در بیانیه مسکو و بروکسل پس از کمیسیون مشترک برجام تصریح شد:

تأکید اروپا و روسیه بر پایبندی به تعهدات برجام

گفت وگوی 2 ساعته هیئت های ایران و آمریکا در وین

«هلگا اشمید» معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست طرف اروپایی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برعهده دارد، در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک بر ضرورت تضمین اجرای کامل و موثر برجام تاکید کردند.  دیروز هیئت‌های ایران و آمریکا برای اولین بار پس از دولت ترامپ درباره برجام مذاکرات 2 جانبه داشتند اما نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا روز سه شنبه در وین پایتخت اتریش برگزار شد. به گزارش ایرنا، در بخشی از  بیانیه اشمید درباره این نشست آمده است: این نشست فرصتی را برای بررسی اجرای برجام با توجه به تعهدات هسته ای ومربوط به تحریم ها فراهم کرد. کمیسیون مشترک به ویژه از اهمیت پیشرفت در پروژه مدرن کردن (راکتور) اراک استقبال کرد؛ پروژه ای که شرکت های چینی و ایرانی روز یکشنبه 23 آوریل (3 اردیبهشت) اولین قرارداد خدمات مشاوره ای آن را در وین امضا کردند. این بیانیه می افزاید: همه شرکت کنندگان اشاره کردند که پایبندی آنها به تعهدات شان در قبال برجام ادامه می یابد و بر ضرورت تضمین اجرای کامل و موثر برجام تاکید کردند.
روسیه: 1+5 پشتیبانی لازم از درخواست ایران برای پیوستن به کمیته علمی سازمان ملل را انجام دهد
وزارت خارجه روسیه نیز درباره این نشست اعلام کرد: در هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام، همه طرف ها بر اجرای تعهدهای خود در برابر برنامه هسته ای ایران و دسترسی این کشور به همکاری های اقتصادی، بازرگانی و همکاری در عرصه های مالی تاکید کردند. در ادامه بیانیه نوشته شده است: طرفین در این مذاکرات بر آمادگی اجرای تدابیر لازم به منظور رفع موانع موجود در مسیر همگرایی ایران با اقتصاد جهانی تاکید کردند. براساس این بیانیه طرف روسی همچنین ضمن اعلام حمایت از درخواست ایران از مجمع عمومی سازمان ملل برای پیوستن به کمیته علمی این سازمان در زمینه پرتوهای رادیواکتیوی، از شرکای خود در گروه 1+5 نیز خواسته پشتیبانی لازم را در این باره انجام دهند. «ولادیمیر ورونکوف» رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در این نشست در گفت و گو با تاس اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در نشست درباره موضوع چگونگی آراستن نظام بانکی به منظور روح بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی در ایران بحث کردند زیرا جامعه تجاری علاقه زیادی از خود به بازار ایران نشان دادند.
گفت‌وگوی 2 ساعته هیئت‌های ایران و آمریکا در وین
همچنین به گزارش فارس، هیئت‌های ایران و آمریکا شرکت کننده در هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام عصر روز سه شنبه به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها که حدود 2 ساعت به طول انجامید، نخستین دیدار دوجانبه هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ بود. عراقچی پیش از این نشست حرکت‌ها و اظهارات اخیر مقامات آمریکایی را خلاف برجام و روح و متن آن خوانده بود. وی همچنین به تازگی در اظهاراتی عنوان کرده بود که در این نشست تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله جویی دولت آمریکا نسبت به برجام را مطرح و پیگیری خواهد کرد.
عراقچی: آمریکا کماکان به تعهدات خود در مورد برجام پایبنداست
سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه پس از پایان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام دروین در پاسخ به سوالی مبنی برارزیابی او از موضع آمریکا گفت : جلسه کمیسیون مشترک بسیار خوب بود و این که همه شرکت کنندگان بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند، پیام مهمی بود. وی افزود: طرف آمریکایی به عنوان موضع رسمی گفت که درحال ارزیابی (review) برجام هستند اما در طول این ارزیابی کماکان به تعهدات خود پایبندند.
دستور ترامپ برای تشدید لحن نامه پایبندی ایران به برجام
درعین حال، بی.بی.سی گزارش داد، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ به وزارت خارجه دستور داد تا پیش‌نویس نامه خود به کنگره آمریکا در مورد رویکرد ایران نسبت به برجام را تغییر دهد و لحن تندتر و هشدارآمیزتری را به کار بندد. به گفته این مقام کاخ سفید، پیش‌‌نویس نامه که توسط وزارت خارجه تهیه و برای تایید به کاخ سفید ارسال شده بود "بیش از اندازه ملایم بود زیرا فعالیت‌های بی‌ثبات ساز ایران در خاورمیانه و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی منطقه را نادیده می گرفت." به گزارش ایرنا، در نامه وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره عنوان شده که دولت آمریکا احتمال اعمال دوباره تحریم های مربوط به برنامه هسته ای را با وجود پایبندی ایران به توافق بررسی خواهد کرد.
نامه 2 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا به تیلرسون
همچنین به گزارش جام نیوز، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان این کشور، و برایان مست، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه  و جف سشنز، دادستان کل آمریکا، آنها را به بازگشایی  پرونده‌های  ضد ایرانی ترغیب کردند که در دولت اوباما کنار گذاشته شدند و در آنها افراد یاری‌رسان به ایران در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور هدف قرار گرفته بودند.
افزایش حمایت آمریکایی ها از برجام
این موضع مقامات آمریکایی در حالی صورت می گیرد که نظرسنجی جدید «مورنینگ کانسالت/پولتیکو» نشان می‌دهد که حمایت مردمی از توافق هسته‌ای ایران رو به افزایش گذاشته است. براساس گزارش فارس، این نظرسنجی چند روز پس از آن انجام شد که دولت آمریکا اعلام کرد تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند. بر این اساس، 56 درصد از رأی‌دهندگان ثبت شده اعلام کردند که از توافق برجام حمایت می‌کنند در حالی که در ماه آگوست سال 2016 این رقم 49 درصد به ثبت رسیده بود. علاوه براین در ماه آگوست سال 2015 میلادی تنها 36 درصد اعلام کرده بودند که از این توافق حمایت می‌کنند.
دیپلمات روس: روسیه و چین به آمریکا اجازه اعمال تحریم های جدید علیه ایران نخواهند داد
به گزارش تسنیم، در همین حال یک دیپلمات آگاه به اوضاع در وزارت امور خارجه روسیه به روزنامه «ایزوستیا»ی این کشور گفت: هر نوع تلاش آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل قطعا با مانع بزرگ مسکو و پکن مواجه خواهد شد. روسیه و چین اجازه نخواهند داد که در شورای امنیت چنین تصمیماتی اتخاذ شود. "ولادیمیر یوسییف" کارشناس برجسته نظامی روس نیز گفته است: «به عقیده من آمریکا باعث شکست برجام نخواهد شد، برای اینکه برجام، توافقنامه‌ای چندجانبه است و خوشبختانه حتی متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا نیز به شدت از آن حمایت می کنند. ضمن اینکه روسیه و چین هم مخالف هر نوع اقدامی که به برجام آسیب برساند، هستند و هر تلاشی در این راستا در شورای امنیت از سوی آنها بلوکه خواهد شد.»