پیکر مرحوم آیت ا... سیدحسن صالحی با حضور مردم، استادان و طلاب حوزه علمیه خراسان تشییع شد

وداع باشکوه با «مدرس صالح»

پیکر مرحوم آیت ا... سید حسن صالحی، از عالمان و استادان پیش کسوت حوزه علمیه خراسان، صبح دیروز در مشهدمقدس تشییع و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. به گزارش خراسان رضوی، مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... سیدحسن صالحی، صبح دیروز با حضور مردم مشهد، استادان و طلاب حوزه علمیه و جمعی از مسئولان از مقابل مسجد کرامت مشهد آغاز شد.
پیکر آن مرحوم پس از تشییع و اقامه نماز در حرم رضوی، با حضور تولیت آستان قدس رضوی، در رواق دارالعباده این آستان به خاک سپرده شد. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  حوزه علمیه  خراسان  آیت ا... سید میرزا حسن صالحی معروف به «مدرس صالح»، از علما و استادان برجسته مشهد و پدر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تحمل یک دوره بیماری، در 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و به لقاءا... پیوست. مرحوم آیت ا... صالحی در مدت تحصیل خود از محضر استادانی همچون آیات میلانی، شیخ مجتبی قزوینی و شیخ هاشم قزوینی بهره برد.  مرحوم آیت ا... صالحی از مجتهدان با تقوا و مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد بود که بیش از 50 سال در این حوزه به تدریس پرداخت و به سبب تدریس متون مختلف حوزوی به «صالحی مدرس» معروف شد. آن مرحوم که یکی از استادان برجسته و پیش کسوت حوزه علمیه خراسان بود، شاگردانی تربیت کرد که امروز از عالمان مشهد و مسئولان نظام هستند.
پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه کشور و شورای عالی حوزه علمیه خراسان
به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی درگذشت آیت ا... صالحی،  آیت ا... اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی نوشت: «فقدان این عالم ربانی و استاد اخلاق که سال های متمادی عمر شریف و با برکت‌شان را صرف تربیت طلاب و فضلای بسیاری در جوار مضجع نورانی ثامن‌الحجج حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) کردند، ضایعه و ثلمه‌ای سنگین برای حوزه بزرگ خراسان خواهد بود». اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز در پیامی، ارتحال آیـت ا...صـالحـی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، در این پیام آمده است: «حوزه علمیه کهن خراسان افتخار می کند که در  عرصه پرورش و تربیت، عالمان بزرگی که از گذشته تا حال منشاء خدمات و برکات والایی در جامعه اسلامی شده اند، کارنامه ای بس گران بها از خود به جا گذاشته است. از همین رو ،می توان از عالمان معظم و استادان برجسته ازجمله این عالم عامل فرهیخته، آیت ا... میرزا حسن صالحی و... به عنوان وزنه های گران سنگ در حوزه علمیه خراسان نام برد؛ عالمانی که این حوزه کهن مدیون آن هاست و امروز حوزویان از ثمره های علمی، تربیتی و اخلاقی شان بهره می برند».
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در استان
آیت ا... «سیداحمد علم الهدی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد نیز در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «علم الهدی» در بخشی از این پیام آمده است: حوزه علمیه خراسان سرمایه پرباری را از دست داد، مرحوم آیت ا... میرزا حسن صالحی استاد فرهیخته ای که خیل عظیمی از روحانیت نخبه در مکتب وی پرورش یافتند به لقا ء ا.. پیوست. این ثلمه عظیم و جبران ناپذیر بر پیکر تعلیم و تربیت، روحانیت، عموم استادان و طلاب فاضل حوزه را داغدار کرد.
پیام تسلیت رئیس مجلس و وزیر ارشاد
رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درگذشت این استاد حوزه علمیه خراسان را تسلیت گفتند. در بخشی از پیام «علی لاریجانی» آمده است: «این روحانی بزرگوار در سراسر عمر خویش به نشر معارف اسلامی و دینی اهتمام فراوانی داشت و طلاب زیادی از محضر ایشان بهره‌مند گردیدند». سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نوشت: «آن فقیه فرهیخته که از محضر اعاظم حوزوی شهر مقدس مشهد بهره کافی برده بود، در طول حیات پر برکت خویش شاگردان بسیار و بنامی را در مکتب اسلام و معارف اهل بیت(ع) پروراند».
 «سیدسعید سرابی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در پیامی نوشت: «مجموعه تلاش های علمی و حوزوی آن مرحوم  در  حوزه علمیه مشهد و بهره مندی از خدمت استادانی چون مرحوم شیخ محمد تقی ادیب نیشابوری، آیت ا... حاج شیخ هاشم قزوینی، آیت ا... العظمی حاج سید محمد هادی میلانی و بیش از نیم قرن تدریس علوم دینی در شبستان های مسجد جامع گوهر شاد ، در کارنامه علمی و معنوی ایشان درخشش دارد».
ابراز همدردی فعالان فرهنگی و هنری 
با معاون فرهنگی وزیر
جمعی از فعالان فرهنگی و هنری و نهادها و سازمان های فرهنگی کشور نیز درگذشت پدر دکتر صالحی را به وی تسلیت گفتند. سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیش کسوت، مجید غلامی مدیر عامل خانه کتاب، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از جمله افراد و نهادهایی بودند که با صدور پیام هایی این ضایعه را تسلیت گفتند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم ترحیم مرحوم آیت ا... صالحی امروز و فردا در مشهد مقدس برگزار می شود. بر اساس این اعلام، این مراسم امروز چهارشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۸:۳۰ در حسینیه ولی عصر(عج)، واقع در کوچه ثبت (گنبد سبز) مشهد برگزار می شود. همچنین مراسم ترحیمی فردا پنج شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ در همین محل برگزار خواهد شد.