کسب و کاری برای اهل کتاب و کلمات

ویراستاری شغلی بدون نیاز به سرمایه و با درآمد خوب

ویراستاری از آن جمله شغل هایی است که به راحتی می تواند تبدیل به شغل دوم شما شود. در خانه و در اوقات فراغت خود ویراستاری متون را انجام دهید و برای سفارش دهنده بفرستید. البته بسیاری هم این کار را به صورت فعالیت حرفه ای انجام می دهند. البته لازمه اولیه این شغل آن است که شما اولا تحصیلات و سواد کافی برای درک متون را داشته باشید و ثانیا با اصول ویراستاری آشنا باشید. معمولا افرادی که اهل مطالعه هستند ویژگی اول را دارند و کسب ویژگی دوم هم با مطالعه و یا شرکت در دوره های آموزشی ممکن است.


کمی بیشتر درباره ویراستاری
احتمالا با شنیدن ویراستاری، ذهنتان به گرفتن غلط املایی متون و تصحیح نقطه ها و علامت ها متوجه شد. البته ویرایش صوری شامل اصلاح غلط های املایی و تایپی و روش صحیح رسم الخط ابتدایی ترین و مهمترین نوع ویراستاری است که ورود به آن آسان تر است اما در گام بعد شما می توانید به ویرایش زبانی یا ادبی بپردازید که به درستی واژه ها و کاربرد افعال و جملات برمی گردد. ویراستاران بنیادین هم کسانی هستند که ساختار و محتوا و استناد کتب را بررسی می کنند. اگر شما در یک حوزه علمی- تخصصی تبحر داشته باشید می توانید به ویرایش محتوا نیز بپردازید.
با ویرایش هر صفحه، چقدر دستمان را می گیرد؟
حتما می پرسید که درآمد این شغل چقدر است؟ بر اساس گزارشی که مهر با بررسی طبق آیین نامه قیمت گذاری کتاب ارائه کرده، هزینه ویرایش ادبی هر صفحه بین 900 تا 1500 تومان و هزینه ویرایش صوری بین 320 تا 450 تومان و هر دوی آن ها توامان بین 1200 تا 1700 تومان می شود. ویرایش علمی و محتوایی 1500 الی 2500 برای ویراستار خود درآمد دارد و هزینه نمونه خوانی هم صفحه ای 400 الی 480 تومان است. البته این نرخ برای متون فارسی است و ویرایش متنهای غیر زبان فارسی طبیعتا بیشتر است. سخت یا آسان بودن و حجم متن و تجربه ویراستار در کم و زیاد شدن زمان ویرایش و البته درآمد فرد موثر است. به این ترتیب اگر شما یک کتاب 200 صفحه ای را ویرایش صوری - ساده ترین نوع ویرایش- کنید حدود 100 هزار تومان به دست خواهید آورد. کاری که می توانید در یک یا دو روز انجام دهید.
چه کسانی خواهان خدمات ویراستار هستند؟
ناشران کتاب مهمترین خواستاران خدمات ویراستاری هستند. علاوه بر آن نشریات و روزنامه ها هم افرادی را برای ویراستاری استخدام می کنند. همچنین پژوهشگران قبل از ارسال مقالات خود به مجلات برای چاپ ترجیح می دهند یک نفر مقاله آن ها را بخواند و از نظر شکلی و ادبی ویرایش کند تا بررسی و پذیرش مقاله آن ها در دفتر مجلات تسریع شود. به طور خلاصه هر کس که دستی در کار قلم و انتشار محتوا دارد خواهان خدمات یک ویراستار است. طبیعتا با رونق نشر و همچنین کار های علمی، پژوهشی و ترجمه، کسب و کار ویراستاری هم سکه می شود.
چگونه شروع کنم؟
اگر به این کسب و کار علاقه مند شده اید حتما می پرسید که چگونه باید شروع کنم؟ چگونه با ناشر ها و جراید ارتباط برقرار کنم یا این که اصلا چگونه برای این کار آموزش ببینم؟ شرایط برای کسانی که می خواهند به صورت تمام وقت به ویراستاری بپردازند با افرادی که در جستجوی شغل دوم هستند متفاوت است. دسته دوم احتمالا این کار را به صورت دورکاری انجام خواهند داد. آموزش ، از طریق مطالعه، ملاحظه ویدئوی آموزشی و همچنین شرکت در دوره هایی که انجمن های ویراستاری برگزار می کنند ممکن است. اگر روش سوم را انتخاب کنید می توانید همزمان با برخی انجمن ها و شرکت های فعال در حوزه ویراستاری آشنا شوید و از این طریق وارد بازار کار شوید. کسانی که به دنبال ویراستاری تمام وقت هستند می توانند با دفتر انتشارات و جراید تماس بگیرند. اگر مدرک حضور در دوره آموزشی را داشته باشید کار شما آسان تر است. برای کسانی که به ویراستاری پاره وقت می اندیشند یک گزینه راه اندازی سایت و ارائه خدمات به دانشجویان و اساتید دانشگاه است. مثلا با دریافت هزینه مناسب به صورت اینترنتی مقالات یا نوشته های دانشجویان را دریافت کرده، در منزل ویرایش کنید و برای آن ها بفرستید. تبلیغات مناسب در دانشگاه ها در ابتدای کار ضروری است.