گزارش تحلیلی خراسان از مخاطرات ترورهای بیولوژیک یا «بمب اتمی فقرا» (PMAB)

زرادخانه خاموش اما مرگبار

طاهری - تبعات به کارگیری ابزارهای سخت مانند سلاح های جنگی، شیمیایی و هسته ای و... باعث شده است که کشورها برای مقابله با دشمنان خود به ابزارهای دیگری نیز رجوع کنند. بیوتروریسم یکی از این موارد است. بیوتروریسم (Bioterrorism) بر اساس تعریف پلیس بین الملل درسال 2007 عبارت است از: "منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان ها،حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت آفرینی، تهدید و وادار ساختن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام یا برآورده کردن خواسته ای سیاسی یا اجتماعی." توان تولید بالا، نگهداری راحت، قابلیت انتشار، قابلیت مصون سازی نیروی خودی، قابلیت تکثیر برای عوامل میکروبی زنده، دشواری بسیار در ردیابی فرد یا افراد متخاصم، گسـتردگی عملکرد از انسان تا دام و محصولات کشاورزی و محسنات بسیار دیگر موجب شده اند که تشکل های تروریستی به این فناوری به شدت کشش یابند.  البته پیشینه استفاده از عوامل بیولوژیک برای آسیب زدن به دشمنان به سال های اخیر باز نمی گردد. در قرن 14 میلادی از گسترش بیماری طاعون برای نفوذ به شهرهای دشمن استفاده می شد. اما به مرور زمان نحوه استفاده از این سلاح خاموش پیچیده تر شد. در قرن 19 سیاه زخم به عنوان یکی از رایج ترین سلاح های بیولوژیک مورد استفاده قرار می گرفت. با پیچیده تر شدن استفاده از ابزارهای بیولوژیک، کشورها سعی کردند به صورت غیر ملموس تر و کنترل شده تر از این ابزار برای مقابله با دشمنان خود استفاده کنند.
بمب اتمی فقرا
بدیهی است که نیروهای نظامی، تنها جمعیت در معرض خطر برای حملات بیولوژیک نیستند؛ بلکه قشرهای مختلف در معرض خطر هستند و به منظور دفــاع در مقابل آثار ناتوان کننده بالقوه یک حمله، نیازمند کسب آگاهی درباره اصول اساسی همه گیر شناسی عوامل استفاده شده در جنگ بیولوژیک هستند. طبق نظر کارشناسان سازمان بهداشــت جهانی (W.H.O) هم اکنون، 17 کشور جهان قابلیت تولید چنین موادی را دارند. تولید مواد بیولوژی به نسبت ارزان بوده؛ به طوری که به عنوان بمب اتمی فقرا «The poor man's atom bomb»  یا «PMAB» نامیده شود. تأثیرات حمله بیولوژیکی به 4 دسته تقسیم می شوند: 1. فیزیکی: بروز بیماری 2. روانی: بروز ترس و وحشت 3. اقتصادی: محدودیت سفر و جابه جایی، متوقف شدن فعالیت های اقتصادی و کسب و کار 4. زیست محیطی: آسیب دیدن انسان ها، حیوانات، گیاهان، آلوده شدن منابع طبیعی مثل آب و ... .
مقایسه قدرت سلاح‌های بیولوژیک در مقایسه با سایر سلاح‌های نظامی
بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت رهاسازی 50 کیلوگرم اسپور آنتراکس (عامل سیاه زخم )در طول یک خط 2 کیلومتری در یک جمعیت 500 هزار نفری باعث 125 هزار مورد بیماری و 950 مورد مرگ می‌شود که در مقایسه با سایر جنگ افزار ها رقمی بسیار عظیم است. از جمله ویژگی های سلاح های بیولوژیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
*  توانایی ایجاد تلفات زیاد
*   توانایی   ایجاد بیماری و عوارض طولانی مدت و نیاز به مراقبت‏‌های گسترده
* توانایی برخی عوامل در انتشار از طریق ناقل یا فرد آلوده
*  نبود فناوری کافی و سیستم‏‌های شناسایی کارامد
*  کاهش نقش خودامدادی و دگر امدادی و افزایش حس ناامیدی در مردم
*  وجود یک دوره نهفته بیماری که باعث می‌شود درمان و پیشگیری از انتقال بیماری با تأخیر انجام شود‏
*  توانایی ایجاد علایم عمومی و غیر اختصاصی و اصولاً مشکل بودن تشخیص
*  امکان تولید میکروب‏‌های نوپدید یا انتشار عوامل بازپدید
*  موجب تخریب صنایع و تجهیزات نمی‏‌شوند
مرکز بیولوژیک اسرائیل طراح ترورهای بیولوژیک رژیم صهیونیستی انواع سلاح‌های بیولوژیک غیرمتعارف را تولید می کند و مورد آزمایش قرار می‌دهد و از آن ها برای ترورهای آرام از جمله ترور رهبران مقاومت استفاده می‌کند. گفته می‌شود این مرکز که یکی از سری‌‌ترین مراکز امنیتی رژیم صهیونیستی است، در شهر ریشون لیژن در جنوب شرق تل‌آویو، تحت تدابیر امنیتی و نظامی شدید قرار دارد. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دیوید بن گورین نخست‌وزیر اول رژیم صهیونیستی بنا بر پیشنهاد شماری از دانشمندان یهود طی سال‌های 1948 تا 1963 دستور تاسیس این مرکز بیولوژیکی را داد و تنها فردی بود که از ریز و درشت آن خبر داشت، تا آنجا که کارکنان بدون اطلاع بن گورین اجازه دستیابی به اطلاعات را به احدی نمی‌دادند.
