نخستین گفت و گوی فرمانده حفاظت ناجا از جزئیات محافظت از شخصیت ها

از تیم اسکورت پوتین در تهران تا 21 سال آموزش برای محافظت

چندین دوره آموزش حفاظت شخصیت ها برای کشورهای دیگر برگزار کرده ایم
فرمانده «یگان حفاظت از شخصیت‌ها»ی نیروی انتظامی در گفت و گویی مشروح، جزئیات خواندنی درباره چند و چون حفاظت از شخصیت های نظام مطرح کرد. به گزارش تسنیم سردار هدایت البرزی درباره نهاد مسئول حفاظت از شخصیت ها گفت: «مسئولیت حفاظت شخصیت‌ها در سال 84 به صورت آزمایشی به سپاه پاسداران واگذار شد ولی در نهایت و پس از 5 سال، این مسئولیت در سال 89 مجدداً به نیروی انتظامی سپرده شد.» به گفته این مسئول، حفاظت از تعداد معدودی نیز در اختیار سپاه پاسداران است. وی با اشاره به این که بر اساس بند 6 ماده 4 قانون نیروی انتظامی، مسئولیت حفاظت از تمام شخصیت‌های نظام بر عهده نیروی انتظامی است، افزود: ولی با توجه به تدبیر و تشخیص شورای عالی امنیت ملی و فرماندهان، حفاظت از سران 3 قوه به سپاه پاسداران واگذار شده است.
حفاظت از برخی شخصیت ها؛ حتی بعد از دوران مسئولیت 
البرزی در ادامه با اشاره به این که شخصیت های مورد حفاظت، رتبه بندی امنیتی می شوند، مسئول این رده بندی را شورای امنیت کشور معرفی کرد و گفت: «در برخی موارد افرادی وجود دارند که پس از اتمام دوره مسئولیتشان، تهدیداتی متوجه آن‌هاست که به واسطه این تهدیدات در سطح‌بندی امنیتی دسته بندی می‌شوند. مثلا وزرایی هستند که پس از اتمام مسئولیتشان هم، با توجه به تهدیداتی که دارند در این سطوح امنیتی قرار دارند و باید مورد حفاظت قرار گیرند.» وی افزود: افرادی هم وجود دارند که علی‌رغم آن که مسئولیتی نداشته و ندارند، در این سطح بندی امنیتی قرار می‌گیرند؛ مثل نخبگان و برخی دانشمندان.
شورای امنیت کشور رده امنیتی افراد را مشخص می کند
فرمانده یگان حفاظت از شخصیت‌های ناجا در مورد تعداد محافظان یک شخصیت این گونه توضیح داد: تعداد  بر اساس نوع تهدید، مقطع زمانی و محلی که شخصیت در آن حضور دارد، تعیین می‌شود مثلاً در یک بازه زمانی، شاک (شورای امنیت کشور) رده امنیتی شخصیت را 2 ویژه تعیین می‌کند؛ حتی در برخی موارد، ممکن است حفاظت از شخصیت به صورت 24 ساعته با اسکان در محل کار یا زندگی شخصیت همراه باشد.وی با یادآوری ریزه کاری های حفاظت از شخصیت ها در استان ها افزود: حساسیت برای شخصیت‌های دارای رده امنیتی بالا تا جایی است که حتی در نوع تغذیه و غذایی که باید شخصیت و یا تیم حفاظت وی بخورند نیز تأثیر می‌گذارد مثلاً در استان‌های گرمسیری و سردسیری، نوع غذا به گونه‌ای تعیین می‌شود که اثر آب و هوایی را متعادل کند.
حدود 21 سال آموزش برای رسیدن به سطح 3 حفاظت 
در ادامه پرسش کننده از این مسئول ناجا در مورد میزان آموزش های نیروهای حفاظت سوال کرد که سردار البرزی در پاسخ گفت: برای حفاظت از وزرا و حفاظت از شخصیت‌ها، 3 سطح آموزشی متفاوت تحت عنوان سطح یک، دو و سه تعریف شده که سطح یک پس از سطح مقدماتی انجام می‌شود که حدود 5 تا 6 سال را شامل می‌شود و به سطح 2 ارتقا‌ می‌یابد و پس از 15 سال قرار گرفتن در این سطح به سطح 3 نیز وارد می‌شود.
چه زمانی مسئولیت از سرتیم حفاظت سلب می شود؟
وی با اشاره به اختیارات سرتیم حفاظت در زمان وجود خطر، افزود: اگر شخصیت به تهدید واقف شود و اصرار بر مخالفت با توصیه‌های سرتیم حفاظت و مواجهه با تهدیدات داشته باشد، قطعاً مسئولیت از سرتیم حفاظت سلب می‌شود. البرزی در مورد لباس تیم حفاظت در سفرهای استانی نیز گفت: در سفرها با توجه به حلقه‌های امنیتی متفاوت و با توجه به محل سفر و بومی بودن لباس اهالی، از لباس‌های متفاوتی استفاده می شود.
