رمزگشایی ازمعمای تعداد شغل ایجادشده دردولت فعلی و قبلی

بعد از انتقادات برخی رسانه ها درباره آمار اشتغال ایجادشده در دولت فعلی و قبلی و ادعای دستکاری در آمار برای مثبت نشان دادن عملکرد دولت یازدهم، حالا رئیس مرکز آمار وارد میدان شده و توضیحاتی ارائه کرده است.اختلافات و ادعاها عمدتا مربوط به آمار اشتغال سال 1391 است. مرکز آمار در گزارش مقدماتی خود تعداد شاغلین این سال را 21 میلیون و 161 هزار نفر اعلام کرده بود. اما در گزارش های جدید این رقم 533 هزار نفر کاهش یافته و 20 میلیون و 628 هزار نفر اعلام شده است. رسانه ها از این موضوع به دستکاری در آمار یاد کرده تا آمار دولت قبلی منفی  و آمار دولت فعلی مثبت قلمداد شود.
مرکز آمار: اعداد بعد از سرشماری اصلاح شد
اما رئیس مرکز آمار این اصلاحات را حاصل یک فرآیند منطقی و فنی می داند. آنگونه که درگاه ملی آمار گزارش کرده، امیدعلی پارسا در این رابطه گفته است: "همانند همه کشورهای دنیا در هر سرشماری، توزیع سنی، جنسی و منطقه‌ای جمعیت کشور نسبت به سرشماری قبل از آن، تغییراتی دارد و بایستی تعمیم نتایج نمونه به جامعه با استفاده از ضرایب جمعیتی آخرین سرشماری‌ها صورت بگیرد تا آمار قطعی کشور به دست آید؛ لذا در سالهایی که سرشماری صورت می‌گیرد (نظیر سال 90 و 95)، تا زمانی که نتایج آن هنوز استخراج نشده است، تعمیم نتایج نمونه به کل جامعه با ضرایب سرشماری قبلی صورت می‌گیرد و تحت عنوان نتایج مقدماتی ارائه می‌شود. پس از استخراج نتایج سرشماری جدید، نتایج طرح با ضرایب جدید بازنگری شده و به عنوان آمار قطعی کشور جایگزین نتایج قبلی می‌گردد". البته پارسا درباره مسئله اصلی یعنی رقم تعداد شاغلین در سال 91 توضیحی نداده است اما مرکز آمار در جوابیه ای که دوم اردیبهشت ماه در پاسخ به یکی از خبرگزاری ها منتشر کرده بود به صورت ضمنی، تغییرات تعداد شاغلین سال 91 را مربوط به اعمال نتایج سرشماری سال 90 دانسته بود.
البته در برخی از گزارش های مرکز آمار که هم اکنون در سایت این مرجع آماری قابل دسترسی است همچنان تعداد افراد شاغل سال 1391 همان 21 میلیون و 161 هزار نفر گزارش شده است.
بالاخره عملکرد دولتها چقدر بود؟
از این توضیحات که بگذریم آن مسئله همچنان وجود دارد که میزان اشتغالزایی متوسط در دولت های نهم و دهم و یازدهم چقدر بوده است؟ در پاسخ باید به دو نکته توجه کرد: اول اینکه رقم سال 91 را چقدر در نظر بگیریم؟ و دوم اینکه سالهای تغییر دولت (84 و 92) را به حساب دولت جدید بنویسیم یا قدیم؟ بر این اساس 4 حالت ممکن خواهد شد که در جدول زیر ارائه می شود:


به این ترتیب بهترین عملکرد دولت فعلی در صورتی رقم می خورد که آمار اصلاح شده مربوط به سال 91 را در نظر بگیریم و سال 92 را هم جزو کارنامه دولت یازدهم به حساب آوریم. در این حالت اشتغالزایی متوسط سالانه دولت یازدهم 489 هزار و 956 نفر خواهد بود. اشتغال زایی  دولت های نهم ودهم هم در بهترین حالت ۱۴۲ هزار نفر خواهد بود.