با اشاره به طرح دسترسی تهرانی‌ها به شمال در 30 دقیقه

قالیباف: فرصت اجرای پروژه متروی تهران- شمال فراهم نشد

محمد باقر قالیباف، در واپسین روزهای حضور خود در شهرداری تهران، ضمن حضور در برنامه زنده تلویزیونی شنبه شب «نگاه یک» شبکه یک سیما، به ارائه گزارش کار 12 ساله خود پرداخت و از 2 طرحی که فرصت اجرای آن فراهم نشد سخن گفت که مهم ترین آن امکان دسترسی تهرانی‌ها  به شمال در مدت زمان 30 دقیقه بود.
به گزارش فارس، محمد باقر قالیباف شنبه شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» حضور یافت و  در پاسخ به این سوال که چه طرحی را دوست داشتید در تهران انجام دهید اما وقت نشد،گفت: ما دو پروژه را مطالعه کردیم و دوست داشتم که انجام شود اما فرصت آن فراهم نشد. شهرهای بزرگ دنیا که شکل می‌گیرند باید به یک عامل طبیعی تکیه دهند تا رشد کنند. یعنی شهرها یا باید کنار دریا باشند  یا رودخانه دائمی از آن‌ها  عبور کند یا به کوه قابل اعتنایی تکیه کنند. ما معتقدیم تهران کوه البرز را دارد. از این رو باید نگاه کنیم ببینیم از ظرفیت البرز چگونه می‌توانیم استفاده کنیم؟ یکی این که در داخل بخش جنوبی البرز می‌توانستیم از رودخانه کن به فرحزاد و منطقه اوین و درکه بیاییم و آبی که از بالا می‌آید را به کانال فیروز آباد هدایت کرده و یک کانال آب طبیعی به سمت بوستان ولایت بیاوریم و از آن‌جا به سمت چشمه علی برویم. در این شرایط تحول بزرگی به ویژه در جنوب شهر رخ می‌داد و می‌توانست در ابعاد مختلف بسیار مفید باشد. یک کار دیگر این بود که به این سوال جواب دهیم آیا تهران ساحل دارد یا خیر؟ ما با مطالعاتی که انجام شد و با استفاده از مشاوران خارجی و دانشجویان و استادان دانشگاه‌های خودمان نشان دادیم که تهران ساحل دارد. وقتی شما بتوانید به فاصله 30 دقیقه از شهر تهران به ساحل برسید پس نشان می‌دهد که تهران ساحل دارد.  چرا در گذشته تصمیم گرفته شد این اتوبان تهران - شمال را بزنند؟ از جنوب سوئیس به شمال ایتالیا 57 کیلومتر تونل از زیر کوه‌های آلپ زده اند. در تهران نیز این امکان که ما بتوانیم مترو را هم برای خودروها و هم برای مسافران به شمال ببریم تا بتوانند در فاصله 30 دقیقه به شمال برسند وجود دارد. برای این کار مطالعاتی صورت گرفت و کار را با مشاور خارجی انجام دادیم و معتقدم این دو پروژه می‌توانست تهران را به صورت جدی و اساسی متحول کند.
به گزارش مهر، قالیباف همچنین درباره دستاوردهای دوران مسئولیتش در شهرداری تهران گفت: سال ۸۴ که توفیق خدمت را پیدا کردیم کلا ۱۵۷ تقاطع شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی‌ها  در شهر ساخته شده بود اما امروز این‌ها به حدود ۳۵۰ تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده است.
وی با بیان این که در اتوبان امام علی (ع)، ۵۷ پل شرقی و غربی ساخته شده تا هیچ دسترسی قطع نشود، گفت: در سال ٨٤ تنها تونلی که داشتیم تونل رسالت بود که از ۱۱سال گذشته کار ساخت آن شروع شده بود اما حدود ۴۷درصد پیشرفت کار داشتیم ولی حدود یک سال و اندی بعد از سال ۸۴ این تونل را افتتاح کردیم و امروز ۲۴ کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو داریم، در سال ٨٤ حدود ۱۲۰۰پارک بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و ۲۰۰ پارک در مقیاس محله، ناحیه و شهر در شهر تهران داریم.
