گزارش

سرباز رشید ادبیات انقلاب

نویسنده رمان «برج ۱۱۰» گفت: اگر کمی و کاستی در اثر من وجود دارد ،   به من مربوط است و علی(ع) و خدای او شاهدند که با قلب خود نوشتم.به گزارش فارس، دی ماه 95 هشتاد و هشتمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت فیروز زنوزی جلالی در این خبرگزاری برگزار شده بود.
نویسنده متعهد
محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم، در این مراسم با اشاره به برگزاری چنین جلساتی گفت: یکی از فواید این جلسات ایجاد الفت میان نویسندگان است و دیگری این است که باعث می‌شود زحمات نویسندگان و شاعران دیده شود.وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگ به ویژه اهل قلم کمتر قدر می‌دانند که این طبیعت همه جای جهان  است، اما در ایران پررنگ‌تر است. آقای زنوزی از دوستان خوب و ارزشمند ما هستند. اولین داستان‌هایی که از او خواندم، احساسم  این بود که نویسنده خوب و متعهدی آن را نوشته است و این احساس دلگرمی را در انسان ایجاد می‌کند که افراد متعهد مشغول فعالیت هستند.
آزادمنشی و آزادگی
کامران پارسی‌نژاد، در بخش دیگری از هشتاد و هشتمین عصرانه ادبی فارس، با اشاره به رابطه خود با زنوزی جلالی گفت: او را بالاتر از برادر دوست دارم زیرا بسیار حواسش به من بوده و این نشان دهنده اهمیت افراد در نظر او است. زنوزی گاهی مانند پدر پیگیر کارهای من بوده و حاضر بود از خودش برای دیگران مایه بگذارد.وی افزود: آزادمنشی و آزادگی از ویژگی‌های شخصیت زنوزی است، او عمر خود را برای ادبیات داستانی گذاشته و با اینکه در نیروی دریایی خدمت کرده اما دغدغه ادبیات داشته و تاثیرگذار بودن برایش بسیار اولویت داشته و مهم بوده است.
سرباز ادبیات انقلاب
اکبر خلیلی با اشاره به سابقه همکاری و دوستی خود با فیروز زنوزی جلالی گفت: از داستان‌های کوتاه زنوزی متوجه شدم او در آینده نیز یک سرباز خواهد بود، سال‌های 69 یا 70 بود که من تازه رمان «ترکه‌های آلبالو» را نوشته بودم که به منزل او رفتم، این رمان را به او نشان دادم و گفتم چرا نمی‌نویسی، گفت فکر می‌کنی من می‌توانم بنویسم، من گفتم چرا فکر می‌کنی نمی‌توانی و امروز شاهدیم که رمان «برج 110» او منتشر شده است.وی افزود: این افرادی که امروز اینجا هستند، همه سربازان ادبیات هستند که برای انقلاب قلم در دست گرفتند و اولین کاری که کردند مقابله با ادبیات قبل از انقلاب بود و اینها واقعا سرباز ادبیات انقلاب بودند و در جبهه‌های مختلف قلم زدند و من معتقدم انقلاب را این افراد به دنیا معرفی کردند.خلیلی در پایان گفت: من دلم می‌سوزد که ما در خانه نشسته باشیم و بچه‌هایی یمنی در جنگ بسوزند و از خدا می‌خواهم که خدا به زنوزی عمر دهد تا درمورد بچه‌های یمن رمان بنویسد.
مرگ آگاهی
مصطفی جمشیدی نویسنده ادبیات داستانی با اشاره به اختلاف سلیقه‌ها گفت: آنچه مهم است همسو بودن جهت‌ها با وجود اختلاف سلیقه‌هاست و این همسو بودن است که اولویت دارد.وی افزود: به نظرم رمان «برج 110» با کتاب‌های دیگر زنوزی تفاوت دارد و زبان هدف اثر او است و این سبب شده است تا کار او به یک رمان مدرن تبدیل شود. مرگ آگاهی که برای فیروز زنوزی اتفاق افتاده، به عقیده من یک فیلم سینمایی است و این توفیقی برایش بوده که چشم او باز شده تا بتواند مسائل را بهتر بنگرد.
سرمایه‌ای که قدرش دانسته نمی‌شود
علی‌اکبر والایی، در حاشیه هشتاد و هشتمین عصرانه ادبی فارس، گفت: دهه 60 بود که دیدار زنوزی جلالی برایم میسر شد که با آن لباس نیروی دریایی بسیار جلب توجه کننده بود. دوستان ما هر کدام یک سرمایه ارزشمند هستند ولی متاسفانه قدر دانسته نمی‌شود و ظاهرا قرار نیست که قدر آنها دانسته شود.
مردانگی و دفاع از حق دو صفت زنوزی جلالی است
محمدرضا سرشار با اشاره به اولین آشنایی‌اش با زنوزی جلالی گفت: اولین زمینه آشنایی من با او داستان کوتاه لک‌لک‌ها بود که در قالب نامه نوشته شده است. این داستان شیرینی است که به مناسبت های مختلف، مطالعه آن را به افراد توصیه می‌کنم.وی افزود: در دوران ما بعضی صفات اخلاقی مردانه در حال از بین رفتن است و در نسل جوان این موضوع کم رنگ شده است. مثلا شاید فرد اعتقادات مذهبی هم نداشته باشد اما صفات مردانه داشته باشد. آقای زنوزی که الحمدلله اهل دین است، صفت مردانه نیز دارد.
علی(ع) و خدای او شاهدند که با قلبم نوشتم
فیروز زنوزی جلالی در پایان هشتاد و هشتمین عصرانه ادبی فارس، با اشاره به حضور دوستانش در این برنامه گفت: من خود را لایق الطاف دوستان نمی‌دانم زیرا یک عضو کوچک از نویسندگان بعد از انقلاب هستم و خودم را ذی‌حق نمی‌دانم.وی افزود: در کارهایی که نوشته‌ام ادعایی ندارم که کار کاملی نوشته‌ام،‌ البته تلاش کردم که کار جدید بهتر باشد. حس می‌کردم می‌میرم و «برج 110» را نمی‌بینم، اما خدا را شکر می‌کنم که توفیق دست داد تا انتشار آن را ببینم.زنوزی جلالی گفت: من در این رمان شخصیت‌های متفاوتی را رقم زدم که جامعیتی را شامل شده باشدو اگر کمی و کاستی در اثر من وجود دارد، به من مربوط است و علی(ع) و خدای او شاهد است که با قلب خود نوشتم.
در پایان این مراسم، از بیش از 30 سال فعالیت ادبی فیروز زنوزی جلالی تقدیر شد.