واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند، سهمیه بندی می شود

اعمال ممنوعیت واردات در 800 قلم کالا

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این که فهرستی از کالاها را برای ممنوع شدن واردات به دولت ارسال کرده ایم، اظهار داشت: واردات کالاهایی که تولید داخلی دارد، سهمیه بندی می شود.به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مجتبی خسروتاج اظهار داشت: امسال علاوه بر محدود کردن واردات 830 قلم کالا از طریق ارز صادراتی و افزایش استانداردهای کیفی و افزایش تعرفه، واردات حدود 800 قلم کالا، غیرمجاز خواهد شد. در این راستا، فهرستی به دولت ارسال و پیش بینی کردیم، واردات عمده اقلام این فهرست غیرمجاز شود.
وی به فهرست سال گذشته در این راستا اشاره کرد و گفت: سال گذشته فهرست 830 قلم را فراهم کردیم و با ارز صادراتی، افزایش تعرفه و استانداردهای وارداتی و کیفیت واردات سعی کردیم جلوی واردات این گونه کالا‌ها را بگیریم. امسال از مدیریت‌های ذیربط در وزارت صنعت خواستیم این فهرست را توسعه دهند و اقلام جدیدی با توجه به تولید داخل آن‌ها به این فهرست وارد کنند.خسرو تاج در ادامه بیان سیاست های تجاری جدید کشور در سال جاری گفت: سهمیه گذاری برای واردات برخی کالاها، امسال از ضرورت هاست. یعنی کالاهایی که 90 درصد تولید داخل دارد برای 10 درصد باقی مانده آن می‌توان سهمیه بندی کرد و بر اساس سهمیه تعیین شده اجازه واردات داد.خسروتاج با بیان اینکه تعرفه‌های امسال براساس تعرفه‌های سال گذشته خواهد بود، اظهار داشت: سال گذشته بالاترین تعرفه 55 درصد و کمترین تعرفه ما 5 درصد بود که امسال هم این گونه عمل می‌شود.رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن برشمردن روش هایی که برای حمایت از تولید داخل انجام شده است، افزود: سال گذشته آئین نامه حمایت از تولید داخل را با روش آنتی دامپینگ به دولت ارائه کردیم که امیدواریم امسال با مصوبه دولت در این باره بتوانیم در شرایطی که فروشنده خارجی خواست با ارزان فروشی در بازار داخل، به تولید داخل ضربه بزند با آن مقابله کنیم.
خسروتاج افزود: امسال برای کشورهای مختلف، صادرکنندگان با صلاحیت را براساس عملکرد سال‌های گذشته تعریف می‌کنیم که براساس نیازهای بازار هدف، چه صادرکنندگانی می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند.وی اضافه کرد: البته این فهرست را برای 10 کشور تا پایان فروردین و پس از مشورت با تشکل‌های مربوط نهایی خواهیم کرد.رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در برخی بازار‌ها هم ضرورت دارد تا شرکت بزرگتر، محصولات شرکت‌های دیگر را تحت نام و برند خود وارد بازارهای جهانی کند. زیرا صادرکنندگان بی تجربه با صادرات محصولات بی‌کیفیت هم به محصول خود و هم به محصول برندهای برتر ضربه می‌زنند.خسروتاج تصریح کرد: اگر واحدی به سمت تولید حرکت و همه نیاز کشور را تأمین کند و پوشش دهد، ما قطعاً به سمت سیاست هایی می‌رویم که اجازه ورود کالا‌ها را ندهد. در این راستا باید حدکافی تولید را مشخص کنیم.