گزارشی درباره وظایف یک قرارگاه کمتر شناخته شده در نیروهای مسلح

قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء ؛ قلب راهبردی هدایت نیروهای مسلح

انتصاب سرلشکر سعدی به جانشینی فرمانده قرارگاه خاتم

شاید شما هم با شنیدن نام قرارگاه خاتم بی اختیار به یاد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیفتید که مجموعه ای کلان و متعلق به سپاه پاسداران است و عهده دار جهاد اقتصادی در روزهای سخت تحریم و پساتحریم. اما اخیراً و در جریان انتصابات اخیر در ستاد کل نیروهای مسلح، حکمی از جانب رهبر معظم کل قوا برای سرلشکر رشید صادر شد، که نام قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء را زنده کرد تا این قرارگاه که مهمترین نهاد نظامی کشورمان محسوب می شود و وظیفه هدایت همه عملیات های نظامی بین کل قوا را برعهده دارد، برای نخستین بار پس از جنگ تحمیلی، یک فرمانده ویژه داشته باشد.
سابقه تشکیل قرارگاه راهبردی خاتم الانبیاء
به گزارش فارس،  «قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)»در حقیقت بالاترین رده عملیاتی کشور محسوب می‌شود که تاریخچه آن به سال‌های ابتدایی دهه 60 و اوج عملیات‌های مهم در دفاع مقدس برمی‌گردد. جایی که با شروع جنگ تحمیلی و ورود همه جانبه قوای نظامی -اعم از ارتش، سپاه و نیروهای انتظامی- به میدان جنگ، یکی از مهم‌ترین موضوعات در انجام عملیات‌ها، هماهنگی میان یگان‌های عمل‌کننده به خصوص ارتش و سپاه پاسداران بود. این مسئولیت در ابتدا به قرارگاه مشترک «کربلا» واگذار شد و طرح‌ریزی و نحوه اجرای عملیات‌ها در این قرارگاه برنامه‌ریزی می‌شد و فرماندهان عالی ارتش و سپاه نیز در آن حضور داشتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «دفاع مقدس» (defamoghaddas.ir) پس از تشکیل قرارگاه مرکزی کربلا در ابتدای جنگ، که وظیفه آن انجام عملیات مشترک سپاه و ارتش بود، با گسترش سازمان سپاه در عملیات خیبر ، مسئولین نظامی تصمیم گرفتند تا کل نیروهای سپاه تحت امر قرارگاه عملیاتی نجف و کل نیروهای ارتش تحت امر قرارگاه عملیاتی کربلا سازماندهی شوند و قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء وظیفه هماهنگی و هدایت این دو قرارگاه را بر عهده بگیرد.این سازماندهی ( تفکیک کامل بین نیروهای رزمی ارتش و سپاه در یک عملیات) تنها در عملیات خیبر انجام گرفت و سپس در عملیات بعدی مجددا روش سازماندهی تغییر یافت. قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء فرماندهی تمام واحدهای رزمی و پشتیبانی رزم نیروهای مسلح اعم از سپاه ، ارتش،ژاندارمری(سابق)، کمیته های انقلاب و جهاد سازندگی را بر عهده گرفت و قرارگاه های تابعه نقش سپاه های عملیاتی (رده بالاتر از لشکر) را ایفا نمودند. به گزارش فارس «آیت‌ا... خامنه‌ای در ابتدای امر به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع، فرماندهی و هدایت این قرارگاه را برعهده گرفتند اما در ادامه -و احتمالا به دلیل منع شدن رئیس جمهور از حضور مستقیم در جبهه توسط حضرت امام(ره)- و یک ماه قبل از آغاز عملیات خیبر در سال 62، آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مقام جانشین فرمانده کل قوا، مسئول قرارگاه خاتم شد و عملا فرماندهی جنگ را برعهده گرفت.» بنا بر این گزارش «تصویب و نظارت بر طرح و اجرای رزمایش‌های مختلف نیروها در همه رده‌ها» ازجمله وظایف این قرارگاه است. این وظایف موجب می شود تا نام  قرارگاه خاتم از این پس بیشتر شنیده شود؛ جایی که به حق می توان آن را قلب راهبردی هدایت نیروهای مسلح نامید. تابناک در گزارشی درباره انتصاب سرلشکر رشید نوشت: «انتخاب سردار سرلشکر دکتر غلامعلی رشید به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین و کارآزموده‌ترین فرماندهان نظامی ایران که دارای قدرت بالای تحلیل و برنامه‌ریزی نظامی است، در جایگاه فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، نشان از اهمیت طراحی و هماهنگی‌های عملیاتی جدید متناسب با شرایط بسیار پیچیده‌ منطقه‌ای و جهانی دارد.»
انتصاب سرلشکر سعدی به جانشینی فرمانده قرارگاه خاتم
همچنین چند روز پس از انتصاب سرلشکر رشید به این سمت، امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی نیز که از فرماندهان زبده ارتش است، با حکم فرمانده کل قوا به عنوان جانشین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) منصوب شد. وی پیش تر معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح بود.