جلسات حفاظت ناجا برای اجلاس سران عدم تعهد، از یک سال قبل از اجلاس برگزار شد
وی در مورد اجلاس سران کشورهای عدم تعهد که سال 91 در تهران برگزار شد، تصریح کرد: جلسات برنامه‌ریزی حفاظت این اجلاس از بیش از یک سال قبل از برگزاری این نشست آغاز شد. البرزی درپاسخ به این سوال که «در سفر آقای پوتین به ایران، فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد ده‌ها خودرو که عمدتاً خارجی هم بودند، او را اسکورت می‌کردند، معمولاً تعداد محافظان این افراد در چنین سطحی چقدر است؟» گفت: تعداد محافظان یک شخصیت اعم از داخلی و خارجی بستگی به تهدیداتی که متوجه این فرد در هر زمان و مکان دارد، فرق داشته و در برخی موارد طبق هماهنگی‌های به عمل آمده از محافظان خودشان استفاده می‌شود؛ البته یک شخصیت خارجی ممکن است در خارج از کشور 50 تا 100 نفر به عنوان تیم حفاظت داشته باشد ولی وقتی می‌خواهد وارد ایران شود، هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا تعداد معدودی به عنوان تیم حفاظت وی، او را همراهی کنند و بقیه کارهای حفاظتی بر عهده کشور ایران به عنوان کشور میزبان است.
در سال‌های گذشته چندین دوره آموزش حفاظت شخصیت‌ها برای کشورهای دیگر برگزار کرده‌ایم
این مقام ناجا، در مورد به روز شدن آموزش های ناجا در این زمینه هم گفت: در سال‌های اخیر توانمندی‌های این یگان به اندازه‌ای بوده که به جرأت می‌توان گفت آموزش‌ها و روش‌های ما از به روزترین روش‌های حفاظت شخصیت‌های منطقه و حتی دنیا بالاتر است و در سال‌های گذشته چندین دوره آموزش حفاظت شخصیت‌ها برای کشورهای دیگر برگزار کرده‌ایم.
خاطره مسئول حفاظت از ویراژ یک تیم حفاظت درسال 64
وی فیلم بادیگارد اثر ابراهیم حاتمی کیا را «خوب و 50 درصد نزدیک به واقعیت» توصیف کرد و با تأکید بر این که حفاظت از شخصیت ها نباید اخلالی در زندگی مردم ایجاد کند، گفت: من سال 64 یک موتور یاماها داشتم و همراه خانواده از پاسگاه نعمت آباد به سمت میدان آزادی در حرکت بودم. در همین حال تیم اسکورت یکی از شخصیت‌های آن زمان، آن قدر جلوی ما ویراژ دادند که با موتورم به همراه خانواده‌ام داخل جوی آب افتادیم؛ در حالی که من هم در مسیر خودم بودم و هم سرعتم به اندازه‌ای کم بود که به هیچ وجه نمی‌توانستم تهدیدی برای تیم حفاظت همراه ایشان باشم. به هر حال با موتور و خانواده در جوی آب سقوط کردیم؛ آن هم جوی آب بزرگراه که هم عمیق بود و پهن و هم پر از گِل.» وی افزود: «من این خاطره را بارها در آموزش نیروها عنوان کرده‌ام و گفته‌ام که آن حرکت یعنی مختل کردن زندگی مردم نه حفاظت؛ چرا که حفاظت از یک شخصیت نباید باعث اختلال در زندگی عادی شهروندان شود و یک محافظ نباید کوچک ترین حرکتی را بدون دلیل انجام دهد. یعنی رده امنیتی را نباید مختص یک نفر دانست بلکه یک محافظ باید رده امنیتی را برای کل جامعه بداند و بی‌دلیل کاری نکند که امنیت روانی شهروندان به خطر بیفتد. لذا من به شخصه روی این مسئله خیلی حساسیت دارم و در صورتی که با مواردی از مختل کردن امنیت مردم در جریان حفاظت از شخصیت‌ها و در جایی که لزومی برای این کار وجود نداشته مواجه شوم حتماً برخورد سازمانی شدیدی با فرد یا افراد خاطی خواهم کرد.»
محافظانی که خاطره دارند اما تعریف نمی کنند!
وی درباره خاطره هایی که محافظان شخصیت ها دارند، تصریح کرد: «این نخستین مصاحبه‌ای است که دارم چرا که ما معتقدیم هرچقدر ناشناس‌تر باشیم قطعاً کارمان روان‌تر انجام خواهد شد؛ به همین دلیل هم حتی نقل خاطرات از مأموریت‌های بچه‌های حفاظت، باعث می‌شود یا یک نقطه قوت ما یا یک نقطه ضعف ما برای دشمن مشخص شود و این یعنی خطر.به همین دلیل هم هست که تمام سرتیم‌ها و بچه‌های این یگان هیچ خاطره‌ای از مأموریت‌هایشان را تعریف نمی‌کنند.»