وی با اشاره به این که مهم ترین چالش شهر تهران آلودگی هواست، گفت: در ارتباط با آلودگی هوا و رفع این مشکل در این دوره مدیریت اعتقاد داشتم که در مدت ۶ سال می‌توان مشکل را حل کرد اما این کار وظیفه شهرداری‌ها  نیست و وظیفه دولت است. البته ما طرحی در این باره در سال ۹۴ به دولت ارائه دادیم.
قالیباف افزود: دولت به دلیل این که با چالش‌های مهم تری در ارتباط است اعتقاد داریم که رفع مشکل آلودگی هوا باید به شهرداری‌ها  واگذار شود اما دولت نپذیرفت، ما می‌توانستیم از سرمایه گذاران خارجی در رفع مشکل آلودگی هوا کمک بگیریم.
شهردار تهران با اشاره به این که گفته می‌شود شهر با تراکم فروشی مدیریت می‌شود افزود: این یک حرف گزاف و اشتباه است.براساس طرح جامع یک تراکم مجاز در شهر وجود دارد و تمام تراکم‌ها  در آن آورده شده و تمام موارد دارای ضوابط است و در طرح جامع در شورای شهرسازی مصوب می‌شود که شهرداری حتی عضو آن نیست.
وی گفت: این حرف درست نیست ما هم تونل ساختیم و هم مترو را توسعه دادیم در ابتدای سال ۸۴ مترو توسعه زیادی پیدا کرده و خط ۸ مترو ۲۴ ساعته شده است.
قالیباف افزود: کار احداث مترو از سال ۶۵ شروع شده که از سال ۶۵ تا ۸۴ فقط ۷۵کیلومتر و از سال ۸۴ تا ۹۶ حدود ۳۰۰کیلومتر مترو احداث شده است پس در این ۱۲ سال هم تونل و هم مترو احداث شده است.
 شهردار تهران درباره انتقاداتی که راجع به احداث پل صدر مطرح شده است و گفته می‌شود با پول احداث پل صدر می‌توانستیم ۱۰۰ کیلومتر مترو احداث کنیم، گفت: هر کیلومتر مترو ۲۴۰ میلیون تومان هزینه دارد پس با پول احداث ۱۰۰ کیلومتر مترو می‌توانستیم پایه‌های پل صدر را بسازیم.
قالیباف گفت : بر اساس قانون دولت باید پول خرید ۸۶ درصد اتوبوس را بدهد که در طول ۶ سال گذشته هیچ پولی پرداخت نشده است. امروز براساس قانون باید درصدی از جرایم رانندگی به شهرداری‌ها  پرداخت شود که این کار هم انجام نمی‌شود.
شهردار تهران درمورد تهاتر و فروش املاک شهرداری تهران گفت: در شهر دو نوع املاک وجود دارد یکی پارک‌ها ، خیابان‌ها  و بزرگراه‌ها  هستند که غیر قابل فروش هستند و املاک دوم، مواردی هستند که خریداری شده، تملک و سرمایه گذاری می‌شود و بعد به فروش می‌رسد و امروز تمام تهاتر‌ها  در شورا ثبت می‌شود و جزو بودجه نقد هستند که به حساب شهرداری واریز می‌شود. گاهی نیز به پیمانکاران گفته می‌شود که بخشی از پول آن‌ها  از طریق بودجه غیر نقد پرداخت می‌شود که همان واگذاری املاک به جای پول به پیمانکاران است. امروز در شهرداری تهران در مدت ۱۲ سال یک جرم سازمان یافته مشاهده نشده است.
او افزود : دادستان تهران چند روز پیش گفت که فقط ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۲۷ هزار املاک واگذار شده تخلف صورت گرفته است در شرایطی که گفته می‌شد ۲۲ هزار میلیارد تومان تخلف انجام شده است.