موج پیام ها،توئیت ها و تحلیل ها درباره حادثه تروریستی تهران

روحانی: ملت ایران توطئه بدخواهان را با وحدت و ساختار قدرتمند امنیتی خود در هم خواهد شکست

طاهری- همزمان با اقدام تروریستی روز گذشته جمعی از مسئولان و مقامات و شخصیت های سیاسی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
روحانی: ملت ایران توطئه بدخواهان را با وحدت و ساختار قدرتمند امنیتی خود در هم خواهد شکست
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در پیامی با اشاره به اقدامات کور و بزدلانه چند مزدور تروریست در به شهادت رساندن جمعی از مردم بی دفاع و روزه دارمان، تاکید کرد ملت ایران که برآمده از فرهنگ عاشورا است، بار دیگر ثابت خواهد کرد که هر دسیسه و توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام بیشتر و با ساختار قدرتمند امنیتی خود در هم خواهد شکست. دکتر روحانی در بخش دیگری از این پیام تأکید کرد: اقدامات کور و بزدلانه امروز چند مزدور تروریست در به شهادت رساندن تعدادی از مردم بی گناه و روزه دارمان در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و «خانه ملت»، حادثه ای غیر منتظره نیست. وی تأکید کرد: بی تردید حوادث تروریستی امروز تهران، اراده ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه ای، افراط و خشونت را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. پیام ایران، مثل همیشه این است که تروریسم یک مشکل همگانی است و اتحاد برای مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم با همکاری های منطقه ای و بین المللی، مهمترین نیاز جامعه امروز جهانی است. وی تصریح کرد: بدیهی است قوا، دستگاه ها و نهادهای امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آنها از پای نخواهند نشست.
سپاه: ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی گذاریم
به گزارش فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای با تشریح اقدام تروریستی صبح دیروز تهران تاکید کرد: ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی گذاریم و برای حفاظت از جان مردم لحظه ای درنگ نخواهیم کرد. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: افکار عمومی مردم جهان به ویژه ملت ایران این اقدام تروریستی را که یک هفته پس از جلسه مشترک رئیس جمهور آمریکا با سران یکی از دول مرتجع منطقه که پیوسته حامی تروریست های تکفیری است بسیار معنادارو بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط داعش را بیانگر دست داشتن آنهادر این اقدام سبوعانه می‌داند.
لاریجانی: تروریست ها دنبال مسئله سازی هستند
به گزارش ایرنا، رییس مجلس نیز که روزگذشته در حین حادثه تروریستی در مجلس ریاست جلسه علنی را برعهده گرفته بود، نفوذ تروریست ها به ساختمانی در مجلس را یک مسئله جزئی دانست و گفت: نیروهای امنیتی برخورد جدی با آنان خواهند داشت. وی افزود: امروز همان طور که مطلع شدید چند نفر از تروریست های بزدل نفوذی به ساختمانی در مجلس حمله کردند که با آنان برخورد جدی شد. لاریجانی در ادامه تصریح کرد: این موضوع یک مسئله جزئی است اما نشان می دهد تروریست ها دنبال مسئله سازی هستند.
ظریف: شرایط بدی در منطقه حاکم است
به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز که روز گذشته برای دیداری رسمی به ترکیه سفر کرده است، در بدو ورود به ترکیه، با اظهار تاسف از حادثه تروریستی در تهران گفت: تروریسم مشکلی است که در سطح منطقه خاورمیانه و جهان با آن مواجه هستیم. ظریف افزود: به لحاظ امنیتی و اقدامات تروریستی شرایط بسیار بدی در منطقه حاکم است. کل منطقه نا امن شده و ما این اقدام کور را محکوم می‌کنیم.
ابوطالبی: برای مبارزه با تروریسم باید استوارتر و منسجم تر حرکت کنیم
حمید ابوطالبی معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری نیز در توئیتر خود نوشت: «اقدام تروریستی تهران اگر در اروپا و یا هر جای دیگری رخ می‌داد، تلفات بسیاری در برداشت؛ درود بر اقتدار و صلابت نیروهای سپاهی، بسیجی، انتظامی و امنیتی ایران؛ جهان باید نشان دهد تروریسم محکوم است و تهران و پاریس و لندن،و یا شرق و غرب نمی‌شناسد؛ و برای مبارزه با آن باید استوارتر، منسجم‌تر و یکپارچه‌تر حرکت کنیم».
