قشقاوی: 2.5 میلیون ایرانی در 103 کشور جهان واجد شرایط رای دادن هستند

 رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۳ کشور و ۲۷۹ شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و 2.5میلیون ایرانی در خارج از کشور واجد شرایط رای دادن هستند.به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی در نشست خبری که با حضور روسای هیئت نظارت و ستاد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور برگزار شده بود، با بیان این که تا این لحظه در کانادا به دلیل قطع روابط دیپلماتیک انتخابات برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: در کانادا 400 هزار ایرانی مقیم حضور دارند و در یادداشتی رسمی و تماس‌هایی با دفتر نمایندگی کانادا در سازمان ملل، ایران خواهان برگزاری انتخابات در این کشور شده است.
قشقاوی به تشریح روند اقدامات هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور پرداخت و ادامه داد: فرایند برگزاری انتخابات در خارج از کشور از پنج ماه گذشته آغاز شد.
وی تاکید کرد: در نهایت با اعلام دفاتر خارج از کشور بنا شد در 103 کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و 132 نمایندگی شامل برخی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ها این انتخابات را برگزار کنند.
قشقاوی همچنین با اشاره به یادداشت رسمی و تماس‌هایی با دفتر نمایندگی کانادا در سازمان ملل برای ایجاد تسهیلات برای رای گیری اتباع ایرانی گفت: ایران در این درخواست اعلام کرده که به احترام دموکراسی و توجه به حقوق شهروندی باید شرایط برگزاری انتخابات در کانادا فراهم شود که این موضوع در حال پیگیری و رایزنی است. 
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور ادامه داد: 30 صندوق رای گیری   در شهرهای مختلف آمریکا و 30 صندوق در امارات متحده عربی در نظر گرفته شده است. وی درباره ایرانیان بدون شناسنامه که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، افزود: این افراد می‌توانند با گذرنامه معتبر در انتخابات شرکت کنند.
قشقاوی با اشاره به حضور زائران ایرانی در عراق در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت:  ما 22 صندوق اخذ رای در عراق در نظر گرفته‌ایم، شش صندوق در بغداد، سه صندوق در اربیل، پنج صندوق در کربلا، چهار صندوق در نجف، دو صندوق در بصره و دو صندوق در سلیمانیه پیش بینی شده است.