با نام نویسی جهانگیری، قالیباف، محمد هاشمی، رهامی و حاجی بابایی در آخرین روز

پازل ثبت نام ها تکمیل شد

طی 5 روز 1636 نفر برای انتخابات نام نویسی کردند
هادی محمدی - پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره  ریاست جمهوری در حالی عصر روز گذشته به پایان رسید که با ثبت نام قطعی هزار و 636  نفر در این ماراتن پنج روزه، عملا رکوردی جدید  و عجیب در زمینه ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری ثبت شد. روز گذشته اما از ثبت نام چهره های شاخص سیاسی نیز خالی نبود و علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمد باقر قالیباف شهردار تهران که اصلی ترین چهره های سیاسی محسوب می شدند برخی وزرای دولت های نهم و دهم همچون خلیلیان وزیر کشاورزی ، زاهدی وزیر علوم ، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش ، همچنین رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب و محمد هاشمی برادر مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی آمادگی خود را برای حضور در رقابت های انتخاباتی با ثبت نام در ستاد انتخابات اعلام کردند. در این میان سعید جلیلی که ثبت نام نکرد و مهرداد بذرپاش که علی رغم حضور در ستاد انتخابات در ساعات پایانی ثبت نام از نام نویسی خودداری کرد را  می توان غایبان بزرگ 5 روز ثبت نام عنوان کرد.  
 
خلیلیان: در شرایط اقتصادی نامطلوبی هستیم
صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم نیز برای کاندیداتوری در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد.وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی نامطلوبی هستیم به دلیل سمت اجرایی که داشتم به این نتیجه رسیدم که در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنم.
 
 
محمد هاشمی : برای پیگیری آرمان‌های آیت ا... هاشمی ثبت‌نام کردم
محمد هاشمی‌رفسنجانی نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را انجام داد. رئیس دفتر و برادر مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی پس از ثبت نام خود اظهار کرد: باتوجه به آرمان ها و اندیشه‌های مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی بر آن شدم در حد توانم آرمان‌های ایشان را پیگیری کنم. وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم شما فردی بوده یا تصمیم جمعی خانواده مرحوم هاشمی بوده است، ‌اظهار کرد: این تصمیم، تصمیم جمعی خانواده ایشان است. هاشمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع روحانی کنار خواهید رفت؟ تصریح کرد: این حرف‌ها برای کناره گیری زود است. این عضوسابق مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا شما با اصلاح طلبان هم مشورت کرده‌اید؟ گفت: با برخی افراد در این زمینه صحبت کرده‌ام که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم. من هم مشورت داشته‌ام و هم به من تکلیف شده که در انتخابات حضور داشته باشم، زیرا صحنه‌ انتخابات بسیار حساس است و به من تکلیف شد که در صحنه حضور داشته باشم.وی با تاکید بر اینکه در انتخابات مستقل است، افزود: ضرورت هایی وجود داشته که من کاندیدا شوم از جمله توصیه‌های مکرر مرحوم هاشمی. نظر ایشان این بود که با توجه به صحنه رقابت‌ها حتما لازم است بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و من بر این اساس وارد انتخابات شدم.
 
 
زاهدی : دولت تغییر و تحول تشکیل می دهم
محمد مهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم و نماینده کرمان در مجلس دهم از جمله افرادی بود که روز آخر ثبت نام ریاست جمهوری را برای ثبت نام خود در لیست علاقه مندان به کرسی پاستور انتخاب کرده بود . وی در سخنانی پس از ثبت نام خود تصریح کرد : دولت تغییر و تحول تشکیل می‌دهم . وی در مورد احمدی نژاد و رفتار اطرافیانش گفت : من اطلاعی از اتاق فکر احمدی نژاد ندارم اما امیدوارم حضور احمدی نژاد با انگیزه ایجاد شور انتخاباتی باشد هرچند اگر به توصیه رهبری عمل کند به مصلحت خواهد بود. این نامزد انتخاباتی که در مجمع ملی اول جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی جزو 21 نامزد این تشکل سیاسی بود اما به مرحله دوم راه نیافت و در جمع 5 نفر نهایی قرار نگرفت ، درباره سازوکار جمنا گفت : من در انتخابات جمنا شرکت داده نشده ام و این یکی از گلایه های من است.
 
