پرسش مهر روحانی در آغاز سال تحصیلی:

منشأخشونت چیست وچگونه عده ای خشونت را می آموزند؟

مدرسه جای خرافات نیست

رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی 96-95 پرسش مهر را این گونه مطرح کرد: خشونت از کجا نشأت گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟
 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح دیروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس منطقه 6 تهران برگزار شد، این سوالات را از دانش آموزان سراسر کشور پرسید.
رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان گفت: شما باید به فکر آینده کشور، خانواده و خود باشید، بی تردید آینده کشور با علم، دانش، کار، کوشش و مهارت ساخته می شود. شما در آینده نزدیک مدیران و کارآفرینان این کشور خواهید شد و کشور به دست شما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می گیرد. به گزارش ایرنا،روحانی اظهار کرد: برای این که محیط مدرسه ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید اخلاق، میانه روی، اعتدال و تدبیر در مراکز آموزشی حاکم شود و مدرسه باید محیط اوهام، خرافات و خشونت نباشد.
نبود اخلاق هم نوعی خشونت است
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این موضوع که امروز خشونت، مشکل بزرگ در منطقه و جهان است، افزود: شما امروز در یک محیط امن، درس و کلاس خود را در مدرسه آغاز می کنید اما در همسایگی ما عراق، سوریه، یمن و کشورهای دیگر منطقه مدارس ویران شده دارند، دوستان و دانش آموزان آن ها به خاک و خون کشیده شده اند و معلمان فرصت تعلیم و تربیت را از دست داده اند.روحانی اضافه کرد: باید بدانید خشونت تا چه اندازه می تواند محیط اجتماعی، جوانان، نوجوانان و آینده کشور را تهدید کند، خشونت تنها جنگ و ترور نیست؛ بی احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری، خواهری و دوستی هم، نوعی خشونت است. وی افزود: مدارس ما باید مدارس سرزنده باشد نه مدارس دل مرده؛ مدارس باید محیطی باشد که همه دانش آموزان احساس کنند که پناهگاه همگان است نه گریزگاه. پس تلاش و کوشش، امید، تدبیر و اعتدال را از مدرسه آغاز کنیم.
رئیس جمهور گفت: از همه معلمان عزیز در سراسر کشور می خواهم در دولت یازدهم در کلاس های درس امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدرسه برگردانند.روحانی تاکید کرد: اعتدال و میانه روی را بیاموزیم و بدانیم افراط و تفریط تخریب کننده زندگی امروز و فردای ما خواهد بود، تدبیر و عقلانیت، ما را به آینده روشن می رساند و خرافات باعث انحطاط جامعه خواهد شد.
بخش بزرگی از منابع دولت در سال جاری در سایه برجام است
رئیس جمهور اضافه کرد: امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه برجام است که شرایط مناسب کسب و کار و کسب منابع مالی برای دولت فراهم شده است، کسانی که می گویند ما آثار برجام را نمی بینیم باید بدانند بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام است.روحانی ادامه داد: اگر کشور ما توانست بدون استفاده از ذخایرش روی پای خود بایستد در حالی که کشورهای دیگر تولید کننده نفت حداقل در طول یک سال گذشته صد میلیارد دلار از ذخایر خود برداشت کرده اند و هنوز هم کمبود دارند؛ در سایه تلاش مردم، کارآفرینان، وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محیط مناسب پس از اجرای برجام است. وی تاکید کرد: دست به دست هم دهیم و آینده کشور را آباد کنیم، محیط زیست را سالم تر، محیط کسب و کار را آماده تر کنیم و جامعه مان را برای این که جامعه کار و تلاش برای جوانان باشد؛ بسازیم.