خبرهای جدید دادستان تهران از احضار متهمان پرونده حقوق های نجومی و املاک شهرداری و بدهکاران بانکی

جعفری دولت آبادی: 5 هزار میلیارد تومان اموال یک بدهکار بزرگ به یک بانک منتقل شد

دادستان تهران ضمن اعلام آمار جدید درباره احضار متهمان در پرونده حقوق های نجومی و املاک شهرداری از ورود جدی تر دادستانی به بازگرداندن اموال بدهکاران بزرگ به بانک ها خبر داد و اعلام کرد: 5 هزار و 100 میلیارد تومان اموال رستمی صفا به بانک پارسیان انتقال یافت. به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی در نشست شورای معاونان دادستانی تهران، با بیان این که عده ای با توجیه و ادعای مشارکت در تولید و ساخت کارخانه، منابع عظیمی را از بانک ها خارج کرده و مسترد نمی کنند، اظهارکرد: برخی بانک ها در اعطای تسهیلات مطابق مقررات عمل نمی کنند.
وی با اشاره به این که برخی با ادعای ورشکستگی و یا با زد و بند و استفاده از رانت، استرداد وجوه را به تاخیر انداخته و تسهیلات دریافتی را در محلی غیر از موضوع تسهیلات هزینه کرده اند، درباره علت بالا بودن بدهی های بانکی افزود: چنین تخلفاتی از سوی برخی مسئولان بانک ها، زمینه ساز ظهور ابر بدهکاران بانکی است
و با ادامه چنین وضعیتی، تعقیب برخی مسئولان بانکی به عنوان معاونان جرم قابل توجیه خواهد بود به ویژه در مواردی که اقدامات آن ها در فرآیند اعطای تسهیلات غیرمتعارف باشد.
الزام بانک ها به پذیرش اموال بدهکاران کلان به جای بدهی
جعفری دولت آبادی به اقدامات دادسرای تهران در مقابله با مفاسد اقتصادی و پیشگیری از تشکیل چنین پرونده هایی در هفته اخیر اشاره کرد و با اظهار این که اخیرا دو اقدام در مورد جرایم اقتصادی انجام شده است، اظهارداشت: در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی پیشنهاد دادستانی تهران دایر بر الزام بانک ها به پذیرش اموال بدهکاران کلان به جای بدهی پس از ارزیابی کارشناسی، مورد پذیرش قرار گرفت و مصوب شد.
انتقال 5 هزار و 100 میلیارد تومان از اموال گروه رستمی صفا به بانک پارسیان
وی ارائه این پیشنهاد از سوی دادستانی را مسبوق به امتناع برخی بانک ها از پذیرش اموال بدهکاران بانکی دانست و به عنوان نمونه، به اقدامات اخیر دادستانی در پرونده گروه «رستمی صفا» اشاره کرد و افزود: نامبرده 6 تا 7 هزار میلیارد بدهی بانکی با احتساب خسارت تأخیر تادیه داشته و پس از دستگیری و بازداشت اولیه، قول همکاری داد و در این راستا اموالی را به بانک منتقل کرد، اما با آزادی از طریق تودیع قرار وثیقه، درمقابل استرداد وجوه بانک مقاومت کرد که پس از بازداشت مجدد با اعطای وکالت رسمی، تاکنون 5 هزار و 100 میلیارد تومان از اموال خود را به بانک پارسیان منتقل کرده است.
 دادستان تهران با احصاء برخی از اموال منتقل شده به شاکی در پرونده گروه «رستمی صفا» شامل کارخانه های ذوب نورد البرز تاکستان، صفا طوس، گالوانیزه سروش ری، گروه صنعتی آمل و شرکت صنعتی تولیدی استاد جمعا به مبلغ 710 میلیارد تومان، از انتقال کارخانجات نورد و لوله صفا، نورد و پروفیل ساوه، سازه های فلزی صفا و ساختمان دفتر مرکزی واقع در بلوار کشاورز در مجموع به مبلغ 2 هزار و 950 میلیارد تومان به بانک پارسیان خبر داد. وی افزود: انتقال اموال نامبرده به بانک از طریق اعطای وکالت و در قالب عقد صلح یا اجاره به شرط تملیک انجام شده است.
برگزاری پارتی مختلط با حضور برخی ورزشکاران و هنرمندان
جعفری دولت آبادی به دو پرونده فساد اخلاقی که در مدت دوهفته اخیر در دادسرای تهران مفتوح شده اشاره کرد که اولی مربوط به برگزاری مراسم مختلط و مشروب خواری در یک کافی شاپ واقع در مرکز شهر تهران بود و موضوع پرونده دوم که طی هفته گذشته مفتوح شده است، برگزاری پارتی مختلط با حضور برخی هنرمندان بود. وی از ورزشکاران و هنرمندان خواست در چنین جلساتی حضور نیابند و افزود: شما به عنوان الگوی جوانان باید مراقب رفتارهایتان باشید و بیشترین اثر سوء چنین اتفاقاتی، بدآموزی برای جوانان است.
احضار 57 نفر در پرونده املاک نجومی
دادستان تهران به پرونده املاک شهرداری نیز پرداخت و تعداد افراد احضار شده در این پرونده را تا روز دوشنبه (6دیماه 95) 57 نفر اعلام کرد. وی به اظهارات برخی از متهمان اشاره کرد که از آن جمله یکی از آنان که ملکی در غرب تهران به وی واگذار شده بود، بیان داشته که مطابق مقررات ملک را دریافت کرده و صرفا به خاطر مشکل معلولیت برادرش، از 25 درصد تخفیف برخوردار شده است.
احضار برخی پزشکان در پرونده حقوق های نجومی
وی در ادامه به پرونده حقوق های نامتعارف اشاره کرد و با انتقاد از برخی مسئولان که اعلام داشته اند موضوع حقوق های نجومی مربوط به دیوان محاسبات است، گفت: قوه قضائیه این توجه را دارد که به جای دولت عمل نکند، اما وقتی جامعه با طرح یک سوال و مسئله بزرگ، با شوک مواجه شود و موجبات سلب اعتماد مردم فراهم گردد، قوه قضائیه و دادستانی مکلف به ورود است. دادستان تهران با اعلام این که تاکنون 40 نفر احضار و از آن ها تحقیق شده است، به اظهارات برخی احضارشدگان طی چند روز اخیر که غالبا پزشک بوده اند اشاره کرد و از جمله اظهارکرد: یکی از افرادی که عضو هیئت علمی است، حقوق خود را 70 میلیون تومان اعلام کرده که 19 میلیون تومان آن حقوق و الباقی آن کارانه پزشکی بوده است. دادستان تهران میزان حقوق دریافتی افرادی که ظرف چند روز اخیر از آنان تحقیق شده است را از 20 میلیون تا 70 میلیون تومان ذکر کرد.