مسابقه تجمل در سفره های افطار!

دانش پور،حسین زاده-تلخ است وقتی ریخت و پاش و تجملات به ماه رمضان و افطاری ها می رسد. آن وقت است که چشم و همچشمی اجازه نمی دهد این سنت حسنه کام روزه داران را پس از گذران یک سحر تا شام تحمل گرسنگی و تشنگی شیرین  کند. با گذر سال ها، پهن کردن سفره های پررنگ و لعاب و میزهای رنگارنگ و رستوران ها و هتل های آن چنانی از مناطق مرفه شهر حتی به محلات میانه یا پایین شهر هم رسیده است.  اگر چه روزه داران مرفه، همچنان پرچمدار تجملات و سفره های اعیانی هستند.گزارش پیش رو از کم و کیف تعدادی از رستوران ها در تهران و مشهد حکایت می کند...
در یکی از رستوران های خوب حوالی خیابان فرشته تهران منوی افطار و شام برای هر نفر حدود 210 هزار تومان آب می خورد. 5 نوع غذا که از 120 هزار تومان تا 160 هزار تومان است و انواع افطاری سرد و گرم که از 40 هزار تومان تا 55 هزار تومان قیمت خورده است. در مجموع یک منوی خوب شامل انواع سالاد فصل، شیرازی، مکزیکی و پاستا است در کنار غذاهای اصلی کباب بره، باقالی پلو با گوشت و زرشک پلو با مرغ و چلوکباب فیله ای که  البته همراه با لازانیا و بیف استراگانف سرو می شود. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت برای 20 نفر میهمان باید بیش از 4 میلیون تومان برای یک وعده افطار و شام هزینه کرد.
به یکی از هتل های 5 ستاره تهران مراجعه می کنم تا از کم و کیف قیمت ها و شرایط رزرو میز افطار باخبر شوم. مسئول رستوران می پرسد: افطار در سالن غذاهای سنتی مدنظرتان است یا سالن مدیترانه! و بعد هم بلافاصله توضیح می دهد: افطار در سالن مدیترانه حدود 35 هزار تومان است که اگر از بوفه هم استفاده شود قیمت آن 65 هزارتومان برای هر نفر می شود. اما سالن سنتی کامل تر و گران تر است. استفاده از منو در این سالن بدون بوفه 46 هزار تومان و با بوفه 68 هزار تومان.  قیمت پایین ترین نوع غذاها هم 45 هزار تومان و کامل ترین غذاها 80 هزار تومان  است.
 وی ادامه می دهد: البته منوی افطاری در رستوران سنتی مفصل است. چند نوع نان، پنیر و کره، خرما، فرنی، شله زرد، شیر گرم، مغز گردو، زیتون و3  نوع سوپ.
به یکی از هتل های 5 ستاره در منطقه ای در مرکز شهر می روم. اگرچه توقع داشتم در مرکز پایتخت قیمت ها کمی تعدیل شود؛ اما مشاهدات من از واقعیت دیگری حکایت داشت. صرف یک وعده افطار و شام در یکی از هتل های این منطقه حدود 185 هزار تومان قیمت خورده است. البته میزشام مفصل وافطار کاملا بدون عیب و نقص است. در این منو می توان انواع ماهی ها را هم در کنار بره بریان و انواع کباب و ... سفارش داد.  
 هرچند قرار است در ماه رمضان با کمی گرسنگی و تشنگی کشیدن، به یاد فقرایی بیفتیم که همه سال را در شرایط سختی می گذرانند؛ اما هستند افرادی که از فرصت های همین ماه هم استفاده نمی کنند و به سراغ سفره های پر زرق و برق و تجملاتی افراطی می روند. افرادی که گاهی از وضع مالی خیلی خوبی هم برخوردار نیستند؛ اما برای عقب نماندن از دیگران و چشم و همچشمی چنین سفره هایی را برای روزه داران آماده می کنند. با این حال و برای این که بیشتر و دقیق تر از  قیمت های منوی رمضانی هتل ها و رستوران ها خبردار شویم با چندتا از آن ها تماس گرفتیم که در ادامه خواهید خواند.
22 میلیون تومان برای 100 نفر!
با یکی از رستوران های درجه یک در یکی از ییلاقات اطراف مشهدتماس می گیریم تا از قیمت هایش مطلع شویم. منشی در همان ابتدای صحبت هایش می گوید که فقط 3 یا 4 روز خالی داریم و بقیه روزهایمان رزرو شده است. از او درباره قیمت های منوهایش می پرسم که می گوید: «برای 3 نوع سوپ، چایی و نبات، نان و پنیر و سبزی، 4 مدل دسر، خرما و ... از شما 41 هزار تومان می گیریم.» از او درباره میز بازشان می پرسم که می گوید: «منوی اردور ما شامل 3 نوع برنج، 4 نوع خورشت، 14 مدل سالاد و 8 مدل دسر بعد از غذاست و هزینه آن به ازای هر نفر 180 هزار تومان می شود.» درباره قیمت نهایی افطاری دادن برای 100 میهمان در این رستوران که می پرسم، می گوید: «برای استفاده از بسته ماه رمضان و میز باز، ضمن این که قیمت سالن برای شما رایگان می شود باید نفری 221 هزار تومان پرداخت کنید؛ بنابراین برای صد نفر باید 22 میلیون و صد هزار تومان پرداخت کنید و بعد از واریز، زمان درخواستی شما قطعی خواهد شد.»
14 میلیون تومان برای 100 نفر!
با یکی از هتل های 5 ستاره مشهد تماس می گیرم و از منوی افطاری شان می پرسم. منشی با توضیح این که منوی غذایی مان برای ماه رمضان از نفری 50 هزار تومان شروع می شود، می گوید: «یک بسته غذایی ویژه ماه رمضان داریم که شامل سوپ، خرما، نان و سبزی، شله زرد، چایی و نبات است. این بسته 19 هزار تومان قیمت دارد که به هزینه غذایی که سفارش خواهید داد، اضافه خواهد شد.» او درباره قیمت غذاهایشان هم می گوید: «غذاهای ما از پرسی 40 هزار تومان برای جوجه و کوبیده شروع می شود و تا 90 یا 100 هزار تومان برای گوشت و ماهیچه متغیر است.» او درباره این که گران ترین منوی غذایی شان برای 100 نفر چه قدر می شود، پاسخ می دهد: «به طور مثال اگر شما چلو ماهیچه به همراه بسته غذایی ویژه ماه رمضان و مخلفاتش سفارش دهید به همراه هزینه سالن که تقریبا 2 میلیون تومان است، تقریبا 14 میلیون تومان می شود.» او درباره زمان هایی که سالن خالی دارند هم می گوید: «هرچه زودتر تشریف بیاورید، شانس تان برای پیدا کردن زمان های خالی بیشتر است؛ ولی در حال حاضر تقریبا نیمی از روزهای ماه، سالن های مان کاملا پر است و امکان انتخاب آن ها وجود ندارد.»