 
رهامی : دولت من دولت ضد فساد و ضد رانت خواهد بود
حجت الاسلام محسن رهامی هم از فعالان سیاسی اصلاح طلب بود که روز گذشته در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام کرد . وی پس از ثبت نام تاکید کرد : 40سال است اصلاح طلب هستم وبا مشورت نهادها و بزرگان اصلاح طلب آمده ام . کاندیدای پوششی نیستم و دولت من دولت ضد فساد و ضد رانت خواهد بود . این استاد حقوق دانشگاه تهران افزود : اجرای عدالت اجتماعی و گردش نخبگان از برنامه های اصلی من است .وی  تصریح کرد : من برای ریاست جمهوری برنامه ریزی کردم و می خواهم تجربه این 4دهه را برای خدمت به مردم و نظام و دفاع از اصلاحات به کار بگیرم .
 
 
قالیباف: «من نگفتم» نتیجه همین بی عملی و بی‌صداقتی است
اما یکی از سرشناس ترین چهره هایی که  روز گذشته ثبت نام کرد، محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود. او در حالی که کمتر از یک ساعت به پایان مهلت نام نویسی نامزدها باقی مانده بود، وارد ستاد انتخابات شد و رسما نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران شد. محمدباقر قالیباف پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و بیانیه انتخاباتی خود را قرائت کرد. او اردیبهشت 96 را زمانی برای گرفتن «تصمیمی بس بزرگ برای امروز و آینده» کشور توصیف کرد و با اشاره به مشکلات مردم گفت: «وضعِ موجود، نتیجه حاکم شدنِ مدیریتی است که برداشت دقیقی از واقعیت های اجرایی کشور نداشته و ندارد، لذا برای کسب رای، وعده 100 روزه می دهد و بعد از 4 سال حرف و بی عملی، مجبور به بی صداقتی می شود و آن وعده را انکار می کند.» قالیباف با تاکید بر این که ««من نگفتم» نتیجه همین بی عملی و بی صداقتی است»، اظهارکرد: «حال آیا می توان به دیگر وعده های او اعتماد کرد؟...آقایِ روحانی از بهتر شدنِ وضعیتِ اقتصادی می گویند، اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاقشان بیرون بگذارند و میانِ مردم بروند، از واقعیت های ملموسِ درون جامعه، تصویر دقیق تری  پیدا می کنند و برایشان روشن می شود که تنها 4 درصد جامعه از وضعِ موجود رضایت دارند.» وی افزود: «واقعیت این است که اقشار مختلف از این که واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک یکی پس از دیگری تعطیل می شوند یا کارگرانِ خود را به اجبار کاهش می دهند، بسیار ناراضی اند...اگر آقای روحانی میان مردم بودند، به جای اینکه با «آمارهای کاغذی» از وضعیت خوب اقتصادی سخن بگویند، با گوش های خود می شنیدند که مردم می پرسند: چقدر شعار!؟ چقدر وعده!؟ و چقدر حرف!؟»
درآمد کشور را 2/5 برابر افزایش داده و 5 میلیون شغل ایجاد می کنم
وی با تاکید بر این که« حرف کافی است، 4 سال کافی است» افزود: «دادنِ یک فرصت 4 ساله دیگر به دولت فعلی نیز، نخواهد توانست این اعتراض ها و نارضایتی ها را برطرف کند و در صورت «تکرار» این تجربه، نباید انتظار فردایی بهتر از دیروز داشت؛ اگر فردا بدتر از امروز نشود.» وی این سوال را مطرح کرد که « قبلی ها هم همین حرف ها  را می زدند، روی چه حسابی باید به حرف های شما اعتماد کنیم؟» و سپس در مقام پاسخ به این پرسش گفت: «این حرف ها را قالیباف می زند و شما او را کاملا می شناسید، با همه قوت ها و ضعف هایش...قالیباف هیچ گاه از پشت میزها مدیریت نکرده است، بلکه با لباس کار میان شما، وسط میدان عمل بوده است».  وی سپس با تاکید بر این که «تیمی توانمند و پرانرژی، با ترکیبی از جوانی و تجربه و روحیه ای جهادی را مسئول امور اجرایی کشور خواهد کرد» گفت:«قالیباف هم،  کم خطای فردی و کاری ندارد، اما همیشه بر این باور تکیه داشته است: «حرفی بزن که بتوانی عمل کنی»».  وی در پایان حضور خود در جمع خبرنگاران با بیان این که «به پشتوانه شما «دولت مردم» را تشکیل می دهم»، اظهارکرد: «تعهد می دهم... درآمد کشور را 2/5 برابر افزایش دهم... 5 میلیون شغل ایجاد کنم،  نظام مالیاتی را به نفع 96 درصد مردم تغییر دهم و از همه مهم تر، برنامه ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد، اجرا کنم.»
 
