ریاست بهارستان در انتظار شکستن سکوت مستقل ها

عارف یا لاریجانی؟

ادیب، اکبری- اظهارنظرها درباره ریاست لاریجانی یا عارف که بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آغاز شده بود، دیروز شدت گرفت. نکته قابل توجه این موضع گیری ها این بود که هنوز کمتر کسی از چهره های مستقل دراین باره  اظهارنظر کرده و همین کار پیش بینی رئیس مجلس دهم را سخت کرده است؛ موضعی که در تعیین رئیس دهمین پارلمان بسیار مهم و موثر خواهد بود. گزارش خبری خراسان را از آخرین موضع گیری های دیروز بخوانید.
اولین تحول مربوط به منتخب اول مردم تهران بود. جایی که محمدرضا عارف در پیامی از «حضور مردم در مرحله دوم انتخابات» قدردانی کرد و با نام بردن از 10 استانی که طی یک دو هفته اخیر به آنها سفر کرده، مراتب قدردانی خود را اعلام می‌کرد. به گزارش ایرنا معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات در این پیام آورده است: «مراتب قدردانی خودم را از مردمان خونگرم استانهای تهران و ... که در سفرهای استانی‌ام من را مورد محبت و عنایت خود قرار دادند و به دعوت اینجانب و دیگر بزرگان جبهه‌ اصلاحات برای رای به کاندیداهای محترم لیست امید پاسخ مثبت دادند اعلام می‌کنم.» عارف در این پیام تصریح کرد: بی شک انتخاب آگاهانه شما در انتخابات دور اول و دور دوم مجلس شورای اسلامی مسئولیت خطیری را متوجه منتخبین ملت می‌کند و وظیفه شرعی و اخلاقی همه منتخبین است که در پاسخگویی به مطالبات بحق شما که ولی نعمتان مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوید از هیچ کوششی دریغ نکنند.
اعلام فراکسیون امید هفته آینده
همزمان محمود صادقی منتخب مردم تهران در انتخابات نیز از برگزاری گردهمایی لیست امید سراسر کشور در شنبه هفته آتی خبر داد و گفت: در این نشست فراکسیون امید تشکیل می‌‌شود. به گفته وی عارف سخنران این گردهمایی خواهد بود. فراکسیونی که کواکبیان تشکیل آن را بعید دانست. در همین حال حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور با استقبال از نتایج انتخابات اظهار کرد: امیدوارم تشکیل اقلیت و اکثریت در مجلس دهم به معنای موافقت و مخالفت با دولت نباشد بلکه به معنای کوشش بیشتر برای حل مشکلات مردم باشد. امیدوارم به جای گروکشی و باج خواهی شاهد همکاری و تعامل بین دو قوه مهم کشور باشیم.بحث حمایت اصولگرایان فهرست امید از عارف هم یکی از فاکتورهای مورد ابهام بود. در همین زمینه کاظم جلالی منتخب اصولگرای مردم تهران در مجلس دهم که با لیست امید به مجلس راه یافته، گفت: منتخبان تهران میثاق‌نامه‌ای در حمایت از ریاست عارف امضا نکرده‌اند. به گزارش تسنیم وی درباره تعیین ریاست مجلس در فراکسیون امید یا رهروان ولایت، افزود: ریاست مجلس را کل نمایندگان تعیین می‌کنند، اما باید به یک فرآیند عاقلانه‌ای که شکاف ایجاد نکند، رسید. به نظرم نمایندگان مجلس باید هیئت‌رئیسه را به سمت همکاری جهت حل مشکلات مردم ببرند. وی درباره آنچه خبرگزاری تسنیم «فشارهای وارده به عارف برای کناره‌گیری از ریاست مجلس» توصیف کرده، هم گفت: از این موضوع خبری ندارم و باید از خودش پرسید. جلالی در پاسخ به این سوال که نمایندگان سابق عضو فراکسیون رهروان ولایت دوباره این فراکسیون را تشکیل می‌دهند یا نه؟ خاطرنشان کرد: باید دید چه اتفاقی می‌افتد؛ صحبت‌ کردن درباره آن قضاوت زودهنگام است و باید منتظر شکل‌گیری مجلس و جبهه‌بندی‌های آن شد. درباره عضویت در فراکسیون امید یا رهروان ولایت هم در حال رایزنی هستم و باید ببینم چه پیش می‌آید.