عارف: اجازه ماجراجویی به تروریست ها را نمی دهیم
عارف نماینده مردم تهران در مجلس نیز در توئیتر نوشت: «با وحدت و همدلی در داخل کشور و هوشیاری نهادهای امنیتی و نظامی، اجازه ماجراجویی به تروریست ها را نمی دهیم.» به گزارش ایلنا، سیدحسن خمینی نیز با صدور پیامی شهادت تعدادی از هموطنانمان در حادثه تروریستی تهران را تسلیت گفت.

 

رضایی:قصاص ما سخت و به یاد ماندنی است
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توئیتر خود نوشت «این ماجرا تمام می‌شود، خونسردی خود را حفظ کنید، عوامل حادثه به زودی معرفی می‌شوند.» وی همچنین افزود: عذابی سخت در انتظار سران تروریست‌ها خواهد بود. قصاصِ ما سخت و به یاد ماندنی است.


واکنش های چهره های سیاسی در شبکه های اجتماعی
در همین رابطه حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم در کانال تلگرامی خود نوشت: تروریست ها حرم بنیان گذار نظام مردم سالاری دینی و قلب تپنده مردم سالاری دینی را هدف گرفتند. گفتمان ضد انتخاباتی یک تله تروریستی است، وارد بازی آنها نشویم. عبدا...‌ رمضان‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این ارتباط در توئیتر خود نوشت: «این حرکات تروریسم کور است. همه در کنار نیروهای امنیتی هستیم». سیدعباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توئیتر خود نوشت: « جامعه ایرانی، تجربه گذار از تروریسم کور را داشته است. ایران، متحدتر می‌شود.» محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی رییس دولت اصلاحات هم در توئیتر خود نوشت: «تنها، محکوم کردن یکپارچه حملات تروریستی داعش در تهران، از سوی همه ایرانیان وهمه جناح ها، راه را بر تکرار آن می بندد. تروریست جناح نمی شناسد».
مهاجرانی: ادامه کار مجلس برگی زرین در کارنامه مجلس است
عطاءا... مهاجرانی وزیر لندن نشین دولت اصلاحات هم در توئیتر خود نوشت: ادامه کار مجلس  به رغم حمله تروریستی، برگی زرین در کارنامه مجلس و مدیریت مجلس است، مثل انفجار در نماز جمعه تهران که صدای امام جمعه حتی نلرزید. وی همچنین تأکید کرد: سرعت عمل نیروهای سپاهی وامنیتی و انتظامی  در سرکوب ترور، تحسین برانگیز و موجب شادمانی همه مردم است.
علیزاده: اگر سیاست منطقه‌ای آقای خامنه‌ای از سال ۸۰ نبود...
علی علیزاده از تحلیلگران بی.بی.سی نیز در توئیتر خود نوشت: حقیقت را بی ترس از تهمت و دشنام و حذف می گویم: اگر سیاست منطقه‌ای آقای خامنه‌ای از سال ۸۰ نبود، امروز هر خیابان تهران هر ساعت ۱۲ کشته می داد.
توئیت یک خبرنگار بی بی سی
کوهنورد یکی از خبرنگاران بی بی سی نیز دیروز  در توئیتر خود نوشت: «همزمان با جنگ علیه داعش در سه سال گذشته چند ژنرال عراقی بهم گفتن که چطور تا حالا ایران جلوی چندین حمله تروریستی در شهرهاش رو گرفته؛ می گفتن خیلی هاشون رو مشترک رد گیری کردن چون بیشترشون با گروه های تندرو فعال در عراق و سوریه در ارتباط بودن.چند ماه پیش یکی از ژنرال های هوانیروز عراق می گفت کار نیروهای امنیتی ایران خوب بوده وگرنه چندین حمله انتحاری قرار بوده اتفاق بیفته.»
فیلم داعش اولین بار کجا منتشر شد؟
فردانیوز نیز درخبری مدعی شد: کلیپ منتسب به حضور داعش در مجلس اولین بار در سایتی متعلق به یک یهودی به نام ریتا کتز منتشر شد. وی سرباز ارتش اسرائیل بوده و دانشجوی دانشگاه تل آویو و پدرش در عراق جاسوس بود. برخی از خبرگزاری های داخلی و فارسی زبان بیگانه نیز همزمان با وقوع این حوادث به شیوه درست مواجهه با حملات تروریستی و اقداماتی که در این مواقع باید انجام داد اشاره کردند.