 
جهانگیری: با آقای روحانی در کنار هم و مکمل یکدیگر هستیم
در کنار محمد باقر قالیباف، یکی دیگر از سرشناس ترین چهره هایی که دیروز ثبت نام کرد و به این ترتیب بسیاری از خبرهای غیررسمی و شنیده های ماه های گذشته را رسمیت داد، اسحاق جهانگیری معاون اول دکتر روحانی بود. جهانگیری پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تاکید بر اینکه برنامه من و آقای روحانی اختلاف چندانی با هم نخواهد داشت، اظهار کرد: ما با آقای روحانی در کنار هم و مکمل یکدیگر هستیم و ایشان برای بنده شخصیت عزیز و بزرگواری است.  به گزارش ایسنا او با بیان این که «در این دوره شخصاً داوطلب نبودم اما اصرار گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب و تحول خواه و برخی از دوستان و مقامات باعث شد که در لحظات آخر بپذیرم و ثبت نام کنم»، اظهار کرد: همه تصمیم گیری های من در این زمینه به صورت فشرده و در یکی دو ساعت بعد از ظهر امروز(دیروز) انجام شد. وی افزود: برای رساندن ایران به جایگاه واقعی  منطقه و جهان هیچ گاه شرایط به اندازه امروز مهیا نبوده است؛ باید این شرایط را قدر دانست و همه مردم به صحنه بیایند تا آرامش و امنیت و پیشرفت را با هم داشته باشیم.
در راس همه چالش ها مسئله بیکاری، محیط زیست و آب است
این  داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: برای این که کشور به نقطه مطلوب برسد، مسائل اقتصادی جایگاه بسیار ویژه ای خواهد داشت. تسلط بر وضعیت اقتصادی کشور چالش های پیش‌رو و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با چالش ها که در راس همه آنها مسئله بیکاری، محیط زیست و آب است نیازمند برنامه های دقیقی است. وی در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره عملکرد دولت یازدهم اظهار کرد: تفاوت آنچه که دولت یازدهم تحویل گرفته و آنچه که امروز در اختیار ملت قرار داده است از زمین تا آسمان است. یکی از انگیزه های من برای کاندیداتوری این خواهد بود که یک بار دیگر برای ملت همه ابعاد مختلف را مشخص کنم که دولت در زمینه اقتصاد، مسائل سیاست داخلی و اختلافات داخلی، مسائل بین المللی و مسائل فرهنگی و از همه بدتر بحثی که در زمینه فساد وجود دارد چه چیزی را تحویل گرفت. وی  با بیان اینکه فکر نمی کنم در هیچ مقطعی از تاریخ بعد از انقلاب بین معاون اول و رئیس جمهور رابطه صمیمانه جدی  مانند رابطه من و آقای روحانی وجود نداشت، خاطر نشان کرد: من آقای روحانی را شخصیتی بسیار عزیز، ارزشمند و خوش فکر و با برنامه و صاحب اندیشه می دانم و ایشان نیز به من علاقه دارند و درباره مسائل کاری ساعت ها دو نفری با هم صحبت می کنیم. به نظر من آقای روحانی جایگاه خود را در انتخابات خواهد داشت. من نیز از برنامه هایی که گفتم حتما دفاع خواهم کرد. جهانگیری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دلیل حضور جناب عالی در عرصه انتخابات این است که احتمال می دهید آقای روحانی رد صلاحیت شوند، اظهار کرد: من به هیچ وجه احتمال رد صلاحیت روحانی را نمی دهم چرا که او شخصیت بزرگی است و حتما در انتخابات حضور خواهند داشت. بنده نیز وظیفه دارم برنامه ها را آن طور که مطلع می شوم اعلام کنم. وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چنانچه در نظرسنجی ها در رتبه بالاتری از آقای روحانی قرار گرفتید باز هم در رقابت ها حضور خواهید داشت، تاکید کرد: آقای روحانی شخصیت اصلی جریان اصلاح طلب است و در انتخابات با توجه به حرکتی که پیش بیاید در زمان لازم تصمیم گیری های لازم را انجام خواهیم داد.
 