چهره هایی که به سود عارف به میدان آمده اند
از سویی دیگر محسن صفرپور رئیس جبهه اعتدال‌گرایان گفت: با توجه به مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم احتمال پیروزی آقای عارف را برای ریاست مجلس نزدیک تر می دانم. ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز نیز با اشاره به اینکه ریاست عارف با پشتوانه رای یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفری در مقابل رای ١٦٠ هزار نفری لاریجانی، بهترین حرمت‌گذاری به مردم است، اظهار کرد: پیشنهاد لاریجانی برای ریاست مجلس بی‌اعتنایی به میزان رای مردم است وی افزود : لاریجانی دیگر قدرت تصحیح ارتباطات سطح ملی اصلاح‌طلبان با نهادهای قدرت را هم ندارد و باز هم عارف بیشتر مورد اعتماد نهادهای قدرت است. آیت ا... موسوی بجنوردی و مصطفی کواکبیان نیز دیگر چهره هایی بودند که نسبت به ریاست عارف در مجلس ابراز تمایل کردند. کواکبیان در این باره تصریح کرد: درصورت عدم تمایل عارف برای ریاست مجلس خودم کاندیدا خواهم شد. همچنین الیاس حضرتی منتخب مردم تهران در مجلس گفت: تمام تلاش فراکسیون امید برای ریاست آقای عارف در مجلس دهم است.
چهره هایی که به سود لاریجانی به میدان آمده اند
در دیگر سو ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آنچه تاکنون از اظهارنظرها به نظر می‌رسد اینکه لاریجانی برای کرسی ریاست مجلس رأی بیشتری دارد مگر اینکه اتفاقات دیگری از قبیل تعدد کاندیدای ریاست مطرح شود. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس فعلی نیز که جمعه گذشته به مجلس دهم راه یافت، در اظهارنظری گفت: با توجه به مجموعه تجارب آقای لاریجانی و مشی ایشان در ارتباط با دولت و مجموعه مسائل ملی برای ریاست مجلس بهترین گزینه است. رفیق دوست، اولین وزیر سپاه و چهره اصولگرای دیگر نیز شانس لاریجانی را بیشتر می داند.
تکلیف فراکسیون رهروان ولایت
بهروز نعمتی منتخب مردم تهران در مجلس دهم نیز در گفت و گو با خراسان، از تشکیل فراکسیون رهروان ولایت متشکل از اعتدالگرایان هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا خبر می دهد و می گوید:لاریجانی همچنان با تندروی مخالف است گرچه ممکن است یک عده بخواهند از وی  در مجلس دهم حمایت کنند اما این حمایت نمی تواند  به معنای آن باشد که لاریجانی از آنها تبعیت خواهد کرد. در همین حال سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیته 7 نفره اصولگرایان در واکنش به شکل گیری قطب سوم اعتدالی در مجلس آتی گفت: ایده تشکیل فراکسیون سوم در مجلس آتی با شکست روبه‌رو می‌شود و نمی توان مجلس سه قطبی را تصور کرد. وی تصریح کرد:  تشکیل فراکسیون رهروان در مجلس نهم به خاطر عدم تشکیل فراکسیون اصلاح طلبان بود به همین خاطر با هدف  گردهم آوردن نیروهایی از سایر گرایش هایی که ظهور و بروز نداشتند این فراکسیون شکل گرفت بنابراین به دلیل تغییر فضا تصور احیای ترکیب فراکسیون‌ رهروان در مجلس دهم غیرممکن به نظر می رسد.
 فایننشال تایمز انتخاب دوباره لاریجانی به سود دولت است
همزمان با این اظهارنظرها فایننشال تایمز انتخاب دوباره لاریجانی، را به سود دولت دانست و نوشت: این انتخاب می تواند به دولت قدرت بیشتری در لابی با اصولگرایان بدهد. کارشناسان می گویند لاریجانی می تواند به دولت در پیاده کردن سیاست هایی کمک کند که بدون وجود او با مقاومت اصولگرایان روبرو می شود. 
بی بی سی فارسی نیز در گزارشی بدون موضع گیری درباره ریاست مجلس نوشت: زمان به نفع اصلاح‌طلبان نیست و این دستاورد جدید اگر با مشوق‌های اقتصادی همراه نشود، به سادگی تلف خواهد شد. کسانی که در این مجلس رای نیاوردند نیز بر این نگرانی تمرکز کرده‌اند.