اوج گیری تحلیل ها درباره بدعهدی آمریکا در برجام

نیویورک تایمز: «انتخاب دوباره روحانی» و «بقای برجام» در معرض خطر قرار گرفته است
امیدنیا- یک روز پس از انتقادات صریح رهبر انقلاب از روند ناقص رفع تحریم ها و تأکید بر بدعهدی طرف آمریکایی، تحلیل ها و اظهارنظرهای داخلی و خارجی در این باره شدت یافته است. بخش مشترک این تحلیل ها تصریح بر کوتاهی آمریکا بر انجام تعهدات برجامی است.
نیویورک تایمز: احتمال انتخاب دوباره حسن روحانی و بقای توافق هسته‌ای در معرض خطر قرار گرفته است
از جمله روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تحقق نیافتن انتظارات اقتصادی ایران از برجام نوشت: این مسئله هم احتمال انتخاب دوباره حسن روحانی و هم بقای توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار داده است. به گزارش فارس، ریک گلدستون نویسنده این گزارش با اشاره به انتقادات رهبر انقلاب از تحقق نیافتن تعهدات طرف مقابل در برجام، نوشته است که احتمالا این موضع‌گیری به تقویت منتقدان دولت روحانی منجر شود. نیویورک تایمز همچنین به پابرجا بودن تحریم‌های یک جانبه آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «بانک‌های بزرگ اروپایی که از احتمال نقض این ممنوعیت‌ها نگران هستند و از قبل هم چندان اشتیاقی برای همکاری با ایران نداشتند، تا حد زیادی خود را از این کشور دور نگه داشته‌اند. همین مسئله موجب ناخرسندی مقامات ایرانی شده است.» همزمان پایگاه تحلیلی موندووِیس هم در گزارشی به اجرای برجام و احتمال روی کارآمدن هیلاری کلینتون در آمریکا نوشت: «رویکرد حزب دموکرات آمریکا در قبال ایران بسیار خصمانه‌تر از زمانی شده است که حتی توافق هسته‌ای نیز به امضا نرسیده بود.» 
دیپلمات ارشد روس در تهران: بانک های بزرگ اروپایی از آمریکا می ترسند
همچنین سفیر روسیه در ایران در گفت و گویی با انتقاد از آمریکا، از رسانه های ایرانی درخواست کرد که «وقتی صحبت از اجرا نکردن تعهدات طرف مقابل می شود، نباید کل 1+5 را با هم ببینند بلکه باید مشخصا کشورهایی که به تعهد خود عمل نکرده اند را نام ببرند.» به گزارش ایرنا، جاگاریان با بیان این که بانک های بزرگ به ایران نمی آیند، افزود: احساسات ایرانی ها را به خوبی درک و حمایت می کنیم. آن طرف مقابل باید تعهدات خود را رعایت و اجرا کند که متاسفانه عملیاتی نشده است. ما از موضع ایران حمایت می کنیم و در تماس با آمریکایی ها می گوییم که شما باید مانند ایران تعهدات خود را رعایت کنید. به گفته وی بانک های بزرگ اروپایی می ترسند؛ می ترسند جریمه شوند. آن ها دلشان خیلی می خواهد با ایران همکاری کنند اما امکانشان خیلی محدود است.
آصفی: دوست دارند نقض برجام از طرف ایران باشد 
همزمان آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: آمریکایی‌ها در حال نقض برجام هستند، اما دوست دارند نقض برجام از طرف ایران باشد و آن ها بتوانند بداخلاقی‌هایشان را گسترده‌تر کنند. وی افزود: باید افزون بر بالا بردن هزینه بداخلاقی و بدعهدی آن ها، با کشورهایی که در 1+5 با ما نزدیکی بیشتری دارند جدی وارد گفت‌وگو شویم و به آنها بفهمانیم که رفتار آمریکایی‌ها بی احترامی و توهین به آنهاست. قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به این که تفکر تحول اساسی در اقتصاد پس از برجام اشتباه بود، گفت: دولت وعده‌های پسابرجامی را بازپس گرفته است.
نوبخت: مخالفت‌های آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد 
سخنگوی دولت نیز در نشستش در باشگاه خبرنگاران با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص توافق هسته ای خاطر نشان کرد: یکی از شش کشوری که ایران با آن به توافق رسیده آمریکاست و رابطه این کشور با ایران خصمانه بوده است. نوبخت با تأکید بر این که فرجام برجام فقط درباره رابطه با آمریکا تعریف نمی‌شود خاطر نشان کرد: کمتر از شش ماه از اجرای برجام می‌گذرد و یک میلیون سقفی است که برای صادرات مجاز بوده، اما توانستیم این میزان را به دو میلیون و 568 هزار بشکه در روز برسانیم. وی افزود: روابط ما با آمریکا در حال پیشروی است اما اگر آمریکایی‌ها از توافق انجام شده سر باز زنند مطمئنا خود را منزوی کرده‌اند. سخنگوی دولت با اشاره به این که برجام نقطه موفقیت آمیزی با خود به همراه داشت متذکر شد: مخالفت‌های آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد، اما پنج کشور دیگر به تناسب، همکاری‌های خود را با کشورمان ادامه می‌دهند، هر چند آن ها هم یکدست نیستند.
نعمتی: نقض عهد آمریکا ادامه یابد؛ غنی‌سازی پیشرفته آغاز می‌شود
در همین حال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم در موضعی تأکید کرد: درصورت ادامه بدعهدی‌‌ها،قطعا براساس برجام به غنی‌سازی هسته‌ای پیشرفته اقدام می‌کنیم. بهروز نعمتی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: با گذشت حدود شش ماه از اجرای برجام، عملا بانک های بزرگ به توافق هسته ای عمل نمی کنند. یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس هم درباره گزارش مجلس از اجرای برجام گفت: اولین گزارش این کمیسیون درباره نحوه اجرای برجام به زودی به صحن علنی ارائه خواهد شد  و در این گزارش چگونگی اجرای برجام را به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.
 
   تازه ترین تحلیل ها و واکنش ها به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام
آسوشیتدپرس: تهران از مذاکره بیشتر با آمریکا به دلیل نقض توافق اجتناب می‌کند
 
رویترز: آمریکا برای عدم توانایی در پایبندی به تعهدهایش مقصر است. دلیل سرمایه‌گذاری نکردن شرکت‌های خارجی، باقی ماندن بخشی از تحریم‌های آمریکا از یک سو و پیچیدگی و سختی روابط تجاری با ایران از سویی دیگر است.
 
دیپلمات ارشد روس در تهران: بانک های بزرگ اروپایی از آمریکا می ترسند.
 
بهروز نعمتی: نقض عهد آمریکا ادامه یابد؛ غنی‌سازی پیشرفته آغاز می‌شود.
 
تایمز اف اسرائیل: منتقدان معتقدند موانع آمریکا آرزوی خروج ایران از مشکلات اقتصادی را نقش بر آب کرده است. حتی بعد از توافق نیز ایران از انجام معاملات از طریق دلار منع شده است. 
 
ایتارتاس: لغو تحریم‌ها هنوز به طور کامل اجرا نشده است.
 
دویچه وله: آمریکا مانع از تعامل مجدد ایران با جامعه اقتصاد بین‌الملل می‌شود.