 
 حاجی بابایی : دولت کارآمد و مردمی  تشکیل 
می دهم 
به گزارش خراسان روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و نماینده فعلی همدان در مجلس که یکی از نامزدهای پنج گانه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به شمار می رود پس از ثبت نام،  دولت خود را «دولت کارآمد و مردمی» نامید و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است به نفع فردی به جز آقای رئیسی کناره گیری کنید؟ خاطرنشان کرد: جمنا در اطلاعیه خود بیان کرد که به 5 کاندیدا رسیده است و هر 5 کاندیدا، کاندیداهای اصلی هستند. هر کس که بتواند بعد از مناظره ها آرای اول را داشته باشد، قطعا باید بماند و مورد حمایت واقع شود. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه 22 اولویت برای برنامه ریزی در کشور دارم، به جزئیات برنامه های خود پرداخت و اقتصاد کلان، بودجه، نظام پولی و مالی،‌ خصوصی سازی و مناطق آزاد، توازن منطقه ای، آموزش عالی، سیاست خارجی و هدفمندی یارانه ها را از جمله اولویت های خود برای برنامه ریزی در دولت یازدهم عنوان کرد.او به سوالی درباره کاندیداتوری احمدی نژاد و بقایی پاسخی نداد و گفت:تصمیم گیری اینها با من نیست. 
 
بذرپاش ثبت نام نکرد
مهرداد بذرپاش معاون رئیس جمهور در دولت نهم که به عنوان پنجمین نامزد انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی شده بود نیز روز گذشته در آخرین دقایق ثبت نام انتخابات و با برخی رایزنی ها وارد ستاد شد اما در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد در انتخابات ثبت نام نمی کند و به نفع سایر نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی انصراف می دهد.در عین حال برخی گزارش ها مدعی است وی به دلیل دیر رسیدن موفق نشد در زمان مقرر وارد ستاد انتخابات شود و پس از آنکه وقت تمام شد وارد ستاد انتخابات شد ه بود.
 
بیانیه جلیلی پس از ثبت نام نکردن برای انتخابات
سعید جلیلی نیز که تا پیش از این گفته می شد یکی از نامزدهای این دور از انتخابات خواهد بود، سرانجام به همه حرف و حدیث ها پایان داد و ثبت نام نکرد. وی همچنین دربیانیه ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، تاکید کرد: «...تمام علاقه مندان به گفتمان انقلاب اسلامی باید با حرکتی فراگیر و هماهنگ حقیقت کارآمد و گره گشای تفکر انقلابی را تبیین و در باور عمومی مستحکم کنند و اجازه ندهند افرادی با زاویه گرفتن از ولایت و شاخص هایی که مقام معظم رهبری در این سال ها مکرر بر آن تاکید فرموده اند، با گرایش هایی به اهمال و ناکارآمدی، خودباختگی و محافظه کاری و انحراف را به جامعه تحمیل و در عزم انقلابی مردم تردید ایجاد کنند.» وی همچنین در بیانیه خود افزوده است: «اعلام می کنم با تمرکز ویژه بر "موضوعیت" انتخابات و نه صرفا طریقیت آن برای کسب قدرت، در این فرآیند فعالانه حضور خواهم داشت.» جلیلی دربیانیه خود از نامزد خاصی حمایت نکرده است.