هشدارهسته ای ظریف به آمریکا

ظریف: برجام کارایی اش را از دست بدهد، برنامه خود را به سرعت به راه می اندازیم
وزیر خارجه کشورمان بهترین راه پیش روی دولت آمریکا را اجرای برجام دانست و درباره هرگونه تلاش طرف های توافق علیه منافع ایران در این توافق هشدار داد: « ایران خود را برای هر احتمالی آماده کرده است و اگر توافق کارایی خود را از دست بدهد ایران نیز این امکان را دارد که برنامه خود را به سرعت به راه بیندازد.» وی تاکید کرد: البته این گزینه آن چیزی نیست که ما ترجیح می‌‌دهیم؛ اما به هر حال این گزینه نیز مطرح است.  محمد جواد ظریف که با شبکه خبری المیادین گفت و گو می کرد، در پاسخ به سوالی درباره این که آیا احتمال اقدام نظامی از سوی آمریکا علیه ایران وجود دارد، به دفاع مقدس و حمایت همه جانبه آمریکا و همسایگان عربی ایران از صدام اشاره کرد و گفت: در طول این جنگ و پس از آن تا کنون آمریکا، ایران را از دست‌یابی به راه‌های دفاع از خود محروم کرده است اما مردم ایران با آن مقابله کردند. به گزارش فارس ظریف افزود: هیچ زمانی حتی فکر این را هم در سر نداشته باشند که کشوری خارج از منطقه آمده و بر ایران فشار بیاورد.
ایران آماده گفت و گو با اعراب است
 وی همچنین در مورد ائتلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل علیه ایران، این مسئله را مایه تأسف دانست و گفت: ایران دوست جهان اسلام است و در قلب جهان اسلام قرار دارد و ما آماده گفت‌و‌گو با آنها (کشورهای عربی) بر پایه احترام متقابل هستیم تا در امور داخلی یکدیگر دخالت نشود.
تهران به روابط با مسکو نگاه بلندمدت دارد
وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره آینده روابط روسیه و ایران و اینکه آیا روابط دو کشور به ائتلاف راهبردی منجر خواهد شد، گفت که ایران در روند ایجاد ائتلاف‌ها شرکت نمی‌کند ولی روابط قوی با روسیه دارد و تهران به روابط خود با مسکو از منظر راهبرد بلند مدت نگاه می‌کند. ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار المیادین  مبنی بر وجود اختلاف بین ایران با دو دولت سوریه و روسیه، اظهار داشت که وجود اختلاف بین ایران و روسیه و همچنین اختلاف با دولت سوریه در دیدگاه‌ها امر عادی بوده ولی آنچه آن‌ها را متحد می‌کند این باور است که گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه هم تهدیدی برای این 3 کشور و هم برای همه دنیاست.