برقراری ارتباط فیبرنوری برای یک میلیون و400 هزار واحد مسکونی و صنعتی در سال 96

حاجیان -با توجه به زیرساخت‌های ایجادشده برای توسعه شبکه فیبرنوری منازل؛ در سال 96، یک میلیون و400 هزار واحد مسکونی و صنعتی تحت پوشش اینترنت فیبرنوری قرار می‌گیرد.
مهندس عرب‌هاشمی؛ مدیر مخابرات منطقه تهران در گفت و گو با خراسان با بیان این مطلب، افزود: فناوری ارتباطی امروز در دنیا بر فیبرنوری متکی است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت دسترسی به این فناوری، سال گذشته در مرحله پایلوت این طرح حدود 250 هزار واحد اعم از واحدهای مسکونی و تجاری، صنعتی، بیمارستان و مدرسه از نظر ایجاد امکانات زیرساختی، تحت پوشش فناوری فیبر نوری قرار گرفتند و در بیش از سه هزار و500 واحد نیز ارتباط FTTH برقرار شد که در سال جاری نیز توسعه زیرساخت‌ها ادامه خواهد یافت به‌طوری که طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی انجام شده در سال 96 حدود یک میلیون و400 هزار واحد تحت پوشش FTTH قرار می‌گیرد.   وی افزود: در حال حاضر نرم‌افزاری طراحی شده و روی پورتال مخابرات قرارگرفته است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این پورتال و وارد کردن شماره تلفن ثابت واحد خود به صورت آنلاین از وضعیت پوشش‌دهی منطقه خود استعلام بگیرند و در صورتی که تحت پوشش فیبر نوری بودند، وارد مراحل ثبت‌نام می‌شوند و پس از آن تجهیزات مورد نیاز برای انتقال فیبر به داخل منزل یا واحد تجاری و صنعتی نصب و بر اساس طرح‌های استاندارد؛ ارتباط برقرار می‌شود و در مرحله بعد نیز مشترکان با خرید بسته‌هایی که به همین منظور طراحی شده است، می‌توانند نسبت به استفاده از اینترنت بر بستر فیبرنوری اقدام کنند.
جزئیات دریافت سرویس روی شبکه فیبر نوری مخابرات 
یک میلیون پورت اینترنت روی فیبرنوری در کشور آماده شده که تا پایان سال به ۳ میلیون پورت می‌رسد و ۵۰۰ پورت در تهران برای واگذاری آماده شده و با ورود تجهیزات بعدی ارائه سرویس در خانه‌ها آغاز می‌شود. معاون مشتریان و بازاریابی شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب به «فارس» جزئیات دریافت سرویس روی شبکه  فیبرنوری مخابرات (تانوما) را که دو روز پیش افتتاح شد، تشریح کرد.داود زارعیان افزود: متقاضیان دریافت سرویس فیبرنوری مخابرات از امروز می‌توانند به پرتال شرکت مراجعه کنند و در بخش «تانوما» با وارد کردن شماره تلفن خود از امکان دریافت سرویس مطلع شوند. وی ادامه داد:‌ در صورت وجود امکانات در منطقه مورد تقاضا درخواست مشتری تأیید می‌شود و ثبت‌نام نهایی انجام می‌گیرد و در صورتی که امکانات در آن منطقه وجود نداشته باشد مشتری با ارائه درخواست در نوبت واگذاری قرار می‌گیرد. زارعیان خاطرنشان کرد: هم اکنون در 8 شهر یک میلیون پورت فیبرنوری آماده‌ واگذاری است و برنامه توسعه حدود 2 تا 3 میلیون پورت تا پایان سال وجود دارد.معاون مشتریان و بازاریابی شرکت مخابرات ایران افزود: مناطق قابل دریافت فیبرنوری در تهران پراکنده است که از طریق پورتال شرکت مخابرات در دسترس قرار گرفته است و مجموع حدود 400 تا 500 پورت نوری در فاز نخست برای تهران آماده شده است.وی ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات شبکه دسترسی فیبرنوری مخابرات تا پشت منازل کشیده شده و در مرحله بعدی با ورود تجهیزات ارائه سرویس در خانه‌ها آغاز می‌شود. زارعیان تصریح کرد: دریافت سرویس در مناطق آماده بلافاصله صورت می‌گیرد.وی گفت: در این مرحله سرویسی که روی شبکه دسترسی فیبرنوری به متقاضیان ارائه می‌شود اینترنت پرسرعت است که با توجه به علاقه و نیاز مشتری سرویس‌های دیگر روی اینترنت قابل دریافت است.
 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعرفه سرویس اینترنت در بستر شبکه فیبرنوری مخابرات مانند تعرفه سرویس ADSL مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و تغییر تعرفه‌‌ای ایجاد نشده است.