انگشت اتهام به سوی سعودی
در همین رابطه فارس گزارش داد وزیر خارجه عربستان سعودی، یک روز پیش از حملات تروریستی تهران، تهدید کرده بود که ایران باید به دلیل آنچه دخالت ایران در امور منطقه خواند، مجازات شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان  سعودی در نشست خبری خود نسبت به خبر وقوع حملات تروریستی در تهران واکنشی نشان نداد و گفت: سوال بعدی لطفا! یکی از خبرنگاران بی.بی.سی نیز در توئیتر به موضوع تهدید ایران توسط عربستان اشاره کرد و نوشت: درست یک ماه پیش جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان گفته بود "سننقل المعرکه إلی إیران: نبرد را به داخل ایران خواهیم کشاند." تریتا پارسی رئیس شورای ایرانیان آمریکایی نیز در یک پیام بسیار جالب توجه با انتشار تصویری از عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نوشت: تنها یک روز قبل وزیر خارجه سعودی گفت که ایران باید تنبیه شود. امروز (دیروز) تروریست ها به تهران حمله کردند.
گزارش صبح نو درباره احتمال همکاری منافقین با داعش
در همین حال کانال روزنامه صبح نو نیز در گزارشی با اشاره به توئیتی که ساعاتی قبل از عملیات تروریستی در حرم امام منتشر شده و این موضوع را پیش بینی کرده بود، نوشت: تصویر توییت یکی از عاملان این گروهک تروریستی (منافقین) آن هم کمتر از 10 ساعت قبل از وقوع این حوادث شاید بتواند پرده از ارتباط نزدیک عناصر مزدور آل سعود برای ایجاد ترس در تهران بردارد. این گزارش می افزاید: گفتنی است کاربری با نام جعلی و پوششی بهنام در توئیتر خود را یک فعال مدنی معرفی کرده و بارها تلاش زیادی داشته تا بتواند از طریق توئیتر با سایر کاربران ایرانی ارتباط برقرار کند... بر اساس اطلاعات دریافتی احتمالا وی از عوامل اجرایی این گروهک منفور در کانال ماهواره ای منافقین بوده و فعالیت های گسترده ای در فضای مجازی داشته است. وی هم اکنون ادمین یکی از کانال های وابسته و نزدیک به منافقین است. وی در توئیتر خود خواستار انفجار حرم امام خمینی (ره) شده بود.
بازتاب رسانه ای حمله تروریستی تهران
بسیاری از خبرگزاری های جهان این موضوع را مورد توجه قرار داده اند که اکنون پای داعش به تهران باز شده است. بسیاری از شبکه های بین المللی و منطقه ای نیز اقدام به پوشش خبری زنده این اتفاقات از خیابان های اطراف محل حادثه کردند. به گزارش تابناک، خبرگزاری سی ان ان آمریکا نیز با اشاره به حمله به مجلس و حرم امام خمینی بیان کرده است که این گونه حملات در تهران و ایران به ندرت رخ داده است. کارشناس شبکه تلویزیونی سی ان ان با اشاره به تدابیر شدید امنیتی که در مجلس ایران وجود دارد نفوذ به این ساختمان را بسیار مشکل قلمداد کرده و بیان می کند که نیروهای امنیتی ایران هوشیاری بسیاری در خصوص این گونه اقدامات و حملات دارند. سی ان ان در اظهارنظری شیطنت آمیز حملات تهران را ناشی از درگیری های مستمر ایران با داعش در سوریه و عراق می داند. خبرگزاری رویترز نیز که از همان ابتدا مشغول به پوشش خبری اتفاقات در تهران بود، تلاش کرده است ظاهرا روی خطی حرکت کند که پیش از این و در جریان رقابت های انتخاباتی در تهران دنبال کرده بود. این خبرگزاری با نقل این اتفاقات در تهران به نقل از یک مقام که نخواسته نامش فاش شود بیان کرده است که این حملات ضربه ای بر روحانی بوده است. خبرگزاری CBS نیز در این میان با اشاره به این حوادث در تهران به شرح رویارویی های ایران با گروه های سنی در منطقه پرداخته و شکاف ایران شیعه و کشورهای سنی و عرب منطقه را پررنگ کرده است.
واکنش های بین المللی به حادثه تهران از تماس موگرینی تا پیام پوتین
به گزارش فارس و تابناک، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت حوادث تروریستی تهران، با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد. وی همچنین ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، تاکید کرد: «امروز روزی بسیار غم‌انگیز است. اخبار حملات در تهران را به دقت دنبال می‌کنم.» «آنتونیونی تایانی» رئیس پارلمان اروپا نیز طی پیام توئیتری گفت: «من با رئیس مجلس ایران و مردم ایران اعلام همبستگی می کنم. این حملات تروریستی باید با شدیداللحن‌ترین الفاظ محکوم شود.» وزیر خارجه ایتالیا نیز گفت: حملات تهران نشان داد که به یک استراتژی بلند مدت علیه تروریسم نیاز است. وزارت خارجه فرانسه و وزیر امور خارجه نروژ نیز در پیام های جداگانه ای این اقدام را محکوم کردند.  سناتور «ناتالی گولت» معاون کمیته امور خارجی مجلس سنای فرانسه اظهار داشت: داعش با این حملات، «دولت و نماد دموکراسی» در ایران را هدف گرفت. کارل بیلت نخست وزیر سابق سوئد و عضو کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز نوشت: ایران دشمن سرسخت داعش است. ایران درعراق و سوریه به عنوان بخشی از جنگ با آنها حضور دارد. این حمله، حمایت داخلی را بیشتر خواهد کرد. ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییت جالب توجهی خطاب به دولت آمریکا بیان کرده است که محکوم کردن تروریسم و اعمال تروریستی نباید انتخابی و دل بخواهانه باشد. وی از دولت آمریکا و ترامپ خواسته است که حملات تروریستی در تهران را نیز محکوم کند.
