اخبار

با اشاره به 5 عامل برهم زننده نرخ سود مطرح شد: 
وعده جدیدسیف  برای اجرای مصوبه نرخ سود بانکی 15 درصد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون شرایط و زمینه های لازم برای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود علی الحساب بانکی ایجاد شده است. گفتنی است شورای پول و اعتبار حدود یک سال قبل نرخ سود سپرده یک ساله را 15 درصد تعیین کرد اما این نرخ رعایت نشد و برخی بانک های خصوصی و حتی دولتی ها نرخ سود خود را تا بیش از 23 درصد افزایش دادند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی ا... سیف در جلسه با مدیران عامل بانک ها، عوامل مختلف تاثیرگذار بر کاهش نیافتن نرخ سود را تشریح کرد. 
سیف موسسات غیرمجاز را یکی از این عوامل برشمرد و گفت: هم اینک موفق شدیم بعد از دو دهه به فعالیت موسسات غیرمجاز در بازار پول پایان دهیم.وی عامل دیگر را نرخ سود بازار بین بانکی دانست و گفت: هم اکنون شاهد روند نزولی این نرخ هستیم که به محدوده ۱۸ درصد رسیده است. به گفته وی، بانک مرکزی از این ابزار برای ایجاد تعادل در نرخ سود استفاده می کند.سیف، یکی دیگر از عوامل برهم زننده نرخ سود را اضافه برداشت بانک ها اعلام کرد و گفت: در مواردی که این اضافه برداشت ها به خاطر تکالیف ایجادشده بر دوش بانک ها بوده است، بانک مرکزی، اضافه برداشت ها را به خطوط اعتباری تبدیل می کند تا تقاضای نقدینگی با نرخ های بالا از بازار خارج شود.وی درباره اوراق بدهی و نرخ سود آن هم گفت: کمیته ای مرکب از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، به عرضه هرگونه اوراق در بازار نظارت و کنترل می کند تا از نوسانات غیراصولی نرخ سود در بازار جلوگیری شود.رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از فعالیت های زمینه ساز افزایش نرخ سود بانکی را اقدامات شرکت های خودروسازی اعلام کرد و افزود: برخی خودروسازها، فعالیت شبه بانکی داشتند که با هماهنگی وزارت صنعت، از ادامه این فعالیت ها جلوگیری شد.
 
با انتقاد شدید از نظام بانکی 
ترکان: سود واقعی وام های بانکی بیشتر از 28 درصد است
مشاور رئیس جمهور با انتقاد شدید از سیستم بانکداری کشور گفت: عقب‌مانده‌ترین سیستم بانکی دنیا را داریم. بزرگ ترین ‌رسالت دولت دوازدهم، اصلاح این سیستم معیوب است و اگر دولت نتواند این سیستم معیوب را اصلاح کند تولید در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.به گزارش تسنیم، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی گفت: در نظام بانکداری عقب‌مانده‌ترین سیستم را داریم و فاصله ها با دنیا زیاد است و مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود 28 درصد بپردازند.وی با بیان این که هیچ کسب و کاری نیست که سود 28 درصدی داشته باشد، افزود: نظام بانکی ما اکنون مشوق تولید نیست. مشاور رئیس جمهور با اشاره  به  این که سه پایه کج در بانکداری کشورمان وجود دارد تصریح کرد: این سه پایه در قانون بانکداری بدون ربا نیز وجود نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم. این سه پایه عبارت از: سود علی‌الحساب، سود روز شمار و سود بر حساب های جاری که باعث می‌شود بانک ها برای پرداخت آن ها خدمات اعطای تسهیلاتشان را گران کنند.ترکان با اشاره به این که سود 28 درصد اعلامی بانک ها که برای پرداخت وام نیز اعلام می‌کنند غیر واقعی است و مقدار واقعی بیشتر است، گفت:‌ زیرا برای دریافت تسهیلات باید مقداری از پول شما نزد بانک ها باقی بماند که اگر سود آن نیز محاسبه شود سود بانک ها از اعطای وام به مراتب بیشتر خواهد بود.مشاور رئیس جمهور با بیان این که چنین سیستمی که اکنون جاری است سیستم عقب مانده بانکداری است افزود: بزرگ ترین ‌رسالت دولت دوازدهم اصلاح این سیستم معیوب است و اگر دولت نتواند این سیستم معیوب را اصلاح کند تولید در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
وی با بیان این که به دنبال آوردن بانک های بین‌المللی به مناطق آزاد کشور هستیم، گفت:‌ آوردن بانک های بین‌المللی باعث ایجاد نظام مقایسه‌ای و در نتیجه اصلاح سیستم معیوب بانکی در کشور خواهد شد.