ادامه انتقادها به طرح حذف برچسب قیمت برخی کالاها

ازابهام اصناف تا پیشنهاد جایگزین خانه صنعت
انتقادها و ابهام ها درباره مصوبه اخیر وزارت صنعت مبنی بر حذف درج قیمت برخی کالاها توسط تولیدکنندگان همچنان ادامه دارد. در این حال، عضو هیئت مدیره خانه صنعت گفت: برای جلوگیری از بی نظمی و عدم شفافیت، قیمت های کارخانه را روی محصولات درج کنند. مسئول بسیج اصناف کشور نیز با بیان این که تصمیم وزارت صنعت هنوز برای ما مبهم است، افزود: به نظر بنده این طرح اکنون باید متوقف و کار کارشناسی روی آن انجام شود.
به گزارش فارس، تولیدکنندگان دلیل این تصمیم را متفاوت بودن قیمت تمام شده کالا در شهرهای مختلف اعلام می‌کنند و معتقدند هزینه حمل به نقاط مختلف بر قیمت تمام شده اثرگذار است، به همین دلیل نباید قیمت واحدی برای یک کالا در نقاط مختلف در نظر گرفته شود.
مخالفان این طرح چه می گویند؟
با این حال، برخی از کارشناسان، نظر کاملاً متفاوتی دارند و معتقدند: زمانی می‌توان در این راستا عمل کرد که سیستم نظارتی قوی بر نحوه عرضه و قیمت فروش محصولات وجود داشته باشد. حال آن که هم اکنون نیز با وجود درج قیمت روی کالاها، نظارت کارآمدی بر بازار وجود ندارد.بر این اساس، به نظر می رسد خرده فروشان برای ماندگاری در بازار و رقابت با یکدیگر، ناچارند کالاها را با قیمت پایین‌تر از رقبای خود عرضه کنند، اما باید گفت در واقع این مسئله به دو دلیل اتفاق نخواهد افتاد.اول این که تعداد واحدهای خرده فروش در کشور ما بسیار زیاد است و نمی‌توان گفت که درج نکردن قیمت بر روی کالا مانند کشورهای دیگر باعث رقابتی شدن بازار می‌شود، زیرا در کشورهای دیگر بیشتر فروش، توسط فروشگاه‌های بزرگ یا زنجیره‌ای صورت می‌گیرد.دلیل دوم نیز به هزینه بر بودن فرایند کشف قیمت بهینه توسط مشتریان بر می گردد. به عنوان مثال، فردی برای خرید مایحتاج خود به یک سوپرمارکت مراجعه می‌کند و بخشی از محصولات مورد نیازش مانند ماست، روغن و شیر را می خرد، حال برای خرید یک بسته پفک باید از چند مغازه قیمت بگیرد و ببیند که کدام مغازه این محصول را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کند. از سوی دیگر، فروشندگان در برخورد با مشتریان دایمی و گذری خود رفتار متفاوتی خواهند داشت و احتمالاً برای مشتریان دایمی نرخ‌های پایین‌تری را لحاظ می‌کنند.
پیشنهاد جایگزین درج قیمت تولیدکننده
آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت در این باره گفت: برای جلوگیری از بی‌نظمی در قیمت‌ها می‌توان قیمت کارخانه را روی محصولات درج کرد. در این صورت فروشنده نمی‌تواند ارقام بی ربطی را برای قیمت کالا به مشتری اعلام کند و در نهایت قیمتی ارائه می‌شود که نزدیک به نرخ کارخانه باشد. وی با بیان این که هم اکنون در برخی صنایع از جمله شیرینی و شکلات رقابت تولیدکنندگان بسیار شدید است، می‌گوید: تولیدکنندگان در فروش محصولات خود طوری عمل خواهند کرد که مالیات کمتری شامل حالشان شود، به همین دلیل امکان تبانی تولیدکنندگان برای فروش با قیمت بالا ضعیف است.
 در این حال، خبرگزاری تسنیم به نقل از مسئول بسیج اصناف کشور نیز گفت: تصمیم وزارت صنعت هنوز برای ما مبهم است. به نظر بنده این طرح اکنون باید متوقف و کار کارشناسی روی آن انجام شود.