موساد  و مرگ‏های آرام رهبران فلسطینی
براساس گزارش های مختلف، استفاده از سموم مرگ‌آور و خطرناک که با تاثیر منفی بر روی ارگان‌های مختلف بدن مرگی تدریجی و بی سر وصدا را به همراه دارد، در موساد و شبکه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی رواج دارد. مرگ مشکوک "ودیع حداد" بنیان‏گذار جنبش ملی‌گرایان عرب و از مهم‏ترین مبارزان فلسطینی در دهه‌های 70 و 80 میلادی، "خالد مشعل" از فرماندهان حماس و رییس دفتر سیاسی این حزب که ناکام ماند و "محمود المبحوح" از رهبران حماس ازجمله افرادی هستند که گفته می‌شود همگی قربانی ترورهای خاموش سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شده‌اند. یاسر عرفات، رهبر جنبش آزادی بخش فلسطین نیز ازجمله کسانی است که گمان می‌رود موساد در ماجرای مرگ وی نقش داشته است.
تلاش آمریکا برای ترور بیولوژیک کاسترو
مدتی قبل، اخباری در برخی از رسانه های غربی انتشار یافت که در آن مطرح شد: فیدل کاسترو تاکنون 638 بار مورد حمله تروریستی قرار گرفته و از آن، جان سالم به در برده است که البته عمده آن ها به وسیله سرویس های اطلاعاتی آمریکا برنامه ریزی شده اند. در میان روش های استفاده شده برای ترور کاسترو؛ سمی کردن سیگار، اعطای سیگار و هدایای قابل انفجار، آلوده کردن لباس های شنا و جاسازی مواد منفجره در کفش و توپ بیس بال و انداختن قرص بوتولینوم در نوشــیدنی وی و... دیده می شود. رویترز نوشت: حتی در یکی از این اقدامات تروریستی، تلاش شد تا با استفاده از یک پودر سمی، ریش های بلند کاسترو را آلوده کنند تا با ریزش ریش های وی از محبوبیت کاسترو در کوبا و دیگر کشورهای جهان کاسته شود.
قربانیان ترور بیولوژیک در ایران
در کشور ما نیز از افرادی به عنوان قربانیان ترورهای بیولوژیک نام برده می شود. در سال های اخیر براساس اعترافات باند مهدی هاشمی معدوم، وی با استفاده از گرد سرطان،آیت ا... محمدمهدی ربانی املشی را مسموم و به این بیماری مبتلا کرده بود. برخی افراد دیگر نیز با اشاره به قراین و احتمالات از ترور بیولوژیک خود خبر دادند. بیژن نوباوه، خبرنگار سابق صداوسیما و نماینده مجلس نهم شورای اسلامی که خود را یکی از قربانیان این موضوع می داند توضیح می دهد: زمانی که بدنم را سم شناسی کردند دو نوع سم آمریکایی در بدن من شناسایی شد ، یکی از آنها سم باغبانی بود که توسط آمریکایی ها در جنگ جهانی دوم استفاده می شد.
شهادت دکتر کاظمی آشتیانی
مرحوم کاظمی آشتیانی رئیس فقید پژوهشگاه رویان  نیز که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری برای اولین بار وی را با لفظ «شهید» خطاب کردند از جمله افراد دیگری است که از آن به عنوان قربانی بیوتروریسم نام برده می شود. تابناک در این خصوص می نویسد: گفته می شود در سال ۱۳۸۳ نام دکتر سعید کاظمی آشتیانی ‌به‌ عنوان یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان خاورمیانه که با توسعه دانش سلول‌های بنیادی دست برتر علمی را برای ایران ایجاد کرده بود در فهرست ترور موساد قرار گرفت. این پایگاه می افزاید: تروریست‌های موساد برنامه ترور دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی را مشابه ترور یاسر عرفات که سیستم دفاعی بدن وی را از طریق مسمومیت نامحسوس از کار انداختند، اجرا کردند به این ترتیب که با ایجاد مسمومیت نامحسوس از طریق مواد شیمیایی با پایه آمفی‌تامین‌ها، دکتر کاظمی‌آشتیانی را دچار ایست قلبی و  تنفسی کردند.
بیماری نادر طالب زاده
نادر طالب زاده، مستند ساز و فعال رسانه ای ضد صهیونیست نیز از افرادی است که مشکوک به حمله بیوتروریستی است. وی روز گذشته مجدد برای بیماری اش در بیمارستان بستری شد. طالب زاده درباره این موضوع در مصاحبه ای بیشتر توضیح داد. وی با اشاره به سفرش به عراق از ماجرای مفقود شدن چمدان و رایانه شخصی اش و سرفه های خونی و بیماری سختی که پس از استفاده از لوازم آن چمدان دچارش شد خبر داد.
سرطان پیشرفته مرحوم علی دادمان
علی دادمان، فرزند شهید دادمان وزیر اسبق راه و ترابری نیز از مظنونان به ترور بیولوژیک است. تسنیم در این باره در گزارشی می نویسد: دادمان سال گذشته در یکی از سفرهای خارجی هدف حمله بیوتروریسم قرار گرفته که آن حمله سبب بروز سرطان وخیم شد. با توجه به پیچیده بودن تشخیص حملات بیولوژیک شاید به راحتی درباره این موارد نتوان قضاوتی داشت اما آنچه اهمیتی مضاعف دارد لزوم آگاه سازی و توجه به ابعاد خطرناک این ابزار و شیوه های مقابله با آن است.
منابع: وب سایت وزارت اطلاعات، باشگاه خبرنگاران، مشرق نیوز، تابناک و تسنیم