6 سال انتظار برای آغاز برقی سازی قطار مشهد - تهران

وعده اول تیر هم پوچ شد!

مدیر پروژه برقی سازی قطار مشهد-تهران:خیلی خوش‌بینانه بگوییم ،درصورتی‌که منابع مالی تأمین شود در مهرماه امسال عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد
نویسنده : حمیدی

 درباره برقی سازی خط آهن مشهد - تهران وعده های زیادی تا کنون مطرح شده است که آخرین آن را معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن 23 خردادماه امسال در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد و گفت : تمامی مجوز‌ها برای آغاز اجرای پروژه برقی سازی قطار مشهد تهران دریافت و موارد بانکی حل‌شده است .مازیار یزدانی وعده داد:از هفته آینده اقدامات مهندسی این پروژه حدفاصل مشهد تا نیشابور شروع خواهد شد.این پروژه با فاینانس چینی به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو به طول ۹۲۶ کیلومتر و طی چهار سال انجام خواهد شد که در فاز اول حدفاصل مشهد-نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر اجرا می شود.اما اکنون بیش از 10 روز از این وعده می‌گذرد ولی خبری از آغاز پروژه نیست.
مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز که پیش از این در گفت و گو با خراسان رضوی آغاز پروژه را منوط به اختصاص اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه 96 دانسته بود از وعده معاون فنی راه آهن اظهار بی‌اطلاعی کرد.
به دنبال پیگیری این وعده ابتدا به سراغ مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن رفتیم . مسئولان دفتر وی با اعلام این که آقای معاون در سفر خارج از کشور هستند ارتباط ما را با مدیر پروژه برقی سازی قطار مشهد-تهران برقرار کردند .فرداد فرهودی در گفت وگو با خراسان رضوی دراین‌باره گفت: در نشست خبری، معاون فنی و زیربنایی راه آهن اعلام کرد هفته آینده مطالعات آغاز خواهد شد و این مطالعات از همان روز آغازشده است.  اصلا بنا نبود کلنگی برای این پروژه به زمین زده شود و اصحاب رسانه اشتباه برداشت کرده‌اند.
این اظهارات در حالی است که پیش از این یک بار در دولت دهم و بار دیگر در دولت یازدهم مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی سازی قطار مشهد- تهران برگزار شده است و به طور طبیعی برگزاری این مراسم سهم پروژه هایی است که مطالعات آن به طور کامل اجرا و همه محاسبات لازم برای اجرای آن انجام شده است.
وی تصریح کرد:از 10 روز پیش برای انجام مطالعات لازم قراردادی با چهار شرکت مشاور که دو شرکت‌ خارجی نیز در بین آن ها قراردارد بسته‌شده و این مطالعات در فاز اولیه 138 کیلومتری آغازشده است.
فرهودی افزود: قرارداد اجرایی پروژه هنوز نهایی نشده و بانک چینی هنوز فاینانس را امضا نکرده است و خیلی خوش‌بینانه بخواهیم بگوییم ،درصورتی‌که منابع مالی تأمین شود در مهرماه امسال عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.
وی افزود: ما مطالعات اولیه را برای قانع کردن بانک چینی و دریافت مجوزهای داخلی انجام داده‌ایم و این مطالعات جدید درواقع مطالعات اجرایی پروژه محسوب می شود که از 10 روز پیش آغازشده است.
وی تصریح کرد: پروژه برقی سازی قطار  مشهد تهران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی بعد از انقلاب است و نمی‌توان بدون مطالعات دقیق آن را آغاز کرد بنابراین حتی بعد از نهایی شدن قرارداد بین طرف ایرانی و چینی بازهم مطالعاتی در زمینه این که این پروژه چگونه و از کجا کلید بخورد انجام خواهد شد.
فرهودی درباره فاینانس چینی این پروژه نیز گفت: پیش‌نویس این قرارداد تقریباً امضاشده و قرار است مدیرعامل بانک چینی به ایران بیاید و قرارداد نهایی شود که احتمالاً تا پایان تیرماه قرارداد با بانک چینی نهایی می‌شود.
این پروژه در حالی هنوز فاز مطالعات را می گذراند که 19 بهمن ماه سال 94 رئیس جمهور کشورمان، روحانی در سفر یک روزه به مشهد، پروژه ای را که در سال 90 در دولت دهم کلنگ زنی شده بود ، برای بار دوم کلنگ زنی کرد تا این بار طرح راه‌آهن برقی مشهد- تهران در مدت زمان 42 ماه و با اعتباری در حدود شش هزار میلیارد تومان معادل دو میلیارد دلار اجرایی ‌شود.
همچنان که دولت دهم در عمل به این وعده خود موفق نبود و این پروژه را به عنوان میراثی ناتمام به دولت بعدی سپرد ،دولت یازدهم نیز چندین بار
 تا کنون وعده داده که عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کند. شاید مهم ترین و رسمی ترین این وعده ها مربوط به بهمن ماه 94 باشد که مسئولان در حضور رئیس جمهور قول دادند  این پروژه را با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در مدت 42 ماه به پایان برسانند ضمن تاکید بر این که فاز اول آن 24 ماه دیگر یعنی بهمن ماه 96  تا نیشابور انجام ‌شود. بااین همه تا کنون اقدامی غیر از مطالعات مکرر و تنظیم قرارداد خرید واگن برای این پروژه انجام نشده است و در آستانه اتمام زمان وعده داده شده برای پایان فاز یک ،این فاز وارد مرحله تازه ای از مطالعات شده است.
در خور ذکر است سال گذشته مدیر کل راه آهن استان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه، سهم ۱۵ درصدی کشور درکل  این پروژه ملی را ۹۹۰ میلیارد تومان اعلام و از اختصاص ندادن اعتبار لازم برای این پروژه  در قانون بودجه سال ۹۵ انتقاد کرده بود.