رئیسی در اولین برنامه تلویزیونی مطرح کرد

ریشه کن کردن فقر مطلق، تحویل یکساله مسکن مهر و شفاف‌سازی به وسیله فضای مجازی

روزنامه خراسان در بخش «با نامزدها در تبلیغات شبانگاهی» برنامه گفت و گوی ویژه خبری همه نامزدهای انتخابات را پوشش داده و در قالب چاپ دوم منتشر می کند.
 
4 سوال مشترک از همه نامزدها
آیت ا... رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، شب گذشته در اولین برنامه تلویزیونی خود به گفت و گوی ویژه خبری رفت و مواضع خود در موضوعات گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تشریح کرد. در ابتدای این برنامه مجری توضیح داد که در دور اول گفت و گوها با نامزدهای انتخابات، 4 سوال ثابت برای هر نامزد در نظر گرفته شده که مصوبه کمیسیون تبلیغات است. همچنین چند سوال دیگر هم به انتخاب خود نامزدها تهیه شده است. 
آیت ا... رئیسی در این برنامه با بیان اینکه زندگی خود بنده با فقر همراه بوده است، گفت: برای من قابل تحمل نیست که مردی با چشمی اشکبار بیاید یا مادری با چشمان اشکبار بیاید و بگوید به یک نفر از 4 نفر فرزند من شغل بدهید. وی با بیان این که برخی در روستاهای اطراف مشهد فقط درآمدشان 45 هزار تومان یارانه است، افزود: طلاق و بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری است. مصمم  هستیم وضعیت اقتصادی را به نفع مردم تغییر بدهیم.
می توان فقر مطلق را کاملاً ریشه کن کرد
این نامزد انتخابات با اشاره به اینکه فساد اداری هر روز تیتر روزنامه هاست، توجه نسبت به دهک های پایین را از اولویت ها عنوان کرد و ادامه داد: «یارانه ای که پرداخت می شود را می توان به دو تا سه برابر برای دهک های پایین افزایش داد و فقر مطلق را کاملاً ریشه کن کرد.» وی به برخی واکنش ها به شعارهای انتخاباتی اش در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: «شنیدم که کسانی گفتند مگر می شود اشتغال میلیونی ایجاد کرد؟ وقتی که در تدوین برنامه ششم شرکت نمی کنند و آن را به مجلس می سپارند نتیجه اش همین است. مگر در متن برنامه توسعه ششم رساندن نرخ بیکاری از ۱۲ درصد به ۸ درصد نیامده است؟ این به جز با ایجاد اشتغال میلیونی محقق می شود؟»
اگر کسی مرتکب فساد شد، قبل از هر شخصی باید رئیس دولت وارد شود
وی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباط چهره به چهره با مردم دارد یا خیر، افزود: بنده در هر مسئولیتی که داشتم، هفته ای یک روز را برای ارتباط با مردم قرار می دادم. رئیسی روحیه اشرافی گری را آفت بسیار بزرگی برشمرد و تأکید کرد: حقوق های نجومی و پرداخت های خارج از عرف مورد انتظار مردم نیست. وی با تأکید بر اینکه دولت برای تدارک نظام سلامت اداری باید خود سالم باشد، گفت: مگر می شود کاری کرد که فساد اصلاً به وجود نیاید. ما باید نظام بانکی را به شکلی ترتیب دهیم که امکان اختلاس نباشد. اولین رسالت دولت اصلاح ساختارهای فسادزا در دولت است. وی افزود: اگر کسی مرتکب فساد شد، قبل از هر شخصی باید رئیس دولت وارد شود. رئیسی با تأکید بر اینکه انقلابی بودن، به معنای نگاه به منافع زودگذر نیست و باید به منافع بلندمدت نگاه کرد، ادامه داد: «بنده فقط در دوسه ماه آخر دولتم، دولت را فعال نخواهم کرد؛ تعهد من، کار و کرامت است. کار به معنای دوری از بی خیالی و بی حالی است. زمان دادن وعده و عمل نکردن به وعده ها باید پایان بپذیرد. اما کرامت برای آن است که مادری برای بچه های بیکارش اشک نریزد، پدری برای اداره خانواده اش شرمنده نشود و کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل نشود.»
وی با انتقاد مجدد از عدم برخورد عملی با فساد در قوه مجریه گفت: «اگر هر روز در دولت اعلام کردیم فساد فساد، چه می شود؟ مردم یک گزارش می خواهند که فلان ساختار فسادزا اصلاح شد. این که بگوییم باید بشود، باید بشود، اطمینان به مردم نیست، باید بگوید «شد»»! رئیسی در پاسخ به این سوال که در دولت شما مطبوعات می توانند از دولت انتقاد کنند، ادامه داد: «لازمه اصلاح، نقد شنیدن است. اما نباید دست به نامه ببریم که از چند نماینده مجلس یا چند روزنامه شکایت کنیم و بگوییم اینها از دولت انتقاد کردند، البته نقد باید منصفانه باشد.»
ما دولت‌مان را پشت ویترین خواهیم گذاشت
رئیسی درباره فضای مجازی با بیان این که « آیا با فضای مجازی نمی‌شود شغل ایجاد کرد؟ در هند و پاکستان و... بسیاری از مشکلات بیکاری را با فضای مجازی حل کردند» اظهارکرد:« باید فضای مجازی را باور کرد؛ باید از بسیاری حسن‌ها و خوبی‌های این فضا استفاده کرد. باید از فضای مجازی نهایت استفاده را بکنیم.» وی اضافه کرد: «همه مردم راضی به این هستند که از فضای مجازی استفاده شود اما هیچ تهدیدی که بخواهد حریم افراد را نقض کند نباشد».وی گفت: «هیچ فضایی مثل فضای مجازی نمی‌تواند مفاسد را برملا کند...ما دولت‌مان را پشت ویترین خواهیم گذاشت و حتما از فضای مجازی استفاده خواهد شد. »
وعده یک ساله رئیسی درباره مسکن مهر
رئیسی با انتقاد از رها شدن مسکن مهر در دولت یازدهم، ادامه داد: «مشکلات مسکن مهر را باید رفع می کردند، چرا تعطیل کردند؟ ما در نظر داریم مسکن مهر را در همین سال اول به مردم تحویل دهیم.» وی در پایان و جمع بندی خطاب به دوربین و مخاطبان تلویزیونی گفت: «هر وقت حاج قاسم سلیمانی خسته شد، ما هم خسته می شویم، بدانند همه زخم زبان ها و انگ ها مثل استادمان شهید بهشتی ما را از میدان بدر نمی کند.»