با عباسعلی سپاهی  یونسی، درباره کتاب"نه نخ شدم، نه خرس"

وضعیت ادبیات کودک و نوجوان ما بد نیست

گروه ادبیات وهنر

«نه نخ شدم، نه خرس» بیش از 100 شعر برای نوجوانان بود که از این میان، شاعر 70 شعر را انتخاب کرد و در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گذاشت و کانون هم از این میان، 16 شعر را انتخاب کرد.
سپاهی یونسی با اشاره به اینکه موضوعات این مجموعه شعری متنوع است، گفت: من در مجموعه شعر«نه نخ شدم، نه خرس» هم به مضامین عاشقانه پرداخته‌ام هم به طبیعت و عناصر آن توجه کرده‌ام. چندی پیش «نه نخ شدم، نه خرس» در  کانون پرورش فکری رونمایی و امضا شد.
اومی گوید:  متولد یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار در روستای  آن زمان یونسی هستم که البته الان شهر شده است. اولین شعر خود را در کلاس چهارم ابتدایی گفتم ولی در آن زمان کسی خیلی شعر گفتن یک بچه را جدی نمی گرفت اما این راهی بود که من آن را شروع کردم و خودم مشوق خودم بودم.
اوبیش از 30 مجموعه شعر در سه مقطع خردسال، کودک و نوجوان تاکنون چاپ کرده و داوری و مدیریت جشنواره ها و جلسات شعری را عهده دار بوده است.  برخی از کتاب های برگزیده او عبارت اند از: " صبح و سیب"  برگزیده جشنواره کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، "یاد لبخندهایتان هستم" برگزیده جشنواره کتاب سال مجلات پوپک و سلام بچه ها،"جبهه در یک آلبوم" برگزیده جشنواره کتاب سال دفاع مقدس ، "شاید همین اطراف باشد" نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و «نه نخ شدم، نه خرس» نامزد جایزه قلم زرین سال 1395
 به گفته وی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان ما هم اکنون وضعیت بدی نیست . شاعران و نویسندگانی داریم که آثار ارزشمندی خلق می کنند اما در کنار آنهایی که سال ها کار کرده اند و برادری خود را به این گونه ادبی به اثبات رسانده اند، افرادی هم هستند که به نظر می رسد بیش از آنکه باید در پی آموختن باشند، اشتهای چاپ اثر دارند. برآورده کردن این اشتها  و دیده شدن هم برای این افراد شکل های مختلفی دارد هم به شدت دنبال چاپ کتاب هستند و هم دنبال چاپ آثارشان در نشریات و این می تواند خطرناک باشد. من به عنوان شاعر  باید به این نتیجه برسم که نخست باید سخت گیرترین منتقد نسبت به آثار خود باشم و دوم  بدانم تا شعر  من به معنای دقیق کلمه شعر نباشد، هر تعداد کتاب و شعر چاپ کنم راه به جایی نخواهم برد.
سپاهی درباره کتاب "نه نخ شدم نه خرس" گفت : بعضی از اشعار این کتاب  فقط حسی است. بعضی نیز حرف دارد و به نظرم به هر دو شعر نیاز داریم. تا مدت ها گفتن شعر عاشقانه در عرصه کودک و نوجوان مرسوم نبود اما به تازگی عاشقانه سرایی نیز وارد این عرصه شده است و بخشی از اشعار کتاب "نه نخ شدم، نه خرس" حاصل احساسات عاشقانه است و خوشحالم که این اشعار عاشقانه را پسندیدید.
وی درباره اسم کتاب نیز گفت : من می خواستم نامی متفاوت  انتخاب کنم. انتخاب نام کتاب را به نظر سنجی گذاشتم که حاصل آن "نه نخ شدم، نه خرس " شد. هدفم این بود که از نام های کلیشه ای عبور کنم و کمی حس کنجکاوی مخاطب خود را با نام کتاب قلقلک دهم.
سپاهی با بیان اینکه بعضی از نظرها سلیقه ای است، گفت : این سلیقه ای بودن را می توان در هر جلسه ای دید؛  بعضی از یک شعر تعریف می کنند و آن را می پسندند، اما برخی از دوستان همان شعر را نمی پسندند و این امری طبیعی است که نشان می دهد سلیقه و پسند در نظرها موثر است .
این شاعر کودک و نوجوان درباره انتقاد بعضی از بچه ها که گفته بودند بعضی از شعر ها کلیشه ای است، گفت : ممکن است از یک سوژه چندین عکاس عکس بگیرند،  اما هر کدام از زاویه نگاه خودش موضوع را می بیند. سعی من نیز این بوده است که به یک موضوع از زاویه  شخصی ام نگاه کنم و این اتفاقی است که قرن ها در شعر ما افتاده است و برای نمونه شما می بینید شاعران قرن هاست درباره عشق حرف می زنند و این به معنای آن نیست که شعر آنها تکراری است.سپاهی گفت : به عنوان شاعر کودک و نوجوان، در دوران کودکی ام و در روستا امکاناتی نداشتم و یادم می آید زمانی آرزو داشتم گزیده غزلیات شمس به انتخاب دکتر شفیعی کدکنی را داشته باشم اما 200 تومان برای خرید  کتاب را نداشتم اما شما امروز به امکانات فراوانی دسترسی دارید و باید به بهترین شکل از این امکانات بهره ببرید.