حضور پر رنگ بازیگران حرفه ای در آثار فیلم اولی های امسال

نویسنده : احمد صبریان sabrian@khorasannews.com

با نزدیک شدن به بهمن ماه، هیاهوی فیلمسازان برای رساندن فیلمشان به جشنواره فجر آغاز می شود و کارگردانانی که برای نخستین بار فیلم ساخته‌اند نیز خود را برای رقابت با فیلمسازان بزرگ آماده می کنند.  این روزها 22عنوان فیلم بلند سینمایی که کارگردانان آن همگی فیلم اولی محسوب می شوند در دست تولید و یا مراحل فنی است  و فرم حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند.  ویژگی و نکته قابل تامل این آثار سینمایی حضور چهره های سینمایی است. برخی ستارگان و بازیگران مطرح سینمای ایران در حالی که امسال در فیلم های کارگردانان نسل اول، دوم و سوم سینما حضور ندارند اما حضور و نقش آفرینی در این فیلم ها را پذیرفته اند.

مادری: «مادری» نخستین فیلم رقیه توکلی تماما در یزد فیلمبرداری شده است. داستان  فیلم درباره دو خواهر است که یکی عشقش را رها کرده و دیگری عشقش او را رها کرده است. هانیه توسلی، نازنین بیاتی،‌ملیسا ذاکری و هومن سیدی بازیگران «مادری» هستند.
مرداد: بهمن کامیار که پیش از این فیلم «نیم» را با بازی فریماه فرجامی برای عرضه در شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده است،  در«مرداد» به معضلات زندگی یک زوج جوان می‌پردازد که پس از سال‌ها دچار مشکلاتی شده‌اند .محمدرضا فروتن، مهتاب کرامتی، رعنا آزادی‌ور، بهنوش بختیاری و اندیشه فولادونددر این فیلم نقش آفرینی کرده اند.
ساعت پنج عصر: نخستین اثر سینمایی مهران مدیری برای جشنواره فیلم فجر آماده می شود.داستان فیلم از 7 صبح تا 5 بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند که آن روز آخرین فرصت فرد است که باید کاری انجام دهد. فیلم موضوعی به شدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجه ایم اما بدان توجهی نمی کنیم. این فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد که آن سیامک انصاری است، اما حدود هفتصد نفر از مردم بازیگر«ساعت پنج عصر» مهران مدیری هستند.
شکلاتی: فیلمی در ژانر کودک و نوجوان به کارگردانی سهیل موفق  شهریور ماه در تهران کلید خورد و در شمال کشور در کارخانه شکلات‌سازی به پایان رسید.محمدرضا هدایتی، شبنم مقدمی، ناصر هاشمی، ارژنگ امیرفضلی، شهره لرستانی و داریوش اسدزاده از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.
بی نامی: علیرضا صمدی در« بی نامی» داستان یک بازیگر تئاتر و نقش های او را روی صحنه تئاتر روایت می کند که اکنون میان انتخاب گذشته وآینده مانده است. باران کوثری، حسن معجونی، پوریا رحیمی سام، هوشنگ قوانلو، شهروز دل افکار، مهتاب ثروتی و... بازیگران«بی نامی» هستند.
زرد:نخستین فیلم مصطفی تقی زاده مضمونی اجتماعی دارد و داستان آن در فضایی شهری روایت می شود.بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان و... بازیگران فیلم سینمایی «زرد» هستند.
خرگیوش: یک فیلم کمدی- اجتماعی به کارگردانی مانی باغبانی است .بابک حمیدیان،سیامک انصاری،جواد عزتی،مینا ساداتی،همایون ارشادی،امید روحانی وملیکا شریفی نیا  بازیگران «خرگیوش »هستند.
نیمکت :نخستین ساخته فلورا سام داستان زندگی نویسنده ای را روایت می کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی اش برداشته می شود. حقایقی که هیچگاه تصورش را نیز نمی توانست بکند. شقایق فراهانی، ماه چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی نیا بازیگران «نیمکت» هستند.
ویلایی ها: نخستین فیلم منیره قیدی  اثری در ژانر دفاع مقدس است . صابر ابر، طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، علی شادمان و ثریا قاسمی بازیگران«ویلایی ها» هستند.
ایتالیا ایتالیا: کاوه صباغ زاده  این فیلم را در ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال کارگردانی کرده است. در این فیلم بازیگرانی چون حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی  و ... ایفای نقش کرده اند.
رقص پا: مزدک میر عابدینی «رقص پا» را به تهیه کنندگی محمد احمدی برای جشنواره فیلم فجر آماده می کند. ....».بازیگرانی چون حمیدرضا پگاه، افسر اسدی، نگار عابدی،  سعید بحرالعلومی، سیامک اشعریون و... در این فیلم حضور دارند.
انزوا: نخستین فیلم مرتضی علی عباس میرزایی دارای ۵ بازیگر اصلی زن است که بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی و لعیا عباس میرزایی به عنوان پنج شخصیت اصلی زن در این فیلم حضور دارندوامیرعلی دانایی ایفاگر شخصیت اصلی مرد فیلم سینمایی  «انزوا» است.
آپاندیس: حسین نمازی در نخستین فیلمش یک اتفاق و تصمیم بسیار مهم را رقم می‌زند که تبدیل به یک بحران می‌شود. آنا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، محمدعلی کیانی، مرجان مومنی، پردیس منوچهری، سیمون سیمونیان و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
دوباره زندگی: رضا فهیمی دراین فیلم روایتگر زندگی زوجی سالخورده است که در زندگی روزمره خود دچار مشکلاتی می‌شوند.از جمله بازیگران این اثر می توان به شمس لنگرودی و گلاب آدینه اشاره کرد.
کوپال: کاظم ملایی مراحل پیش تولید «کوپال»  رااردیبهشت ۹۴ آغاز کرد و به مدت ۸ ماه طول کشید. لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس آبادی و... از بازیگران فیلم «کوپال» هستند.
بیست و یک روز بعد:در نخستین ساخته سیدمحمدرضا خردمندان ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی  وسینا رازانی نقش آفرینی می کنند.
آذر:بازیگران  نخستین فیلم بلند سینمایی محمد حمزه ای نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ ،هومن سیدی و لیلا زارع هستند.
چهل مروارید: به کارگردانی مشترک هادی حاجتمند و علی سلیمانی با موضوع شهادت ۱۷۵ غواص  که بازیگرانی از جمله کاوه سماک باشی، ماه چهره خلیلی و ...درآن  به ایفای نقش پرداخته اند.
 جاده باریک می شود: در نخستین ساخته مصطفی تقی زاده که مضمونی اجتماعی دارد، بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان، علیرضا استادی و حسین مهری به ایفای نقش پرداخته اند.
دریاچه ماهی:  درفیلم مریم دوستی نادر فلاح، ستاره اسکندری، افشین هاشمی، حدیثه تهرانی، صحرا اسدالهی، لاله اسکندری، حسین باشه آهنگر و مجتبی پیرزاده  ایفای نقش کرده اند  .
نفس های آرام: میثم هاشمی طبا نیز در روزهای ابتدایی پاییز  « نفس های آرام»را به تهیه کنندگی علی مصفا مقابل دوربین برد. در این فیلم کوروش تهامی، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، لیلا بلوکات و ... به ایفای نقش پرداخته اند.
نرگس مست: در نخستین فیلم جلال الدین درّی، فرزند ضیاء الدین درّی که با موضوع بررسی موسیقی سنتی کشور مقابل  دوربین رفته است مهدی پاکدل و میترا حجار به ایفای نقش پرداخته اند.