خواندنی های رسانه ها

دو سوم مردم مکزیک، اکوادور و شیلی چاق هستند
گزارش جدید سازمان ملل متحد حاکی از آن است که بیش از دو سوم مردم مکزیک، شیلی و اکوادور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.   طبق بررسی سازمان ملل متحد، معضل اضافه وزن یا چاقی در سال ده‌ها میلیارد دلار برای اقتصاد این سه کشور هزینه دارد، نرخ ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می دهد و خدمات رسانی در حوزه سلامت را با مشکل روبه‌رو می‌کند. درحالی که تعداد افراد گرسنه در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در ۲۵ سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده، این منطقه اکنون در تلاش برای مقابله با همه‌گیر شدن چاقی است. کارشناسان معتقدند تغییر رژیم غذایی از جمله مصرف خوراکی‌های فرآوری شده و حاوی میزان بالای نمک، مواد قندی و چربی در کنار سبک زندگی کم تحرک، موجب افزایش نرخ چاقی شده‌ است.
 
تغییراتی که انسان‌ها در کره زمین 
ایجاد کرده‌اند
کره زمین به علت فعالیت‌های منفعت‌طلبانه انسان در 100 سال اخیر، دچار تغییرات گسترده‌ شده است که به موجب تغییر اقلیمی آن، بلایای طبیعی نیز افزایش یافته است.  کره زمین به دلیل فعالیت‌های منفعت‌طلبانه انسان‌های سراسر جهان طی قرن اخیر دچار تغییرات بسیاری شده است؛ به صورتی که طبیعت سر سبز به همراه آب‌های جاری آن خشک شده و محیط زیست خشک و بی آب و علف جایگزین آنها شده‌ است. دخالت انسان در طبیعت و بهره‌برداری از آن به نفع خودش، موجب افزایش بلایای طبیعی از جمله سیل شده است. شرایط بحرانی کره زمین موجب شد تا 22 آوریل به عنوان «روز زمین» نام‌گذاری شود؛ «بیزنس اینسایدر» تصاویری منتشر کرده است که تغییرات زیست محیطی بعضی از نقاط جهان را طی چند دهه نشان می دهد.
 
25 میلیون کودک در جهان بازمانده از تحصیل هستند
بر اساس آمارهای به دست آمده، بیش از 25 میلیون کودک 6 تا 15 سال، خارج از مدرسه و در مناطق جنگی به سر می‌برند.  بنابرخبرفارس،  سازمان ملل متحد بر اساس آمارهای به دست آمده، تعداد کودکانی را که در سنین مدرسه هستند ولی به دلیل جنگ و جنگ‌زدگی از آموزش و پرورش جا ماند‌ه‌اند حداقل 25 میلیون نفر اعلام کرد. بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد، بیش از 25 میلیون کودک 6 تا 15 سال، خارج از مدرسه و در مناطق جنگی به سر می‌برند. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، سودان جنوبی را جزو کشورهایی می‌داند که به علت جنگ، بیشترین کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی را دارد؛ آمارها نشان می دهد حداقل 72 درصد از کودکان این کشور از تحصیل محروم شده‌اند.