی»، «سرگیجه» و «بارانداز» به عنوان گروه‌های منسجم برگزیده شدند.
*جشن بازیگر خانه تئاتر حدود چهار ساعت به طول انجامید وبی‌نظم‌تر از گذشته برگزار شد.
*گنجاندن برنامه‌های مختلف و جمله های کلیشه‌ای باعث به طول انجامیدن مراسم شد.
* ناهید مسلمی نیز پیام روز جهانی تئاتر را قرائت کرد وتصاویری از درگذشتگان عرصه هنر در سال گذشته پخش شد .
*اجرای موسیقی توسط گروه «ژیوار» در ۲ نوبت، از زیبایی و ویژگی خاصی برخوردار نبود و پس از اعلام مجری مراسم برای اجرای بخش دوم گروه، با واکنش مواجه شد.
* بهزاد فراهانی اعلام کرد: حامی جشن قصد دارد مرکزی حرفه‌ای برای تئاتر ایران دارای چند سالن اجرا و تمرین و همچنین مرکز دیگری را به عنوان دانشکده پردیس هنر راه‌اندازی کند.
*در بخش قدردانی از ۴ چهره تئاتری بود که به ۲ هنرمند مقیم شهرستان تندیس جشن اهدا نشد اما این تندیس‌ها به ۲ هنرمند تئاتر مقیم تهران تعلق گرفت.
*بی‌نظمی در ارائه پاکت حاوی نام برگزیدگان و همچنین اعلام اشتباه و گاه جابه جای برخی نام‌ها از جمله بی‌نظمی‌های جشن بود.
* طولانی شدن مراسم باعث شد تا چند بخش در نظر گرفته شده برای این مراسم نظیر اجرای ترانه «خونه بهار» و بخش دوم اجرای استندآپ کمدی توسط امیر کربلایی‌زاده حذف شوند.