جدال «وکیل» و «تاجر » در راند اول

واکنش‌های متفاوت کارشناسان به اولین مناظره ترامپ و کلینتون

رحیم پور- «دانشگاه هوفسترا» در شهر «نیویورک» آمریکا میزبان اولین مناظره انتخاباتی بین «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» بود. به گفته رسانه‌های آمریکایی احتمالاً این مناظره سیاسی به لحاظ شمار بینندگان رکوردی در تاریخ جهان ثبت کرده است. بیش از ۱۰۰ میلیون نفر این مناظره 90 دقیقه‌ای را مستقیم دنبال کردند. نتایج بیشتر نظرسنجی‌های آنلاین رسانه‌های آمریکایی مانند نظرسنجی تایم،نظرسنجی هیل و... نشان می‌دهد که رای دهندگان، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان که  یک تاجر تمام‌عیار نیز هست را پیروز این مناظره می‌دانند اما از طرفی سی ان ان کلینتون را که پیش از آن که یک سناتور یا وزیر خارجه باشد،یک وکیل بااستعداد بود، پیروز مناظره اول انتخابات آمریکا معرفی کرد. در این میان البته اما و اگر‌هایی درباره  این نظر سنجی‌ها با توجه به تفاوت فاحش برخی نتایج و همخوانی آن با گرایش سیاسی آن رسانه و مرکز نظرسنجی  وجود دارد.
 در مجموع ۳ مناظره تلویزیونی برای کلینتون و ترامپ در نظر گرفته شده که دو رویارویی دیگر در 19 و 29مهر خواهد بود. «لستر هولت» از شبکه خبری «ان‌بی‌سی»، مجری‌گری نخستین مناظره را به عهده داشت. ترامپ در بخش‌هایی از مناظره لحنی تهاجمی داشت و به نظر می‌رسید که در پاسخ به پرسش‌ها کمی عجول و بی‌حوصله است. وی چندین بار سخنان کلینتون را قطع کرد، در حالی‌که مجری برنامه خواهان پاسخ‌از سوی کلینتون بود.هیلاری کلینتون آرام و خونسرد به نظر می‌رسید و می‌کوشید که پاسخ‌هایی قانع‌کننده و با ذکر جزئیات  به پرسش‌ها دهد. در برابر حملات کلامی ترامپ، کلینتون آرامش خود را حفظ می‌کرد و تنها لبخندی معنادار بر لب داشت . گزیده‌ای از مناظره دو نامزد آمریکا را در ادامه  بخوانید:
*ترامپ: جلوی خروج شرکت‌ها و کارخانه‌ها از آمریکا رو می‌گیرم.  کلینتون و سایر سیاستمداران باید سال‌ها پیش این کار رو میکردن نه حالا که ما یه جنبش فراگیر تو کشور راه انداختیم.کلینتون: ترامپ می‌خواد معافیت‌های مالیاتی وسیع برای کمپانی‌های پولدار وضع کنه، این راه رشد اقتصادی و پرکردن جیب کارگران آمریکایی نیست.
* لستر هولت به منتشر نکردن اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ اشاره کرد .- ترامپ: بعد از اتمام حسابرسی منتشر می‌کنم. من ۱۵ ساله دائماً تحت حسابرسی از طرف اداره مالیات فدرال (IRS) قرار دارم. پولدارهایی رو میشناسم که یکبار هم حسابرسی نشدند.کلینتون: هیچ دلیلی وجود نداره که من فکر کنم قراره در آینده منتشر کنی، چون به وضوح داری یه چیزی رو از مردم مخفی می‌کنی، شاید آنقدر پولدار نیستی یا کمک‌هایی که مدعی پرداختن به خیریه‌ها بودی دروغ بوده، کارگران آمریکایی در جریان باشن ایشون در بسیاری از موارد از مالیات دادن فرار کرده. ترامپ: هر وقت تو اون ۳۳ هزار تا ایمیل رو که پاک کردی  منتشر کنی منم اظهارنامه‌های مالیاتی ام رو منتشر می‌کنم. هیلاری:در مورد استفاده از یک حساب شخصی برای ارسال ایمیل‌های اداری در زمان تصدی وزارت خارجه اشتباه کردم  و اشتباه خود را می‌پذیرم.
 *کلینتون: باید NoFly،NoBuy رو اجرا کنیم. کسانی که آنقدر خطرناک هستند که اجازه ندارند سوار هواپیما بشن، نباید بتونن اسلحه خریداری کنن. ترامپ: در این مورد موافقم، خیلی از آدما تو حزب من هم می‌خوان اسلحه از دست آدمای خطرناک دربیاد. اما این لیست ممنوعیت پروازی باید بازنگری بشه چون خیلی‌ها الکی اسمشون تو اون لیست هست.
* کلینتون: ترامپ سابقه طولانی در بروز رفتارهای نژادپرستانه و شرکت در فعالیت‌های نژادپرستانه داره و دو بار در سال‌های گذشته برای اجاره ندادن خانه به سیاهپوستان به دادگاه رفته . جریان محل تولد پرزیدنت اوباما و دروغ‌هایی که ترامپ گفت واقعاً نفرت انگیز بود.ترامپ: من باعث شدم اوباما گواهی محل تولدش رو پیدا و منتشر کنه و با این کار خدمت بزرگی به این کشور و به پرزیدنت اوباما کردم.
* ترامپ: کلینتون میگه داعش رو نابود می‌کنیم و رهبرانش رو می‌کشیم. اما داعش اصلاً نباید به وجود میومد اگر شما تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا رو داخل عراق نگه می‌داشتید، مثلا ۱۰ هزار تا نیرو  یا  یه کمی بیشتر، در صورتی که اشتباهات دولت اوباما انجام نشده بود، داعشی وجود نداشت. کلینتون: حذف سرکرده این گروه به همان روشی است که دولت اوباما بن‌لادن را حذف کرد.حملات موشکی علیه داعش را افزایش می‌دهیم. ترامپ: شما سی سال است در این کاری. چرا این راه‌حل‌ها تازه به فکرت رسیده؟