پیام پوتین به روحانی
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، حمله تروریست ها به تهران را محکوم کرد.  وی در این پیام تصریح کرده است: این جنایت بار دیگر ضرورت گسترش همکاری های بین المللی در مبارزه با تروریسم را نشان داد و این عملیات را قاطعانه محکوم می کنیم. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در نشست مشترک با همتای اسپانیایی خود در مسکو گفت: حمله تروریستی در تهران نشان می‌دهد که تروریست‌ها آرام نمی‌نشینند. وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اهمیت یکپارچه کردن تلاش‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی گفت: شکی نداریم که ایران به مبارزه با تروریسم پایبند است.  «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی بیانیه‌های جداگانه به رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ایران اقدامات تروریستی تهران را محکوم کرده و نوشت: «این گونه جنایات تروریستی بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم می‌افزاید و ایران در پیشاهنگ [حرکت‌کنندگان] برای نابود کردن اهداف این تروریسم و کسانی که پشت پرده آن هستند، باقی خواهد ماند.» وزارت خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن «شنیع» توصیف کردن حملات داعش در تهران، آن را محکوم کرده و از خداوند برای قربانیان و خانواده‌هایشان مرحمت درخواست کرد. وزارت خارجه سوریه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، این حملات را به شدت محکوم کرد. «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق نیز با محکوم کردن حملات داعش در تهران، گفت: «تروریسم علیه تمام کشورهاست و ما باید برای نابود کردن این تهدید متحد شویم.» انور قرقاش وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «موضع ما درباره تروریسم خیلی روشن است... هر حمله تروریستی در هر کشوری، در هر پایتختی، که مردم بی گناه را هدف بگیرد مورد انزجار امارات است و آن را محکوم می‌کند. » عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان، فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق، وزارت خارجه عمان، وزارت خارجه قطر، وزارت امور خارجه پاکستان، وزارت امور خارجه ارمنستان و کمیته‌های مقاومت فلسطین هم در پیام های خود این حادثه را محکوم کردند.
سندرز: زمان مناسبی برای اعمال تحریم علیه تهران نیست
همچنین به گزارش مهر، «برنی سندرز» نماینده کنگره آمریکا روز گذشته خواستار تعویق رأی گیری درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران شد. وی تأکید کرد: داعش مسئولیت حملات تروریستی در تهران را برعهده گرفت. نباید امروز تحریمی تصویب کرد. باید برای همبستگی مردم دنیا در راستای کاهش تنش های کنونی تلاش کنیم. این نماینده کنگره تأکید کرد: بدانیم که مقامات ایرانی به صورت فوری پیام تسلیت خود را به مناسبت حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا اعلام کردند و صدها ایرانی نیز برای این رویداد شمع روشن کردند. وی تأکید کرد: به نظر من در چنین روزی که ایران هدف اقدام تروریستی قرار گرفته است، زمان مناسبی برای اعمال تحریم علیه تهران نیست و من از شما می خواهم تا رأی گیری درباره این طرح را تا هفته آینده به تأخیر بیندازید. همچنین به گزارش تسنیم، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به احترام قربانیان حمله تروریستی در تهران یک دقیقه سکوت کردند.
تعطیلی نمایشگاه قرآن
همچنین در پی این حوادث و پیرو درخواست شورای تأمین استان تهران بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن تعطیل شد. محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تأیید این خبر، اعلام کرد: نمایشگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
واکنش عربستان به حادثه تروریستی
به گزارش فارس، وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه ما مسئول حملات تروریستی تهران را نمی‌شناسیم، گفت: هیچ سندی مبنی بر دست داشتن افراط گرایان عربستانی در حملات تروریستی امروز (دیروز) تهران وجود ندارد، عربستان حملات تروریستی را هر کجا که باشد، محکوم می‌کند.