FATF تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را تمدید کرد

شکست لابی ها علیه ایران،همزمان با تمدید حالت خوف و رجا

گروه اقدام مالی(FATF) که چندسال قبل ایران را در لیست سیاه خود قرار داده بود و سال گذشته با تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران موافقت کرده بود، امسال نیز در پایان نشست خود تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را تمدید کرد. آنگونه که ایرنا گزارش کرده، روز جمعه، در پایان نشست این گروه در والنسیای اسپانیا اعلام شد که با توجه به پایبندی ایران به تعهدات خود برای شفاف سازی نظام پولی و بانکی، همچنان اقدام های تنبیهی علیه کشورمان را به حالت تعلیق نگه دارد. گفتنی است این گروه از چند سال قبل به بهانه مبارزه با پولشویی ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه قرار داده است. این کارگروه از پارسال پس از توافق هسته‌ای، ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود برای مدت یک سال تعلیق کرده بود. در بیانیه جدید این گروه که بامداد شنبه (سوم تیر) منتشر شد، هرچند هنوز سطح همکاری ایران با آن به سطح کشورهای همکار بهبود نیافت اما مدت زمان مشخصی برای تعلیق اقدام های متقابل اعضا علیه ایران اعلام نشده که خود گام مثبتی در تعامل ایران با نظام بانکی بین الملل به شمار می آید. نکته قابل تامل دیگر بیانیه FATF این است که این گروه مالی اقدام های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تایید و از تعامل خوب ایران تشکر کرده است. نشست سالانه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به  FATFدر اسپانیا در شرایطی برگزار شد که لابی مخالفان ایران شامل آمریکا و برخی کشورهای عربی برای بازگشت مجدد ایران به فهرست سیاه و در مقابل تلاش برخی کشورهای اروپایی برای ادامه تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، این نشست را به عرصه لابی گری مخالفان و موافقان ایران تبدیل کرده بود.
تحلیل ها از آثار این تصمیم
به گزارش ایسنا، به دنبال این تصمیم، بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در کانال تلگرام خود با اشاره به اینکه آمریکا و برخی کشورهای تندرو تلاش کردند جلوی این تصمیم FATF را بگیرند اما ناکام ماندند، درباره اثرات این تصمیم نوشت: کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین کردند. جمشیدی، دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری نیز درباره این تصمیم گفت: این بیانیه می تواند روابط بانکی ایران را با نظام بین الملل بیش از پیش تسهیل کند. برخی تحلیلگران نیز حفظ حالت تعلیق و باقی ماندن ایران در لیست کشورهای پرریسک (یک رتبه بهتر از اقدام متقابل) را تلاشی برای نگه داشت ایران در شرایط خوف و رجا و عاملی برای اجرای منویات آمریکا در نظام بانکی کشور دانسته اند.
گروه اقدام مالی چیست و چه می کند؟
گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) در ابتدا در سال 1989 برای مقابله با پولشویی ایجاد شد. اما به مرور در سال های 2001 و 2008 مقابله با تامین مالی تروریسم  و فعالیت های اشاعه ای و تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی و اتمی را نیز در دستور کار قرار داد. نحوه کار این کارگروه نیز به این شکل است که با تهیه مجموعه استانداردهایی با ترویج این جرایم سه گانه در نظام بانکی کشورهای جهان مقابله کند. عدم رعایت استانداردها منجر به قرار گرفتن در لیست سیاه و اقدامات تقابلی می شود. معمولا بانک های جهان در تعامل با نظام بانکی کشورهایی که با FATF همکاری نمی کنند احتیاط بسیار به خرج می دهند و محدودیت هایی قائل می شوند.