* کلینتون: ترامپ به گونه‌ای درباره زنان صحبت می‌کند که گویا آنها خوک یا سگ یا آدم‌های ساده هستند.ترامپ مخالف باردار شدن زنان کارمند و اعطای مرخصی زایمان به آنها است و می‌گوید که باردار شدن زنان باعث به دردسر افتادن کارفرمایان می‌شود. او معتقد است حقوق مردان و زنان کارمند تا زمانی که زنان نتوانند به خوبی مردان کار کنند، نباید مساوی باشد.ترامپ با همه این توصیفات از برگزاری مسابقات ملکه زیبایی حمایت می‌کند!ترامپ:تصمیم ندارم بعضی مطالب را در مورد بیل کلینتون بگویم!
*ترامپ:  کلینتون طاقت و استقامت کافی برای اینکه رئیس جمهور این کشور شود را ندارد. برای فعالیت به عنوان یک رئیس‌جمهور باید استقامت فوق‌العاده بالایی داشته باشید.کلینتون: وقتی ترامپ برای انجام مذاکرات صلح و یا عقد قراردادهای مختلف به 112 کشور جهان سفر کرد و یا 11 ساعت در مقابل کنگره به بیان توضیحات پرداخت، آن‌موقع است که می‌تواند در مورد استقامت هم نظر بدهد.
*دربخشی از این مناظره هم به موضوع برجام و ایران اشاره شد که در صفحه 16 می‌خوانید.
*هولت: سوال آخر، یکی از شما برنده این انتخابات نخواهد بود. اگر بازنده بشید چه برخوردی می‌کنید؟ کلینتون: من به دموکراسی کشورمون احترام میذارم. ترامپ: شاید تخلف و تقلب بشه اما جواب نهایی اینه، فکر نمی‌کنم هیلاری برنده بشه اما اگر بشه من قطعاً و صددرصد از این نتیجه حمایت می‌کنم.
واکنش‌های متفاوت کارشناسان  پس از  مناظره
پس از این مناظره تعدادی از کارشناسان و سیاستمداران نیز در برابر سخنان و موضع‌گیری‌های هر یک از این دو نامزد واکنش‌هایی نشان دادند. پل رایان، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتر خود نوشت: انرژی که دونالد ترامپ امشب به ما داد دلیل اشتیاق ما برای پیروزی او شده است. رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد که  کلینتون نشان داد قابل اعتماد نیست. اما از جانب برخی فعالان عرصه تجارت و کسب و کار نیز واکنش‌هایی مشاهده شد، از جمله رندی فردریک، مدیر بخش تجارت شرکت چارلز شواب در تگزاس اعلام کرد که واکنش مثبت در بازارهای سهام‌های آتی احتمالا نشان می‌دهد که کلینتون به عنوان برنده مناظره شناخته شده است. پیتر کنی،‌ استراتژیست ارشد بازار در شرکت مشاوره بازارهای جهانی نیز عنوان کرد که هم معاملات آتی سهام‌ها و هم نرخ پزوی مکزیک، نشان می‌دهد که کارزار انتخاباتی کلینتون توانسته انتظارات را مدیریت کند. جیل آبراهمسون، یادداشت نویس نشریه گاردین نیز در واکنش به این مناظره، ترامپ را وقیح و کلینتون را از خود راضی توصیف کرد. جیمی وینشتاین، خبرنگار نشریه گاردین در شهر واشنگتن نیز در توصیف عملکرد ترامپ نوشت که وی نتوانست حملات خود علیه کلینتون را به خوبی اجرا کند و در مقابل کلینتون توانست ترامپ را به صورت یک تاجر حریص به تصویر بکشد. آنتونی زورکر کارشناس بی‌بی سی هم نوشت: واقعیت آن است که این مجری بود که پاس گل را به هیلاری کلینتون می‌داد. او بود که موضوع مالیات ترامپ را پیش کشید. او بود که در مورد جنجال محل تولد باراک اوباما پرسید و او بود که صحبت‌های ترامپ در مورد جنگ عراق و نهایتا "ظاهر" خانم کلینتون را به چالش کشید.اما نقاط ضعف کلینتون عملا طرح نشد، به ویژه استفاده‌‌اش از ایمیل شخصی در دوران وزارت خارجه و فعالیت‌های بنیاد خیریه خانوادگی‌شان.

فراخبر

لبخند نظرسنجی‌ها به ترامپ
نتایج بیشتر نظرسنجی‌های آنلاین رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد که رای دهندگان،  ترامپ را پیروز این مناظره می‌دانند اما از طرفی برخی نظرسنجی‌ها مانند سی ان ان و او آر سی  با اختلاف فاحش کلینتون را پیروز مناظره اول انتخابات آمریکا معرفی می‌کنند

نظرسنجی  Time      ترامپ با 58درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی ORC     کلینتون با 62درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی Slate      ترامپ با 54.3درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی CNN     کلینتون با 76درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی drudge    ترامپ با 80.71درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجیVOAفارسی    کلینتون با 75درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی NJ     ترامپ با 56درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی CNBC     ترامپ با 59درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی Hill      ترامپ با 56درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی  Breitbart      ترامپ با75درصدآرا برنده مناظره است
نظرسنجی  Fortune      ترامپ با55درصدآرا برنده مناظره است