گفت وگو

توصیف جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب از زبان شاعر ترکیه ای

تسنیم - حسین  آکین، شاعر ترکیه‌ای، معتقد است امروز دردهای جهان اسلام، موضوع مشترک شاعران است. او می‌گوید که صدای شاعران مقاومت جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
 حسین آکین  از جمله شاعران ترکیه است که در این حوزه فعالیت می‌کند. او که روزنامه‌نگار و منتقد ادبی است، به تازگی کتابی را با عنوان «هیروشیما طور دیگری زیباست» از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر کرده است. این اثر با محوریت 300 سروده از شاعران ترکیه درباره فلسطین به چاپ رسیده است. آکین درباره آن می‌گوید: شعر آخرین تحفه‌ انسان به جهان قبل از رفتنش از دنیاست. شعر باعث اتحاد و نوعی برادری و شناخت از همدیگر می‌شود.
آکین در ماه رمضان امسال برای دومین‌بار به ایران آمد تا در جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب حضور داشته باشد. او خود را این طور معرفی می‌کند: حسین آکین هستم، شاعر، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی. در دوره دبیرستان تدریس می‌کنم و علاوه بر آن، در نشریات ترکیه نیز یادداشت‌هایی از من منتشر می‌شود. من با شعر زندگی می‌کنم و شعر می‌نویسم، در کنار شعر، در حوزه‌های داستان‌نویسی و نقد ادبی نیز فعالیت می کنم. بیش از 20 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف ادبی از من به چاپ رسیده است.
او در گفت‌وگو با تسنیم، جلسات نیمه رمضان شاعران با رهبر انقلاب را نمونه‌ای از وحدت جهان اسلام می‌داند و می‌گوید: ما شاعران نیز فرزندان زمانه خود هستیم، اتفاقات منطقه و جهان اطراف خود را می‌بینیم، درک می‌کنیم و به آن واکنش نشان می‌دهیم. آکین معتقد است؛ در جلسات نیمه رمضان انسانیت معنای دیگری می‌یابد. به گفته او این مراسم، مراسم خوب و بسیار دیدنی و جذاب است؛ چرا که رهبر انقلاب به واسطه شناختی که از انسان، انسانیت و ارتباط انسانیت با شعر دارند، در این جلسه حاضر می‌شوند. در واقع جمعی که انتخاب می‌شوند و به دیدار ایشان می‌روند، بازنمودی از فضای انسانی میان رهبری یک جامعه با شاعران آن مملکت است. به طوری که نکات رهبر معظم انقلاب قوت قلبی برای شاعران است. همه چیز اقتصاد نیست، همه چیز سیاست نیست، اصل انسانیت است. انسانیت با شعر گره خورده است و با این گفتمان‌ها و فضاها، انسانیت معنای دیگری می‌یابد.
من برای دومین‌بار است که در این جلسات شرکت می‌کنم. نگاه رهبر انقلاب به شعر را نگاهی روشنفکرانه می‌بینم. ارتباط بین شعر و انسانیت، شعر و اجتماع و شعر با یک رهبر انقلابی در این جلسات تعریف می‌شود .
 نظرات و اشراف ایشان به حوزه ادبیات و شعر و اهداف آنها نسبت به وضعیت روز جامعه و همانندسازی این اهداف برای ما بسیار اهمیت دارد. رهبر انقلاب خود شاعر هستند، از این رو شعر را  می‌شناسند و از ظرایف آن مطلع هستند. یکی از شاعران ترکیه درباره تأثیر شعر بر جامعه می‌گوید؛ رهبری که شعر بگوید، رهبری که با شعر سر و کار داشته باشد،‌در آن مملکت ظلم و جور، بی‌عدالتی و کارهای غیر انسانی نمی‌تواند اتفاق بیفتد. این جزو ارزنده‌ترین مواردی است که از جلسات نیمه رمضان می‌توانم برداشت کنم.
نیاز امروز جهان اسلام، وحدت است. وقتی شاعرانی از نقاط مختلف دنیا گرد هم می‌آیند و همگی به واسطه زبان مشترک شعر، تفاوت‌های زبانی خود را فراموش می‌کنند و با این زبان مشترک سخن می‌گویند، نوعی وحدت را در موضوع دارند؛ اگر زبان متفاوتی دارند، موضوع مشترکی دارند که آن دردهای مسلم جهان اسلام است. خوشحالم که چنین دیدارهایی فراهم شده است تا این دردهای مشترک از یک تریبون به گوش مردم جهان برسد.