اخبار کوتاه داخلی

ایران با ساخت دستگاه تشخیص تروماانحصارآمریکا را شکست
خبرگزاری صدا وسیما-میثم قربانی با ساخت دستگاه تشخیص تروما انحصار ساخت این دستگاه را از دست آمریکا خارج کرد.این دانشجوی دکترای علوم اعصاب دستگاه تشخیص تروما را در 35 ماه ساخته است.این دستگاه برای متخصصان علوم اعصاب و محققانی که در زمینه ضایعات مغزی و نخاعی پژوهش  می کنند، کاربرد دارد.مخترع جوان گیلانی با بیان این که دانش فنی ساخت دستگاه تشخیص تروما در انحصار آمریکاست، افزود : اکنون توانستیم به دانش فنی ساخت این دستگاه دست پیدا کنیم.وی با اشاره به این که برای ساخت دستگاه 60 میلیون تومان هزینه شده،اعلام کرد :  قیمت مشابه خارجی این دستگاه 35 هزار دلار است.تروما (Trauma) به هر گونه ضربه، جراحت ، شوک یا آسیب وارد شده به بدن گفته می شود.
ساخت دستگاه هشدار دهنده انتشار تشعشعات خطرناک
مهر-پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران موفق به ساخت دستگاه هشدار دهنده انتشار پرتوهای خطرناک ایکس و گاما شده اند.استفاده از تجهیزات تولید تابش‌های ایکس و گاما و کاربرد آن‌ها در مراکز تشخیصی و درمانی گسترش یافته است. به منظور استفاده ایمن از این پرتوهای خطرناک، ضرورت دارد دوز تجویزی توسط پزشک با دوز جذبی توسط بیمار با کمترین خطا و بالاترین صحت و دقت همراه باشد.همچنین پایش محیطی این پرتوها در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی هسته‌ای از لحاظ حفاظت در برابر اشعه از اهمیت برخوردار است.
اعزام کاروان روباتیک ایران به مسابقات جهانی تایوان
ایسنا-تیم‌های روباتیک جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقات جهانی روباتیک فیرا (فدراسیون بین‌المللی روبات-فوتبال) 2017 عازم تایوان شدند.
تردمیل مخصوص بیماران نخاعی ساخته شد
مهر-محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی تردمیل بیماران نخاعی با قابلیت تعلیق وزن آنان شدند که به واسطه آن تمرین گام برداری معلولان انجام می شود.این تردمیل می تواند تا وزن ۱۳۵ کیلوگرم معلولان را تعلیق کند.این دستگاه ازفناوری بالایی برخورداراست و در دنیا آلمان و سوئیس سازنده سیستم تعلیق وزن بیماران نخاعی هستند.